Permalänk
Medlem

Gammal kylpasta eller felmonterad kylare?

Hej,

Igår satte jag ihop mitt nya LGA1155 system.
Blev en
i5 2500K
8GB Crosair
ASUS P8Z68-V PRO
Artic Cooling Freezer 13 Pro

Efter ha läst swec's test om kylaren trodde jag att kylpasta skulle följa med kylaren, vilket det inte gjorde.
Använde då min 3år gamla Artic kylarpasta.

Nu till mitt problem:
I stock ligger tempen på ca 40C och i Prime 95/Blend ca 65C.
När jag försöker klocka CPU:n (1.35V) ligger idle på 45C men så fort jag sätter på Prime95/Blend rusar tempen upp till över 90C.

Tror ni att min kylpasta är boven i dramat eller att jag inte har fäst kylaren på rätt sätt?
Eller så kanske det är en kombination av båda?

Mvh

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Hur fort snurrar fläkten/fläktarna på kylaren?
Hur mkt kylpasta har du lagt?
Har du dragit åt skruvarna rejält?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Hur fort snurrar fläkten/fläktarna på kylaren?
Hur mkt kylpasta har du lagt?
Har du dragit åt skruvarna rejält?

1: Jag är på kneget nu, men jag ska kolla det när jag kommer hem.
2: Jag la la en hyffsad klick på mitten av CPU:n. Tog och kollade konsistensen på pastan innan jag la på den och då såg den okej ut. Men det är iofs svårt och veta.
3: Jag drog åt dem ganska bra tycker jag, var svårt att komma åt.

Ska ta och köpa ny pasta påvägen hem, men jag ska prova först punkt 1 & 3 innan jag applicerar den.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

byt kylpasta och montera om kylarn
vet inte hur pass bra kylaren är men kollade lite snabbt och såg iaf ut att kunna kyla rätt bra

2vänners i5 2500k i 4gz ligger runt 50-55 i BF3 en med noctua-d12 eller nå kylare och en annan med cooler masters för 149kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

1: Jag är på kneget nu, men jag ska kolla det när jag kommer hem.
2: Jag la la en hyffsad klick på mitten av CPU:n. Tog och kollade konsistensen på pastan innan jag la på den och då såg den okej ut. Men det är iofs svårt och veta.
3: Jag drog åt dem ganska bra tycker jag, var svårt att komma åt.

Ska ta och köpa ny pasta påvägen hem, men jag ska prova först punkt 1 & 3 innan jag applicerar den.

Man brukar rekommendera ungerfär att man skall lägga på som ett riskorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Man brukar rekommendera ungerfär att man skall lägga på som ett riskorn.

Mjo, kändes som att jag la kanske lite mycket.
Tar det säkra före det osäkra och köper ny kylpasta samt monterar om kylaren
Hoppas bara jag slipper montera ut mobot, kabeldragningen var rent ut sagt ett helvete igår

Tack för hjälpen allihop!

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Hej,

Igår satte jag ihop mitt nya LGA1155 system.
Blev en
i5 2500K
8GB Crosair
ASUS P8Z68-V PRO
Artic Cooling Freezer 13 Pro

Efter ha läst swec's test om kylaren trodde jag att kylpasta skulle följa med kylaren, vilket det inte gjorde.
Använde då min 3år gamla Artic kylarpasta.

Nu till mitt problem:
I stock ligger tempen på ca 40C och i Prime 95/Blend ca 65C.
När jag försöker klocka CPU:n (1.35V) ligger idle på 45C men så fort jag sätter på Prime95/Blend rusar tempen upp till över 90C.

Tror ni att min kylpasta är boven i dramat eller att jag inte har fäst kylaren på rätt sätt?
Eller så kanske det är en kombination av båda?

Mvh

om du har stock klock så kan du sänka volten på cpun.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

om du har stock klock så kan du sänka volten på cpun.

Jag kanske var lite otydlig. Tempen är normal när jag har stockklock.
När jag överklockar till 4.5GHZ @ 1.35v då springer tempen iväg.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Drog åt skruvarna lite samt satte in fläkten ordentligt.
IDLE ligger på 30C @ 0.92v
LOAD ligger på 80C @ 1.32v när jag testade med Intel Burn Test Maximum.
Tycker att 80C är väldigt mycket, men det kanske är att förvänta sig av denna kylare?

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

80c skulle jag aldrig vilja ligga på.. lär den inte må bra av i längden.. skulle sänkt klocken eller bytt kylare. jag själv vill aldrig att den ska gå upp på 60C

en väns på 4ghz@1.2v i5a ligger på 55grader med cooler master kylare för 149kr ^^

För 80C är inte okej med annan kylare, menar min stock kylare på phenom x4 940 kom upp på 70c och som då var 2-3år gammal och inte rengjord.

Permalänk
Medlem

Mjo håller med dig, har fixat med kylaren nu så att den håller sig kring 30C i IDLE samt går upp till 60C under BF3 sessionerna.
Har dock kylaren på silent mode vilket kan förklara den höga Load temperaturen.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Skulle nog skickat ett argt mail till artic cooling då de förmodlingen glömt pastan som ska sitta föraplicerad på deras kylare. Visar även bilder där det finns kylpasta på.

"Featuring a unique push pins mounting system that offers excellent stability and is applicable within minutes. Its fiber reinforced retention module is strong enough take on the heavy weight of the CPU cooler during installation. The pre-applied ARCTIC MX-4 thermal compound facilitates the entire installation process as well."

referens: http://www.arctic.ac/en/p/cooling/cpu/365/freezer-13-pro.html...

Permalänk
Medlem

Det tar tid innan du får en bra temperatur om du endast lägger en klick.
Prova att applicera pastan jämt över hela processorn med ett rakblad eller kreditkort för maximal prestanda. En klick lite större än ett riskorn räcker fortfarande för att täcka allt så att du precis inte ser igenom.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Det tar tid innan du får en bra temperatur om du endast lägger en klick.
Prova att applicera pastan jämt över hela processorn med ett rakblad eller kreditkort för maximal prestanda. En klick lite större än ett riskorn räcker fortfarande för att täcka allt så att du precis inte ser igenom.

Jag skulle vilja påstå att detta är helt felvisande. Ett litet riskorn räcker bra för att täcka större delen av processorytan även utan att smeta ut det. Vanligtvis blir det en rund ring så de yttersta kanterna inte blir täckta, men eftersom kärnorna är placerade i mitten så spelar det absolut ingen roll. Att det skulle ta längre tid är också rent galet. Kylpastan smetas ut direkt av kylaren och de flesta kylpastorna idag har ingen speciell "inbränningstid".

EDIT: Tänkte att det kunde vara värt att nämna en källa också så att det inte ska verka som om jag snackar i nattmössan.
http://skinneelabs.com/thermal-paste/2011-2012-thermal-paste-...

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog våga påstå att 80° under IBT är relativt okej. För jag har inte stött på något annat program som pressar upp tempen mer än just Intel Burn Test. Körde hårt test med min i5 2500K@ 4,4Ghz och tempen blev ungefär IBT max 73°, OCCT (båda cputesterna) max 63° och ungefär samma med Prime 95. detta på den varmaste kärnan. Allmän fråga, Finns det fler bra CPU-test-program?
Spänningen har jag satt på 1,285V.
Jag har aldrig kört ett spel där CPU´n blir varmare än 55°, men då har jag heller inte kört BF3, men Metro 2033, Crysis 2, Bulletstorm, OF:RR samt testat några Cod. allt med extra hightexturegrejer (där det finns såklart, och i vissa spel kör jag även maxinställning) och nästan högsta inställning @1080P
Jag kyler med Noctua NH-D14 på lågnivå.

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze