Permalänk
Medlem

Ingen pixel mode 1:1, vad betyder det?

Jag funderar på en Samsung S27A850D. Men den har ingen pixel mode 1:1. Bara wide och auto, Vad betyder det? Köper jag den så tänkte jag köra i upplösning 1920*1080 istället för fullt som är 2,560 x 1,440.

Och då undrar jag om alla bilder jag kör i photoshop kommer bli utsmetade?
Kommer filmerna bli utsmetade?

Jag läste nämligen i en recension att spelen blev lite utsmetade när de körde i upplösningen 1920*1080.

I en annan recension, http://www.pcmonitors.org/monitor-reviews/samsung-s27a850d läste jag att bilden inte blir lika bra i mindre upplösning för att skärmen sträcker ut pixlarna. Någon som har upplevt detta?

Hoppas på att bli klarare på vad detta skulle betyda.

Permalänk

Varför köpa en så högupplöst skärm om du inte tänkt använda den i så högupplösning?
En LCD skärm visar bäst bild om den används i sin rätta upplösning (Nativ Resolution)
Om du använder en lägre upplösning än den skärmen är byggd för så kommer skärmen antingen att visa svarta kanter runt bilden eller så kommer den att sträcka ut den så att bilden fyller hela skärmen.
Det kommer se sämre ut än om du kör rätt/full upplösning, men om det ser sämre ut än en skärm med 1080 som körs i rätt upplösning vet jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Vem köper en 2560x1440 skärm för att köra 1920x1080?
Köper du även en Ferrari och stänger av hälften av cylindrarna?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpimmy:

Jag funderar på en Samsung S27A850D. Men den har ingen pixel mode 1:1. Bara wide och auto, Vad betyder det? Köper jag den så tänkte jag köra i upplösning 1920*1080 istället för fullt som är 2,560 x 1,440.
...

Du kommer få svarta ramar runt hela bilden om du kör 1:1 och 1920*1080, vilket ger dig effektiv bilyta jämförbar med 23-24".
Det förefaller extremt korkat att göra på det viset.
Radeon-kort fixar det utan problem, skickar bildsignal 2540*1440 där allt är svart utöver 1920*1080-bilden i mitten. Förhindrar att bilden skalas om av skärmen om man nu vill det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaren.

Skrivet av Aje:

Vem köper en 2560x1440 skärm för att köra 1920x1080?
Köper du även en Ferrari och stänger av hälften av cylindrarna?

Nja, skulle jag nu köpa en Ferrari tex enbart för att den är snygg men jag hatar fart så skulle jag ju kunna göra på det sättet.

Jag förstår att det verkar korkat det jag säger, så jag ska försöka förklara det lite.
Eftersom jag håller på med foto så är jag ute efter en IPS panel eller liknande. Just för klarheten i färgerna och för betraktningsvinklarna. Dessutom så vill jag ha en skärm som är helt, och jag menar då helt och hållet, tyst. Alltså dötyst. Jag hatar sådant brus som brukar låta från vissa skärmar. Nu har jag en skärm Benq vw2420h och den har extern transformator. Eftersom det är transformatorn som oftast låter så har jag stoppat den långt bort från där jag sitter.

Samsungen uppfyller alla dessa krav. Och det finns bara ett fåtal skärmar, typ den samsungen, som har extern transformator och liknande IPS teknik.

Sen så skulle den höga upplösningen däremot göra så att texten skulle bli alldeles för liten på skärmen. Mycket kan man givetvis fixa i windows men det brukar inte bli lika bra.

Men nu börjar jag fatta. Även fast skärmen skulle funka i 1:1 så skulle jag få svart runtomkring? Och jag har ett ATI Radeon HD 5700. Men det verkar ju korkat som ni säger. Då tappar jag ju poängen, skulle lika bra kunna köpa en 24" skärm.

Så en fråga till. Om jag köper den samsungen och kör i 1920*1080. Bilden blir väl inte utdragen? Alltså fetare på något håll?

Tack

Permalänk

om du kör native resolution blir det samma storlek på text som en 24" med 1080, 1080 på en 22" skärm kan upplevas som mindre.
Kör du 1080 på den skärmen och den har 1:1 som skulle innebära svarta kanter, utan 1:1 så sträcker den ut bilden för att passa vilket innebär större text än på en 24", och ofta lite diffus

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Du bör leta efter en H-IPS panel om du jobbar med foto. Du bör även leta efter en 16:10 skärm med minst 1920x1200 upplösning, gärna mer. Och om du nu sysslar med foto borde du ha kännedom om hux pixlar generellt fungerar? Bara för att du väljer en 16:9 skärm så blir inte bilden utdragen för det. Det är inte gammal TV-skalning. Bilskärmen produceras efter antal givna pixlar och får dimensioner därefter.
En 16:9 skärm har mindre realhöjd än en 16:10 skärm och du tappar 120 pixlar i höjdled.
Skärmen ska du köra i nativ upplösning (punkt) Ju högre upplösning på skärmen, oftast ju större tum. Dvs texten blir inte oläsligt liten. Däremot finns där alternativ i Windows för detta. Men än en gång, om du jobbar med foto så bör du ha så hög upplösning som möjligt.
Vad gäller brus och oljud så kan jag inte yttra mig om det. Jag har inte problem med mina HP-skärmar. Dom är helt tysta.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpimmy:

Tusen tack för svaren.

...
Dessutom så vill jag ha en skärm som är helt, och jag menar då helt och hållet, tyst. Alltså dötyst. Jag hatar sådant brus som brukar låta från vissa skärmar. Nu har jag en skärm Benq vw2420h och den har extern transformator. Eftersom det är transformatorn som oftast låter så har jag stoppat den långt bort från där jag sitter.
...

Min erfarenhet är att om det låter så är det bakgrundsbelysningen som låter.
För att reglera ljusstyrkan på CCFL så blinkar man ljuset i hög frekvens. Högspänningstransformatorn kan eventuellt låta av detta blinkande. Därför blir det tyst vid max ljusstyrka, då blinkandet upphör.
Detta bekymmer bör inte förekomma på LED-belysta skärmar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vem köper en 2560x1440 skärm för att köra 1920x1080?
Köper du även en Ferrari och stänger av hälften av cylindrarna?

Ecodriving ^^

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Tack alla

Skrivet av Hardware guy:

Min erfarenhet är att om det låter så är det bakgrundsbelysningen som låter.
För att reglera ljusstyrkan på CCFL så blinkar man ljuset i hög frekvens. Högspänningstransformatorn kan eventuellt låta av detta blinkande. Därför blir det tyst vid max ljusstyrka, då blinkandet upphör.
Detta bekymmer bör inte förekomma på LED-belysta skärmar.

jag trodde också det när led belysningen började komma. Men efter att ha lyssnat på ett antal skärmar med led bakgrundsbelysning så vet jag att de låter, dock en aningens mindre.

Skrivet av Aje:

Du bör leta efter en H-IPS panel om du jobbar med foto. Du bör även leta efter en 16:10 skärm med minst 1920x1200 upplösning, gärna mer. Och om du nu sysslar med foto borde du ha kännedom om hux pixlar generellt fungerar? Bara för att du väljer en 16:9 skärm så blir inte bilden utdragen för det. Det är inte gammal TV-skalning. Bilskärmen produceras efter antal givna pixlar och får dimensioner därefter.
En 16:9 skärm har mindre realhöjd än en 16:10 skärm och du tappar 120 pixlar i höjdled.
Skärmen ska du köra i nativ upplösning (punkt) Ju högre upplösning på skärmen, oftast ju större tum. Dvs texten blir inte oläsligt liten. Däremot finns där alternativ i Windows för detta. Men än en gång, om du jobbar med foto så bör du ha så hög upplösning som möjligt.
Vad gäller brus och oljud så kan jag inte yttra mig om det. Jag har inte problem med mina HP-skärmar. Dom är helt tysta.

Nja. PLS tekniken är ju ny och vad jag läst om så håller den måttet jämfört med en IPS panel. Och eftersom jag har fler krav än bara bilden så får jag hålla mig på ett mellanting.