Överklockning Via Asus AI Suite Bra eller anus?

Permalänk
Medlem

Överklockning Via Asus AI Suite Bra eller anus?

Funkar det lika bra att överklocka via Asus AI suite, som är en programvara som medföljer Asus moderkort, Som att sitta i BIOS och pilla?

Det känns iallafall rackarns mycket enklare, för här i Asus AI Suite så drar man i princip i ett reglage och då ändras Ghz:en, Multiplikatorn och volten.

Och det är väl i princip det man ändrar i bios också om jag inte är helt ute och cyklar. Jag har en i5 2500k och en Cooler Master 212 plus till den.

Har Höjt Ghz till 4,3, om jag inte miss minner mig, och kört prime95 Samtidigt som jag kollat temperaturer i ungefär 30 min. Då Gick den inte över 60C
men sen uppdaterade jag BIOS och då gick datorn tillbaka till standard klockning.

Min Fråga är nu: Är det bra eller dåligt att överklocka via programvaror eller måste det göras enligt tradition i bios?

Tacksam för svar

Permalänk

Fungerar programvaran så visst kör med den. (Asus AI Suite II dör för mig hela tiden...).
När du tillämpar (Apply) förändringarna så skrivs de även in i BIOS tabellen (vilket du kan kontrollera efteråt).
En Uppdatering av BIOS nollställer alltid egna inställningar för att de inte skall felaktigt påverka nya versionen.
Profiler som sparats i BIOS försvinner också för vissa BIOS vid uppgradering.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Fungerar programvaran så visst kör med den. (Asus AI Suite II dör för mig hela tiden...).
När du tillämpar (Apply) förändringarna så skrivs de även in i BIOS tabellen (vilket du kan kontrollera efteråt).
En Uppdatering av BIOS nollställer alltid egna inställningar för att de inte skall felaktigt påverka nya versionen.
Profiler som sparats i BIOS försvinner också för vissa BIOS vid uppgradering.

En omstart av datorn nollställer klockningen du gör i AI Suite, iaf på min dator..
Däremot är det bra för att snabbtesta olika klockningar men så fort man hittat en man är nöjd med så är det BIOS som gäller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Min Asus AI Suite funkar utmärkt men jag klockar inte via den, jag kör via UEFI/BIOS.
Har testad OC via Asus AI Suite men problemet är att den ändrar BCLK och det funkar inte bra med Sandy Bridge. (Blir en aning ostabilt)

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

snabbt svar: gör alla överklockningar på processorn i bios/uefi.. det är illa nog att man sitter och överklockar i MSI Afterburner år 2012

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar
Någon som vet Exakt vad man kan dra upp i BIOS så klocken hamnar på ungefär 4,3 ghz? Och som jag förstått det så ska man inte ändra standard frekvensen på Sandy Bridge, utan Turbon.

Jag har ett Asus Sabertooth P67 B3

Permalänk
Medlem

Överklockade mycket som glad amatör förr i tiden Men när jag köpte mitt 2500K system tänkte jag prova just AI Suite II och det har fungerat riktigt bra för mig!
Mixtrade oldschool i bios idag faktiskt men fick inte till det riktigt bra, och slapp som man är så vände jag mig till Suite igen
Det finns ju åsikter om att man ska låta bli BLCK frekvensen, vilket inte Suite gör, men för mig har det aldrig strulat.
Just nu kör jag 'Fast' inställningen (103x42 @ 1.170V) med maxtemp på ca 60°C (i full fucking kareta) med min lilla Cooler Master 212.
Men har även kört på 'Extreme' då i 103.5x45 @~1.25V men det blev lite för varmt/högljutt för min del, men ändå stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFozz:

Tack för alla svar
Någon som vet Exakt vad man kan dra upp i BIOS så klocken hamnar på ungefär 4,3 ghz? Och som jag förstått det så ska man inte ändra standard frekvensen på Sandy Bridge, utan Turbon.

Jag har ett Asus Sabertooth P67 B3

Mycket kort och förenklat:
Öka på multipeln, du kommer upp några snäpp (beroende på CPU) utan att behöva öka volten innan det blir instabilt, och när det blir instabilt höjer du volten (lite bara) tills de blir stabilt igen, men håll dig under ~1.3-1.35V till att börja med. Sen höjer du multipeln igen osv, tills du har nått din önskade klockfrekvens. Det finns många bra och mer ingående guider, både här på forumet och runt på nätet
Om din BLCK är på 100MHz så ska multipeln vara 43 för att du ska få klockfrekvensen 4300MHz (100x43=4300)

Kontrollera stabilitet med program som Prime95, OCCT

Men kolla runt på forumet och läs några guider innan du gör något Lycka till!

Permalänk
Medlem

Många snela hestar her som vill hjelpa tack