Intel Haswell på bild – efterträdaren till Ivy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast AMD utvecklade för framtiden då också, de la ner två projekt innan de fick slänga ihop Phenom som svar på Core 2. Inte bara förenklat utan även rent felaktigt att påstå att de skulle slutat utveckla processorer bara för att de hade övertaget några år.

En faktor till som är en huvudsaklig faktor var den misslyckade affären med Nvidia, när den sammanslagningen gick i stöpet så hade AMD förlorat mångmiljarbelopp. Sedan fick man akutköpa ATI istället, återigen till ett stort mångmiljardbelopp. Detta dränerade R&D kassan och är orsaken till varför Bulldozer blev så dålig. Detta är åtminstone vad en fd AMD anställd säger.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Insåg just att Haswell-kärnan ser längre ut, rent fysiskt. Undrar om det kanske kommer native 8-kärniga modeller för desktop-marknaden från Intel den här gången?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Insåg just att Haswell-kärnan ser längre ut, rent fysiskt. Undrar om det kanske kommer native 8-kärniga modeller för desktop-marknaden från Intel den här gången?

Kanske beror på en kraftigare GPU del...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Visseligen sant.
Man brukar normalt inte planera köp så långt fram som två år ^^

man brukar iaf som regel behöva köra en upgrade var andra generation om man vill kunna köra de flesta spel på en högre grafik.

Själv har jag nu kört med samma dator i 4år. q6600, och har kört från 8800gt till radeon 4870 till 560gtx, allt är överklockat till gränsen och när ivy bridge är ute och jag köper en ny (någon gång i sommar) så kommer jag ha haft burken i 4.5år, jävligt bra måste jag säga. Den har jobbat på bra under dessa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast AMD utvecklade för framtiden då också, de la ner två projekt innan de fick slänga ihop Phenom som svar på Core 2. Inte bara förenklat utan även rent felaktigt att påstå att de skulle slutat utveckla processorer bara för att de hade övertaget några år.

Klart dem utvecklade för framtiden men inte med den framförhållningen som krävdes när dem väckte björnen så att säga!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Nästa uppgradering blir Haswell för mig, då Ivy Bridge inte kommer ha 6 kärniga processorer.

Det är ok att vänta till Haswell, men det gäller antagligen samma för Haswell mainstream som för Ivy Bridge mainstream. Det blir entusiast-plattformen för de som vill ha mer än fyra kärnor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Om nu AMD besitter kompetensen, det vet vi ju inte och jag börjar tvivla. Det kvittar hur mycket pengar man har om inte kunskaperna finns och är nog inte så lättköpta/värvade heller. De som sitter hos Intel är nog inte lätta att köpa över.

Edit: Men även jag äcklades över Intels taktik på P3/P4-tiden när AMD verkligen var före.

Tror inte du förstår vilka enorma kostnader det är att utveckla på dessa nivåer. Det är inte bara kompetens. Det handlar om att forska sig fram till nya saker och sådant kostar enormt mycket då det finns ingen på jorden som vet vad som behövs. Om det var bara att tänka upp lite nytt skit och sedan paff blir det färdigt och bra skulle det finnas betydligt fler tillverkare. Tyvärr är det som med mycket annat. Man behöver massor med pengar för att ens börja göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Tycker dom kan fläska på lite mer i alla fall 3ch för ram.

Varför?
Om processorn inte behöver mer minnesbandbredd, varför lägga resurser på att ge den någonting som inte ökar prestandan?
Om minnesbandbredden inte är en flaskhals är det helt meningslöst att lägga resurser på att öka den...

Permalänk
Medlem

"happ" Är väl ändå lite halvtrist att bara se en bild.. tycker jag iaf! men kul att se att det är på gång iaf

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför?
Om processorn inte behöver mer minnesbandbredd, varför lägga resurser på att ge den någonting som inte ökar prestandan?
Om minnesbandbredden inte är en flaskhals är det helt meningslöst att lägga resurser på att öka den...

Jag tänker lite i vägarna om att lättare och billigare kunna uppgradera till större mängd ram. Tänker inte på bandbredden.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Och återigen verkar fokus ligga på den fullständigt ointressanta integrerade grafikdelen
Tänk vad trevligt det hade varit om man fick välja mellan integrerad grafik som nästan ingen? använder eller 2 extra kärnor istället utan att behöva gå upp till SB-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jag tänker lite i vägarna om att lättare och billigare kunna uppgradera till större mängd ram. Tänker inte på bandbredden.

Du kan ju ha 6 minnesplatser men bara 2 kanaler för det.
Varför skulle det bli lättare och billigare bara för att man har fler kanaler?

EDIT: Och nu när 4GB moduler börjar bli standard, och framförallt kommer vara det våren 2013, så tycker jag nog att 16GB är mer än tillräckligt för en mainstreamplattform.
Vill man ha mer minne får man lägga lite extra och köpa 8GB moduler eller en annan plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Och återigen verkar fokus ligga på den fullständigt ointressanta integrerade grafikdelen
Tänk vad trevligt det hade varit om man fick välja mellan integrerad grafik som nästan ingen? använder eller 2 extra kärnor istället utan att behöva gå upp till SB-E

Av bilden att döma hade man dock bara fått 1 extra kärna.
Och jag gillar faktiskt att man har en kompetent grafikdel i processorn.
Jag tror att det kommer utvecklas i framtiden, att kunna stänga av den externa GPUn helt och hållet när man inte spelar t.ex.
Att kunna köra fysikberäkningar på den integrerade GPUn när man spelar och många andra sånna saker.
Jag ser mycket potential till att ha en GPGPU integrerad i processorn för framtiden.
Det kan kännas slösigt idag men med tanke på hur marknaden ser ut i kombination med tillverkningen så får du mer ren CPU-prestanda per krona med en integrerad GPU än utan ändå.

Permalänk
Datavetare

Intel har (ännu) inte officiellt sagt att Haswell kommer stödja något som kallas för transactional memory men mycket tyder på att Haswell kommer stödja detta, t.ex artiklar som denna.

Hardware transactional memory (HTM) ger programmerare (minst) två stora fördelar
1. fler algoritmer går att göra "låsfria" med HTM än med de atomära instruktioner vi har i dagens CPUer (som t.ex. compare-and-swap).
2. idag kan man naturligtvis använda lås (mutex, spinlock etc) för att skydda data-strukturer under uppdateringen och läsning i program som använder flera CPU-kärnor, men motsvara med HTM kan potentiellt bli betydligt mycket mer effektivt -> programmet kan skala bättre

Det skulle kunna se ut så här i C/C++/Java

atomic { if (f(x) != y) y = x; }

Allt i blocken som har prefix "atomic" är garanterat att köras i sin helhet utan att någon annan tråd under tiden modifierat x eller y. Idag skulle man i stället få skriva

lock(mutex); if (f(x) != y) y = x; unlock(mutex);

Skillnaden i dessa är fler en man kan tro. I fallet med en mutex så är f(x) garanterad att köras exakt en gång. Tyvärr krävs minst två (dyra) instruktioner, en för att implementera lock(mutex) och en för unlock(mutex).

I HTM fallet så körs f(x) MINST en gång (men det kan vara fler), så den får inte ha sidoeffekter. Men den stora fördelen är att alla resultat och beräkningar kan göra hel isolerat på en CPU-kärna som körs och man klarar sig med en dyr instruktion för att göra resultat synligt för andra CPU:er!

Kan låta lite att bara spara en (i.o.f.s dyr) instruktion, men en sådan instruktion kan ta VÄLDIGT många cykler och dessa instruktioner ställer till stora prestandaproblem för en CPU som har spekulativ exekvering (i.e. alla moderna x86 förutom Atom). Så fördelen för oss användare är att gränsen för vilka typer av algoritmer som effektivt kan köras på fler än en CPU-kärna flyttas en bra bit.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

"happ" Är väl ändå lite halvtrist att bara se en bild.. tycker jag iaf! men kul att se att det är på gång iaf

Japp men när man ser bilder vet man att det inte är lång tid kvar

Visa signatur

Dator 1
2x 280x | AMD FX-8350 8core 4.0GHz | Corsair RM750W

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Trevlig läsning på jobbet

Helt sjukt att dom är nere i 22 Nm

Nja, 22 Newtonmeter är inte så värst mycket.

Permalänk
Medlem

Intel ser ut att ha gjort hemläxan och satsat på grafikdelen, det som idag är till AMDs favör. Fruktar att de gör ett för bra jobb då i så fall nästa generations APU kommer få det jäkla svårt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Haswell verkar intressant men release våren 2013 ? Inte så länge AMD ligger efter! Får AMD ordning sin arkitektur med piledriver så lär vi nog se Haswell om 1-1.5 år. Och till normala priser. Annars blir de senarelagda och 50-100 % dyrare.

Beträffande AMD vs Intel så förenklat hade AMD prestandan i spel och priset medan Intel hade bättre allround egenskaper och driftsäkerheten. Och beträffande Intels försök till monopol så har det inte varit ensamma med sådana planer. Microsoft, Compaq, IBM, HP har också varit sådant spår. Att det sedan var HP som höll i yxan när Intel blev halshuggna är rätt så intressant med tanke på deras affärs strategier.

Som sagt Haswell verkar intressant men vi får se.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Hela OpenGL 3.2 som kom ut u augusti 2009. Jag tappar hakan! 3.2 och 4.0 kom ut i mars 2010 och 4.1 i juli 2010. Intel är verkligen snabba på att ha stöd för nya versioner av OpenGL. Jag kan förstå att dom inte stödjer 4.2 som kom ut i augusti 2011 men att endast stödja en version som släpptes tre år sedan är skrattretande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Nja, 22 Newtonmeter är inte så värst mycket.

Ok, nm om det ska vara så noga, FLÄMT jag glömde litet n.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Det löser sig för AMD, Rory Reed har kallat in storebrorsan IBM

Det är snarare Intel som svettas med sina haswells, rädda för att trinity kmr spöa skiten ur Ivy bridge i deras 999 smartbooks

http://www.xbitlabs.com/news/other/display/20120205041713_IBM...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferum:

Det löser sig för AMD, Rory Reed har kallat in storebrorsan IBM
Det är snarare Intel som svettas med sina haswells, rädda för att trinity kmr spöa skiten ur Ivy bridge i deras 999 smartbooks
http://www.xbitlabs.com/news/other/display/20120205041713_IBM...

Tillverkning är inte samma som design, vilket är det AMD har problem med just för tillfället. Tyvärr ligger AMD långt efter på prestandabiten, får se om +25% mot Lano räcker för att imponera. Däremot kan de säkert slåss med inbyggda GPU-delen, men Intel verkar jobba hårt på det också, och har licenser från Nvidia att utnyttja.

Permalänk

integrerad grafikdel är väl mest intressant om grafikkortet går sönder .. så man iaf kan spela på low medans man skickar tillbaks det.. ser noll anledningar än så länge att byta ut min Q9650 från medeltiden
.. besviken på att den inte ens flaskar med ett 7970.