Permalänk
Medlem

Recension: MSI Z68A-GD65 G3 REV B3

Tjenare!

Tänkte att jag kunde slänga upp en liten amatörrecension på ett visst 1155 moderkort, nämligen ett MSI Z68A-GD65 G3 REV B3! Jag tänkte att det säkert finns någon som kan ha nytta av en liten recension på detta moderkort, mycket nöje!

Moderkortet sitter i min speldator tillsammans med en i5 2500k och ett 6950 2GB, det fungerar riktigt bra och jag tycker att kortet är en grym grund att bygga sin dator på.

Specifikationer:

Chipset: Intel Z68
Socket: 1155
Formfaktor: Standard ATX

Minnestyp: DDR3
Maximal mängd minne: 32GB

PCI Express 16x: 2st GEN 3
PCI Express 1x: 3st
PCI: 2st

USB 2.0: 4st +3st interna
USB 3.0: 2st +1st intern
SATA 3,0 Gbit/s: 4st
SATA 6,0 Gbit/s: 4st
Trådat nätverk: 10/100/1000 Mbit/s

Ljudkort: THX Trustudio PRO med Optisk, Koaxial och Analog in/ut anslutning

Stöd för Intel Integrated Graphics om man har en processor med inbyggt grafikkort t.ex. i5 2500k/i7 2600k
DVI-utgång
HDMI-utgång
VGA-utgång

RAID
CrossFire
SLI

Här kommer lite bilder på MSI's skapelse:

Lådan som moderkortet kommer i, snygg layout!

Military Class- stämpeln sticker ut i guld. Military Class innebär "Militärklassade" komponenter och ska således tåla mer värme och hålla längre i allmänhet.

Här ser ni även hela produktnamnet, detta är lite av en uppföljare med Z68 chipset på MSI's populära MSI P67A-GD65 REV B3 som använde P67.

Här visas en del "features" upp, bland annat stöd för SLI/CrossFire och MSI's egna "OC GENIE 2" för enkel och snabb överklockning.

Baksidan på lådan, här visas standardfunktionerna upp. Bland annat att det sitter ett hyfsat kapabelt ljudkort inbyggt vilket jag själv tyckte var väldigt välljudande.

En del av tillbehören som hängde med moderkortet, man får bland annat SLI-brygga, USB 3.0 modul som kan placeras bak i chassit om ens chassi saknar USB 3.0 ingångar.

4st minneslots, stödjer 32GB minne i en rad olika hastigheter däribland 2133 MHz.

Själva sockeln, stödjer intels 1155 processor och skall iochmed Z68 chipsetet även stödja Ivy Bridge när det väl kommer. Vältilltagna kylflänsar runt CPU- sockeln, trevlig design dessutom!

Översiktsbild på kortet. Längst ner ser man även knappar för reset och on/off, smidigt om man t.ex. benchar utan ett chassi!

Utgångarna på moderkortet, bland annat 4st USB 2.0, 2st USB 3.0, DVI och HDMI utgång.

PCI Express slotsen, 2st PCI Express 3.0 och man kan köra dubbla kort från båda lagen i SLI eller CrossFire, mycket trevligt om man som mig byter "grafikkortslag" lite titt som tätt.

Lite vriden översiktsbild, önskar att jag vore en fotograf och slapp leka att jag kan ta kort

OC GENIE 2.

Miltärklassat, kylflänsarna har riktigt snygg design enligt mig.

Avslutar med en suddig bild underifrån.

Så här ser bios på kortet ut. Mycket lättnavigerat och enkelt layoutmässigt, går även att styra med mus till skillnad från den äldre sortens bios.
Obs! Bilden är lånad då jag glömde att knäppa ett kort i bios under min fototagning.

Nu vill ni säkert ha reda på vad jag tycker om detta moderkort. Jag har inte möjlighet att göra diverse prestandatester utan det lämnar jag till hårdvarurecensenter. Jag har däremot en del egna åsikter och dem vill jag gärna dela med er!

Utseende: Kanske oviktigt för många men säkert viktigt för minst lika många, jag tycker att MSI har lyckats designmässigt. Kortet är stilrent och det är inte plottrigt med en massa olika färger. Färgschemat lär vara lätt att matcha i burken om man gillar att göra sånt. En sak jag gillar extra mycket är de monstruösa kylflänsarna kring sockeln, visserligen täcks ju dessa av en stor luftkylare men med vätskekylning sticker de ut ordentligt!

Ljud: MSI skyltar med ett vältilltaget inbyggt ljudkort: THX TruStudio PRO. Jag tycker att det gör ett bra jobb, det går ju inte riktigt att jämföra med ett "riktigt" ljudkort t.ex. ett ASUS Xonar Essence men i interna ljudkortskretsar tycker jag att det presterar riktigt bra. Både spelljud och musik rullar på fint och är väldigt välljudande.

Prestanda: Kortet har varit mycket stabilt för mig och det har lugnt rullat på 24/7 utan några problem. Moderkortet håller sig svalt och jag har aldrig noterat några speciellt höga temperaturer under belastning eller i ren idle. Överklockning är en viktig del av datorn för många och detta kortet lämpar sig enligt mig utmärkt för detta, vill man in och göra en seriös överklockning så går detta utmärkt, är man inte riktigt så hajp på överklockning så fungerar funktionen "OC Genie 2" också mycket bra, på ett par sekunder kan man mycket enkelt dra upp processorn rejält i prestanda. Jag har kört en 24/7 klock på min i5 2500k på 4.5Ghz och moderkortet har inte gnällt någonting utan bara rullat på hur stabilt som helst.

Kort och gott så gillar jag detta moderkort starkt och jag kan verkligen rekommendera det, många funktioner, militärklassade komponenter och stabilitet för ett hyfsat lågt pris. För cirkapriset på ~1500kr så finns det såklart många moderkort från andra tillverkare med i konkurrensen men jag tycker att detta helt klart är ett bra alternativ när man bygger en ny dator.

Mitt betyg:
4.5/5

+
Stöd för både SLI och CrossFire är kanon och mycket smidigt om man gillar att byta grafikkort.
PCI Express 3.0, nya standarder är alltid mycket välkommet och även om prestandavinsten mot den gamla standarden är försumbar så är det en bra feature. Fick tips om att PCI Express endast kommer att fungera när man stoppar i en Ivy Bridge i kortet, men men att vara framtidsredo är kanon!
Ljudet, ljudkortet presterar riktigt bra och både spel och musik låter riktigt fint.
Designen, riktigt snygg design, något som jag gillar skarpt!

-
Det enda "minuset" med moderkortet skulle enligt mig kunna vara priset, en eller två hundralappar billigare och kortet hade varit en No Brainer om jag skulle välja ett nytt kort till 1155.

Hoppas någon har glädje av recensionen!

Ha det gött!

/Henke

Permalänk
Hedersmedlem

Enda "tillägget" blir väl att PCI Express 3.0 inte funkar förrän du har en IB i sockeln.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Enda "tillägget" blir väl att PCI Express 3.0 inte funkar förrän du har en IB i sockeln.

Ah, tack för kommentaren Ska lägga till det!

Permalänk
Medlem

Vad kör du för volt på CPU när du kör den i 4,5 GHz?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Avstängd

Fin recension! jag la precis en beställning på detta moderkortet, har inte valt än vilken CPU jag ska slänga på, väntar på ivy bridge recensionen först
kom över moderkortet nytt från butik för 1200kr, tycker det är sjukt bra pris med tanke på vad man får!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för recensionen
Hoppas du kan svara på en fråga: finns det någon funktion i BIOS eller i annan medföljande programvara för att styra fläkthastigheter? Och då menar jag inte bara för att sätta CPU-fläkten till t.ex. 70% konstant hastighet, utan en funktion för där man själv kan ställa in hur snabbt fläktarna ska snurra vid olika temperaturer?
Har letat mycket på nätet men inte hittat något om det. Vore tacksam om jag kunde få svar här

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thompo:

Hej!

Tack för recensionen
Hoppas du kan svara på en fråga: finns det någon funktion i BIOS eller i annan medföljande programvara för att styra fläkthastigheter? Och då menar jag inte bara för att sätta CPU-fläkten till t.ex. 70% konstant hastighet, utan en funktion för där man själv kan ställa in hur snabbt fläktarna ska snurra vid olika temperaturer?
Har letat mycket på nätet men inte hittat något om det. Vore tacksam om jag kunde få svar här

Tjenare!
Den frågan kan jag svara på, med senaste bios versionen (N70) så kan man styra alla fläktar som är inkopplade på moderkortet.
En snygg fläktkurva finns dock inte tillgängligt, utan mer riktlinjer, typ 10-100% fläkt hastighet vid en viss temp beroende på vad du sätter den till, etc.
Funktionen av fläktstyrningen funkar med andra ord precis lika bra som en fancy fläktkurva då fläktkurvan är automatiskt istället beroende på hur du ställer in det.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Tjenare!
Den frågan kan jag svara på, med senaste bios versionen (N70) så kan man styra alla fläktar som är inkopplade på moderkortet.
En snygg fläktkurva finns dock inte tillgängligt, utan mer riktlinjer, typ 10-100% fläkt hastighet vid en viss temp beroende på vad du sätter den till, etc.
Funktionen av fläktstyrningen funkar med andra ord precis lika bra som en fancy fläktkurva då fläktkurvan är automatiskt istället beroende på hur du ställer in det.

Tack för snabbt svar
Alltså, ställer man in att fläkten ska hålla sig inom intervallet 10-100%, eller kan man sätta olika hastigheter för olika temps; 30 grader: 50%, 40 grader: 60%, 50 grader: 68%, 60 grader: 76%, osv?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thompo:

Tack för snabbt svar
Alltså, ställer man in att fläkten ska hålla sig inom intervallet 10-100%, eller kan man sätta olika hastigheter för olika temps; 30 grader: 50%, 40 grader: 60%, 50 grader: 68%, 60 grader: 76%, osv?

Tog lite bilder så får du se hur det ser ut

http://imageshack.us/photo/my-images/801/dsc01323y.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/804/dsc01322y.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/28/dsc01321c.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/7/dsc01320zt.jpg

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Tack som tusan!

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H