Abits webbplats stängs ned i februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Cain:

Ingen som minns gamla goda ABIT BP6?
Det moderkortet som gjorde att man kunde köra dual Celeron i SMP, något som Intel aldrig räknade med.

http://en.wikipedia.org/wiki/ABIT_BP6

Japp, jag minns. Polarn körde dubbla 366 @ 550. Jag hade ett annat abit där jag körde min Celeron 400 i typ 522 via SoftMenu.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Står fortfarande en dator i garderoben med ett Abit moderkort och en XP 2500+
Kommer stå kvar där ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Eum jo det är självklart... Jag svarade bara på föregående talare som jag citerade. Han sade nämligen att Abit och Asrock var samma bolag bara att Abit bytt namn vilket jag påpekade inte stämde. Ditt inlägg har inte riktigt något med saken att göra :s

Jag tänkte mest på din sista mening "Så Asrock är på något sätt spunnet av Asus..."

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Avstängd

Någon som vill köra mirror?
Mirror på BIOS arkivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Japp, jag minns. Polarn körde dubbla 366 @ 550. Jag hade ett annat abit där jag körde min Celeron 400 i typ 522 via SoftMenu.

Vilka tider.
2x366@628MHz eller vad det var körde ja min i. 550 var standard klock 24/7 kommer ja ihåg.

Roliga på den tiden var att detta med kylning hade precis bara tagit fart då. Man fick köra med massa indi lösningar kommer jag ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McGordon:

Allt som fanns på deras FTP(dryga 13GB)

ftp://mcgordon.se

TACK McGordon - härmed kommer du att bli historisk world wide - for ever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foqnax:

Jag tänkte mest på din sista mening "Så Asrock är på något sätt spunnet av Asus..."

Ha menade mest att Asrock då ägs av Asus.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

en annan guide till WGET, som beskriver principen på spoonfeeding nivå:
http://huggpunkt.org/ladda-hem-din-metroblogg

Skrivet av McGordon:

Allt som fanns på deras FTP(dryga 13GB)

ftp://mcgordon.se

ett STORT TJOCKT tack!!! ...seedar för närvarande ca 120 torrents permanent (=seedat vissa i 3 år) o så fort detta blivit en torrent så blir det nog nästa perm seedning.

Skrivet av moire:

Mycket sorgligt. Abit var länge en favorit! Speciellt på celeron tiden...

det var tider det! men idag finns det datorfreaks som inte änns hört talas om abit, så "celeron tiden" blir nog ännu svårare att "minnas" ..och definera.
..när ja hör "celeron tiden" så tänker ja på när pentium 2 var dyrt medans celeron var väldigt billigt o klockade bra - o dög finfint till quake 3.. måste varit nån gång mellan kanske år ~1998 och ~2000.
sen tänker man självklart oxå på voodoo 3 kort, nvidia Riva TNT, kyro, radeon, matrox och en uppsjö andra grafikkort som användes på den tiden

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Började med ett BE6-II å en Celle 366MHz som klockades till 500MHz. Körde Quake på den.
Därefter ett KD7 med en massa RAIDade diskar.
Sen under några år flera NF7 (S,M) med AMD Barton, Duron, Thoroughbred.
Avslutade med några AN7 med en massa styrbara fläktar och BIOS-LED. uGuru.

Abit gjorde värstingkort för AMD klockning på den tiden AMD spöade skiten ur P4:an.

Permalänk

Good Guy Abit
Closed business, keeps support and promise.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Abit BH6 med tualatin converter @1566mhz rullar på bra här..

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Gillade mitt Abit KT7a som jag var ganska tidig med i sverige.

Duron 700@933 med Mosel PC150cl2 var en mycket prisvärd maskin, fick senare en t-bird 1000 sedan en t-bird 1400@1600 (vid 1733 så blev fetarna på moderkortet för varma efter en stund). Bra minnesprestanda med billiga SDRAM istället för DDR.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Bästa moderkortstillverkaren för överklockning!
Haft minst 4st olika iaf. BH6,KT7A,BH7,IC7
Det trevligaste var mitt voltmoddade Abit KT7A-RAID med vattenkyld AMD Duron AKBA 600 @ 1100mhz. Det var tider det.
Synd att dom inte finns mer.

Visa signatur

Celeron 300 @ 600Mhz.
Duron 600@1150Mhz, Vattenkylning, Voodoo2 12MB SLI.
i5-2500k 3.3Ghz@4.7Ghz
2x Xeon 3.0Ghz = 6Ghz

Permalänk
Medlem

Hej igen folk.

Jag kopierade ner hela Abits webbsida också och länkade om europamirrorn till min egen FTP.
Så om nån har lust kan ni ju testa att gå in på sidan och dra ner nåt och se hur de fungerar.

http://McGordon.se och sen klicka på Abit, sidan ska se ut som Abits sida med enda skillnaden att högst upp bredvid Abitloggan ska de stå Unofficial med rött.

Vet inte riktigt hur de är med lagar angående detta men om jag gör nåt olagligt så säg till så tar jag ner direkt.

edit: Kan meddela att jag för ett par månader sen försökte kontakta Abit, men tror allt utom just den taiwanservern vart borta i flera år så de var förgäves

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av McGordon:

Hej igen folk.

Jag kopierade ner hela Abits webbsida också och länkade om europamirrorn till min egen FTP.
Så om nån har lust kan ni ju testa att gå in på sidan och dra ner nåt och se hur de fungerar.

http://McGordon.se och sen klicka på Abit, sidan ska se ut som Abits sida med enda skillnaden att högst upp bredvid Abitloggan ska de stå Unofficial med rött.

Vet inte riktigt hur de är med lagar angående detta men om jag gör nåt olagligt så säg till så tar jag ner direkt.

edit: Kan meddela att jag för ett par månader sen försökte kontakta Abit, men tror allt utom just den taiwanservern vart borta i flera år så de var förgäves

Copyright© 2006 Universal ABIT Co., Ltd. All Right Reserved.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Copyright© 2006 Universal ABIT Co., Ltd. All Right Reserved.

Jag tror Abit bara blir glada över att folk tillhandahåller deras biosfiler och drivrutiner när de själva inte vill driva sin sida längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Jag tror Abit bara blir glada över att folk tillhandahåller deras biosfiler och drivrutiner när de själva inte vill driva sin sida längre.

Håller med om att det nog inte kommer att bli ett omöjligt att hita drivrutiner till sitt Abit moderkort men kommer man verkligen att använda det mer när det finn så mycket där ute som är betydligt bättre??

Tackar mitt Abit IC7-MAX3 moderkort för bra tjänstgöring.. Har aldrig varit några problem men åt andra sidan så är det också rätt gammalt och trögt med AGP socket.. Kommer inte att återanvänds mer än på återviningen på EL-skroten...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Jag tror Abit bara blir glada över att folk tillhandahåller deras biosfiler och drivrutiner när de själva inte vill driva sin sida längre.

Det är en stor skillnad att erbjuda filerna på en egen sajt och att kopiera deras webbsajt.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C