q9400 överklockning till minst 3.2ghz på p45 bräda

Permalänk
Medlem

q9400 överklockning till minst 3.2ghz på p45 bräda

Min polare vill ha sin dator överklockad och han har en q9400, en asus P45 bräda och 800mhz ddr2 minnen

hur ska jag gå tillväga för att göra en så stabil klockning som möjligt? vill helst undvika att klocka på FSB'n

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag blir helt utskrattad, men går det ens att klocka på andra sätt än att ändra FSBn på sånna processorer, annat om multipeln skulle varit olåst på processorn?

Min Q9400 klarar 3.6 galant och jag kör bara med ökning av multipel och lite voltökning.

Permalänk
Medlem

Tänkte samma sak. Är inte multipeln låst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Nu kanske jag blir helt utskrattad, men går det ens att klocka på andra sätt än att ändra FSBn på sånna processorer, annat om multipeln skulle varit olåst på processorn?

kanske inte men du kan väl dela med dig av hur du har överklockat din q9400 settings och så, han har en bra kylare så det är inga problem där heller

Permalänk
Medlem

mutlitipler är låst

sett FSB på 400 så har du den klocken

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Medlem

okej, minnena underklockade till 667 först sen vräka 400 fsb? vad krävs för volt för stabil oc på den då? vad händer med pci-e porten?

Permalänk
Medlem

Se till att låsa klockfrekvensen på PCI-E bussen. Du bör kolla lite guider på vilken spänning man ej bör överskrida. Tror det är 1.35-1.36V på CPUn.

Permalänk
Medlem

det borde ju inte behövas mer än max 1.33 tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

kanske inte men du kan väl dela med dig av hur du har överklockat din q9400 settings och så, han har en bra kylare så det är inga problem där heller

Kommer hem imorgon, så om jag minns tråden så skriver jag ner mina inställningar så ni har någon referens typ.
Min CPU klarar klocken på rätt så låg volt, men som sagt så måste jag kolla upp inställningarna då jag inte använt den datorn på ett år typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Kommer hem imorgon, så om jag minns tråden så skriver jag ner mina inställningar så ni har någon referens typ.
Min CPU klarar klocken på rätt så låg volt, men som sagt så måste jag kolla upp inställningarna då jag inte använt den datorn på ett år typ.

jo tack gärna påminner dig genom att citera dig hehe

Permalänk
Medlem

Allt på auto, låste bara pcie till 100mhz. Körde på fsb till 400. Volt auto.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Allt på auto, låste bara pcie till 100mhz. Körde på fsb till 400. Volt auto.

ok tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

jo tack gärna påminner dig genom att citera dig hehe

Blir en liten bump, tog lite längre tid att svara än vad jag trodde.

450FSB
PCI-e låst till 100
Satte ramets timing manuellt till original
CPU 1.325v
Ram 1.98v
NB 1.26v

Allt annat på original.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Blir en liten bump, tog lite längre tid att svara än vad jag trodde.

450FSB
PCI-e låst till 100
Satte ramets timing manuellt till original
CPU 1.325v
Ram 1.98v
NB 1.26v

Allt annat på original.

tackar

Permalänk

Är det dumt att välja AUTO på vcore när man klockat?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Är det dumt att välja AUTO på vcore när man klockat?

Jag tycker att man får prova och bedöma själv då det är lite olika från mobo till mobo och processor till processor.
på min gamla e6750 2.66Ghz på ett msi p35 mobo så fungerade auto volt alldeles utmärkt upp till 3.4 - 3.5Ghz
Men efter bios uppdatering så blev det attans ostabilt då auto volten nu var markant lägre så då satte jag den manuellt och kom enkelt upp i 3.6Ghz helt stabilt

Även min nya dator i sig som är drygt en vecka gammal har volt på auto då den hamnar på 1.35v under prime95 belastning vilket jag läst är ungefär där man ska ligga om man vara inom ramarna för vad processorn är specificerad för. Fördelen är ju att vid idle så går volten även den ner när multipeln går ner.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►