Permalänk
Medlem

Måste jag omformatera?

Jag har precis köpt ett 990X UD3 och en FX-6100 processor, jag undrar om jag bara kan byta ut dom komponenterna och sätta igång datorn eller måste jag formatera om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandrop:

Jag har precis köpt ett 990X UD3 och en FX-6100 processor, jag undrar om jag bara kan byta ut dom komponenterna och sätta igång datorn eller måste jag formatera om?

Om du inte gör det så kan du nog förvänta dig en hel del problem med stabilliteten, så ja det skulle jag rekommendera!

Permalänk
Medlem

Det går bra att byta moderkort och cpu utan att installera om Windows (om det är det frågan gäller), men då gäller det att först "avinstallera" alla enheter i enhetshanteraren som har med just moderkortet och cpu:n att göra, *innan* bytet görs. Risken är att man tar bort för mycket eller för lite, varpå Windows kan vägra starta, så det bör inte göras utan backup och eftertanke.

För min del har det alltid gått bra, även när jag bytt mellan AMD och Intel, men det har varit med Windows XP så jag vet inte om nyare Windowsversioner är mer kinkiga.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Brukar funka bra utan att ominstallera windows för mig.
Det har jag gjort ett antal gånger. Gäller XP, Vista och 7.
Jag brukar dock avinstallera alla befintliga drivrutiner innan.
Bara att testa.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem

Tycker man ska formatera och installera om så allt blir 100% Så jobbigt är det inte.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Tycker man ska formatera och installera om så allt blir 100% Så jobbigt är det inte.

Beror väl på hur mycket tweaks och olika programvara man har.
Installera Windows tar kanske en halvtimme. Att installera och konfigurera om olika program och få windows som jag vill ha det kan ta en halv dag.
Men det är ju jag det.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk

Behöver man verkligen ha alla "tweaks" osv. kan man ju använda Windows Easy Transfer vid formatering eller byte till ny dator.
Dock tycker jag det förstör lite av ny-känslan att dra med sig allt gammalt skräp i stället för att börja om på nytt

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Hey jag har en dell dator som jag har win7 på. Nu vill ja formatera om och installera Xp igen. Men när jag ska boota från Xp skivan så går det inte, kmr bara upp en text där det står, want to reboot pres F1 go to setup on F2.. Varför går det inte? lr finns det något annat sätt?

Visa signatur

Sapphire Radeon HD4850 Dual-DVI 512MB | Corsair CMPSU-650TX 650W | NZXT Tempest (Svart/Transparent) | Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicketman:

Hey jag har en dell dator som jag har win7 på. Nu vill ja formatera om och installera Xp igen. Men när jag ska boota från Xp skivan så går det inte, kmr bara upp en text där det står, want to reboot pres F1 go to setup on F2.. Varför går det inte? lr finns det något annat sätt?

Titta i BIOS efter en inställning för SATA som du kan ändra till "emulera IDE" eller liknande (var så länge sen jag gjorde detta så jag minns inte exakt). Misstänker att din XP-skiva inte har stöd för SATA vid boot.

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Titta i BIOS efter en inställning för SATA som du kan ändra till "emulera IDE" eller liknande (var så länge sen jag gjorde detta så jag minns inte exakt). Misstänker att din XP-skiva inte har stöd för SATA vid boot.

okat tackar

Visa signatur

Sapphire Radeon HD4850 Dual-DVI 512MB | Corsair CMPSU-650TX 650W | NZXT Tempest (Svart/Transparent) | Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB

Permalänk
Medlem

Skulle nog passa på med en fräsch installation då man blir av med massa onödigt skräp som windows samlar på sig under tidens lopp.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Känns som att det är en dum sak att vara dumlat på Bara installera om så vet du att det lirar som det ska.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

men ja får inte burken att boota från skivan måste få den å göra de för att kunna formatera å installera om

Visa signatur

Sapphire Radeon HD4850 Dual-DVI 512MB | Corsair CMPSU-650TX 650W | NZXT Tempest (Svart/Transparent) | Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Tycker man ska formatera och installera om så allt blir 100% Så jobbigt är det inte.

kunde inte ha sagt det bättre själv.