Hur ska jag konfa DNS'en?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag konfa DNS'en?

Hej,

Fram tills nu så har vi haft våran hemsida och email hos Din Studio men vi ska nu införskaffa en ny server med SBS2011 så vi kommer att köra våran egen mailserver. För att det ska funka måste alla trafik gå genom våran server vilket leder till mitt problem. Jag jobbar på Servicedesk så jag har kunskapen men i detta fall har jag ingen erfarenhet. Hur ska jag konfigurera DNS'en? Vi har bestämt att låta hemsidan ligga kvar hos Din Studio så när folk går in på våran hemsida så ska dom komma till oss och sen pekar vi dom vidare till Din Studio.

Jag förstår att jag måste lägga till ett CNAME men när jag har testar med DNS Check så får jag fel.

Tacksam för hjälp

Niklas

Visa signatur

// Niklas R

Permalänk
Medlem

Vad ska ni använda som server hade ni tänkt ?

Permalänk
Medlem

Om din studios dns-tjänst har möjlighet att konfigurera en mx-pekare är det den enklaste lösningen. Även ett cname till eventuellt webbaccess, imap eller liknande.

edit: ser att din studio ger en ".dinstudio.se" adress. Du får köpa ett riktigt domännamn. Där ingår en dns-server så det behöver du inte hosta själv.

Permalänk
Medlem

Din Studio kan inte peka om MX pekare så enligt dom är det smidigast om vi har vår egen namnserver som sedan pekar mot dom. Vi har redan en domän adress; elpc.se.

Hur menar du EkrJkr? Webservern och den primära DNS'en kör vi på den gamla servern, en HP PROLIANT ML350TG5 med 8gb ram och den har Windows Server 2003 r2 installerat.

Visa signatur

// Niklas R

Permalänk
Medlem

Så ni har redan en riktigt primär dns?
Om mailservern står bakom en nat/brandvägg så öppnar du portarna som servern kräver. Sedan skapar du mx-record mot eran externa adress. Ett cname "mail.elpc.se" skapar du för webbaccess, imap eller liknande (om du vill ha den funktionaliteten på utsidan). Likadant ett cname mot din studio för elpc.se.

Permalänk
Medlem

Ja men jag vet inte om den är konfigurerad korrekt. Just nu i Domänhanteraren så är namnserver ns1 & ns2.dinstudio.se inlagt för domänen elpc.se. Jag förstår att där ska jag sedan lägga till mina DNS servrar när konfigurerat dom rätt.

Vi har inte fått den nya servern ännu så mailservern finns inte än.

Visa signatur

// Niklas R

Permalänk
Medlem

Här är ett screenshot på hur DNS'en är inställd idag

Visa signatur

// Niklas R

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att köpa domänen som du angivit i serven.
http://www.whois.net/whois/elopc.org

Namnservern .se/.org eller vad du nu kör måste veta om att det är din server "elopc-srv02.elopc.org" som har information om elopc.org. Du skapar sedan dina records där för din hemsida, mejlserver etc.

Permalänk
Medlem

Zonen som finns på bilden har någon annan skapat, vet inte om den används till något. Internet domänen vi äger är elpc.se och namnet på den interna domänen är elopc.org. Spelar det någon roll om dom heter olika? Kan jag inte bara skapa en ny zon som heter elpc.se? Eller måste jag byta namn på våran interna domän?

Visa signatur

// Niklas R

Permalänk
Medlem
Skrivet av mozq1to:

Zonen som finns på bilden har någon annan skapat, vet inte om den används till något. Internet domänen vi äger är elpc.se och namnet på den interna domänen är elopc.org. Spelar det någon roll om dom heter olika? Kan jag inte bara skapa en ny zon som heter elpc.se? Eller måste jag byta namn på våran interna domän?

Menar du active directory när du pratar interna domän? Den dns hör inte ihop med den du ska skapa för webbsidan. Den ska bara användas internt.

Permalänk
Medlem

Tror jag har fått till det nu.

http://dnscheck.iis.se/?time=1328858207&id=2165057&view=advan...

Visa signatur

// Niklas R

Permalänk
Medlem

Skit i den interna DNS servern och skaffa DNS hosting hos något riktigt webbhotell. Loopia och Binero har gratislösningar. Sedan skapar du en A pekare och en NX pekare till din server, och en CNAME till dinstudio.

Den interna ser ur att vara vara där för att ADt ska fungera, så pilla inte på den om du inte vet vad du gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

LoopiaDNS verkar enkel att ha å göra med. Men jag måste fortfarande sätta upp en DNS hos oss för mailserverns skulle. Och sen hade jag tänkt sätta upp en owa sida också.

Visa signatur

// Niklas R

Permalänk
Medlem
Skrivet av mozq1to:

LoopiaDNS verkar enkel att ha å göra med. Men jag måste fortfarande sätta upp en DNS hos oss för mailserverns skulle. Och sen hade jag tänkt sätta upp en owa sida också.

Nej i loopias dns pekar du ju owa och mejl mot din ip-adress. Du behöver ingen egen iterativ dns.