Permalänk
Medlem

Ingen chans att rädda denna skärmen?

Jag har en gammal Belinea 2485 S1W med P-MVA panel som har tjänat mig väl. Tyvärr så har den råkat ut för rengöring med fönsterputs vilket har resulterat i att skärmen ser förjävlig ut. Jag antar att den är bortom räddning men jag frågar ändå: Finns det någonstans där man eventuellt kan lämna in den för reparation eller liknande så att man få tillbaka den till sina forna dagars glans?

Såhär illa är det:

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

vem var det som rengjorde den med fönsterputs ?

vet inte hur du ska kunna laga den tyvärr en chans finns nog tror det är något lager med polaroid plåt eler plast (kika över killen som gjort spökskärmen) som smält jag tror det är något sånt som har hänt med den

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

fönsterputs innehåller starka ämnen och jag tror att chansen att rädda skärmen är ganska liten, synd dock då det verkar vara en ganska dyr skärm för ett par år sedan. och att försöka laga den kan kosta mer än vad en skärm med liknande prestanda kostar idag. om jag vore dig så skulle jag letat upp något begagnad om du inte vill kosta på dig en ny.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer inte gå att laga för en vettig summa. Föreslår att du ger den en smärtfri död; http://www.youtube.com/watch?v=fqwsLTGoKUs

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

yttersta lagret på en lcd är anti-glare-filmen som ofta är löstagbar, men ibland sitter limmad i polariseringsfilmen.

googla "remove lcd ag coating"

EDIT: äsch, skrev innan jag hade sett bilden, det är nog som näste man säger.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Ser ut som om polariseringsfilmen har tagit skada. Avsaknad eller skadad polariseringsfilm ger exakt det resultat du har på bild där. Jag känner igen det själv.
Har du tur, kan du ersätta polariseringsfilmen, om du är händig.

Det knepiga är att få tag på en vettig butik som säljer dessa polariseringsfilmer.
Jag själv köpte en gång sådana filmer från någon brittisk butik, men dem har tyvärr "#försvunnit" och har inte lämnat några spår efter sig.
En snabb sökning gav mig en liten snabbguide: http://www.screentekinc.com/resource-center/linear-polarizer....

Låt oss hoppas att det finns någon Sweclockers medlem som vet var man kan köpa dessa polariseringsfilmer idag. JKag själv är intresserad.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Nej jag förväntade mig att det inte skulle gå att rädda skärmen. Det är lite tråkigt för det är en schysst panel och jag gav rätt mycket för den när jag väl köpte den. Nåja, jag antar att jag får sikta in mig på att köpa en annan så småningom. Tack för hjälpen.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Det va ju synd att du inte googlade på vad du kan använda för att rengöra en lcd-skärm, men men det är av misstagen man lär sig ;P

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Det va ju synd att du inte googlade på vad du kan använda för att rengöra en lcd-skärm, men men det är av misstagen man lär sig ;P

Jag tänkte undvika skuldbördan i den här frågan genom att smidigt låta bli att svara på vem som stod för rengöringen, men det var faktiskt min kära mor som skulle hjälpa mig med vårstädning förra våren som tyckte att skärmen behövde rengöras.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag tänkte undvika skuldbördan i den här frågan genom att smidigt låta bli att svara på vem som stod för rengöringen, men det var faktiskt min kära mor som skulle hjälpa mig med vårstädning förra våren som tyckte att skärmen behövde rengöras.

Jag vet hur det kan vara min mor har gjort likadant trots att jag upprepade gånger sagt till henne att ge fan i mina skärmar:P

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(