Permalänk
Medlem

Min dator "knastrar"

Min laptop har börjat göra ett konstigt ljud det knastar eller knakar svagt eller vad man ska kalla det. Det låter ungeför som om fläkten slår i något.

Någon som vet vad det är och hur man fixar det?

Ljudet är inte alls högt men det kan vara lite störande. som jag skrev innan så är detta en laptop och den är ganska ny så jag vill helst inte göra något riskabelt som att öppna den.

Permalänk
Medlem

Låter som en hårddisk ska göra, enligt mig !

Permalänk
Medlem

Knastrar den till och från och ger fan i det om du ger fan i datorn i några sekunder när den bara står på skrivbordet? Isf är det nog hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Knastrar den till och från och ger fan i det om du ger fan i datorn i några sekunder när den bara står på skrivbordet? Isf är det nog hårddisken.

Ja, så är det!
Är det normalt eller farligt för datorn?
Kan man göra något åt det om det är farligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ytrewqc:

Ja, så är det!
Är det normalt eller farligt för datorn?
Kan man göra något åt det om det är farligt?

Normalt, det är hårddisken som arbetar helt enkelt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Om det är som så är det inte farligt. Det du hör är hårddisken som arbetar. Iom att det är en mekanisk hårddisk (antar jag), så hör man när den arbetar (knastrar).

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2