Permalänk

Centralenhet

Hallå där!

Min sambo har fått en skoluppgift där hon fått instruktioner om att gå in på http://www.hogia.se/pcmuseum/introduktion/introduktion.htm och lära sig om datorns komponenter m.m.

Läraren har bett dem förklara vad en centralenhet är och att det där finns CPU och primärminnen. Är centralenheten som hon talar om ett annat/gammalt or för moderkort eller är jag helt ute och cyklar?

Med vänlig hälsning,
Daniel Lundahl

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem

Centralenhet? Jag skulle kunna tänka mig de syftar på central processing unit då??

Inte ovanligt att lärare inte kan mer än medelsvensson.
Hur det är i detta fall skall jag dock låta vara osagt.
Går det inte att kontakta läraren o fråga va hon menar, måste väl vara enklast isf?

Permalänk
Entusiast

Ett äldre uttryck för: "dator" eller "server".

Med centralenhet menas alltså själva datorn. Det vill säga burken/lådan som huserar moderkort, processor, minnen, diskettenheter, hårddiskar med mera.
Förr i tiden kallade man datorn för centralenhet, medans skärm, tangentbord och eventuell mus utgör "terminal".
Centralenheten utgjorde, just som namnet antyder, den centrala delen i datalagrings/hanterings -mekanismen.
Till centralenheten anslöts oftast flera terminaler. (I modern tid kallas terminaler för "Dumma klienter" och centralenheten för "Server")

När datorn blev var mans egendom, så övergick det hela från "centralenhet" och "terminal", långsamt över till "dator", "monitor" och "inmatningsenhet".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Fashinerande. Har haft intresse för datorer sedan c64 tiden men har aldrig hört uttrycket centralenhet förut, vad jag kan minnas iaf.

Permalänk

Okej! Tackar så mycket för svar. Jag har sedan jag var kapabel till det haft intresse för datorer men jag har aldrig hört uttrycket jag heller. Men borde man inte "rätta" läraren och få denna att lära eleverna "rätt"?

Tack igen

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

Okej! Tackar så mycket för svar. Jag har sedan jag var kapabel till det haft intresse för datorer men jag har aldrig hört uttrycket jag heller. Men borde man inte "rätta" läraren och få denna att lära eleverna "rätt"?

Tack igen

Man borde göra det ja, men det beror helt på hur läraren är som person om man ska göra det.
(Vissa lärare har ALLTID rätt)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

Okej! Tackar så mycket för svar. Jag har sedan jag var kapabel till det haft intresse för datorer men jag har aldrig hört uttrycket jag heller. Men borde man inte "rätta" läraren och få denna att lära eleverna "rätt"?

Tack igen

Är det örebro universitet?

Permalänk
Avstängd

Nejdå. Det är mer komplicerat än så, men rakt uppochner är centralenhet = processor = CPU.

I vissa tider har "centralenhet" (liksom CPU) avsett processor och primärminne, men aldrig periferienheter eller periferiprocessorer så som IO, hårddiskar och liknande. Traditionellt ligger det som ligger på samma sida som processorn om DMA, i "centralenheten".

Den betydelse som SysGhost anger stämmer månne i äldre klient-server-nomenklatur, men centralenhet som begrepp inom datalogin avser just processorn. Tidigare kunde även primärminnet (RAM) räknas dit, precis som cacheminne räknas dit idag.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Är det örebro universitet?

Nej, det är en äldre dam som undervisar i Information och kommunikation på WUC.

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Hjälpsam

Hon menar nog burken som sagt.

edit
Tycker inte att hon är helt ute och cyklar, centralenheten är burken, perferienheter är skärm, tangentbord, mus, skrivare osv.
Hennes tolkning får tex stöd här.
http://sv.wikibooks.org/wiki/Datorer_p%C3%A5_l%C3%A4tt_svensk...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut upplysa lärarinnan hur det ligger till.. Inte ofta MBY är ute o cyklar.

Permalänk
Medlem

Haha, skön länk! "back to stone age"..

Historialektion del 1
BUG Engelskt ord som betyder skalbagge eller insekt. I IT-sammanhang är bug ett fel i ett dataprogram. Ordet kommer från den tid när datorerna var uppbyggda med mängder av elektronrör och man fick problem med en insekt som drogs till rören och orsakade kortslutning.
Lektion del 2:
ETHERNET Vanlig teknik för dataöverföring i nätverk.
Lektion del 3:
HACKARE En person som ägnar sig åt datorer och programmering, och löser problem på datorn.
Lektion del 4:
IBM Världens största dataföretag.
Lektion del 5:
INTEL Ett marknadsledande företag som främst tillverkar processorer till IBM-kompatibla persondatorer.
Lektion del 6:
SPAMMING Ett slags direktreklam på Internet där e-post skickas till en mottagare som inte har bett om det.
lektion del 7:
MODEM En liten låda som behövs för att koppla upp sig på Internet.

plockade fram godingarna - vissa stämmer och vissa stämmer inte

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Tror det är själva modermodemet hon menar...

Visa signatur

NIL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Botox:

Tror det är själva modermodemet hon menar...

Tror du lärarinnan har alla distanserna på rätt plats då? Annars kan hon ju ha kortslutit

Permalänk
Medlem

Låter som historie lektion mer än något som har med den moderna termen "dator" att göra...

Lätt att förstå hur "allmänhetens" datorkunskaper inte direkt ökar...
Här misstänker jag att "centralenhet" menas CPU men eftersom man inte använder ordet i dess mening skulle det lika gärna kunna vara ålderdomligt ord för ungefär "server". Men med tanke på va Wikipedia säger så är det nog CPUn, underhållning hur som helst.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Centralenhet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Botox:

Tror det är själva modermodemet hon menar...

Det finns absolut ingen anledning att göra sig rolig över begreppet centralenhet. Det är ett helt korrekt ord. Det är på sätt och vis trist att vi inte kan använda äldre datortermer utan tror att saker måste heta som det heter på engelska.

Ordet "dator" är för övrigt lite unikt. Många språk har antingen lånat in "computer" i någon form, eller hittat på ett bökigt ord för det, som t.ex. "kunskapsmaskin" som det lär heta på finska. En dator är en kortform för datormaskin som det sägs att datorpionjären Börje Langefors hittade på eftersom det klingade lite som "traktor" eller "stator" eller andra maskiner.

"Centralenhet" har råkat ut för samma sak som "CPU" eller "processor" eller "hårddisk" i att samtliga i folkmun har blivit ord för datorn själv, alltså bruken. Men precis som att en hårddisk inte är en dator, är inte en centralenhet det heller. Men jag kan tänka mig att det funnits många installationsmanualer som omnämner datorn som "centralenhet" i någon sorts kontrast till periferienhet (t.ex. en skrivare).

En annan fin beteckning som fallit i glömska är "organ". Man kan tala om inorgan och utorgan om det som senare kallats för inenhet eller utenhet. Idag använder vi nästan bara namnet på själva enheten, t.ex. "skrivaren". Ett ord som dock lever kvar, men på nåder, är "primärminne". Eftersom alla typer av primärminnen idag är någon form av RAM så brukar man bara säga RAM eller "minne". Men sekundärminnen finns fortfarande i flera former, varpå "primärminne" fortfarande är logiskt. Förut, fram till ungefär mitten på 70-talet, fanns det flera typer av primärminne, där ferritkärneminnet var ett mycket viktigt sådant, innan det konkurrerades ut av halvledarminnen. Lägre tillbaka än så, och vi hittar en hel radda med exotiska minnen så som williamsminne, fördröjningsminne (ofta med prefixet nickel- eller kvicksilver), trumminne, etc, varav några även kunde fungera som sekundärminne (speciellt trumminnet - direkt förfader till hårddisken). På 80-talet skulle "bubbelminnet" ersätta alla andra typer, men det gick i stöpet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dravond:

Låter som historie lektion mer än något som har med den moderna termen "dator" att göra...

Lätt att förstå hur "allmänhetens" datorkunskaper inte direkt ökar...
Här misstänker jag att "centralenhet" menas CPU men eftersom man inte använder ordet i dess mening skulle det lika gärna kunna vara ålderdomligt ord för ungefär "server". Men med tanke på va Wikipedia säger så är det nog CPUn, underhållning hur som helst.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Centralenhet

Ordet "dator" är från 1949 tror jag. Centralenheter talades det om långt in på 80-talet eller månne 90-talet, så det är svårt att säga vilken term som är "modernast". Oavsett vilket så hävdar jag fortfarande att centralenhet (eller kanske centralprocessor) är fullt användbart, bara man kommer överens om exakt vad ordet avser.

Notera också att CPU - central processing unit också vanligen avsåg processor + primärminne en gång i tiden!

Så, själva anledningen till att nyttan av ordet centralenhet eller CPU i betydelsen processor + primärminne har dalat beror nog rent praktiskt enbart på att den enda typ av processor som egentligen finns idag är en mikroprocessor så att processor och primärminne är två skilda, diskreta komponenter/komponentslag!

I en kontext där en dator inte har en mikroprocessor utan en "riktig" processor som spänner över flera chip eller rentav flera kretskort är centralenhet/CPU = "processor och minne" fullt logiskt eftersom det är där sakerna händer. Allt annat är periferienheter, inklusive sekundärminne.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Nejdå. Det är mer komplicerat än så, men rakt uppochner är centralenhet = processor = CPU.

I vissa tider har "centralenhet" (liksom CPU) avsett processor och primärminne, men aldrig periferienheter eller periferiprocessorer så som IO, hårddiskar och liknande. Traditionellt ligger det som ligger på samma sida som processorn om DMA, i "centralenheten".

Den betydelse som SysGhost anger stämmer månne i äldre klient-server-nomenklatur, men centralenhet som begrepp inom datalogin avser just processorn. Tidigare kunde även primärminnet (RAM) räknas dit, precis som cacheminne räknas dit idag.

Det kan inte vara CPU hon menar då hon säger att den håller mikroprocessorn och primärminnet. Det måste vara DATORN hon är ute efter

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk

Strunta i mitt senaste inlägg, läste inte ordentligt på det senaste du skrev MBY Men vad ska hon då skriva egentligen?

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Hjälpsam

Enligt gamla standarden var en centralenhet CPU inklusive minne det var då också en fristående enhet.
Jag tycker faktiskt att det inte är så dumt att kalla själva datorlådan för centralenhet, alltså lådan som innehåller CPU, moderkort, arbetsminne, lagringsminne, DVD läsare DVD skrivare, grafikkort osv.
Man skall inte krångla till det i onödan, inte för såna som är lite ovana, en massa utvikningar, gör det bara onödigt svårt, bättre är att förenkla lite för mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lundahldaniel:

Strunta i mitt senaste inlägg, läste inte ordentligt på det senaste du skrev MBY Men vad ska hon då skriva egentligen?

Fråga läraren! Fråga eller lura ur läraren om denne tänker sig CPU (troligt), CPU + minne (mindre troligt) eller hela datorn (också troligt). Det är egentligen det enda sättet.

Eller så får texten helt enkelt förklara vilken "typ" av centralenhet och kanske nämna andra betydelser, som en påminnelse till läraren. Eftersom ordet sällan eller aldrig används idag tycker jag att ni kan välja den mer datalogiskt riktiga termen, som då speglar CPU + minne. Kort sagt är det CPU + minne som behövs för att exekvera program och beräkna data, därav "centralenhet".
Lycka till!

Edit: Ett sätt att se på det är att centralenheten är den minsta beståndsdelen i en dator som behövs för att det faktiskt ska vara en dator. En minimalistisk dator har en processor, en klick med RAM och programmet kanske ROM. Det är centralenheten. Allt annat är egentligen valfritt. De allra tidigaste hobbydatorerna med mikroprocessor krävde att man matade in program med strömbrytare. Förutom en datorbuss hade dessa datorer i princip bara en centralenhet - processor och en gnutta RAM. T.ex IMSAI 8080 eller Altair 8800.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Fråga läraren! Fråga eller lura ur läraren om denne tänker sig CPU (troligt), CPU + minne (mindre troligt) eller hela datorn (också troligt). Det är egentligen det enda sättet.

Eller så får texten helt enkelt förklara vilken "typ" av centralenhet och kanske nämna andra betydelser, som en påminnelse till läraren. Eftersom ordet sällan eller aldrig används idag tycker jag att ni kan välja den mer datalogiskt riktiga termen, som då speglar CPU + minne. Kort sagt är det CPU + minne som behövs för att exekvera program och beräkna data, därav "centralenhet".
Lycka till!

Edit: Ett sätt att se på det är att centralenheten är den minsta beståndsdelen i en dator som behövs för att det faktiskt ska vara en dator. En minimalistisk dator har en processor, en klick med RAM och programmet kanske ROM. Det är centralenheten. Allt annat är egentligen valfritt. De allra tidigaste hobbydatorerna med mikroprocessor krävde att man matade in program med strömbrytare. Förutom en datorbuss hade dessa datorer i princip bara en centralenhet - processor och en gnutta RAM. T.ex IMSAI 8080 eller Altair 8800.

Tackar så mycket för undervisningen. Har aldrig hört talas om centralenhet tidigare så nu har jag lärt mig något nytt!

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!