Permalänk

Crash från överhettning?

Tjena!

Förra veckan crashade min dator till bsod.
Har även märkt av att min PSU avger något slags lågt störningsljud.
Detta har sen dess hänt 3 gånger under hög load i spel som BF3 och Crysis.

Jag har också märkt att om jag sänker grafik intsällningar i spel så verkar den inte crasha.

Jag lämnade CPUID HWmonitor på under en BF3 session på low/mid settings och fick resultat som följer:

Kan CPU:n eller GPU:n ha överhettats eller är det PSU:n som är på väg ut?

Permalänk
Medlem

Cpu temp ser hög ut. Har du standardkylare på så hade jag bytt ut den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mattimattson:

Tjena!

Förra veckan crashade min dator till bsod.
Har även märkt av att min PSU avger något slags lågt störningsljud.
Detta har sen dess hänt 3 gånger under hög load i spel som BF3 och Crysis.

Jag har också märkt att om jag sänker grafik intsällningar i spel så verkar den inte crasha.

Jag lämnade CPUID HWmonitor på under en BF3 session på low/mid settings och fick resultat som följer:
http://oi39.tinypic.com/j93p05.jpg

Kan CPU:n eller GPU:n ha överhettats eller är det PSU:n som är på väg ut?

Orginal temperaturerna i idle ser rätt höga ut för den processorn dom ska ligga 10grader under det där rint 26-35grader så jag tror sdet att du inte monterat kylaren riktigt

Permalänk
Medlem

Instämmer. Montera om kylaren!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av kelsier:

Cpu temp ser hög ut. Har du standardkylare på så hade jag bytt ut den.

Har beställt en Cooler Master Hyper 212 Plus.

Skrivet av celerity:

Instämmer. Montera om kylaren!

Tack!
Det är nog möjligt att jag applicerade lite för lite kylpasta. Jag tog 2 små droppar och jämnade ut över hela den plana ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattimattson:

Har beställt en Cooler Master Hyper 212 Plus.

Tack!
Det är nog möjligt att jag applicerade lite för lite kylpasta. Jag tog 2 små droppar och jämnade ut över hela den plana ytan.

du ska absolut inte smeta ut pasta de fixar kylaren åt dig..bildas annars luft fickor försämrar kontaktytan
gör om gör rätt
räcker med pasta stort som ett riskorn typ

http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4
här har du lite hur pastan funkar

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Skrivet av kelsier:

Cpu temp ser hög ut. Har du standardkylare på så hade jag bytt ut den.

Skrivet av sokar:

du ska absolut inte smeta ut pasta de fixar kylaren åt dig..bildas annars luft fickor försämrar kontaktytan
gör om gör rätt
räcker med pasta stort som ett riskorn typ

http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4
här har du lite hur pastan funkar

Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Hej.

Det kan inte vara din +12v från nätagget som är orsaken då ? Den ligger på ~9volt vilket jag tycker verkar lite galet,
när du sedan börjar öka på grafik mm så klarar inte nätagget av att leverera den ström som behövs och du får bluescreen.
Bara en tanke

// Jonas Lillman

Permalänk
Skrivet av Lillman:

Hej.

Det kan inte vara din +12v från nätagget som är orsaken då ? Den ligger på ~9volt vilket jag tycker verkar lite galet,
när du sedan börjar öka på grafik mm så klarar inte nätagget av att leverera den ström som behövs och du får bluescreen.
Bara en tanke

// Jonas Lillman

Tjena lillman!

Jo, jag misstänker att det är någonting på tok med nätaggregatet, men det är nog inte endast +12v kabeln.

Jag hade nämligen samma problem med ett annat grafikkort.

Permalänk

Jag har nu nytt PSU och CPU kylare, detta är mina nya siffror:

XFX XXX Edition 650W 80+ Bronze och Cooler master hyper 212 plus

Jag vet fortfarande inte om det berodde på överhettning eller att PSU:n var döende, men det verkar vara fixat nu i alla fall.