Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte ändra clock ratio?

Jag började så smått att ändra enligt tråden http://www.sweclockers.com/artikel/6196-overklocka-intel-lynnfield/8#pagehead, men det smög sig omgående. Att ändra cpu clock ratio till 22 går nämligen inte, jag har tydligen max på 20. Detta trots att jag har ett Gigabyte P55-UD3 som i guiden. Vad kan det vara som spökar? Processorn är som i tråden, en i5 750.

Permalänk
Medlem

Du har inte likadant moderkort som i guiden. P55-UD6 används i guiden och du säger dig ha ett UD3.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du har inte likadant moderkort som i guiden. P55-UD6 används i guiden och du säger dig ha ett UD3.

Det stämmer, vid närmare koll. Dock anges i guiden ett otal olika kort under punkt 2, och ingenstans står det nämnt att det här inte ska gå med just P55-UD3. Innebär det att det bara går med P55-UD6, eller är det bara min modell som är motsträvig?

Permalänk
Medlem

Du kan inte ändra multipel på låsta processorer. Det enda funktionen som tillåter dig att klocka är BCLK Frequency(Mhz).

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Du kan inte ändra multipel på låsta processorer. Det enda funktionen som tillåter dig att klocka är BCLK Frequency(Mhz).

Men processorn i tråden är ju en likadan, eller finns det både låsta och olåsta varianter av den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Men processorn i tråden är ju en likadan, eller finns det både låsta och olåsta varianter av den?

22x är antagligen Turbo Boost (automatiskt överklockning) dvs du kan inte höja den till ett fast värde.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

22x är antagligen Turbo Boost (automatiskt överklockning) dvs du kan inte höja den till ett fast värde.

Så jag kan sätta den till 20 som fast värde, och det är vad som är gjort i clocktråden, fast de 22 som visas där är med TB?

Permalänk
Medlem

Kolla ordenligt att de har en i7 870 på testsystemet, inte en i5 750 som du själv säger. Tror faktiskt att det är själva processorn som går att ha 22x som max.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD