Permalänk
Medlem

24-30" IPS med perfekt svärta

finns det skärmar med riktigt svart svärta?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

finns det skärmar med riktigt svart svärta?

Alla skärmar har perfekt svärta, bara och stänga av dom, och vojla perfekt svärta

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

finns det skärmar med riktigt svart svärta?

Vad har du för budget? Vad ska du använda den till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Vad har du för budget? Vad ska du använda den till?

Budget är inte viktigt men gärna så billigt som möjligt,
men den ska vara till FPS dvs låg input lag

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Jag älskar min HP ZR2740W. Svärtan är helt okej, inte lika bra som VA-panel så klart, men med VA-panel finns en del andra nackdelar som främst visar sig om man spelar mycket FPS.

Jag spelar mörka spel som Deus Ex, Doom 3, Metro 2033 etc, och tycker det funkar bra. Det är inte som det var på min Eizo Foris FS2331 jag hade förut (går för 2000kr) där det ibland var svårt att skilja det svarta i bilden från skärmens svarta ram (!) men svärten är AVSEVÄRT mycket bättre än på alla skärmar jag ägt UTOM Eizo foris (som har VA-panel).

Om svärta är jättejätteviktigt = satsa på VA-panel. IPS har inte perfekt svärta pga. lite IPS-glow i hörnen samt att färgerna behövs ljusstyrka för att se riktigt bra ut, men ljusstyrka gör till skillnad från en VA-panel att det svarta blir lite, lite grådaskigt. Jag tycker som sagt inte det är några problem i de spel jag spelar, jag tycker andra fördelar väger över så pass mycket.

Kan varmt rekommendera ZR2740w. TFTcentral listar den som en "class 1 monitor" då det gäller input lag, nästan i klass med en CRT. SKa du ha riktigt, riktigt bra svärta och satsa på en skärm med detta får du nog vara beredd på att det kan komma på bekostnad av ghosting och sämre input lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Alla skärmar har perfekt svärta, bara och stänga av dom, och vojla perfekt svärta

Jag testade, och det funkade!

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Jag älskar min HP ZR2740W. Svärtan är helt okej, inte lika bra som VA-panel så klart, men med VA-panel finns en del andra nackdelar som främst visar sig om man spelar mycket FPS.

Jag spelar mörka spel som Deus Ex, Doom 3, Metro 2033 etc, och tycker det funkar bra. Det är inte som det var på min Eizo Foris FS2331 jag hade förut (går för 2000kr) där det ibland var svårt att skilja det svarta i bilden från skärmens svarta ram (!) men svärten är AVSEVÄRT mycket bättre än på alla skärmar jag ägt UTOM Eizo foris (som har VA-panel).

Om svärta är jättejätteviktigt = satsa på VA-panel. IPS har inte perfekt svärta pga. lite IPS-glow i hörnen samt att färgerna behövs ljusstyrka för att se riktigt bra ut, men ljusstyrka gör till skillnad från en VA-panel att det svarta blir lite, lite grådaskigt. Jag tycker som sagt inte det är några problem i de spel jag spelar, jag tycker andra fördelar väger över så pass mycket.

Kan varmt rekommendera ZR2740w. TFTcentral listar den som en "class 1 monitor" då det gäller input lag, nästan i klass med en CRT. SKa du ha riktigt, riktigt bra svärta och satsa på en skärm med detta får du nog vara beredd på att det kan komma på bekostnad av ghosting och sämre input lag.

Verkar perfekt men 2560 x 1440 gör att jag skulle få skaffa nytt grafikkort.hur är bilden när man väljer 1920 i upplösning blir bilden suddig?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Verkar perfekt men 2560 x 1440 gör att jag skulle få skaffa nytt grafikkort.hur är bilden när man väljer 1920 i upplösning blir bilden suddig?

Ska jag vara helt ärlig tror jag inte du behöver ett nytt grafikkort för att driva 2560 x 1440

Tyckte jag såg i din signatur att du har ett bra mycket bättre kort än jag, och mitt ensamma Radeon 6870 fixar Metro 2033, Crysis, Deus Ex: Human Revolution, Skyrim med fler i den upplösningen. Det enda jag inte testat ännu är Battlefield 3. Har faktiskt inte spelat det överhuvudtaget (off topic) men ska nog ta och köpa det idag så man kan se vad burken går för.

Jag var helt säker på att mitt grafikkort skulle duka under när jag gick upp i upplösning till 2560x1440, men det är absolut spelbart fortfarande. Fördelen är att man ofta behöver mindre anti aliasing vid högre upplösningar, så man kan släppa lite på det.

Japp, tyvärr blir bilden suddig vid alla andra upplösningar än native. Det är lite synd, tycker det är korkat att det fortfarande är så, minns precis när LCD kom att jag tyckte det var idiotiskt redan då. På CRT-tiden kunde man ju ställa ner upplösning efter spel och på så vis få grafikkortet att hålla längre