Raspberry Pi redo för rampljuset den 20 februari

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Haha, sorry!

De auktionerade ut de första 10 Beta korten med serienummer 1-10.

O fan... Undrar om de som vi har här på jobbet är numrerade. Undrar vilka nummer de har i sådana fall.

Edit: Jag menar undrar om det är värt att få skäll av chefen för att sälja dem på e-bay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwete:

Skönt att de skeppar från Storbritannien så att frakten blir mänsklig och vi slipper tull och moms.

SOm jag fattat så säljer de endast i enstaka exemplar för just den anledningen, att det ska bli så få mellanhänder som möjligt.

Jag läste på deras sida att de inte skulle ge några speciella erbjudanden om man köppte många, men att frakten skulle bli billigare. så jag antar att någon mellanhand skulle kunna ta hem och sälja.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CENSTRM:

Jag tänker varken installera debian eller en äldre ubuntu på den. Jag tänker hålla andan tills det finns en specialLinux. Ganska säker på att det kommer komma en innan jag har hunnit bli blå i ansiktet.
Det är ju i stort sett bara hackers som är intresserade av den här i startskedet. Ungefär som EEEbuntu.
Rasperux? Pibian? Pidora?

Du kan andas redan nu!

Den finns redan flera olika versioner ute nu som är anpassade.

Permalänk
Medlem

Deras webbshop kommer bli överbelastad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Jag tänker varken installera debian eller en äldre ubuntu på den. Jag tänker hålla andan tills det finns en specialLinux. Ganska säker på att det kommer komma en innan jag har hunnit bli blå i ansiktet.
Det är ju i stort sett bara hackers som är intresserade av den här i startskedet. Ungefär som EEEbuntu.
Rasperux? Pibian? Pidora?

Då tanken är att dessa ska användas för programmeringsundervisning för skolbarn så lär det komma lättanvända SD-korts-image-filer som bootar upp direkt till en programmeringsmiljö för Phyton t.ex. Om det blir anpassat för barn och skolfröknar lär nog vem som helst klara av att använda det.

Själv kommer jag nog att köra Arch Linux eller Debian och själv installera de program jag vill ha. Tycker inte om söndertweakade förkonfigurerade specialdistar. Kommer nog att finnas varianter så att var och en blir nöjd.

Permalänk
Medlem

Någon som har info på om denna kommer klara av att dekoda 5.1 ljud? Dolby Digital (AC3), DTS och AAC t.ex?
Den behöver inte kunna spela upp i 5.1, men åtminstone kunna down sampla till stereo.

Tänkt använda som media spelare.. men har inte direkt lust att behöva converta ljudet på varenda video..

Å ena sidan så kan jag konvertera ljudet i mkv filer rätt snabbt och smidigt med Popkorn Audioconverter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Vad är det som alla är så uppspelta över med denna? Alla går ju runt med små dualcores i fickan idag

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Vad är det som alla är så uppspelta över med denna? Alla går ju runt med små dualcores i fickan idag

Sant men våra dualcores i fickan har inte I2C, SPI och ett antal GPIO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morkul:

Du kan andas redan nu!

Den finns redan flera olika versioner ute nu som är anpassade.

Det jag pratar om finns inte än. Det ronnylov kallar söndertweakade förkonfigurerade specialdistar.

Skrivet av ronnylov:

Då tanken är att dessa ska användas för programmeringsundervisning för skolbarn så lär det komma lättanvända SD-korts-image-filer som bootar upp direkt till en programmeringsmiljö för Phyton t.ex. Om det blir anpassat för barn och skolfröknar lär nog vem som helst klara av att använda det.

Själv kommer jag nog att köra Arch Linux eller Debian och själv installera de program jag vill ha. Tycker inte om söndertweakade förkonfigurerade specialdistar. Kommer nog att finnas varianter så att var och en blir nöjd.

För en del är det enkelt. De har skrivit kod sedan barnsben och har en 3d-printer hemma som de har byggt själv. De har bestämda åsikter om panda eller arduino är mest lämpat för att styra tempen på badvattnet. De tycker att prova ut och anpassa mjukvaran till just den här hårdvaran inte är jobbigt utan fantastiskt intressant.

Andra vill bara komma igång fort. De hittar inte till kontrollpanelen i Windows men skulle gärna testa det här nya... För dem är en specialdist som har tydliga och lättfattliga instruktioner guld värt.
1. tryck på download
2. koppla in usb-sladden
3. tryck på install
4. Du har nu ett fungerade OS med allt konfigurerat.

Jag tycker sådana är super. Inget jag vill ha på min huvuddator. men det är ju enkelt.

Permalänk
Avstängd

$35 USD för en Raspberry.
Vad kostar den billigaste smartphonen?

Med en billig smartphone så får man ju annat ocskå.
Till den Raspberry så kommer du behöva minneskort och kanske ett hölje, och då blir det ju ändå mer än $35.

Går den att göra;
* Billigare?
* Grönare?
Skulle de kosta mer om dom valt 1 gbit Ethernet istället för 100 mbit?

Tänk om den kunda ha dubbla NIC, då kunde man ju använda den som hårdvarubrandvägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Skulle man kuna använda den här som en nas/ filserver om man kopplar in några hårddiskar?

Yep, via USB, skulle dock bara använda två USB enheter, ingen HUB pga prestandaförluster som en HUB medför (flaskhals).

Skrivet av joshoa:

om det här fungerar som en streaming htpc i fullhd så kan jag tänka mig att köpa en

It does!

Skrivet av krutovs:

Funderar redan på olika chassi-förslag.. Någon som har en rolig idé?

Finns i deras forum massa med tips och folk som redan skrivit ut egna prototyper. Någon officiel finns dock inte ännu.

Skrivet av n_sandstrom:

lego!

Eller göm dom i prydnadsföremål

Finns en som beställt specialanpassat från Legos hemsida, kolla på deras framsida och mer bakåt i tiden!

Skrivet av scobin:

Blir nog att vänta tills någon köpt den och testat om de verkligen går att streama i 1080p ;D

Det går!

Skrivet av sunnis:

Det trista är att det kommer vara extremt svårt att få tag i en enhet i de första batcharna :/ Hoppas att nästkommande leverans handlar om runt 100k.

Även det officiella är en enhet per person så kommer folk att beställa i andras namn och köpa 5-10 st själv för att sedan lägga ut på auktion på ebay mfl.

Det är per adress/hushåll man kan beställa bara.

Skrivet av KKay:

Kommer den i ett chassi/skal?
Otroligt nyfiken på denna lilla pryl, hoppas jag får tag i ett exemplar

Utan chassi, bara rent kort!

Skrivet av pompa_kumla:

Får man in w7 på den här eller xp:D

Nej, för Win XP och 7 krävs en X86 eller X86_64 plattform. Detta är en ARM arkitektur.

Skrivet av Retur1:

Kretsytan är så liten. Den kan aldrig prestera så den är användbar. Högst en funktion möjligen. Konceptet är ok, några års förfining av kretsar sen kan man köra Windows på den.

Upp till bevis, jag tror du underskattar den dock.

Skrivet av ygd3n:

Jag tänkte windows, men det är väl linux som gäller antar jag, Kanske funkar med windows xp ? Jag har ingen större koll på Raspberry Pi, men ser ut som en trevlig grej, skulle vara skönt om man kunde köra windows på den

Windows kommer inte att funka, även om Microsoft nu skulle få för sig att göra om sitt OS för den här lilla prylen så skulle ramminnet nog vara för litet. Möjligtvis att Windows CE skulle kunna vara något, men då gäller det att det finns en kund med pengar som är villig att beställa detta uppdrag från Microsoft. Så i korthet; Nej, det är Linux som gäller.

Skrivet av CENSTRM:

Jag tänker varken installera debian eller en äldre ubuntu på den. Jag tänker hålla andan tills det finns en specialLinux. Ganska säker på att det kommer komma en innan jag har hunnit bli blå i ansiktet.
Det är ju i stort sett bara hackers som är intresserade av den här i startskedet. Ungefär som EEEbuntu.
Rasperux? Pibian? Pidora?

Det finns redan, och de byggs fortfarande. De "officiella" kommer att bli fedora, då de varit mest involverade med RPI teamet. Läs deras sida!

Skrivet av Manneh:

Det är en per hushåll så nej.

Precis, det vet jag, ska ta en till i nästa batch var det tänkt. Menade på att jag vill ha flera än en bara!

Skrivet av spel565:

Vad rekommenderas då? (ang. OS)

Enligt RPI teamet kommer det "officiella" att bli Fedora, men det är helt öppet och pröva t.ex. Debian, smaksak.

Skrivet av evil1:

Kommer den klara av köra 1080 fullt ut på tex en 40/46" full HD tv, men en extern hårddisk i kopplad, utan att det laggar?
Inte så insatt i hela den här prylen, så därför jag frågar av osäkerhet

Tevens storlek har inget med det att göra, det är upplösningen, och kortet klarar av och leverera 1080p, vilket är full HD), så vilken tv som helst som finns att köpa idag.

Skrivet av AMDobba:

Är det någon som har sett typ något skal eller något till datorn?
Alla bilder jag har sett är bara på själva chipet och komponenter.

Skal finns det inget, inte ännu iaf.

Skrivet av Kr^PacMan:

Har tänkt samma sak. Smidigt med en liten touchskärm och en Raspberry Pi. Frågan är dock om det kommer komma några bra mediaspelare som fungerar bra med touch och Raspberryn?

Jag har XBMC på min iPhone4 och iPad2, så det är inte omöjligt att det kommer till RPI i senare skede.

Skrivet av ParasiteX:

Någon som har info på om denna kommer klara av att dekoda 5.1 ljud? Dolby Digital (AC3), DTS och AAC t.ex?
Den behöver inte kunna spela upp i 5.1, men åtminstone kunna down sampla till stereo.

Tänkt använda som media spelare.. men har inte direkt lust att behöva converta ljudet på varenda video..

Å ena sidan så kan jag konvertera ljudet i mkv filer rätt snabbt och smidigt med Popkorn Audioconverter.

Den följer HDMI standarden 1.3a (http://www.raspberrypi.org/forum/features-and-requests/which-...), vilket ink. 5.1 ljud.

Skrivet av the_weird:

Sant men våra dualcores i fickan har inte I2C, SPI och ett antal GPIO

Denna tråd pratar om I2C: http://www.raspberrypi.org/forum/general-discussion/spdif#p37...

Man har valt och tagit bort det, men det _kan_ gå att få det via GPIO pinnarna.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Denna tråd pratar om I2C: http://www.raspberrypi.org/forum/general-discussion/spdif#p37...

Man har valt och tagit bort det, men det _kan_ gå att få det via GPIO pinnarna.

Totalt värdelöst... Man kan ju fundera över vem geniet är som tyckte att ett så utbrett kommunikationssystem skulle skrotas från en, vad jag har förstått de som, utvecklingsplattorm avsedd för att lära sig microprocessorsystem på.

Får väll hoppas att dom behåller SPI iaf.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Den följer HDMI standarden 1.3a (http://www.raspberrypi.org/forum/features-and-requests/which-...), vilket ink. 5.1 ljud.

Fast det svarar inte riktigt på frågan om den är kapabel att först och främst dekoda ljudet. Då specifikt om den klarar av att dekoda AC3 eller DTS, samtidigt som den spelar upp 1080p h264 video.

Att det går 5.1 via HDMI är irrelevant om den inte är kapabel att dekoda ljudet..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag skrev typ: jag vill att kommer en egen rasperry dist.
[QUOTE=Tozzi
Det finns redan, och de byggs fortfarande. De "officiella" kommer att bli fedora, då de varit mest involverade med RPI teamet. Läs deras sida![/QUOTE]
Är en del på deras sida och det enda jag sett är fedora.arch,mer risc. De kan ju utvecklas och kommer antagligen göra det men de är ju ännu ingen egen fork. Tar gärna en länk om vi inte missförstår varandra.

Permalänk
Medlem

ultimate htpc!

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Totalt värdelöst... Man kan ju fundera över vem geniet är som tyckte att ett så utbrett kommunikationssystem skulle skrotas från en, vad jag har förstått de som, utvecklingsplattorm avsedd för att lära sig microprocessorsystem på.

Får väll hoppas att dom behåller SPI iaf.....

Har för mig det inte gick att genomföra med det antalet lager de använder sig utav, finns något svar från dem i forumet. Länken jag länka innehåller en annan länk till det mer officiella ämnet om I2C. De andra har jag ingen koll på, sök på deras forum och kolla FAQ!

Skrivet av ParasiteX:

Fast det svarar inte riktigt på frågan om den är kapabel att först och främst dekoda ljudet. Då specifikt om den klarar av att dekoda AC3 eller DTS, samtidigt som den spelar upp 1080p h264 video.

Att det går 5.1 via HDMI är irrelevant om den inte är kapabel att dekoda ljudet..

Som jag förstod det så ingår det i standarden att klara av det? Läste något om PCM, är inte allt för insatt i dessa termer, pröva kolla på deras forum, finns mkt godis och läsa där!

Skrivet av CENSTRM:

Jag skrev typ: jag vill att kommer en egen rasperry dist.

Är en del på deras sida och det enda jag sett är fedora.arch,mer risc. De kan ju utvecklas och kommer antagligen göra det men de är ju ännu ingen egen fork. Tar gärna en länk om vi inte missförstår varandra.

En egen "Raspberry OS" kommer vi nog inte att få se, en anledning till det är att de är för få för ett sådant jobb och dessutom har fullt upp som det är. Därav att Fedora är så mkt inblandad i detta och kommer bli det "officiella/supportade" OS för RPI.

Hoppas jag klargjorde av det jag vet än så länge.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

En egen "Raspberry OS" kommer vi nog inte att få se, en anledning till det är att de är för få för ett sådant jobb och dessutom har fullt upp som det är. Därav att Fedora är så mkt inblandad i detta och kommer bli det "officiella/supportade" OS för RPI.

Det är jag helt säker på att vi kommer att få se.

Permalänk
Medlem

Vilket OS är dom tänkta att köra?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vilket OS är dom tänkta att köra?

Verkar som om den klarar flera Linuxdistar. De har droppat ubuntu och verkar välja Fedora som "officiell" dist.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag undrar hur de bar sig åt för att få Quake III att fungera på denna lilla sak om det är ARM?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Det är jag helt säker på att vi kommer att få se.

Jag tror inte det efter att ha läst deras sida sen den kom upp dag ett, men det får tiden utvisa.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Vilket OS är dom tänkta att köra?

Fedora kommer att bli det mer "officiella", men det hindrar inte en från att välja t.ex. Debian lr annat.

Skrivet av Atlas Tasume:

Hmm, jag undrar hur de bar sig åt för att få Quake III att fungera på denna lilla sak om det är ARM?

http://www.raspberrypi.org/archives/106

Kanske kan du finna bättre svar där, jag tror speciellt på kommentarerna, annars pröva sök på deras forum.

Vad jag gissar på så är ju inte allt i ett program helt riktat åt arkitekturen, mycket har ju OS hand om, så jag tror inte att det är så mkt som det behövs ändras på.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Visst är Linux helt gratis om jag inte har fel ? Vilket version är det som gäller i sånna fall ?

Skulle kunna tänka mig att pröva denna bara för att.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

F5 spam, jadå!

Fråga: Brukar USB ingångar i TV apparater leverera lika mycket som i en dator eller är det den veka varianten som bara orkar driva USB minnen och liknande? Hade varit ganska perfekt att koppla in i baksidan på TVn annars.

Permalänk
Medlem

Hihi, va läckert.

Nu är det möjligt att göra sina egna små spionflygplan som kan använda TV guidance.
Skulle vara riktigt roligt att testa.

Iden med en mediastation för bilen var ju bra också.

Små semi-autonoma robotar, övervakningssystem osv. Detta är ju en spionfantasts önskedröm att bygga med.

Visst en mobiltelefon kan göra jobbet också idag, men det är så mycket läckrare med det nakna kretskortet. Ger känslan av att man byggt hela systemet helt själv. Och så får man ju välja bland fler OS förhoppningsvis. :D. Det bästa av allt är ju trots allt att man får designa och tillverka sina egna skal!

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Visst är Linux helt gratis om jag inte har fel ? Vilket version är det som gäller i sånna fall ?

Skulle kunna tänka mig att pröva denna bara för att.

Javisst är Linux gratis att ladda ner, men man får ta betalt också om man vill, t.ex. kan man sälja CD-skivor med Linux eller ta betalt för support.

https://github.com/raspberrypi/linux
Just nu är de på Linux kärna version 3.1.9.

Men jag antar du menar vilken distribution som gäller? Det är Fedora som kommer att supportas officiellt enligt deras FAQ och det kommer att finnas gratis verktyg för att "bränna" det på SD-kort för raspberry pi. Men även andra distar funkar såsom Arch Linux och debian.

Permalänk
Avstängd

Jag har hört att cpun motsvarar en Pentium II, på 300MHz. Kan nån bekräfta?

Permalänk
Medlem

https://lh6.googleusercontent.com/-XhZHM1HW7Vg/TzGTMaIvP4I/AA...

Jag gillar den här prototypen. inte så jäkla illa=)

Visa signatur

Ett tips om hur du "moddar" om din diskmaskin te en snöslunga... släng te kärringen en snöskyffel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Fast det svarar inte riktigt på frågan om den är kapabel att först och främst dekoda ljudet. Då specifikt om den klarar av att dekoda AC3 eller DTS, samtidigt som den spelar upp 1080p h264 video.

Läste lite på deras sida innan i kommentarer till deras nyheter. Orkar inte leta upp inlägget nu. Men någon av de som jobbar med RaspberryPi (tror det varJamesH) skrev att mjukvaruavkodning av ljud inte skulle vara ett problem. Skulle inte behövas någon hårdvaruaccelerering för att det ska fungera bra.

Skrivet av makkesk8:

ultimate htpc!

Njae. Liten, strömsnål, tyst och klara HD video låter toppen. Men då är det hårdvaruaccelereringen av H.264 som gör att den klarar hd video. Processorn är inte så kraftfull, så när du inte kan använda hårdvaruaccelereringen, alltså sånt som inte är H.264 så blir den ganska begränsad.
Var inte ens säkert om mpeg2 SD (Standard Definition) i motsvarande DVD kvalitet skulle fungera.
Om jag får spekulera så tror jag nog att någon kommer skriva en tillräckligt effektiv mpeg2 avkodare för att dvd rippar (i dvd video format) kommer att fungera. Men andra, mer krävande avkodningar är tveksamt. Då pratar jag SD.
Avkodning av full HD kan vi bara glömma, ja så länge det inte kan använda hårdvaruaccelereringen då.

En kraftfullare htpc, kanske med en Core i3 eller i5 som klarar i stort sett allt i cpu, där hårdvaruaccelerering kan göra nytta för att få ner cpu load och kanske få ner strömförbrukningen, men egentligen inte behövs ger större flexibilitet.

Skrivet av rektor:

Vad kostar den billigaste smartphonen?

Är väl priser runt 2000kr inkl. moms för en billig smartphone.
Mer avancerade smartphones som exempelvis iPhone 4S kostar över 5kkr.
Köper du med abonnemang så blir det 'billigare', men då är abonnemanget som en dold avbetalning.

>Skulle de kosta mer om dom valt 1 gbit Ethernet istället för 100 mbit?
Troligtvis, ja.

>Tänk om den kunda ha dubbla NIC, då kunde man ju använda den som hårdvarubrandvägg.
Hade varit trevligt, men kostar extra, tar mer kretsyta och är inte de behov de försöker fylla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saddam:

Jag har hört att cpun motsvarar en Pentium II, på 300MHz. Kan nån bekräfta?

Det går inte att göra vettiga jämförelser mellan RISC och CISC cpus eftersom arbetar på helt olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Visst är Linux helt gratis om jag inte har fel ? Vilket version är det som gäller i sånna fall ?

Skulle kunna tänka mig att pröva denna bara för att.

Ronnylov gav dig ett bra svar såg jag sen.

Skrivet av Massy:

F5 spam, jadå!

Fråga: Brukar USB ingångar i TV apparater leverera lika mycket som i en dator eller är det den veka varianten som bara orkar driva USB minnen och liknande? Hade varit ganska perfekt att koppla in i baksidan på TVn annars.

Tror USB standarden för 2.0 är 500mA? Kolla på wiki, jag skulle tro att den inte orkar, och det är inget man borde testa sig fram.

Skrivet av saddam:

Jag har hört att cpun motsvarar en Pentium II, på 300MHz. Kan nån bekräfta?

Det är som att jämföra en diesel mot en bensinare, en arm (precis som diesel) låter klenare, men deras instruktions uppsättning är simplare, vilket betyder att enklare grejer kan gå väldigt mycket fortare än på en x86 eller x86_64 (bensinare). Det går i kort och gott inte att jämföra.

Skrivet av MrGizmo:

https://lh6.googleusercontent.com/-XhZHM1HW7Vg/TzGTMaIvP4I/AA...

Jag gillar den här prototypen. inte så jäkla illa=)

Den va snygg! Den hade jag inte sett!

Skrivet av GuessWho:

Njae. Liten, strömsnål, tyst och klara HD video låter toppen. Men då är det hårdvaruaccelereringen av H.264 som gör att den klarar hd video. Processorn är inte så kraftfull, så när du inte kan använda hårdvaruaccelereringen, alltså sånt som inte är H.264 så blir den ganska begränsad.
Var inte ens säkert om mpeg2 SD (Standard Definition) i motsvarande DVD kvalitet skulle fungera.
Om jag får spekulera så tror jag nog att någon kommer skriva en tillräckligt effektiv mpeg2 avkodare för att dvd rippar (i dvd video format) kommer att fungera. Men andra, mer krävande avkodningar är tveksamt. Då pratar jag SD.
Avkodning av full HD kan vi bara glömma, ja så länge det inte kan använda hårdvaruaccelereringen då.

En kraftfullare htpc, kanske med en Core i3 eller i5 som klarar i stort sett allt i cpu, där hårdvaruaccelerering kan göra nytta för att få ner cpu load och kanske få ner strömförbrukningen, men egentligen inte behövs ger större flexibilitet.

Är väl priser runt 2000kr inkl. moms för en billig smartphone.
Mer avancerade smartphones som exempelvis iPhone 4S kostar över 5kkr.
Köper du med abonnemang så blir det 'billigare', men då är abonnemanget som en dold avbetalning.

Den (GPU) klarar av alla andra format (dvd, sd, etc..) lika bra också!! Det har frågats förr och blivit bekräftat.

Tror ZTE säljer billigast runt tusenlappen? Den säljs bland annat på Lidl intyskland, men finns i andra affärer i Sverige, dock inte helt säker.

EDIT: Hitta den; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=770449

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070