Min första överklockning, hjälp! (i5-2500k & p8z68)

Permalänk
Medlem

Min första överklockning, hjälp! (i5-2500k & p8z68)

Hej!

Jag nu suttit ett tag ikväll och försökt att få till en konstant överklocking utan framgång.

Jag har gått in i BIOS, stängt av alla C grejer och stängt av speedstep.

Sedan stänger jag av turbo mode. Men sen när jag går till cpu ratio (som jag antar är multiplyern) så slår den på turbo mode när jag går över 33 eller nåt sånt. Vilket gör att jag inte överklockar längre. Jag höjer bara turbo mode frekvensen...

Det verkar inte gå att stänga av turbo mode när multiplyern är högre än 33. Då blir den "greyed out". Jag har kollat runt i BIOSets alla skrymslen men hittar inga inställningar för att få bort turbo mode.

Är det någon som har erfarenhet av det här BIOSet som vet hur man stänger av det satans turbo modet och fixar en konstant klockning?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Varför vill du stänga av turbo?
När du överklockar på Sandy Bridge så är det just turbo klocken du ska höja.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Varför vill du stänga av turbo?
När du överklockar på Sandy Bridge så är det just turbo klocken du ska höja.

Är inte turbo mode och överklockning olika saker?

Det känns lite trist att det bara är ibland datorn är överklockad. Mitt mål var att ha den på drygt 4 GHz konstant inte bara i full load.

Går inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funzo:

Är inte turbo mode och överklockning olika saker?

Det känns lite trist att det bara är ibland datorn är överklockad. Mitt mål var att ha den på drygt 4 GHz konstant inte bara i full load.

Går inte det?

Aldrig försökt eftersom det inte finns någon vits med det och har inte sett någon som gjort det heller.
Den klockar ju ner när den inte används för att spara energi samt livslängd på processorn.
Personligen önskar jag att jag kunde sänka idle klocken lägre än x16

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv

Förutom att elbolagen blir glada att du förbrukar lite mer ström, så finns det ingen vits att köra i full hastighet. Förr i tiden innan Speedstep och PowerNow fanns, så körde man samma hastighet på CPU:n hela tiden. I begynnelsen så var dessa funktioner ganska shaky och därför rekommenderades det att stänga av dessa vid överklockning. Man ser det på gamla OC-guider.

Sen kom miljöboomen och elen blev svindyr och då skulle det sparas. Det medförde enorma besparingar på serverhallar som inte hade cpun som gick i fullload hela tiden, bara när det behövdes. =P.

Fast nu är funktionen så pass bra att det är bara att köra på det. Du märker ingen skillnad när du surfar och så fort du behöver extra prestanda så kliver den upp på max hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Aldrig försökt eftersom det inte finns någon vits med det och har inte sett någon som gjort det heller.
Den klockar ju ner när den inte används för att spara energi samt livslängd på processorn.
Personligen önskar jag att jag kunde sänka idle klocken lägre än x16

Jag kan tänka mig att livslängden på processor förkortas och det drar mer el. Men det skiter jag i!

Är det någon som vet om det går att göra som jag vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Förutom att elbolagen blir glada att du förbrukar lite mer ström, så finns det ingen vits att köra i full hastighet. Förr i tiden innan Speedstep och PowerNow fanns, så körde man samma hastighet på CPU:n hela tiden. I begynnelsen så var dessa funktioner ganska shaky och därför rekommenderades det att stänga av dessa vid överklockning. Man ser det på gamla OC-guider.

Sen kom miljöboomen och elen blev svindyr och då skulle det sparas. Det medförde enorma besparingar på serverhallar som inte hade cpun som gick i fullload hela tiden, bara när det behövdes. =P.

Fast nu är funktionen så pass bra att det är bara att köra på det. Du märker ingen skillnad när du surfar och så fort du behöver extra prestanda så kliver den upp på max hastighet.

Men det känns inte som man har överklockat sin processor då tycker jag. Jag kände ingen tillfredsställelse när jag kollade cpu-z och såg att jag låg och pendlade mellan 16x och 33x.

Varför överklockar folk om det inte gör nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funzo:

Varför överklockar folk om det inte gör nåt?

Det gör ju nåt, så fort man använder processorn så vips så klockar den ju upp i turbo klocken..
Så fort jag startar ett spel eller liknande så hoppar min CPU upp i x45, dvs 4,5GHz
Varför skulle man bry sig om att det står 1.6GHz när datorn står idle så länge man ser att man får den överklockningen man gjort så fort man faktiskt använder datorn?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det gör ju nåt, så fort man använder processorn så vips så klockar den ju upp i turbo klocken..
Så fort jag startar ett spel eller liknande så hoppar min CPU upp i x45, dvs 4,5GHz
Varför skulle man bry sig om att det står 1.6GHz när datorn står idle så länge man ser att man får den överklockningen man gjort så fort man faktiskt använder datorn?

Jag kanske är den ända som bryr mig.

Men är det verkligen en regelrätt överklockning om man bara höjer turbofrekvensen? Och ännu än gång, går det att göra som jag vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funzo:

Jag kanske är den ända som bryr mig.

Men är det verkligen en regelrätt överklockning om man bara höjer turbofrekvensen? Och ännu än gång, går det att göra som jag vill?

Ja det är en regelrätt överklockning och har inte den blekaste om det går

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Vad då regelrätt överklockning. Här har du definitionen av överklockning enl. Wikipedia "Överklockning innebär att man kör en datorkomponent i en högre klockfrekvens än specificerat av tillverkaren."

Det är som alla säger, den klockar upp sig när den används... Min PH2 ligger på 800mhz när den inte används, tack och lov för det.
Du hade också vart glad om din bil låg och varvade på 30k-varv när du stod och tomgångskörde?

Permalänk
Medlem

"Hej, hur gör jag så att min bil har 400hk på tomgång?"

Permalänk
Medlem

Funzo du kan med gott samvete klocka med turbo läget.
Jag gjorde ett snabb test i 3dmark 11 basic (Performance profile 720p)
Först med klocken på 4.6Ghz hela tiden genom att sätta windows power profile till "High performance" då går datorn aldrig ner från turbo läget
Resultat:

3DMark Score
P5157

Graphics Score
4747

Physics Score
10358

Combined Score
4666

GraphicsTest1
22.9 FPS

GraphicsTest2
22.61 FPS

GraphicsTest3
28.68 FPS

GraphicsTest4
14.08 FPS

PhysicsTest
32.88 FPS

CombinedTest
21.7 FPS

-----------------------------
Nu med Balanced power profile i Windows då ligger processorn på 1.6Ghz idle och lägre vcore.
Värt att notera under Graphics testen så ligger processorn fortfarande kvar på 1.6Ghz enligt CoreTemp som jag kan se på LCD skärmen i G15 tangentbordet i realtid.

3DMark Score
P5162

Graphics Score
4751

Physics Score
10390

Combined Score
4673

GraphicsTest1
22.98 FPS

GraphicsTest2
22.63 FPS

GraphicsTest3
28.74 FPS

GraphicsTest4
14.06 FPS

PhysicsTest
32.98 FPS

CombinedTest
21.74 FPS

Som du kan se så är båda resultaten i princip identiska och faller inom felmarginalen dock drar processorn lägre ström under Balanced Powerprofile än om jag tvingar den att ligga på full klock i windows.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Skrivet av Funzo:

Jag kan tänka mig att livslängden på processor förkortas och det drar mer el. Men det skiter jag i!

Är det någon som vet om det går att göra som jag vill?

Finns ingen poäng med detta. Kolla de vanliga SB överklockningstrådarna. Finns cirka 100st trådar om hur man överklockar 2500k med lite idéer och tips, men i slutändan är varje processor lite olika så du får testa dig fram. Ingen kan säga vad du ska göra exakt. Vcore ökas en aning och multipeln till önskade klockfrekvensen/100 (46 för 4600MHz till exempel).

Dessa överklockningar går upp till den frekvensen instantly när den behöver det. Den ligger inte och väntar, värmer upp och sen ökar hastigheten. Skulle du lyckas med detta skulle elkonsumptionen öka med hundratals procent för datorn och prestandan du skulle få ut är att processorn är snabbare i millisekunden när processorn går upp i maxhastighet. Under spel är det hyffsat jämn belastning och processorn kommer oftast ligga på max med undantag som menyer/pausat läge ibland. Man tappar ingenting helt enkelt.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Då vet jag Blir väl till att höja turbofrekvensen då.

Ska man höja lite gradvis eller är det bara att testa nåt?

Kan jag ställa multiplyern på 42 och spänningen på 1,2 från början? Sedan stabilitetstesta med prime95 och intel burntest?

EDIT: Jag har Noctua NH-U9B SE2 kylning med U.L.N.A på.