Permalänk
Medlem

hur mycket ska en vattenpump pumpa????

hej
jag vill skaffa mej vattenkylning och undrar hur mycket en vattenpump (som e bra) ska pumpa? räcker det med en som pumpar 10 L/min?trycket ligger på 5m. ska ha en zm-wb5 och en smal 240mm rad och ska kyla en 1055t på 3,9-4,2ghz, kanske skaffar mej ännu en till rad och kyla mer i framtiden. finns det en bra pump som ni rekommenderar?

får man bättre temp om man har en pump som pumpar t.ex. 20L/min?? hur tyst är 35db?? kan man sänka volten på en AC(230v) pump?hittade en billig på internet men e lite rädd, kanske låter mycket :/

MVH
O.A

Permalänk

satsa på en kvalitativ pump för om pumpen går sönder så blir det jobbigt

http://www.coolingstuff.se/p/254/swiftech-mcp350

det finns pumptopp för ökat flöde

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

hej
jag vill skaffa mej vattenkylning och undrar hur mycket en vattenpump (som e bra) ska pumpa? räcker det med en som pumpar 10 L/min?trycket ligger på 5m. ska ha en zm-wb5 och en smal 240mm rad och ska kyla en 1055t på 3,9-4,2ghz, kanske skaffar mej ännu en till rad och kyla mer i framtiden. finns det en bra pump som ni rekommenderar?

får man bättre temp om man har en pump som pumpar t.ex. 20L/min?? hur tyst är 35db?? kan man sänka volten på en AC(230v) pump?hittade en billig på internet men e lite rädd, kanske låter mycket :/

MVH
O.A

Jag har en EK Water Blocks DCP 2,2 räcker gott å väl till ditt system, ljudnivå på 17db, hör den inte (Dock i ett ljuddämpat chassi) men enligt mig är den knäpptyst.
Men om du ska köpa ett vattenkylnings system så ta kontakt med artur på coolingstuff, hört att han hjälper många plocka ihop paket och annat!
Hoppas jag va till nån hjälp

Permalänk

Zalmans vattenblock är inte så bra, dessutom gillar de att ha aluminium i blocken vilket aldrig är en bra ide.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Zalmans vattenblock är inte så bra, dessutom gillar de att ha aluminium i blocken vilket aldrig är en bra ide.

Men det e bara covern som består av aluminium, själva blocket består av koppar, aluminium är ju bättre än plexi, men jag har inte testat den än, har dock inte datorn för moderkortet har brunnit upp :/ jag lägger upp lite bilder på tempen när jag har allt fungerande, men vet du om 10l/min är tillräckligt??hur tyst e 35db??kan man tysta ner en pump??för den pumpen jag hittade kostar typ 180kr inks frakt och har inte råd/vill inte lägga 600kr på en pump :/ såg att några har lindat runt pumpen med svamp och massa annat, hur bra funkar det?? Någon snäll som kan svara på mina frågor

Permalänk
Medlem

35db är ganska mycket enligt mig, och 180kr på en pump... är billigt, alltså skräp det där med svampen vetifan, får någon annan svara på
Lycka till

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

Men det e bara covern som består av aluminium, själva blocket består av koppar, aluminium är ju bättre än plexi, men jag har inte testat den än, har dock inte datorn för moderkortet har brunnit upp :/ jag lägger upp lite bilder på tempen när jag har allt fungerande, men vet du om 10l/min är tillräckligt??hur tyst e 35db??kan man tysta ner en pump??för den pumpen jag hittade kostar typ 180kr inks frakt och har inte råd/vill inte lägga 600kr på en pump :/ såg att några har lindat runt pumpen med svamp och massa annat, hur bra funkar det?? Någon snäll som kan svara på mina frågor

Tänk bara på att du behöver nåt som förhindrar korrosionen som blir

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Tänk bara på att du behöver nåt som förhindrar korrosionen som blir

Bli det ens något sånt på pumpar?? Vart då? Jag har skaffat mej rinktigt bra gummiband till hårddiskarna(kolla min mod) kanske får binda pumpen också på något sätt, få se hur det blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

35db är ganska mycket enligt mig, och 180kr på en pump... är billigt, alltså skräp det där med svampen vetifan, får någon annan svara på
Lycka till

Hoppas att det e inte så där jättefarligt :/ hade en coolermaster fläkt som gick på typ 2000prm och lät som en påkörd stum katt XD och ljudnivå låg på 37db ,hoppas den inte låter så mycket, annars får sänka volten (mindre vatten som pumpas) :/

Permalänk
Medlem

35dBA är "tyst" och det är alla gånger "sovbart" med bara 35dBA i rummet, om man inte är _över_känslig. Däremot skulle jag inte köpa en pump som utger sig från att "låta" 35dBA, eftersom detta med största sannolikhet kan vara en ganska högljudd pump
Och snåla för fan inte, har du inte råd med vattenkylning, låt bli.
Det är en dyr hobby, och det ger inget större mervärde annat än att det är "häftigt", skoj eller om du är seriös överklockare (vilket jag betvivlar starkt med tanke på pumpen du funderar att köpa) "nödvändigt".

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

35dBA är "tyst" och det är alla gånger "sovbart" med bara 35dBA i rummet, om man inte är _över_känslig. Däremot skulle jag inte köpa en pump som utger sig från att "låta" 35dBA, eftersom detta med största sannolikhet kan vara en ganska högljudd pump
Och snåla för fan inte, har du inte råd med vattenkylning, låt bli.
Det är en dyr hobby, och det ger inget större mervärde annat än att det är "häftigt", skoj eller om du är seriös överklockare (vilket jag betvivlar starkt med tanke på pumpen du funderar att köpa) "nödvändigt".

Jag är ju då dock en av de överkänsliga människorna Jag klarar inte av mycket ljud när jag ska sova.
Resten som han säger om dyr hobby, "häftigt" och att man inte ska snåla är 100% korrekt efterssom ifall du snålar, eller gör fel så kan vattnet rinna ut eller något rosta ( det sistnämnda bör ALDRIG hända efterssom de serriösa tillverkarna använder sig av annat material ). Annat material menar jag alltså ett överdrag av någon icke rostande materiel

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

hej
jag vill skaffa mej vattenkylning och undrar hur mycket en vattenpump (som e bra) ska pumpa? räcker det med en som pumpar 10 L/min?trycket ligger på 5m. ska ha en zm-wb5 och en smal 240mm rad och ska kyla en 1055t på 3,9-4,2ghz, kanske skaffar mej ännu en till rad och kyla mer i framtiden. finns det en bra pump som ni rekommenderar?

får man bättre temp om man har en pump som pumpar t.ex. 20L/min?? hur tyst är 35db?? kan man sänka volten på en AC(230v) pump?hittade en billig på internet men e lite rädd, kanske låter mycket :/

MVH
O.A

För att svara på din fråga enkelt så.
Om du ska ge dig in i vattenkylningsvärlden utan kunskap köp ett färdigt paket från EK som finns på tex coolingstuff.se eller indomo.
Där får du med allt du behöver för att komma igång och bra saker. Kostar runt 1500kr
Lycka till!