Uppdaterade muspekare tyder på högupplösta skärmar i nästa generation Macbook

Permalänk
Medlem

Ojdå detta var verkligen nått att brusa upp sig över.

fyndig 'pun' I Mac OS X 10.7.3 tillkommer ytterligare ett bevis som pekar i samma riktning.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Hur ofta bryr man sig egentligen hur muspekaren ser ut?

Köper man Mac så gör man...

JAG VET! Det har inte med saken att göra utan det "tyder på högupplösta skärmar i nästa generation Macbook".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Nice, hoppas alla andra hänger på så att vi slipper 1080p

Skrivet av Dani05:

Tråkigt bara att 4k inte har högre upplösning på höjden bara

Ha ha ja suck, läs på innan ni skriver kanske.

P har inget med något att göra när det gäller upplösning, 1920x1080 ok, eller eventuell endast 1080, men vad p gör i sammanhanget ja...

4K är ingen standard upplösning för skärmar (än så länge) utan handlar om ett breddförhållande d.v.s. saknar höjdförhållande, därtill ett mått hämtat i stort från scanning av film d.v.s. baserat på den horisontella upplösningen av scanningen varefter den vertikala upplösningen varierar beroende på filmtyp etc.
En mycket vanligt förekommande 4K upplösning är t.ex. på 4096x3112 (när nog på 4:3 d.v.s. äldre TV-standard). Därmed inte sagt att pixlarna är square då filmen kan ha varit skjuten med anamorphiska linser men ja...
Kort sagt, en skärm med upplösningen 4K säger inte så mycket annat (i dag) än att antalet pixlar i bredd är ca 4000.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Tycker bara att dom borde köra högre upplösning på höjden när det gäller 4k. (minst runt 2400)

Permalänk
Hedersmedlem

Om detta visar sig stämma kommer jag gråta av lycka! Inte för att jag tänker köpa en, utan för att det betyder att alla andra tillverkare inom kort kommer bli tvungna att följa efter.

Permalänk

1920*1080 is the shit! Väldigt många program för tillfället optimeras för denna upplösning och det är smidigast att ha denna upplösning, så jag hoppas på denna.
Och jag riktigt hatar bärbara datorer som inte klarar av denna upplösning, för de är man tvungen att bära med sig en extern skärm när man ska göra något vettigt.

Nå lite högre än denna upplösning borde gå, men absolut inte en bärbar med lägre upplösning!

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Ha ha ja suck, läs på innan ni skriver kanske.

P har inget med något att göra när det gäller upplösning, 1920x1080 ok, eller eventuell endast 1080, men vad p gör i sammanhanget ja...

4K är ingen standard upplösning för skärmar (än så länge) utan handlar om ett breddförhållande d.v.s. saknar höjdförhållande, därtill ett mått hämtat i stort från scanning av film d.v.s. baserat på den horisontella upplösningen av scanningen varefter den vertikala upplösningen varierar beroende på filmtyp etc.
En mycket vanligt förekommande 4K upplösning är t.ex. på 4096x3112 (när nog på 4:3 d.v.s. äldre TV-standard). Därmed inte sagt att pixlarna är square då filmen kan ha varit skjuten med anamorphiska linser men ja...
Kort sagt, en skärm med upplösningen 4K säger inte så mycket annat (i dag) än att antalet pixlar i bredd är ca 4000.

Jo vet detta (eller lite av det iallafall) men som det ser ut nu iallafall så verkar det som att dom flesta tillverkarna väljer 2160 pixlar på höjden varken om det är tv eller dator skärm vilket då kan bli standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

1920*1080 is the shit! Väldigt många program för tillfället optimeras för denna upplösning och det är smidigast att ha denna upplösning, så jag hoppas på denna.
Och jag riktigt hatar bärbara datorer som inte klarar av denna upplösning, för de är man tvungen att bära med sig en extern skärm när man ska göra något vettigt.

Nå lite högre än denna upplösning borde gå, men absolut inte en bärbar med lägre upplösning!

Nja, just den HD-upplösningen är ju mest anpassad för film och väldigt konstiga dimensioner för normalt arbetande.
Ska man ha 1920 i bredd ska höjden vara 1200. Alltså 1920 * 1200 för att få en upplösning som stämmer överens mer med äldre upplösningar.

1920*1080 känns som man bara tänker på film.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat med 24" skärm i 1900x1200 (stationär) under par år och känner fortfarande inte att jag behöver högre upplösning och då håller jag ändå på med lite Design/Grafik.

Ska man ha det till spel så lär vi prata grafikkort som troligen inte fungerar så väl i redan så varma laptops?

På jobbet kör alla på 1680x1050 med 22" och ingen har klagat på låg upplösning där?

Kom igen när vi pratar +50" TV, där hade det inte varit dumt att ha merän 1080p om det nu även film i matchande upplösning.

Nä, satsa på bättre batterier istället och svalare datorer så man kan ha dem i knäet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag har jobbat med 24" skärm i 1900x1200 (stationär) under par år och känner fortfarande inte att jag behöver högre upplösning och då håller jag ändå på med lite Design/Grafik.

Ska man ha det till spel så lär vi prata grafikkort som troligen inte fungerar så väl i redan så varma laptops?

På jobbet kör alla på 1680x1050 med 22" och ingen har klagat på låg upplösning där?

Kom igen när vi pratar +50" TV, där hade det inte varit dumt att ha merän 1080p om det nu även film i matchande upplösning.

Nä, satsa på bättre batterier istället och svalare datorer så man kan ha dem i knäet.

+1

Folk skall ha 3 skärmar och GRYMM upplösning. Inte någon större nytta till det. Kör 2 skärmar på jobbet. En outlook och en till resten. Handen på hjärtat är det inte allt för ofta ja har någon större fördel av det. Mest för att det råkade finnas en skärm över

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir väldigt svårt att motstå detta om det skulle visa sig vara sant. Får hoppas min gamla HP överlever ett år till bara.

För hög upplösning finns inte, det är guld värt med gott om arbetsyta när man sitter och jobbar. Kör 3x1920x1200 hemma och det hade jag verkligen inte tackat nej till på jobbet.
1680x1050 + 1280x1024 räcker inte långt när man vill se två excel-filer och ett affärssystem på samma gång... och mailen och en trave ritningar... och ett par ssh-klienter... och lite noteringar... och sen kanske det räcker

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

+1

Folk skall ha 3 skärmar och GRYMM upplösning. Inte någon större nytta till det. Kör 2 skärmar på jobbet. En outlook och en till resten. Handen på hjärtat är det inte allt för ofta ja har någon större fördel av det. Mest för att det råkade finnas en skärm över

Hehe har faktiskt en extra skärm kopplad också på jobbet men kom fram till att det egentligen inte förbättrade arbetsmiljön i mitt fall. Det är säkert bra att köra på 2-3 skärmar med viss typ av arbetsuppgifter.

Skrivet av OSkar000:

Det blir väldigt svårt att motstå detta om det skulle visa sig vara sant. Får hoppas min gamla HP överlever ett år till bara.

För hög upplösning finns inte, det är guld värt med gott om arbetsyta när man sitter och jobbar. Kör 3x1920x1200 hemma och det hade jag verkligen inte tackat nej till på jobbet.
1680x1050 + 1280x1024 räcker inte långt när man vill se två excel-filer och ett affärssystem på samma gång... och mailen och en trave ritningar... och ett par ssh-klienter... och lite noteringar... och sen kanske det räcker

Ja det finns ju alltid de där extremfallen men vanligt användning lär det räcka utmärkt. Sen undrar man också, är det änkt att köra denna höga upplösning på små 15" skärmar? Jojo jag förstår att man kanske dockar till större skärm men då har man väll oftast en stationär och en bärbar?

Man kan ju säga precis samma om den mest hårdvaran, man kan aldrig få för mycket CPU/GPU kraft, man kan aldrig få för mycket minne m,m m,m. Men vad man generellt behöver en helt annan femma.

Som sagt, satsa utveckling på sånt som folk klagar på istället, d.v.s värmeutveckling och batteri tid. Vill man köra hög upplösning på sin 50" skärm hemma så kan man väll göra det med redig stationär?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hehe har faktiskt en extra skärm kopplad också på jobbet men kom fram till att det egentligen inte förbättrade arbetsmiljön i mitt fall. Det är säkert bra att köra på 2-3 skärmar med viss typ av arbetsuppgifter.

Ja det finns ju alltid de där extremfallen men vanligt användning lär det räcka utmärkt. Sen undrar man också, är det änkt att köra denna höga upplösning på små 15" skärmar? Jojo jag förstår att man kanske dockar till större skärm men då har man väll oftast en stationär och en bärbar?

Man kan ju säga precis samma om den mest hårdvaran, man kan aldrig få för mycket CPU/GPU kraft, man kan aldrig få för mycket minne m,m m,m. Men vad man generellt behöver en helt annan femma.

Som sagt, satsa utveckling på sånt som folk klagar på istället, d.v.s värmeutveckling och batteri tid. Vill man köra hög upplösning på sin 50" skärm hemma så kan man väll göra det med redig stationär?

Inte för att vara den som är den, men övergången till Ivy bridge råder ju bot på exakt det problemet med värme och batteritid du klagar på. Sen är det ju även så att Apple inte bygger sin egen hårdvara (längre), och på så sätt helt enkelt får ta det som finns, vilket i detta fall är Intels Ivy-serie. Visst hade man kunnat göra dem mer energisnåla, men då hade inte prestandan varit något att hurra över direkt. För dessa människor finns Apples MBA.

Att proppa in en mer högupplöst display ser jag definitivt vitsen med, framförallt då 1280x800 idag är pinsamt lite på en 13.3" skärm. Dessutom handlar det ju inte alltid om att få plats med fler grejer på skärmen, utan snarare en upplevelse av att allting är skarpare. Det innebär ju inte automatiskt att man måste sitta extremt nära för att se, om programmerarna sköter sitt med att skala upp GUI, etc. Se exempelvis på iPhone 3gs -> iPhone 4. Upplösningen blev mycket bättre, men inte kunde du ha fler fönster öppna för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruda:

Inte för att vara den som är den, men övergången till Ivy bridge råder ju bot på exakt det problemet med värme och batteritid du klagar på. Sen är det ju även så att Apple inte bygger sin egen hårdvara (längre), och på så sätt helt enkelt får ta det som finns, vilket i detta fall är Intels Ivy-serie. Visst hade man kunnat göra dem mer energisnåla, men då hade inte prestandan varit något att hurra över direkt. För dessa människor finns Apples MBA.

Apple är stort företag, nog måste de ha ett finger med i vilken teknik som ska prioriteras? Om de säger att pressar ni upp batteritiden till garanterat över Y timmar så puttar vi in X antal dollar till er för utvecklingen?

Skrivet av Eruda:

Att proppa in en mer högupplöst display ser jag definitivt vitsen med, framförallt då 1280x800 idag är pinsamt lite på en 13.3" skärm. Dessutom handlar det ju inte alltid om att få plats med fler grejer på skärmen, utan snarare en upplevelse av att allting är skarpare. Det innebär ju inte automatiskt att man måste sitta extremt nära för att se, om programmerarna sköter sitt med att skala upp GUI, etc. Se exempelvis på iPhone 3gs -> iPhone 4. Upplösningen blev mycket bättre, men inte kunde du ha fler fönster öppna för det.

Jag kan hålla med om att 800pixlar på höjden låter lite lite men vi pratar om en 13" skärm här väll?

Aja jag ska inte uttala mig för mycket då jag inte har någon erfarenhet av 13" skärmar men jag har ju en 19"(CRT) skärm här som vi köra 1280x1024 och upplösningen är knappast ett problem för vanligt arbete.

Att sitta o rita nästa statshus är kanske inget man gör på en 13"?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli nervös över hur mycket pengar jag kommer pumpa in i det där jäkla företaget det kommande året...

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Är inget stort fan av Apple, men stor chans blir det att man köper en Macbook Pro. Orkar inte vänta ett år innan andra tillverkare börjar släppa laptops med vettig upplösning.

Permalänk
Medlem

Vektorisera mera. Har länge undrat hur lång tid det ska behöva ta innan det slår igenom i operativsystemens gui, även om anledningen till fördröjningen är tämligen uppenbar (dvs prestanda och ökad komplexitet).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Ha ha ja suck, läs på innan ni skriver kanske.

P har inget med något att göra när det gäller upplösning, 1920x1080 ok, eller eventuell endast 1080, men vad p gör i sammanhanget ja...

4K är ingen standard upplösning för skärmar (än så länge) utan handlar om ett breddförhållande d.v.s. saknar höjdförhållande, därtill ett mått hämtat i stort från scanning av film d.v.s. baserat på den horisontella upplösningen av scanningen varefter den vertikala upplösningen varierar beroende på filmtyp etc.
En mycket vanligt förekommande 4K upplösning är t.ex. på 4096x3112 (när nog på 4:3 d.v.s. äldre TV-standard). Därmed inte sagt att pixlarna är square då filmen kan ha varit skjuten med anamorphiska linser men ja...
Kort sagt, en skärm med upplösningen 4K säger inte så mycket annat (i dag) än att antalet pixlar i bredd är ca 4000.

P står för Progressive motsatsen är interlaced, som är en primitiv komprimerings teknik.
exempel på interlaced

Permalänk
Medlem

Är inte någon fan av Mac men varför kan inte någon annan PC-tillverkare stoppa högupplösta skärmar i sina laptops. Less blir man.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Apple är stort företag, nog måste de ha ett finger med i vilken teknik som ska prioriteras? Om de säger att pressar ni upp batteritiden till garanterat över Y timmar så puttar vi in X antal dollar till er för utvecklingen?

Jag kan hålla med om att 800pixlar på höjden låter lite lite men vi pratar om en 13" skärm här väll?

Aja jag ska inte uttala mig för mycket då jag inte har någon erfarenhet av 13" skärmar men jag har ju en 19"(CRT) skärm här som vi köra 1280x1024 och upplösningen är knappast ett problem för vanligt arbete.

Att sitta o rita nästa statshus är kanske inget man gör på en 13"?

Nog för att Apple är stora, men du glömmer att andra företag redan jobbar så snabbt de kan. Om intel hade kunnat göra en strömsnålare CPU hade de gjort det, men tyvärr går tekniken bara frammåt i en viss takt. Apple, och många andra, köper ju exempelvis deras ULV-chip, som är extra strömsnåla just för att försöka få en balans mellan prestanda och energiförbrukning... Sen glömmer du också att det är olika tillverkare på CPU och display, intel kan ju inte lägga mer resurser på cpu-utveckling bara för att lg eller samsung inte utvecklar nya paneler... Apple är inte riktigt så stora, än...

Om man inte får betala mer för en högupplöst display på sin macbook finns det ju inget negativt med det, inte sant? Man -behöver- den kanske inte, men det är lite som full HD på en tv. Nog kan man se på film på en lågupplöst skärm, men det är mycket trevligare med en högupplöst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av inflix:

P står för Progressive motsatsen är interlaced, som är en primitiv komprimerings teknik.
exempel på interlaced
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/19/Interlaced...

Förstår inte riktigt varför jag blir citerad här. Jag personligen är mycket väl medveten om vad p och i står för (eller var det till någon annan meddelandet riktade sig, sorry isf). Hur som helst så har dessa bokstäver och deras betydelse inget med upplösning att göra, eller så klart att de har om man snackar delupplösning i en signal, d.v.s. en videobild som målas upp via interlace signal målas ju upp i halv upplösning och kompletteras därefter med resterande etc. Oberoende av det faktumet har p:et ingenting att göra med upplösningen 1920x1080, lika lite som i eller för den delen q eller x, upplösning i det här fallet handlar om antal pixlar och inte om något annat.

För övrigt vet jag inte om jag skulle kalla det för en komprimeringsteknik då det initierades av ett flertal anledningar.

Mvh /Pontus

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det är överflödigt med allt över 1080p på en laptop?...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Bara jag som tycker att det är överflödigt med allt över 1080p på en laptop?...

På en laptop säger jag nja, på en stationär är det anniorlunda. Men i mitt tycke är det alltid bättre att ha hög upplösning men symboler/gränssnitt som går att förminska och förstora så att det blir anpassat till dig, istället för att det är exakt samma storlek för alla, no?

Dessvärre är det ju även så att tillverkarna går dit volymförsäljningen finns för tillfället, vilket gjort att vi varit fast i ett läge där allt över 1080 pixlar på höjden varit skitdyrt... Förhoppningsvis kommer denna uppgradering av macbok leda till att gemene man helt plötsligt "behöver" högupplösta paneler så att de sjunker ordentligt i pris i takt med att försäljningsvolymerna går upp, oavsett om det gäller bärbart eller stationärt.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är roligt att så många är reaktionära på ett forum för ny teknik. Om vi aldriig behövde mer, snabbare, bättre skulle det inte vara så kul att vara IT-nörd.

Min dröm har alltid varit att pixelrendering är separerad från grafikmotorn och att grafikmotorn i så lång utsträcning som möjligt är vektorbaserad (Som 3d-grafik minus bitmapstexturer). Ett fullt skalbart GUI med olika pixelrendering för lika behov (skärmupplösningar). Det skulle även kunna gälla tid. Dvs kan man generera 1000 bilder per sekund vektoriserat kan det sedan renderas ner till 100 bilder per sekund med motion blur och antialiasing på exempelvis en 3840x2160 skärm baserat på ytsamplingar av pixlarnas area.

Just för läsning är väl iofs behovet just nu störst, knappast för video/grafik/design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Bara jag som tycker att det är överflödigt med allt över 1080p på en laptop?...

Vad då 1080p, läs mina tidigare inlägg i tråden, p har inget med upplösningen att göra, tack.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Vad då 1080p, läs mina tidigare inlägg i tråden, p har inget med upplösningen att göra, tack.

Jag tror de flesta är fullt medvetna om att 1080 står för upplösningen (d.v.s 1900x1080) medan p i detta fallet står för progressive.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hur kan någon ifrågasätta anledningen till högre upplösning per tum på datorskärmar?
Såpass gryniga som de flesta datorbildskärmar är idag. Känns inte som ni förstår vad ni säger nej till?

Sen är det klart att man kanske inte vill offra batteritid och för mycket prestanda, men om vi bortser från det.
Känns som många inte insert hur pass stor skillnad det skulle bli att jämföra en skärm med dubbla pixeltätheten mot det man sitter med nu.

Men om man frågar SnowJim så hänger jag på fel forum, så ni ska väl inte lyssna på vad jag säger…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

jag tycker att den vänstra muspekaren med svarta streck i ser ut som Musse Piggs hand..
Hoppas Disney stämmer Apple.

Musse Pigg har bara fyra fingrar...

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hur kan någon ifrågasätta anledningen till högre upplösning per tum på datorskärmar?
Såpass gryniga som de flesta datorbildskärmar är idag. Känns inte som ni förstår vad ni säger nej till?

Sen är det klart att man kanske inte vill offra batteritid och för mycket prestanda, men om vi bortser från det.
Känns som många inte insert hur pass stor skillnad det skulle bli att jämföra en skärm med dubbla pixeltätheten mot det man sitter med nu.

Men om man frågar SnowJim så hänger jag på fel forum, så ni ska väl inte lyssna på vad jag säger…

Fast nu ställer du en fråga som du själv besvarar, varpå du sedan säger att svaret är rimligt men att man ändå ska bortse från det.

Jag tror nog alla förstår vad högre pixeltäthet innebär men allting kommer ju till en kostnad och vissa tycker det finns annat att prioritera.

Man får ju heller inte glömma att extrema upplösningar på små laptop-skärmar kommer kräva att man sätter ögonen ganska nära skärmen för att ha full nytta av det. Det är nog många fler som inte förstår vilka avstånd som gäller när ögat inte längre klarar av att skilja på olika upplösningar än folk som inte förstår vad högre pixeltäthet gör. Det är ganska vanligt att folk t ex sitter för långt från sina stora TV-apparater för att ens ha någon nytta av något högre än 720p.

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar vara många här som tror att all text och alla ikoner och andra UI-element kommer bli pyttesmå med högre pixeltäthet, det stämmer INTE. Man höjer pixeltätheten och ökar antalet pixlar motsvarande på varje UI-element. Det vi får är enormt hög skärpa, och det innebär mindre belastning på ögonen, inte tvärtom!