Missljud nyinkopplad Corsair H80 samt ofungerande kontroll.

Permalänk

Missljud nyinkopplad Corsair H80 samt ofungerande kontroll.

Hallå.

Nu har jag läst varenda "oljud Corsair H80" tråd och vet fortfarande inte vad jag ska göra.
Jag kopplade in min nyinköpta H80 tidigare idag och märkte då ett svagt missljud ganska direkt.
Några timmar senare nu tycker jag ljudet har ökat och låter som om en laddande gammal hårddisk/trasigt kullager/sladd på en snurrande fläkt.
Det är väl det närmaste jag kan beskriva det, ett "knastrande" som håller en jämn takt.

Kan detta bero på luft i systemet? efter att jag vridit och vänt lite på slangen så blev det bättre först sedan sämre och ligger datorn ner är den knäpptyst, då försvinner alla missljud.
Någon som har några tips på vad jag kan göra förutom att låta datorn ligga ner?

Så funderar jag även på om jag gjort någonting fel vid inkopplingen av fläktarna.
Jag satte dit mina egna Scythe Gentle Typhoon 1850RPM i PnP och jag hör ingen markant skillnad när jag testar dom tre olika fläktlägena.
När jag sett videor på andras H80 så hör man ju verkligen hur dom går upp i varv på exempelvis High, det gör inte min.
Fläktarna är inkopplade till ovansidan av kylaren, som sedan är inkopplad i 3 pinnen till "CPU_FAN" vilket jag antar är rätt eller har jag gjort något fel?

Vore kanon om någon kan komma med något tips, blev lite matt nu när man sett fram emot nya kylaren en vecka och det går på skit 10 minuter efter inkopplingen.

Permalänk

För referens har jag lagt ner datorn på golvet, SATAN vad missljudet hörs egentligen, nu när datorn ligger ner hör jag endast fläktarna i burken, ingenting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PollyDarton:

För referens har jag lagt ner datorn på golvet, SATAN vad missljudet hörs egentligen, nu när datorn ligger ner hör jag endast fläktarna i burken, ingenting annat.

Hade samma problem, men min blev inte tyst fast jag la datorn på sidan. Bytte den på RMA men när jag fick en ny låter pumpen likadant så jag antar att h80 bara låter sådär konstant jobbigt :/ Jag orkar inte skicka in min nya på RMA så blir att leva med ljudet tills det blir riktig vattenkylning eller en luftkylare....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

Pumpen kan låta i början men brukar tydligen bli tyst efter en dag eller några dagar.. Min tystnade efter ett par dagar.

Fläktarna kopplas in i pumpen och sedan går det en sladd från pumpen till moderkortet.. Annars styrs de inte av fläktkontrollern på pumpen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Holm01:

Hade samma problem, men min blev inte tyst fast jag la datorn på sidan. Bytte den på RMA men när jag fick en ny låter pumpen likadant så jag antar att h80 bara låter sådär konstant jobbigt :/ Jag orkar inte skicka in min nya på RMA så blir att leva med ljudet tills det blir riktig vattenkylning eller en luftkylare....

Skickades från m.sweclockers.com

Ofyfan, jo jag ser ett mönster när jag läser de andra trådarna, det är ju värt att skicka tillbaka den om det inte slutar och hoppas på det bästa.

Skrivet av DaBone:

Pumpen kan låta i början men brukar tydligen bli tyst efter en dag eller några dagar.. Min tystnade efter ett par dagar.

Fläktarna kopplas in i pumpen och sedan går det en sladd från pumpen till moderkortet.. Annars styrs de inte av fläktkontrollern på pumpen.

Okej, då får den sitta i över helgen och se om det slutar.
Jo men då är det rättkopplat alltså.

Permalänk
Medlem

Min H80 låter lite, som ett trasigt kullager kan man nog kalla det ja. (durdurdurdurdurrdurrdurdurdurrdurrdurrdurdurdur), men det är ganska svagt och stör mig inte på den. Första natten lät den som fan dock, men sen gick det över.

Den har tickat på i över två veckor och kyler bra, så oroar mig inte över att den ska paja.
Detta gäller på medium-mode.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Min H80 låter lite, som ett trasigt kullager kan man nog kalla det ja. (durdurdurdurdurrdurrdurdurdurrdurrdurrdurdurdur), men det är ganska svagt och stör mig inte på den. Första natten lät den som fan dock, men sen gick det över.

Den har tickat på i över två veckor och kyler bra, så oroar mig inte över att den ska paja.
Detta gäller på medium-mode.

Precis, det verkar tydligen inte vara ovanligt, får hoppas att det ger sig tills imorgon.

Permalänk

Alla dessa färdiga vattenkylningslösningar är åt helvete dåliga. Gjorde RMA på min första H80 (lät som du beskriver din), fick en ny som lät tyst i några veckor sedan uppstod ett surr som är väldigt lågt, dock hörbart. Skulle inte vilja veta RMA siffror som Corsair har på dessa produkter, men vad man läser så har nästan varenda jävel missljud på sin nya vattenkylare. Ångrar mitt köp, skulle lagt pengarna på en Thermalright Silver Arrow kylare eller liknande, trots att de kyler sämre.

Jag tycker du borde skicka tillbaka den och köpa en bra luftkylare istället. Risken är att du får en ny med missljud om du reklamerar den du har nu, och vem orkar skicka kylare fram och tillbaka, fram och tillbaka ...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Alla dessa färdiga vattenkylningslösningar är åt helvete dåliga. Gjorde RMA på min första H80 (lät som du beskriver din), fick en ny som lät tyst i några veckor sedan uppstod ett surr som är väldigt lågt, dock hörbart. Skulle inte vilja veta RMA siffror som Corsair har på dessa produkter, men vad man läser så har nästan varenda jävel missljud på sin nya vattenkylare. Ångrar mitt köp, skulle lagt pengarna på en Thermalright Silver Arrow kylare eller liknande, trots att de kyler sämre.

Jag tycker du borde skicka tillbaka den och köpa en bra luftkylare istället. Risken är att du får en ny med missljud om du reklamerar den du har nu, och vem orkar skicka kylare fram och tillbaka, fram och tillbaka ...

Jag kommer definitivt skicka tillbaka den om ljudet fortsätter, förhoppningsvis kan jag få en funderande för nu när datorn ligger ner så låter den absolut ingenting alls och det vore ju perfekt att ha även om datorn stod upp.

Jag körde på en Noctua NH-U9B SE2 innan och det är en grymt bra kylare, men jag vände mig till vattenlösning för att jag inte orkade med ljudnivån på fläktarna när jag spelade då den lät som ett kärnkraftverk.

Permalänk
Medlem

Okej, Min H80 har funkat fint länge, när jag bytte mina fläktar på radiatorn för en vecka sen så lyckades jag vända på pumpen så det la sig ngn luftbubbla så jag fick ljudet du pratar om (lite som en HDD som kapsejsar).
Nu till lösningen, lägg datorn ner och låt den ligga ner i ca en timme när den är igång, ställ den upp och testa, om det inte funkar lägg den ner 5 min i taget, ta upp den. jag la min ner 2 gånger, sedan försvann ljudet.

De 2 fläkt kablarna ska kopplas in i pumpen på ovansidan och den från pumpen skall INTE in i CPU kontakten som en vanlig kylare. Den ska kopplas till en port som kostant drivs på 12V. Min är kopplad till en molexkontakt.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Min H40 låter också litegrann när man kopplat in den, tystnar dock efter en liten stund.
Sist lät det som en kabel låg emot nån fläkt. Antar att pumpen är full med luft i början sen när den pumpat ett tag så samlas luften uppe i radiatorn & blir tyst.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

CPU-kylning är ett jädra nyck altså.
Vattenkylning; kan låta, kan gå sönder och spruta vatten över komponenterna = hej svejs datorn.
Luftkylning: kan låta ännu mer, kan lossna från sin plats och krossa komponenterna, alternativt slita med sig CPU:n och moderkortet om man rör chassit för hastigt = hej svejs datorn.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Fick hem min H70 nyligen och har samma problem som dig då det låter som en kabel skulle ligga och slå mot en fläkt, det överröstar rätt klart allt övrigt i chassit.

Som vissa andra här så lade jag ikull datorn så den låg längs golvet och då minskade ljudet kraftigt. Har också läst att med hjälp av en magnet så ska man kunna placera den utpå (pumphuset) för att på nå vis minska missljudet ifrån pumpen. (på H70 modellen)

Jag har iaf begärt att fått en ny hemskickad och fick det beviljat då jag beskrev pronlemet. men som sagt så är det oroväckande mkt klagomål på dom här modellerna =/

Permalänk
Skrivet av Kardizz:

Okej, Min H80 har funkat fint länge, när jag bytte mina fläktar på radiatorn för en vecka sen så lyckades jag vända på pumpen så det la sig ngn luftbubbla så jag fick ljudet du pratar om (lite som en HDD som kapsejsar).
Nu till lösningen, lägg datorn ner och låt den ligga ner i ca en timme när den är igång, ställ den upp och testa, om det inte funkar lägg den ner 5 min i taget, ta upp den. jag la min ner 2 gånger, sedan försvann ljudet.

De 2 fläkt kablarna ska kopplas in i pumpen på ovansidan och den från pumpen skall INTE in i CPU kontakten som en vanlig kylare. Den ska kopplas till en port som kostant drivs på 12V. Min är kopplad till en molexkontakt.

Okej! Min har legat ner i någon timme nu så jag får väl försöka vända upp den om en stund, återstår att se om det hjälper.

Alltså, jag har kopplat fläktarna till uttagen ovanpå pumpen, sedan är det två kontakter från pumpen, en för ström och en 3-pins kontakt, strömmen är påkopplad på en molex-kontakt och 3-pinnen på CPU_FAN på moderkortet, detta stämmer väl?

Permalänk
Medlem

Nej inte CPU_FAN, Detta gör att pumpen får ojämt spänning. koppla in den i en som ger konstant 12V

Edit: Min är kopplad till PWR_FAN1 som går på 12V.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Skrivet av PollyDarton:

Okej! Min har legat ner i någon timme nu så jag får väl försöka vända upp den om en stund, återstår att se om det hjälper.

Alltså, jag har kopplat fläktarna till uttagen ovanpå pumpen, sedan är det två kontakter från pumpen, en för ström och en 3-pins kontakt, strömmen är påkopplad på en molex-kontakt och 3-pinnen på CPU_FAN på moderkortet, detta stämmer väl?

Kör på CPU_Fan, den använder inte den för att ta ström utan för att säga åt datorn att det sitter på en kylare på CPU och för att kolla temps(såvitt jag har förstått, rätta mig om jag har fel), och den använder molex för ström
edit:
vill bara att du ska veta att inte alla har dessa problem som vissa påstår, bara det att man inte gör en tråd för att säga att ens H80 funkar fint. Jag har aldrig haft några problem iallafall

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Kör på CPU_Fan, den använder inte den för att ta ström utan för att säga åt datorn att det sitter på en kylare på CPU och för att kolla temps(såvitt jag har förstått, rätta mig om jag har fel), och den använder molex för ström
edit:
vill bara att du ska veta att inte alla har dessa problem som vissa påstår, bara det att man inte gör en tråd för att säga att ens H80 funkar fint. Jag har aldrig haft några problem iallafall

Cpu_fan ska du sätta fläkten till radiatorn i...
Den ökar varvet efter cpu:ns temperatur & kyler radiatorn mera.
Pumpen ska ha konstant spänning annars pumpar den ju inte vattnet ordenligt.

Edit: tolkade ovanstående som att han skulle koppla pumpen till cpu_fan. Läste lite snabbt. Du kanske menade nåt annat. My bad...
Mvh.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Missljudet blir om det är luft i systemet som hamnar inne i pumpen, min låter alltid lite efter att jag har flyttat datorn för att luften flyttas runt. försvinner så fort det lagt sig i radiatorn och inte i pumpen. Har iofs en H60 men den låter aldrig.

Permalänk
Skrivet av danielmw2:

Kör på CPU_Fan, den använder inte den för att ta ström utan för att säga åt datorn att det sitter på en kylare på CPU och för att kolla temps(såvitt jag har förstått, rätta mig om jag har fel), och den använder molex för ström
edit:
vill bara att du ska veta att inte alla har dessa problem som vissa påstår, bara det att man inte gör en tråd för att säga att ens H80 funkar fint. Jag har aldrig haft några problem iallafall

Ah men då stämmer allting.
Dock förstår jag fortfarande inte varför det inte ändrar hastigheten när jag trycker på pumpen :\

Näe det är sant, förhoppningsvis är det mer folk med fungerande H80 än med missljud och pumpsvårigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Cpu_fan ska du sätta fläkten till radiatorn i...
Den ökar varvet efter cpu:ns temperatur & kyler radiatorn mera.
Pumpen ska ha konstant spänning annars pumpar den ju inte vattnet ordenligt.

Edit: tolkade ovanstående som att han skulle koppla pumpen till cpu_fan. Läste lite snabbt. Du kanske menade nåt annat. My bad...
Mvh.

Fläkten från till radiatorn skall kopplas till pumpen, inget annat. Pumpen drivs med molexkontakt från nätagg. Läs instruktionerna innan man börjar koppla in prylar!

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag har ett h80 som funkar fint. Kör fläktarna på min och dom hörs ej, pumpen hörs lite grann och det tror jag man inte kommer ifrån.

Permalänk
Skrivet av Kardizz:

Nej inte CPU_FAN, Detta gör att pumpen får ojämt spänning. koppla in den i en som ger konstant 12V

Edit: Min är kopplad till PWR_FAN1 som går på 12V.

Men 3 pins kontakten är väl bara till för fläktstyrning, den har väl inget med strömmen att göra?
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=BWWF... <- Corsairs oficiella video, 4 pin till PSU, 3 pin till moderkortet, som jag sa.

Edit: Läste om ditt inlägg nu, menar du alltså att pumpen inte skall vara inkopplad på CPU_FAN p.g.a den inte skall kunna styra pumpen? Varför inte isåfall? är det inte bättre att CPUn berättar för fläktarna/pumpen när den behöver mer kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Cpu_fan ska du sätta fläkten till radiatorn i...
Den ökar varvet efter cpu:ns temperatur & kyler radiatorn mera.
Pumpen ska ha konstant spänning annars pumpar den ju inte vattnet ordenligt.

Edit: tolkade ovanstående som att han skulle koppla pumpen till cpu_fan. Läste lite snabbt. Du kanske menade nåt annat. My bad...
Mvh.

Alltså, själva pumpen har 3 lägen som ändras när du tycker på knappen. Men när du ändrar läge så ändras även läget på fläktarna. så fläktarna styrs inte utav 3pins kontakten som ni beskrevs skulle sitta i CPU_FAN. Den ska sitta på en 3 pin som är på konstant 12V.
Det finns inget problem med att inte ha någon fläkt kontakt på CPU_FAN.

Skrivet av PollyDarton:

Men 3 pins kontakten är väl bara till för fläktstyrning, den har väl inget med strömmen att göra?
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=BWWF... <- Corsairs oficiella video, 4 pin till PSU, 3 pin till moderkortet, som jag sa.

Edit: Läste om ditt inlägg nu, menar du alltså att pumpen inte skall vara inkopplad på CPU_FAN p.g.a den inte skall kunna styra pumpen? Varför inte isåfall? är det inte bättre att CPUn berättar för fläktarna/pumpen när den behöver mer kylning?

För att som ovan, Pumpenheten styr både pumpen och fläktarna. För att låta pumpen styra allt så skall 3Pin vara inkopplat i moderkortet på en annan anslutning än CPU_FAN, alltså en PWR_FAN. Eller att du går in i BIOS och manuellt sätter CPU_FAN på 12V så den inte regleras automatiskt.

Edit: Det finns en automatisk enhet som man kan koppla på sin pumpenhet för att den skall ändra rpm på fläktar och trycket på pumpen automatiskt efter temperatur men den kostar extra. Om det fanns en möjlighet att man skulle kunna koppla så till moderkortet så den skulle styra det skulle de inte sälja en extern enhet för det ändamålet Jag var inne på samma spår som dig när jag köpte min H80, men fick det snabbt förklarat

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk

[QUOTE="Kardizz;11942969"]Alltså, själva pumpen har 3 lägen som ändras när du tycker på knappen. Men när du ändrar läge så ändras även läget på fläktarna. så fläktarna styrs inte utav 3pins kontakten som ni beskrevs skulle sitta i CPU_FAN. Den ska sitta på en 3 pin som är på konstant 12V.
Det finns inget problem med att inte ha någon fläkt kontakt på CPU_FAN.

Ahaaa, okej!
Då förstår jag! Jag får testa och se om jag byter uttag på 3-pinnen gör att jag kan ändra hastighet på pumpen.
Tack för tålamodet

Permalänk
Medlem

Du kan lägga till mig i listan på folk med defekt H80.

Jag har samma irriterande ljud och skillnaden mellan med/utan ljud är verkligen som natt och dag. Lutar jag datorn kan ljudet försvinna för en stund, ungefär som om någon tryckt på en av/på-knapp, men det kommer tillbaka direkt när datorn står upprätt. Jag har haft datorn inklusive kylaren i ca 6 månader med ljudet närvarande sedan dag ett.

Problemet för mig är att jag är tillräckligt inkompetent för att inte förstå hur man avmonterar kylaren själv (dessutom har jag ingen annan kylare för tillfällig ersättning); detta i kombination med att min dator är monterad hos Inet innebär att hela åbäket måste skickas tillbaka på reparation om jag vill få (o)ljudet fixat.

Några frågor:
Är det riskfritt att lägga datorn på golvet i några timmar (i syfte att se om det mot förmodan skulle hjälpa)? Det finns ingen risk att vattenslangarna lossnar och stänker ner resten av datorn eller så?
Lite mer ot men ändå med hänvsning till diskussionen om fläktkontakter: jag har en fläkt (en vanlig chassifläkt) inkopplad i CPU_FAN-uttaget på mitt moderkort. Kan det vara farligt på något sätt? Alla andra kontakter verkar nämligen redan vara upptagna...

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

har en h60 inga problem, hade en h50 innan, inga problem där heller

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Några frågor:
Är det riskfritt att lägga datorn på golvet i några timmar (i syfte att se om det mot förmodan skulle hjälpa)? Det finns ingen risk att vattenslangarna lossnar och stänker ner resten av datorn eller så?
Lite mer ot men ändå med hänvsning till diskussionen om fläktkontakter: jag har en fläkt (en vanlig chassifläkt) inkopplad i CPU_FAN-uttaget på mitt moderkort. Kan det vara farligt på något sätt? Alla andra kontakter verkar nämligen redan vara upptagna...

Inga problem med att lägga datorn ner.. precis som en HTPC "ligger ner". Vattenslangarna kommer inte att lossna, om de inte skulle gjort det ändå..
Om det känns bättre lägg datorn med moderkortet uppåt, så kommer det inget vatten på det..

Har ingen koll på hur CPU-FAN-uttaget påverkar kylaren, om du sätter dit en annan fläkt.. Skulle dock rekommendera en Y-kabel från något annat uttag istället, eller ännu bättre en molex-adapter.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel; -Läs hela mitt inlägg innan ni rättar mig vid ev. felskrivning.
Mina fläktar på min H80 går upp och ner i varv tal beroende på CPU temp -oberoende av vilket av de 3 lägen den är inställd på.
-Den sänker alltså RPM automatiskt även om den är på högsta läget, detta hör jag tydligt om jag öppnar fönstret (datorn står precis vid det så jum jum den får allt kall luft).
Tar man inte bort detta då om man sätter den på ex PWR_FAN 1...?

Alternativt: är det istället pumpen som styr detta efter vattnets temp och inte CPU_FAN uttaget/moderkortet..?
(nu när jag skrivit färdigt börjar jag känna att det är detta som är korrekt.)
Har läst så många trådar om H80/100 och slutna vattenkylare att jag blandat ihop ifall det är CPU-temps som styr eller pumpen/vattnet...

I vilket fall, jag har inga problem med min H80 om någon vill ha lite positiv feedback, jag funderar dock på att byta ut fläktarna till något annat då dom faktiskt är lite för högljudda för min smak.

Edit: För er som undrar vilka RPM's den kör på i de tre olika lägen som finns (som också är vad den justerar sig efter med det jag skrev ovan)
Low: 900-1300 RPM
Med/balanserad: 1300-2000 RPM
High: 1600-2300 RPM

Visa signatur

| Intel i7-3930K - 4.2Ghz | Asus P9X97 PRO | Corsair XMS3 Vengeance- 1866Mhz | ASUS GTX 670 DCU2 4GB | NXZT Haze90 - 1000W | Corsair Hydro H80 | CM Storm Sniper Black Edition | W7 x64 Ultimate | Benq G2412HD + LG 32'' LED-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Fläkten från till radiatorn skall kopplas till pumpen, inget annat. Pumpen drivs med molexkontakt från nätagg. Läs instruktionerna innan man börjar koppla in prylar!

Jo såg att hans system inte var samma som H40.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Fläkten från till radiatorn skall kopplas till pumpen, inget annat. Pumpen drivs med molexkontakt från nätagg. Läs instruktionerna innan man börjar koppla in prylar!

gäller detta även för antexc 620?