Gentle typhoon, två låter illa, en vobblar men är tyst.

Permalänk

Gentle typhoon, två låter illa, en vobblar men är tyst.

Har haft en tråd angående problemet uppe tidigare men nu jag hittat ännu ett fel.

Jag har alltså 3 stycken Gentle typhoon 1150rpm fläktar i en radiator som sitter i toppen på ett Obsidian 800D.

Två av dessa fläktar har ett sorts skorrande ljud. En låter med än den andra och är nu urtagen för att den lät så illa, den andra sitter i och finns med i filmen som följer här.

Den 3e fläkten är knäpptyst, men, den vobblar istället mycket synligt.

Här är filmen, först syns fläkten som vobblar, sedan syns fläkten som låter halvilla, jag drar upp och ned varvtalet på denna så ni kan höra skillnaden.
http://www.youtube.com/watch?v=h6AE4B-YzA0&feature=youtu.be

Det jag gjort är att jag har skruvat loss de fläktar som låter illa, när jag håller dem i handen eller hänger fritt låter de ingenting. Direkt när jag skruvar dit dem på radiatorn så låter de illa igen. Jag har prövat att byta plats på alla fläktarna så att de som låter även suttit där den tysta fläkten suttit innan, detta gör ingen skillnad. Det är alltså fläktarna och inte monteringen som skapar oljudet.

Är det ett klart utbyte som gäller för oljudsfläktarna eller kan jag pröva något mer?

Fläkten som vobblar, ska det vara så? Kan det slita ut den i förtid? Denna låter alltså inte illa.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Maila och fråga! Du kan även bifoga länken till filmen.

Permalänk
Skrivet av t_one21:

Maila och fråga! Du kan även bifoga länken till filmen.

Precis det har jag redan gjort

Det jag tänkte var att få lite kött på benen, framför allt angående den vobblande fläkten. Kan tänka mig att jag får till svar att detta inte gör något då den är tyst, så tänkte höra med er här om det kan ha någon negativ effekt på prestanda eller livslängd.

Och självklart även om jag har gjort någon uppenbar tabbe som jag själv kan rätta till.

Hur de är monterade kan ses här, om det hjälper något.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Ser att du har skruvat fast fläktarna. Använd Silcon pins i stället. Då låter dom lika mycket som när du håller dom i handen.

http://www.coolingstuff.se/p/91/silicon-pins

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Ser att du har skruvat fast fläktarna. Använd Silcon pins i stället. Då låter dom lika mycket som när du håller dom i handen.

http://www.coolingstuff.se/p/91/silicon-pins

Jag har skruvat fast fläktarna. Dessa kanske skulle kunna hjälpa mig. Men frågan är ju om fläktarna verkligen är som dem ska? De ska väl klara att bli fastskruvade utan att frambringa detta skorrande ljud?
En fläkt klarar ju detta galant men vobblar istället, kanske ska de göra så?

Tack för tipset hur som! Jag har prövat att skruva fast dem med en sorts gummiram mellan dem och radioatorn, detta gjorde lite lite skillnad. Dock verkar det som att det är just trycket från skruvarna som göra att de börjar låta.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Ser att du har skruvat fast fläktarna. Använd Silcon pins i stället. Då låter dom lika mycket som när du håller dom i handen.

http://www.coolingstuff.se/p/91/silicon-pins

De fungerar inte till att sätta fast fläktar på en radiator som TS gör.

Skrivet av FaniSkogen:

Jag har skruvat fast fläktarna. Dessa kanske skulle kunna hjälpa mig. Men frågan är ju om fläktarna verkligen är som dem ska? De ska väl klara att bli fastskruvade utan att frambringa detta skorrande ljud?
En fläkt klarar ju detta galant men vobblar istället, kanske ska de göra så?

Tack för tipset hur som! Jag har prövat att skruva fast dem med en sorts gummiram mellan dem och radioatorn, detta gjorde lite lite skillnad. Dock verkar det som att det är just trycket från skruvarna som göra att de börjar låta.

Det ska inte vara en märkvärt stor skillnad mellan olika fläktars ljudnivå, åtminstone inte enligt mina egna erfarenheter av Scythes GT fläktar. Av de GT fläktar jag haft har ingen "vobblat", de snurrar jämt. Om några låter mer än de övriga du har hade jag fått de utbytta på garanti, då de med största sannolikhet är defekta.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

De fungerar inte till att sätta fast fläktar på en radiator som TS gör.

Det ska inte vara en märkvärt stor skillnad mellan olika fläktars ljudnivå, åtminstone inte enligt mina egna erfarenheter av Scythes GT fläktar. Av de GT fläktar jag haft har ingen "vobblat", de snurrar jämt. Om några låter mer än de övriga du har hade jag fått de utbytta på garanti, då de med största sannolikhet är defekta.

Jag känner lite likadant här. Men jag tycker det är helt otroligt att jag ska ha fått 3 av 3 defekta fläktar.
Men då jag prövat alla på alla 3 ställen på radiatorn och de varje individuell fläkt låter likadant på alla 3 platserna, så tycker jag mig kunna utesluta monteringsfel?
Kan de vara så att fläktarna är tysta när de ligger i handen, men börjar föra oljud när de monteras? Menar då att de monteras på ett korrekt sätt.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Jag känner lite likadant här. Men jag tycker det är helt otroligt att jag ska ha fått 3 av 3 defekta fläktar.
Men då jag prövat alla på alla 3 ställen på radiatorn och de varje individuell fläkt låter likadant på alla 3 platserna, så tycker jag mig kunna utesluta monteringsfel?

Som sagt, om de låter olika mycket är de förmodligen defekta. Alla jag har använt har ungefär samma ljudnivå, och jag är väldigt känslig för ljud.

Skrivet av FaniSkogen:

Kan de vara så att fläktarna är tysta när de ligger i handen, men börjar föra oljud när de monteras? Menar då att de monteras på ett korrekt sätt.

Du kan väl testa att hålla fläktarna i handen och jämföra hur de låter då?

Permalänk
Medlem

Jag använder 4 1150s till min 240rad, och har köpt totalt kanske 12 1150s i min "datorentusiast"-karriär, och aldrig haft ett enda problem med GTs (som inte var självförvållat) så det känns som världens nitlott att dra 3 av 3 trasiga. Kan det vara att du skruvar i dom för hårt eller löst? Fast du skriver ju iof att du testat. Det där var knepigt du, om du skruvar fast dom i något annat än radiatorn, hur låter dom då? För dom låter inte när dom är lösa, men hur låter dom om dom t.ex sitter som rear exhaust?

Permalänk
Medlem

Räcker med att de är lite skeva i ramen, så att dels ljudet får resonans när du monterar dem, och att bladen nuddar ramen när ramen rätas ut. har varit med om problemet

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Som sagt, om de låter olika mycket är de förmodligen defekta. Alla jag har använt har ungefär samma ljudnivå, och jag är väldigt känslig för ljud.

Du kan väl testa att hålla fläktarna i handen och jämföra hur de låter då?

Ja jag känner så också, dock verkar det så konstigt att jag skulle få 3 defekta fläktar.
Jag har prövat att hålla alla löst i handen och då är alla knäpptysta. Dock vobblar fläkt 3 fortfarande.
Det är vid montering två av fläktarna börjar göra ljud ifrån sig.
Jag har prövat att montera fläkt 1 och 2 som låter illa, på den plats där fläkt 3 är knäpptyst, och de gör där fortfarande ljud ifrån sig.

Välkommen till ljudkänsliga klubben, du lider måntro också inte av tinnitus?

Skrivet av Zaptoit:

Jag använder 4 1150s till min 240rad, och har köpt totalt kanske 12 1150s i min "datorentusiast"-karriär, och aldrig haft ett enda problem med GTs (som inte var självförvållat) så det känns som världens nitlott att dra 3 av 3 trasiga. Kan det vara att du skruvar i dom för hårt eller löst? Fast du skriver ju iof att du testat. Det där var knepigt du, om du skruvar fast dom i något annat än radiatorn, hur låter dom då? För dom låter inte när dom är lösa, men hur låter dom om dom t.ex sitter som rear exhaust?

Jag tycker också det verkar jättekonstigt.
Jag har prövat att ha skruvarna minimalt iskruvade, normalt, samt lite hårdare än vad jag tycker är hälsosamt för en fläkt med plastram. De föra i princip lika mycket ljud vid alla olika åtdragningar.

Jag har inte prövat att montera dem på något annat än radiatorn. Får pröva att sätta dem i ett annat chassi då detta inte har några lediga fläktplatser kvar som inte är upptagna av radiatorer.

Skrivet av t_one21:

Räcker med att de är lite skeva i ramen, så att dels ljudet får resonans när du monterar dem, och att bladen nuddar ramen när ramen rätas ut. har varit med om problemet

Så det kan alltså vara så, att fläktarna är knäpptysta när de ligger löst i handen, men börjar göra ljud ifrån sig vid montering, och att detta är ett fel från fabrik?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Ja jag känner så också, dock verkar det så konstigt att jag skulle få 3 defekta fläktar.
Jag har prövat att hålla alla löst i handen och då är alla knäpptysta. Dock vobblar fläkt 3 fortfarande.
Det är vid montering två av fläktarna börjar göra ljud ifrån sig.
Jag har prövat att montera fläkt 1 och 2 som låter illa, på den plats där fläkt 3 är knäpptyst, och de gör där fortfarande ljud ifrån sig.

Jag har ett snarlikt problem. Två stycken gt 1050 samt en nexsus 1050 fläkt är fastskruvade i min 360 radiator. Alla fläktar fungerar utan något problem, men när alla tre är igång samtidigt så bildas det missljud och det har fått mig att misstänka att tre stycken fläktar skapar någon typ av vibration som förstör fläktarnas rotation. Så nu är nexsus fläkten urkopplad och jag har inget problem med missljud.

Att börja tysta ner datorn är ett mödosamt projekt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Jag har ett snarlikt problem. Två stycken gt 1050 samt en nexsus 1050 fläkt är fastskruvade i min 360 radiator. Alla fläktar fungerar utan något problem, men när alla tre är igång samtidigt så bildas det missljud och det har fått mig att misstänka att tre stycken fläktar skapar någon typ av vibration som förstör fläktarnas rotation. Så nu är nexsus fläkten urkopplad och jag har inget problem med missljud.

Att börja tysta ner datorn är ett mödosamt projekt.

Detta har jag dock uteslutit. Jag har kört alla fläktar på radiatorn tillsammans samt en och en. Ingen skillnad på ljudet från fläktarna individuellt.

Verkligen, dock är hörseln värd en hel del möda anser jag. Något som många tyvärr inte inser fören det är för sent, och jag är också en av dem.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Att en fläkt låter när man sätter dem på en radiator är väll inte så konstigt? Då blir det ju motstånd! Att den vobblande fläkten inte låter kanske är för att den inte kommer upp i den RPMen som de andra två gör.

Har ingen erfarenhet med skyte GT men alla fläktar jag har låter mer när man sätter dem på en radiator specielt tjocka vilket tyder på: mer motstånd = mer ljud. Vilket är ganska logiskt.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Att en fläkt låter när man sätter dem på en radiator är väll inte så konstigt? Då blir det ju motstånd! Att den vobblande fläkten inte låter kanske är för att den inte kommer upp i den RPMen som de andra två gör.

Har ingen erfarenhet med skyte GT men alla fläktar jag har låter mer när man sätter dem på en radiator specielt tjocka vilket tyder på: mer motstånd = mer ljud. Vilket är ganska logiskt.

Har du kikat på videon jag lade upp?
Fläkten som vobblar låter också, men det går ej att höra så vida du inte sätter örat emot den.

De andra fläktarna gör ifrån sig ett sorts skorrande ljud. Så dessa fläktar är populära att sätta på radiatorer tror jag ej att de ska låta såhär då jag inte kan tänka mig att någon skulle acceptera ett sådant här ljud.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8