Batterivatten + vadå? Snabbt svar uppskattas

Permalänk
Medlem

Batterivatten + vadå? Snabbt svar uppskattas

Tjena, ska snart iväg för att handla batterivatten och lite skit på Biltema och undrar vad det är för medel jag ska blanda med batterivattnet i min vattenkylning?

Jag har läst rundor och det verkar finnas olika åsikter? Någon har sagt glykol och någon har sagt något om "silver coils".

Hinner tyvärr inte göra någon djup research nu innan jag ska iväg och undrar ifall någon vänlig själ snabbt hade kunnat svara på min fråga.
Vad utöver batterivatten ska jag ha i min loop?

Det är, ifall det har någon betydelse:
Noname CPUblock
EK pump DCP 2,2
EK res
EK rad

Tack på förhand!

MVH
Nikkop

Permalänk
Medlem

Glykol, ca 5%

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört glykol och det har funkat bra, men jag vet det finns folk som inte gillar glykol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Glykol, ca 5%

Tack för snabbt svar.

Hade du orkat länka något från Biltema som är bra? Glykol dvs, gärna så billigt som möjligt då jag bara ska använda det till detta.

Något i denna lista?
http://www.biltema.se/sv/Sok/?quicksearchquery=glykol

Som slangar, går de bra med Biltema-slang så länge den har 10mm inrediameter?
Vattenkylningssystemet ska bara köras temporärt, vid senare tillfälle kan jag komma att köpa bättre slang.

Tack

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Jag kör med den. Funkar fint och fin blå färg som bonus. Tänk på att det är giftigt bara så tvätta händer och ytor du fått spill på ordentligt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Tack!

Skrivet av t_one21:

Tack!

Skrivet av Thunderbolt:

Jag har alltid kört glykol och det har funkat bra, men jag vet det finns folk som inte gillar glykol.

Låter bra. Vad finns det för andra förslag än Glykol?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

alternativen är väl olika typer av "färdiga" vätskor istället för batt-vatten+glykol, men det är smidigast med detta om du nu inte ska använda det permanent

Permalänk
Medlem

Silvercoil kör jag och har inte haft något problem med det alls.
Ju längre du kör med samma vatten desto starkare blir det emot bakterier och div gräsmattor i loopen.

Sen finns ptnuke men det har jag ingen erfarenhet av men skall tydligen vara mycket bra det också.

Glykol gillar jag inte då det tar ner värmeledningsförmågan i vatten med bara lite grann, minns dock inte med hur lite.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag kör med den. Funkar fint och fin blå färg som bonus. Tänk på att det är giftigt bara så tvätta händer och ytor du fått spill på ordentligt.

Tack för svar. Dock vill jag inte ha blått vatten haha, aja man kan väl inte få allt! >: )

Skrivet av t_one21:

alternativen är väl olika typer av "färdiga" vätskor istället för batt-vatten+glykol, men det är smidigast med detta om du nu inte ska använda det permanent

Om jag skiter i Glykol och bara kör Batterivatten, så kan de hända att det bildas skit loopen?
Men om det bara ska användas i kanske 2-3 veckor så kanske det är riskfritt med bara batterivatten?

MVH

Permalänk
Medlem

Ingenting kör själv med algdödande medel (pt-nuke) men en silverbit lär ha samma effekt.

Det finns inga direkta fördelar med att blanda något i vattnet annat än för att se till att inget börjar växa i det.

Edit: Jo det är lugnt att köra bara vatten, i alla fall några veckor, det har då jag gjort. Det behövs i princip ljus för att alger ska växa så det beror ju lite på hur din dator ser ut och var den står. Men man får ju inte mycket till sol så här års i vart fall

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga om silvercoil, hur blir det korrosion egentligen för då får du ju en extra metall i systemet? Men koppar och silver kanske inte reagerar med varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Jag har en liten fråga om silvercoil, hur blir det korrosion egentligen för då får du ju en extra metall i systemet? Men koppar och silver kanske inte reagerar med varandra?

Vad jag vet så uppstår ingen korrosion på koppar bara för att silver finns i systemet.
Om något skall korrodera så borde det vara silvret men är inte helt hundra på det.
Det enda är väl att du inte på något vis i världen får mixa koppar och aluminium.
Första regeln inom vattenkylning.

Någon får gärna förklara på kemisk nivå om vilken av metallerna äter från vem och plockar joner etc.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Om jag skiter i Glykol och bara kör Batterivatten, så kan de hända att det bildas skit loopen?
Men om det bara ska användas i kanske 2-3 veckor så kanske det är riskfritt med bara batterivatten?

MVH

Det borde gå bra i 2-3 veckor så länge du inte ställer datorn i starkt ljus. Dock borde du skölja ur delarna noggrant med batterivatten efter detta för säkerhets skull.

Du har tänkt skaffa en annan vätska sen eller? Vilket märke? En del färgade är dåliga och gör så att färg fastnar i vattenblocken.

Permalänk
Proffsmobbare

Jag kan inte tänka mig att glykol är speciellt hälsosamt mot slangarna eller plastrotorn i pumpen, någon som har erfarenhet om detta? Jag vågar inte uttala mig helt om det utan fakta.

Minns hur mycket tjafs det var om minsta lilla förr på Xtremesystems, det fanns slangar som släppte ut orenheter i vatten, andra medel som åt på slangar och koppar. PT Nuke sönderdelades och fastnade i blocken, samma med äldre färgmedel. Det enda som var "godkänt" förr enligt dåtidens gurus var ju just silver. Har det blivit slappare nu, eller har vi på Sweclockers helt enkelt lägre krav på vad som är godkänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag kan inte tänka mig att glykol är speciellt hälsosamt mot slangarna eller plastrotorn i pumpen, någon som har erfarenhet om detta? Jag vågar inte uttala mig helt om det utan fakta.

Minns hur mycket tjafs det var om minsta lilla förr på Xtremesystems, det fanns slangar som släppte ut orenheter i vatten, andra medel som åt på slangar och koppar. PT Nuke sönderdelades och fastnade i blocken, samma med äldre färgmedel. Det enda som var "godkänt" förr enligt dåtidens gurus var ju just silver. Har det blivit slappare nu, eller har vi på Sweclockers helt enkelt lägre krav på vad som är godkänt?

För min del kommer det bara in silver i min loop.
Det mest beprövade och helt naturligt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag kan inte tänka mig att glykol är speciellt hälsosamt mot slangarna eller plastrotorn i pumpen, någon som har erfarenhet om detta? Jag vågar inte uttala mig helt om det utan fakta.

Jag kan bara uttala mig från kunskaper om fordon och om glykol i motorer. Har ej erfarenhet av glykol i datorer eller annan extrem finmekanik.
Glykol har man främst för att frysskydda, så att vatten inte fryser.

Två andra funktioner relevanta för datorer:
Smörja och rostskydda. Det är alltså för att vattnet (och de salter som finns i förmodligen) inte skall göra att motorns metalldetaljer skall rosta samt att det slits mindre i kontaktytor och rörliga delar (t.ex. vattenpumpen i bilen). Jag förutsätter att glykolen i ett kylsystem i datorn är till för att just förlänga livet på pumpen genom att smörja den.
Det är absolut helt ofarligt för gummi att få glykol på sig. Det är i en plastdunk i butiken och alla motorns slangar är gummi.

Eftersom det är batterivatten bör inte korrosion/rost vara någon risk, men slangar, komponenter och våra flottiga fingrar gör att salter säkert kommer i iallafall. I så fall gör glykolen att det inte rostar.

Angående hur giftigt glykol är:
Du kommer inte dö om du får det på fingret. När jag skuvar bil brukar jag doppa ett finger i pölen under bilen, sticka tungan på och spotta ut. Smakar det bittert som fan och lite sött och mandel (inte helt olikt mandelmassa) så är det glykol.
Svälj glykol (någon klunk eller två) och din lever går sönder, det går långsamt men en rätt säker smärtfull död. En rätt elak men populär metod att avliva grannkatter är att ställa ut en skål med glykol eftersom det är sött och katten tycker om det. Mycket hemskt djurplågeri
Akut hjälp om du dricker ett glas glykol alltså.

Slutligen finns glykol i färgerna grönt och rött till fordon, ta inte fel om du skall fylla på i bilen oftersom dom INTE är kompatibla med varandra, åtminstone vad gäller frysskyddet. Har för mig att det kan skära sig och jävlas också.
Tydligen finns blått också, hade jag ingen aning om Men har du väl valt en glykolsort skall du inte blanda med olika glykoltyper.

Slutkläm: Tänk på att Biltema har den billigaste skit du kan hitta (kanske är Rusta värre), detta med hänsyn till partiklar som släpps ut, värmetålighet etc.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem

Tror helt det beror på hur kinkig man är. Sitter ju massa plast i kylsystemet på bilar så jag tror inte att det kan vara så våldamt farligt. I manualen till Swiftechs minires står det att moståndskraften mot etylenglykolbaserad antifreeze, typ biltemas glykol, är utmärkt.

Jag tycker att det kyler klart godkänt trots att värmeledningsförmågan försämras en aning. I och med att det är så giftigt och innehåller såväl alg- som korrosionshämmande medel kan man nog lugnt låta det vara efter att man fyllt det, något jag också tycker är positivt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

http://www.redlineoil.se/tillsatser/kylsystem/waterwetter

Har aldrig nån provat Water Wetter från Redline? Det körde jag alltid i hojen eftersom på tävling är glykol förbjudet i kylsystemet då det är väldigt halkigt om det hamnar på banan/asfalten.
Att det sen hjälper till att förbättra värmeöverföringen är ju inte en nackdel. Det förhindrar att luftbubblorna bildas i vätskan, vilket ger en bättre kontakt mellan metallen och vätskan. Sen smörjer det ju också pumpen samt förhindrar korrosion. Värt att prova i en dator kanske?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk
Medlem

Batterivatten + silver killcoil. Alternativt bara batterivatten om man byter lite oftare.
Att hålla på och slabba med glykol och färdigblandade vätskor slutade jag med för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Rent batterivatten duger gott och är det enda som skall användas, ev lite PT-nuke eller silvercoil i. Absoulut ej glykol eller färdigblandat skräp. Folk borde lärt sig vid det här laget att det är rent vatten som gäller. Ev färg tillsätts med färgade slangar.
På 2-3veckor hinner det inte bildas alger i loopen men kör man rent vatten så har man råd att byta 2-3 ggr år då battervatten är billigt jmfr färdigblandat kladd eller glykolblandning som kladdar än mer.
Som bonus ger rent vatten det bästa värmeledningsförmågan och tillsatser/kladd sänker den.