Fläktmontering i ett Fractal Design: Define R3-chassi

Permalänk

Fläktmontering i ett Fractal Design: Define R3-chassi

Monterar nu fläktar i ett Define R3-chassi. Har satt 2 insug fram, och ett utsug bak, det bakre har jag även kopplat till en Antec kühler 620.
Min fråga är nu, var ska jag montera övriga fläktar? Har 2 fläktar till övers. Bör jag använda båda?

De fläktplatser som finns kvar är: Sidan, 2 uppe och en nere. Tilläggas kan att det finns ett utsug till PSU:n nere som används.

Permalänk
Medlem

Kör du CF/SLI? I så fall en i sidan och en där uppe.

Annars skulle jag säga en där nere och en uppe.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

kör på ett XFX HD6970
Borde jag köra insug nere och utsug uppe då?

Permalänk
Medlem

Har inte haft möjlighet att skaffa fler fläktar atm men kör med:
Fram 2x orginal in
Top 2x noctua 140mm ut
(Kör med Noctua-U12P cpu kylare som blåser ut genom gallret bak)

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk

Skulle rekommendera det Inzanity skrev...kör samma på min R2.
2 in fram
2 ut uppe
1 cpu-kylare bak

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarecrowe:

Monterar nu fläktar i ett Define R3-chassi. Har satt 2 insug fram, och ett utsug bak, det bakre har jag även kopplat till en Antec kühler 620.
Min fråga är nu, var ska jag montera övriga fläktar? Har 2 fläktar till övers. Bör jag använda båda?

De fläktplatser som finns kvar är: Sidan, 2 uppe och en nere. Tilläggas kan att det finns ett utsug till PSU:n nere som används.

Kör en inblås på sidan, det hjälper grafikkorten en del, sen en till utblås i toppen, så det blir tre in totalt och två ut, lite övertryck är alltid bra ur dammsynpunkt

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Sidomontage är bra om du har 2 grafikort och desperat måste kyla dom. Annars skapar sidomontage bara massa turbulens i chassit och försämrar luftflödet genom chassit. Front och botten IN (eller bara front), topp och bak UT ger dom renaste luftflödena genom chassit. Och helst med lite övertryck, dvs lite mer luft in än ut.

Permalänk
Medlem

http://www.asetek.com/blog/229-air-flow-matters-part-1.html?s...
Den här artikeln kan ge lite tips om hur du bör placera fläktarna. Du kommer sänka CPU tempen betydligt ifall du vänder på fläktarna till Kühlern och drar in luft i chassit.

Permalänk
Skrivet av pock:

http://www.asetek.com/blog/229-air-flow-matters-part-1.html?s...
Den här artikeln kan ge lite tips om hur du bör placera fläktarna. Du kommer sänka CPU tempen betydligt ifall du vänder på fläktarna till Kühlern och drar in luft i chassit.

Fick mig en liten tankeställare efter att ha läst detta test. Så som jag har tänkt att montera fläktarna i mitt nya system är:

På radiatorn hade jag tänkt montera 2x Scythe Gentle Typhoon 120mm i P&P som utsug
2x 140mm fläktar i taket som utsug
2x 120mm fläktar i fronten som insug
och en 140mm i botten som även den tar in luft i chassit.

Frågan är dock hur man skall montera övriga fläktar om man väljer att köra en P&P konfiguration som tar in luft i chassit (för att få ett så bra luftflöde som möjligt)

Tillägg, kommer köra med ett FD Define R3

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | MSI Z68A-GD65 (G3) | Intel® Core i7 2600K, OC 4.2GHz | Antec Kühler 620 PnP SGT 1850 | Corsair VENGEANCE 2x4GB CL9 1600Mhz | MSI GeForce GTX 560ti | Corsair Force 3 Series 120GB SSD | Antec Neo HE 550W | NZXT Sentry 2 LCD Fan Controller | Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av primension:

Fick mig en liten tankeställare efter att ha läst detta test. Så som jag har tänkt att montera fläktarna i mitt nya system är:

På radiatorn hade jag tänkt montera 2x Scythe Gentle Typhoon 120mm i P&P som utsug
2x 140mm fläktar i taket som utsug
2x 120mm fläktar i fronten som insug
och en 140mm i botten som även den tar in luft i chassit.

Frågan är dock hur man skall montera övriga fläktar om man väljer att köra en P&P konfiguration som tar in luft i chassit (för att få ett så bra luftflöde som möjligt)

Tillägg, kommer köra med ett FD Define R3

Om du kör front och botten in, och dubbla ut i toppen så funkar ju den biten, då borde det inte göra så mycket för lådans temp om du har radiatorns fläktar som insug i bak däruppe, eftersom CPUns tillförda varmluft då ligger så nära utsuget. Det blir en liten luftström som går in i den stora.

Det enda man kan tänka på är väl om man har datorn mot en vägg, för då kan varmluften från PSU (och grafikkort ifall det är sånt som blåser ut bak) värma upp luften som då stiger till insuget så att det inte blir så stor vinst med inblås.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX