Permalänk
Medlem

Plasma TV till PCn

Tjenare!

Har övervägt att köpa en tv till min dator för film och spel, har övervägt LCD men om man har en budget på 5000~~ så verkar det som att man kommer få en ganska kass responstid med LCD. Alltså är nog Plasma det bästa valet för mig, men innan jag kan avgöra om det är värt att lägga ner pengar på det eller inte måste jag göra en del saker klara för mig.

1. Hört att man måste lägga ner runt 15000 på LCD skärmar för att få en bra responstid så man kan spela FPS spel på dem

2. När man spelar tex Counter strike kan beloppet av pengar och andra saker vara statiska, alltså samma under en lång tid. Kommer en plasma för runt 5000 att klara flertal timmars spel med typ ett statiskt pengarbelopp på skärmen? Har googlat runt på detta och vissa säger att det rör sig om flera dagars statisk bild för att få en permanent inbränning.. Vissa säger 2 timmar skiljer sig väldigt mycket

3. Har också hört att Panasonic har de bästa responstiderna inom Plasma när jag googlat runt och stämmer även detta?

4. Förekommer gasläckage? Alltså att gasen ur TVn läcker ut och lämnar svarta ställen på skärmen där ingen bild kommer att visas? eller skedde detta bara på de tidigare plasma skärmarna?

Skulle gärna vilja ha någon med egen erfarenhet av detta så jag vet att svaren stämmer Eller länka gärna till trovärdiga källor

EDIT: Det är förresten denna TVn jag har kollat på http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/TXP42U30E/panasonic-42-plasma-tv-tx-p42u30e?scid=1946

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

1. lämnar det till någon annan...

2. förr var det värre. idag är det i stort sett dagar som gäller för att få en permanent inbränning. tillfälliga inbränningar (ghosting) kan dock förekomma efter några timmar med kontrastrik statisk bild, men de försvinner efter att du haft annan bild ett tag

3. vet inte om responstider specifikt för panasonic, men plasma överlag har jätte jättelåg responstid, viktigare att titta på input lag istället... panasonic är för övrigt de ledande gällande bildkvalitet på plasma sedan pioneer la ner sin tillverkning

4. aldrig hört talas om? och då är jag ändå relativt insatt, så det är verkligen inget att oroa sig för. finns värre saker som fosfortrails och buzzing, men även det är petitesser enligt mig

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

1. lämnar det till någon annan...

2. förr var det värre. idag är det i stort sett dagar som gäller för att få en permanent inbränning. tillfälliga inbränningar (ghosting) kan dock förekomma efter några timmar med kontrastrik statisk bild, men de försvinner efter att du haft annan bild ett tag

3. vet inte om responstider specifikt för panasonic, men plasma överlag har jätte jättelåg responstid, viktigare att titta på input lag istället... panasonic är för övrigt de ledande gällande bildkvalitet på plasma sedan pioneer la ner sin tillverkning

4. aldrig hört talas om? och då är jag ändå relativt insatt, så det är verkligen inget att oroa sig för. finns värre saker som fosfortrails och buzzing, men även det är petitesser enligt mig

Tack så mycket för svar, vill höra någon som sitte rpå en liknande panasonic plasma som kan rekommendera den till gaming, en tillfällig ghost picutre på TVn spelar ju ingen roll, sen är det ju bara at tha skärmsläckare på Datan osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Tack så mycket för svar, vill höra någon som sitte rpå en liknande panasonic plasma som kan rekommendera den till gaming, en tillfällig ghost picutre på TVn spelar ju ingen roll, sen är det ju bara at tha skärmsläckare på Datan osv

sitter själv på en nåt år gammal panasonic plasma och spelar cod. när jag spelar hos kompisar med några år gamla lcd:er så är det som att spela i smör. antagligen har lcd blivit bättre på nåt år, men plasma har nog inte blivit sämre heller

edit: tyvärr har ju fokus hos tillverkarna de senaste åren varit på 3d, och inget som förbättrar 2d som svärta, kontrast, responstid eller input lag, så jämförelsen stämmer nog även idag skulle jag tro...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av en Plasma för gaming. Är inne på att köpa en 50" Plasma och köra den för episka singler player spel på PCn (då får jag så klart sitta en BRA bit ifrån skärmen).

Vad tror ni om 1080p utsmetat över 50" ? Blir inte pixlarna enorma, eller funkar det om man sitter en bit bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Jag är också intresserad av en Plasma för gaming. Är inne på att köpa en 50" Plasma och köra den för episka singler player spel på PCn (då får jag så klart sitta en BRA bit ifrån skärmen).

Vad tror ni om 1080p utsmetat över 50" ? Blir inte pixlarna enorma, eller funkar det om man sitter en bit bort?

du sitter ju ganska mycket längre bort, så full hd på 50 tum räcker gott och väl. sen om du vill ha så stort så har du egentligen inget val. projektorer har inte mer än full-hd, tv har inte mer än full-hd. så stora högupplösta datorskärmar kostar hundratusentals kronor...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

1. Responstid spelar lika lite roll på en LCD tv som en LCD monitor. Du måste gå upp lite i pris för att få bra men om du måste upp i 15 000kr tvivlar jag på.
Om du inte menar inputlag för det kommer jag till. Där är det svårare att hitta bra.

2. Köper du Plasma från Panasonic, Samsung eller LG idag så ska det mycket till att få permanent inbränning. Somna med stillbild och glömma det då du går till jobbet dagen efter typ. Om du får en, det händer fortfarande, så kommer den synas endast om bilden är helt svart eller vit och du står nära och letar efter den.

3. Panasonic är kända för att ha låg inputlag. Ingen plasma har responstid. Eller ja 0.01 ms står det ibland men det är en påhittad siffra.
Reponstid är tiden det tar för en pixel att slå om från svart till vitt till svart.
Inputlag är tiden det tar för bilden att skickas till TV:n tills att den faktiskt visas. Det är fördröjningen du känner av. Den du vill slippa.
Panasonic:s G30 och Vt30 har lite över en 60 fps frame. Alltså om du kör ett spel i 60 fps så är det lite mer än en bildrutas fördröjning. 1 frame är ungefär 16ms. Panasonic har 22-28ms.
En bra LCD har typ 40ms, många har 60+. Finns LCD:er med mindre än 30ms också. Det är ovanligt dock. Det är dock en siffra som inte skrivs ut så man måste stort sett leta på forum efter någon som testat.
Handkontrollerna till PS3 och 360 lägger på tre frames inputlag om någon är intresserad. Hur mus och tangentbord ligger till vet jag inte. Så att gå från Plasma till LCD på konsoll är alltså skillnaden från 4 till 5 eller 6 frames inputlag.

4. Nej. I så fall är det en trasig tv och du har garanti.

Jag har en Pansonic Plasma som datormonitor hemma och haft länge. Inte bara för spel utan surfning, film, spotify allt. Inga inbränningar men fantastisk bild. Jag märker skillnad då jag spelar tex Street Fighter hos en kompis med en LCD. Skillnaden i fördröjning märks om man är van med.

Inputlag brukar bara testats på populära toppmodeller men skulle tro att tv:n du tittat på har samma som GT30 och Vt30 då det är samma årsmodell men annan serie.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Så du rekommenderar med andra ord den TVn jag har kollat på för ändamålet? Jag tror att många har klagat över att den inte har något "Ljus filter" så att den är känslig mot ljus mot bilden, men jag har persienner i rummet och endast 1 fönster så tror inte det är något problem heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Så du rekommenderar med andra ord den TVn jag har kollat på för ändamålet? Jag tror att många har klagat över att den inte har något "Ljus filter" så att den är känslig mot ljus mot bilden, men jag har persienner i rummet och endast 1 fönster så tror inte det är något problem heller

plasma rent generellt har en blank skärm som är känsligare för reflektioner än lcd med matt skärm (finns lcd med blank skärm också förvisso), men det är inga problem om du har persienner eller så

men ja, vi rekommenderar en panasonic plasma, egentligen oavsett vilken modell du väljer

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

plasma rent generellt har en blank skärm som är känsligare för reflektioner än lcd med matt skärm (finns lcd med blank skärm också förvisso), men det är inga problem om du har persienner eller så

men ja, vi rekommenderar en panasonic plasma, egentligen oavsett vilken modell du väljer

hmm okej, antar att det får bli en sådan då Hur ömtåliga är dom vid behandling då? Man kan inte lägga dem ner eller så va under transport?

Den kommer ju ändå bara hänga på väggen så när den väl hänger där är det ju inga problem

Permalänk
Medlem

Problemet är att när jag hör med en vän som har någon kompis som jobbar på någon grossist firma med tv apparater som påstår att plasmor är väldigt lätta att bränna fortfarande. Hur jag än söker mig runt på detta ämnet är det alltid folk som säger att de är lätta och bränna, sen har man de som säger att dom är svåra. Men ni har praktisk erfarenhet av detta? Det kan ju hända att denna personen menade plasmor från ett kasst fabrikat

Permalänk
Medlem

Vet inte om det gör någon skillnad men Panasonics plasmor har en funktion som heter "Pixelrotation" som ska förhindra inbränningar.

(Annars så kan jag varna lite för Panasonics plasmor om du är ljudkänslig, då många har "problem" med buzzning alltså ett högfrekvent ljud som verkligen hörs under vita och ljusa bilder)

Har själv en Panasonic s30, och är riktigt nöjd med den förutom buzzningen, som är riktigt störande ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaloThe1:

Vet inte om det gör någon skillnad men Panasonics plasmor har en funktion som heter "Pixelrotation" som ska förhindra inbränningar.

(Annars så kan jag varna lite för Panasonics plasmor om du är ljudkänslig, då många har "problem" med buzzning alltså ett högfrekvent ljud som verkligen hörs under vita och ljusa bilder)

Har själv en Panasonic s30, och är riktigt nöjd med den förutom buzzningen, som är riktigt störande ibland.

Men kommer förmodligen kör apå en panasonic då dom har stort utval i budget klassen. Lite pipande ljud vet jag inte om jag stör mig på har nästan alltid på musik osv

Permalänk
Medlem

har varit i kontakt med ett flertal panasonic plasma de senaste åren, och buzzing hörs främst om du har helt vit bild, inget ljud alls, och lutar dig över tvn. om man sitter på normalt avstånd har jag inte hört något buzzing, och då är jag ändå väldigt känslig för oljud. men visst kanske det finns sämre exemplar, men då borde det väl kunna gå som rma?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Och input lag på den panasonic modellen jag kollade på? har googlat runt och bara sett på liknande modeller men antar att det kommer vara spelbart på den?

Alltså ungefär som min nuvarande 60 HZ BenQ skärm?

Vill absolut inte köpa en plasma och sedan upptäcka att jag bara kan titta film på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Och input lag på den panasonic modellen jag kollade på? har googlat runt och bara sett på liknande modeller men antar att det kommer vara spelbart på den?

Alltså ungefär som min nuvarande 60 HZ BenQ skärm?

Vill absolut inte köpa en plasma och sedan upptäcka att jag bara kan titta film på den

räcker med att läsa tenkai stars inlägg igen

Skrivet av Tenkai Star:

...
Panasonic har 22-28ms. En bra LCD har typ 40ms, många har 60+. Finns LCD:er med mindre än 30ms också. Det är ovanligt dock. Det är dock en siffra som inte skrivs ut så man måste stort sett leta på forum efter någon som testat.
...
Inputlag brukar bara testats på populära toppmodeller men skulle tro att tv:n du tittat på har samma som GT30 och Vt30 då det är samma årsmodell men annan serie.

du kan alltså känna dig väldigt säker, och som jag sa innan så upplever jag min några år gamla panasonic plasma snabbare än många lcd

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

har varit i kontakt med ett flertal panasonic plasma de senaste åren, och buzzing hörs främst om du har helt vit bild, inget ljud alls, och lutar dig över tvn. om man sitter på normalt avstånd har jag inte hört något buzzing, och då är jag ändå väldigt känslig för oljud. men visst kanske det finns sämre exemplar, men då borde det väl kunna gå som rma?

Har funderat på det också att jag har fått ett dåligt exemplar, har fundera på att lämna tillbaka men orkar inte

Permalänk
Medlem

Har hittat en annan TV då den andra var slutsåld, antar att de är släppta samma år?
eller är åtminstone lika bra? den som jag hittat nu är billigare och har bättre kontrast

Nya: http://www.pixmania.se/se/se/9603938/art/panasonic/plasma-tv-tx-pf42g30.html?srcid=85&CodePromo=oui

Gamla:http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/TXP42U30E/panasonic-42-plasma-tv-tx-p42u30e?scid=1946

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Har hittat en annan TV då den andra var slutsåld, antar att de är släppta samma år?
eller är åtminstone lika bra? den som jag hittat nu är billigare och har bättre kontrast

Nya: http://www.pixmania.se/se/se/9603938/art/panasonic/plasma-tv-tx-pf42g30.html?srcid=85&CodePromo=oui

Gamla:http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/TXP42U30E/panasonic-42-plasma-tv-tx-p42u30e?scid=1946

ungefär samma ja, men g30 verkar inte finnas lanserad i sverige för ingen information om den på panasonics svenska sida. och om jag var du skulle jag verkligen köpa från någon seriös svensk återförsäljare. det underlättar en hel del vid eventuella garantiärenden eller reklamationer. pixmania är ju inte direkt kända för sånt... och electroworld är för mig okända

till exempel http://www.hifiklubben.se/produkter/platt-tv/plasma-tv/panaso..., eller http://www.webhallen.com/hemelektronik/140922-panasonic_42_pl.... s30 har lite fler funktioner än u30, men inga riktiga dealbreakers...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Har lyckats med bedriften att få permanent inbränning på en lcd Lite offtopic men ville skryta lite

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

ungefär samma ja, men g30 verkar inte finnas lanserad i sverige för ingen information om den på panasonics svenska sida. och om jag var du skulle jag verkligen köpa från någon seriös svensk återförsäljare. det underlättar en hel del vid eventuella garantiärenden eller reklamationer. pixmania är ju inte direkt kända för sånt... och electroworld är för mig okända

till exempel http://www.hifiklubben.se/produkter/platt-tv/plasma-tv/panaso..., eller http://www.webhallen.com/hemelektronik/140922-panasonic_42_pl.... s30 har lite fler funktioner än u30, men inga riktiga dealbreakers...

Okej, kan du rekommendera en specifik Panasonic skärm? Bryr mig inte om funktioner som Wifi eftersom att den kommer vara kopplad till dator hela tiden, Vill ha bra bild och bra pris Helst under 6 tusen med väggfäste

Sedan vill jag också veta om man kan hämta TVn ensam? eller går den lätt sönder under bil-färd? bättre om leveransfirman har sönder den för då får man väl någon slags försäkring?

Edit: Trodde du bara länka till hemsidan och inte till TV apparater, tack ! Hursomhelst dessa på apparater har samma pris, så vilken rekommenderas? någon utav dom som är vassare? eller någon utav återförsäljarna som har bättre service?

Permalänk
Medlem

Finns en swec tråd om inbränning på plasma som bör läsas innan du bestämmer dig;
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Finns en swec tråd om inbränning på plasma som bör läsas innan du bestämmer dig;
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Medveten om det, tänker köra in den ordentligt innan, alltså inget spel innan den har gått på filmer osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Okej, kan du rekommendera en specifik Panasonic skärm? Bryr mig inte om funktioner som Wifi eftersom att den kommer vara kopplad till dator hela tiden, Vill ha bra bild och bra pris Helst under 6 tusen med väggfäste

Sedan vill jag också veta om man kan hämta TVn ensam? eller går den lätt sönder under bil-färd? bättre om leveransfirman har sönder den för då får man väl någon slags försäkring?

Edit: Trodde du bara länka till hemsidan och inte till TV apparater, tack ! Hursomhelst dessa på apparater har samma pris, så vilken rekommenderas? någon utav dom som är vassare? eller någon utav återförsäljarna som har bättre service?

bra tv-apparater båda två (som sagt har s30 lite lite fler funktioner dock), bra återförsäljare båda två. så vilket du väljer spelar mer roll hur lätt de finns att få tag i för dig

men ja, en plasma ska inte ligga ner vid transport, panelen kan spricka av sin egen tyngd, eller nåt, är inte 100% säker. men jag vet att flera kört hem sina liggande utan att det hänt något

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

bra tv-apparater båda två (som sagt har s30 lite lite fler funktioner dock), bra återförsäljare båda två. så vilket du väljer spelar mer roll hur lätt de finns att få tag i för dig

men ja, en plasma ska inte ligga ner vid transport, panelen kan spricka av sin egen tyngd, eller nåt, är inte 100% säker. men jag vet att flera kört hem sina liggande utan att det hänt något

Har nu beställt plasman ifrån hifi klubben, blir några filmveckor framöver för att köra igång den, finns det något man kan köra över natten? typ skärmsläckare på windows eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Har nu beställt plasman ifrån hifi klubben, blir några filmveckor framöver för att köra igång den, finns det något man kan köra över natten? typ skärmsläckare på windows eller något?

Bara köa upp porr (varma färger) och Avatar (kalla färger) och köra det. Bilden kommer aldrig sitta still och borde nog vara den ultimata lösningen på ditt problem.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Har nu beställt plasman ifrån hifi klubben, blir några filmveckor framöver för att köra igång den, finns det något man kan köra över natten? typ skärmsläckare på windows eller något?

Skrivet av Pimpim666:

Bara köa upp porr (varma färger) och Avatar (kalla färger) och köra det. Bilden kommer aldrig sitta still och borde nog vara den ultimata lösningen på ditt problem.

haha, nej men myrornas krig räknas väl som det enklaste och bland det bästa. vad du vill ha är mycket aktivitet mellan ljust och mörkt och i myrornas krig tänds och släcks pixlarna ganska så ofta vitt ljus innehåller dessutom hela färgspektrat om nu det skulle betyda nåt

alltså är det ju bara välja en analog tv-kanal utan sändning/mottagning och låta tvn stå på sen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Har nu beställt plasman ifrån hifi klubben, blir några filmveckor framöver för att köra igång den, finns det något man kan köra över natten? typ skärmsläckare på windows eller något?

Blev det en S30?

Permalänk
Medlem

det är trams att man måste köra in den. det har jag aldrig gjort med min lg och har aldrig problem med sk inbränningar. då är dessutom lg sämst på det området av de som tillverkar plasmor idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

det är trams att man måste köra in den. det har jag aldrig gjort med min lg och har aldrig problem med sk inbränningar. då är dessutom lg sämst på det området av de som tillverkar plasmor idag

Nåja trams, googla gärna på problematiken så framgår tydligt att inbränningar kan förekomma och att färsk fosfor anses känsligare än väl använd. Ingen av mina två Panasonic har drabbats 37"aren (nu i drift hos sonen) som har gått i fem år och 46"aren i snart två år utan permanenta inbränningar. Glömde 46an på utan skärmsläckare en kväll vilket tog 24 timmar myrkrig för att få bort spökbilden. Som jag sa i den andra tråden, spelar inte på plasmaskärm.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift