Permalänk
Avstängd

BenQ XL2410T Blacklight bleed

Mjoo, köpte skärmen för 3 veckor sen och såg inte först fören nu att den lider av blacklight bleed då jag jobbat mycket de senaste veckorna, nu när jag har lite ledigt märkte jag dock att den har blacklight bleed. Och ganska stor en

http://imageshack.us/f/138/sdc10997u.jpg/

Kan man byta skärmen direkt eller måste den felanmälas för att sedan repareras?
Hade gärna provat mig den här Samsung S23A700D

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

Mjoo, köpte skärmen för 3 veckor sen och såg inte först fören nu att den lider av blacklight bleed då jag jobbat mycket de senaste veckorna, nu när jag har lite ledigt märkte jag dock att den har blacklight bleed. Och ganska stor en

http://imageshack.us/f/138/sdc10997u.jpg/

Kan man byta skärmen direkt eller måste den felanmälas för att sedan repareras?
Hade gärna provat mig den här Samsung S23A700D

Tror detta hanteras olika, av olika företag. Men backlight bleeding är en återkommande faktor på dessa skärmar, o då menar jag inte bara Benqs 120hz.

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lithium81:

Tror detta hanteras olika, av olika företag. Men backlight bleeding är en återkommande faktor på dessa skärmar, o då menar jag inte bara Benqs 120hz.

min bror har en likadan skärm som han köpte för ett år sen. hans skärm har ingen blacklight bleed..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

min bror har en likadan skärm som han köpte för ett år sen. hans skärm har ingen blacklight bleed..

2410 är väl allmänt ökänd för att blöda mycket... sett måååånga forum poster om detta. Men man kan ha tur, eller så vet man inte riktigt hur man ser tendenser till backlight bleed...

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lithium81:

2410 är väl allmänt ökänd för att blöda mycket... sett måååånga forum poster om detta. Men man kan ha tur, eller så vet man inte riktigt hur man ser tendenser till backlight bleed...

nåja, felanmälde skärmen och hoppas på att jag kan byta ut den helt för någon annan skärm, är villig att get några hundra mer i så fall för att slippa dessa bleed då de kommer störa en massa under filmerna

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Min XL2410T 120Hz har också en del backlight bleed, men inte lika mycket som din. Tror du fick ett (extra) dåligt exemplar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

It's not a bug, it's a design

Skrivet av xZistence:

Kan man byta skärmen direkt eller måste den felanmälas för att sedan repareras?

Skruva ner ljusstyrkan

Skrivet av xZistence:

min bror har en likadan skärm som han köpte för ett år sen. hans skärm har ingen blacklight bleed..

Skruva upp ljusstyrkan

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Skruva ner ljusstyrkan

Skruva upp ljusstyrkan

hur kommer det hjälpa? :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

hur kommer det hjälpa? :/

Så du ser att även din brors skärm har backlight bleed precis som alla andra. Ingen skärm är immun. Vart gränsen går innan det blir påtagligt skiljer dock mellan olika skärmar och deras inställningar. Upplever man överdrivet clouding eller backlligt bleed så behöver det inte vara fel på skärmen utan det kan helt enkelt hänga på inställningarna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så du ser att även din brors skärm har backlight bleed precis som alla andra. Ingen skärm är immun. Vart gränsen går innan det blir påtagligt skiljer dock mellan olika skärmar och deras inställningar. Upplever man överdrivet clouding eller backlligt bleed så behöver det inte vara fel på skärmen utan det kan helt enkelt hänga på inställningarna.

försökte justera lite på inställningar, man ser hur mycket man än ändrar.. skillnaden är minimal :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Mjoo, köpte skärmen för 3 veckor sen och såg inte först fören nu att den lider av blacklight bleed då jag jobbat mycket de senaste veckorna, nu när jag har lite ledigt märkte jag dock att den har blacklight bleed. Och ganska stor en

http://imageshack.us/f/138/sdc10997u.jpg/

Kan man byta skärmen direkt eller måste den felanmälas för att sedan repareras?
Hade gärna provat mig den här Samsung S23A700D

När du fotar så förstärks ljuset enormt.

Ta det lugnt. Det är normalt att det ser ut så. Undvik svarta bakgrunder om du stör dig på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Min XL2410T 120Hz har också en del backlight bleed, men inte lika mycket som din. Tror du fick ett (extra) dåligt exemplar.

Han har inte så mycket backlight bleed.

Det är allmänt känt fenomen att ljuset blir kraftigt förstärkt när man fotar det.

Denna tråd är en "jag vet inte vad jag köpt bs tråd"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Kan man byta skärmen direkt eller måste den felanmälas för att sedan repareras?
Hade gärna provat mig den här Samsung S23A700D

Om du skall arbeta med kritisk bildbehandling så få du ju ha 2 skärmar. En för gaming och en för arbete. Om du skall arbeta med vanlig bildbehandling som inte är så supernoga med "rätt" färger så kör på.

Samsungs 120hz skärmar är skräp om du är ute efter 120hz. De har stöd för 3D (60hz x2) men inte rent 120hz, pga de har inte DVI.
Så var det senast jag kollade. De kanske släppt något nytt som klarar 120hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du skall arbeta med kritisk bildbehandling så få du ju ha 2 skärmar. En för gaming och en för arbete. Om du skall arbeta med vanlig bildbehandling som inte är så supernoga med "rätt" färger så kör på.

Samsungs 120hz skärmar är skräp om du är ute efter 120hz. De har stöd för 3D (60hz x2) men inte rent 120hz, pga de har inte DVI.
Så var det senast jag kollade. De kanske släppt något nytt som klarar 120hz.

Detta stämmer väldigt bra tyvärr. Jag har försökt hitta den ultimata skärmen som ska duga både för spel och filmtittande, men vad jag märkt går det inte att få hela paketet - alltså en skärm som är ypperlig i CS eller QuakeLive men också klarar att visa upp Skyrim eller en fin film. Man får helt enkelt ha en "finskärm" i 60hz och en "snabbskärm" i 120hz. För min del kör jag på en Samsung 120hz:are för Quake/CS, vilket fungerar bra om man bortser från tung backlight bleeding, urkass svärta och grådaskiga färger. För single player, film och andra spel än multiplayer FPS kör jag på en HP rz2740w. Kan inte annat än att rekommendera den skärmen - helt otrolig bild, men så klart lite svårare att sikta i first person shooters pga 60 hz.

Permalänk

Även jag har mycket backlightbleed på min skärm och det blir värre med tiden.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED