Permalänk
Medlem

klockfrekvens

Hej, jag och några klass kamrater har haft en diskussion om hur man mäter klockfrekvens på en processor. jag säger att man mäter per kärna och inte i en klump.

exempel. jag har en 6-kärnig processor som är klockad på 4,0GHz och det är på varje kärna. deras argument är att jag har en 6-kärnig processresor som är klockad på 4,0GHz och det är för hela processorn. om man vill ha veta klockfrekvens per kärna så ska man ta den aktuella klockfrekvensen
och dela det med antal kärnor så det blir så är 4 / 6 = 0,66. det blir alltså 0,66 per stjärna.

jag har visat dom här klippen.

http://youtu.be/wwIcp9xzO4w?t=3m32s
http://youtu.be/FWcufk4uzgM?t=41m30s

så jag undrar vad som är sant.

Permalänk

Det är kärnor inte stjärna. Sen får någon annan säga hytt det fungerar då jag inte är så duktig på det men du har mer rätt än dina polare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Man mäter hela processorn och inte per kärna, dvs varje kärna kör i den hastighet som är angivet för den processorn.
Hoppas det klarnade lite?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

inte stjärna, kärna, och 4.0MHz?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

haha, förlåt men din post har rätt så roliga fel

"varje stjärna är på 4.0MHz"

men nej man mäter inte genom att addera alla kärnor, man mäter inte heller genom att dela med antal kärnor, utan har man en kärna på 3.3GHz, då är hela cpun 3.3GHz.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

men om ni tittar på den försa länken så pratar ju han om att man multiplicerar antalet kärnor med klockfrekvensen. eller har han fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shady93:

men om ni tittar på den försa länken så pratar ju han om att man gångar antalet kärnor med klockfrekvensen. eller har han fel.

Fungerade inte min förklaring eller? Hur skall jag förklara mig tydligare? Processorns hastighet är hela, inte ggr kärnorna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Fungerade inte min förklaring eller? Hur skall jag förklara mig tydligare? Processorns hastighet är hela, inte ggr kärnorna.

har du set på videon. kan du säga då i fall han har fel eller rät.

så du menar om man har en processor som är klockad på 4,0GHz så är hela processorn 4,0GHz har jag förstått rät?

Permalänk
Medlem

Det är 4 GHz PER kärna. Men du kan nu heller inte räkna din hastighet som 4*6 = 24, utan din hastighet på CPUn är helt enkelt 4 GHz och 6 kärnor.

Edit: Senaste frågelådan går igenom det tror jag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Säg att du har två bilar som kör i 100km/h, om du lägger ihop dem får du inte en bil som kör i 200km/h, utan du får en dubbelt så tugn bil som kör i 100km/h. Samma gäller för en CPU, att en CPU går i 4GHz betyder att alla dess kärnor (stjärnor) går i 4GHz

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det är 4 GHz PER kärna. Men du kan nu heller inte räkna din hastighet som 4*6 = 24, utan din hastighet på CPUn är helt enkelt 4 GHz och 6 kärnor.

Edit: Senaste frågelådan går igenom det tror jag.

jo det gjorde dom det är det avsnittet som är min andra länk. om jag tolkar det rät. det dom sa där var att om du använder redigerings program får man typ den effekten att man kan multiplicera.för att dom trådar så bra.

Skrivet av Lasergurka:

Säg att du har två bilar som kör i 100km/h, om du lägger ihop dem får du inte en bil som kör i 200km/h, utan du får en dubbelt så tugn bil som kör i 100km/h. Samma gäller för en CPU, att en CPU går i 4GHz betyder att alla dess kärnor (stjärnor) går i 4GHz

det är så jag menar. jag tror att folk har missförstått vad jag menar. jag har försökt att förklara till mina kalaskamrater är att varje kärna går i 4GHz så jag har rät man mäter klockfrekvens per kärna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shady93:

har du set på videon. kan du säga då i fall han har fel eller rät.

så du menar om man har en processor som är klockad på 4,0GHz så är hela processorn 4,0GHz har jag förstått rät?

Jag bryr mig inte om vad som sägs i videon, det som är rätt är att alla kärnorna går i samma hastighet som hela CPU:n har, inte med gånger eller delat med.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av shady93:

jo det gjorde dom det är det avsnittet som är min andra länk. om jag tolkar det rät. det dom sa där var att om du använder redigerings program får man typ den effekten att man kan multiplicera.för att dom trådar så bra.

det är så jag menar. jag tror att folk har missförstått vad jag menar. jag har försökt att förklara till mina kalaskamrater är att varje kärna går i 4GHz så jag har rät man mäter klockfrekvens per kärna.

Fast när du säger per kärna så låter det som ut man då räknar ihop allas hastighet. CPUns hastighet är den som dess kärnor går i, sen blir det ju knepigare om ens kärnor går i olika hastighet

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fast när du säger per kärna så låter det som ut man då räknar ihop allas hastighet. CPUns hastighet är den som dess kärnor går i, sen blir det ju knepigare om ens kärnor går i olika hastighet

nä jag menar inte att man räknar i hopp. jag vill bara veta i fall jag har rätt över mina kalaskamrater som påstår att man delar 4 med 6 och får ut vad varje kärna är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shady93:

nä jag menar inte att man räknar i hopp. jag vill bara veta i fall jag har rätt över mina kalaskamrater som påstår att man delar 4 med 6 och får ut vad varje kärna är.

Som jag skrivit så är det inte så man räknar. Så dina klasskamrater har fel om det är så som du beskriver de menar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Alla andra har förklarat rätt men jag försöker klargöra det lite ändå
Har du en processor med två kärnor som går i 3 GHz betyder det att varje kärna arbetar i 3 GHz. Det betyder dock inte att den automatiskt är dubbelt så bra som en enkärnig processor i 3 GHz eftersom alla program inte är anpassade för att köra i flera trådar (på flera kärnor samtidigt). Om du kör två olika program så kommer lasten fördelas jämt över kärnorna så att det optimalt går dubbelt så fort som på en enkärnig processor. Vissa applikationer, bl.a. renderingsprogram, är bättre trådade så att det kan jobba bra över många kärnor.
Det är dock inte bara antalet kärnor och klockfrekvens som spelar roll för hur bra processorn är. Det finns något som heter IPC (instructions per clock) som beskriver hur mycket processorn uträttar per klockcykel (per Hertz (Hz)) som skiljer sig mellan olika processorer. T.ex. har Intels 2500 K 4 kärnor och en frekvens på 3,3 GHz, medan AMDs Phenom 2 965 också har 4 kärnor men har en frekvens på 3,4 GHz. Detta betyder dock inte att 965:an är bättre än 2500K eftersom 2500K har bättre IPC (och cache och lite andra saker som jag inte orkar förklara riktigt nu ).
Hoppas det hjälpe lite

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Som jag skrivit så är det inte så man räknar. Så dina klasskamrater har fel om det är så som du beskriver de menar

en annan fråga i ämnet den dag då spel och andra program (i fall det kommer) trådar så bra att dom kan använda t ex en 6-kärnig processor på ett bra sätt. vist får man det effekten att man kan multiplicera då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shady93:

en annan fråga i ämnet den dag då spel och andra program (i fall det kommer) trådar så bra att dom kan använda t ex en 6-kärnig processor på ett bra sätt. vist får man det effekten att man kan multiplicera då?

I princip ja

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shady93:

en annan fråga i ämnet den dag då spel och andra program (i fall det kommer) trådar så bra att dom kan använda t ex en 6-kärnig processor på ett bra sätt. vist får man det effekten att man kan multiplicera då?

Ja, med bra trådning så presterar fler kärnor bättre än färre, så där är det OK.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Som jag skrivit så är det inte så man räknar. Så dina klasskamrater har fel om det är så som du beskriver de menar

Jag förstår hur du menar och håller med dig, men om man kollar på T.ex AMD overdrive så kan man ju clocka varje kärna individuellt och på så sätt blir det ju inte så som du menar? t.ex. att man kan ha 2kärnor på 2GHz 2 på 3 och 2 på 4GHz, tror dock inte det skulle bli stabilt men det går ju i teorin.

Hoppas du fattar vad jag menar.

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InZ-Audio:

Jag förstår hur du menar och håller med dig, men om man kollar på T.ex AMD overdrive så kan man ju clocka varje kärna individuellt och på så sätt blir det ju inte så som du menar? t.ex. att man kan ha 2kärnor på 2GHz 2 på 3 och 2 på 4GHz, tror dock inte det skulle bli stabilt men det går ju i teorin.

Hoppas du fattar vad jag menar.

MVH

Jo, jag vet att de kan göra så, även INTEL har detta på sitt bord, men poängen är ju att spara energi i vissa fall och att maximera speleffekten i spel som inte kräver flera kärnor för att optimera hastigheten/FPS:en. Men vi behöver ju inte gå in alltför mycket på detaljer för att inte försvåra för TS.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av shady93:

nä jag menar inte att man räknar i hopp. jag vill bara veta i fall jag har rätt över mina kalaskamrater som påstår att man delar 4 med 6 och får ut vad varje kärna är.

okej, nej det stämmer inte

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Bra förklaring där med bilarna..
Kalaskamrater, haha.

Permalänk

Halle-da, detta verkar inte vara lätt att förstå.

En CPU fungerar som så att varje klockcykel utförs ett litet arbete. På två klockcykler utförs ett litet arbete gånger två. Om en CPU hinner med 3,3 Gigaklockcykler per sekund så utförs 3 300 000 000 (3,3 miljarder) små arbeten varje sekund = ett större arbete.

Här kan jag ju nämna att giga är ett prefix som betecknas G och innebär multiplicering med 10^9.

Hertz är en enhet som betecknar antalet svängningar per sekund (frekvens). 1 Hertz är alltså lika med 1 gång per sekund. 1 gigaHertz (1GHz) är då 1000 000 000 svängningar per sekund.

Att en CPU specificeras med en klockfrekvens på 3,3GHz innebär alltså att den blir tillsagd 3,3 miljarder gånger i sekunden att göra ett litet arbete.

Om en CPU har två kärnor så blir varje kärna tillsagd 3,3 miljarder gånger i sekunden att göra ett litet arbete. CPUn går alltså inte snabbare men kan teoretiskt sett utföra 2 små arbeten varje gång. Mer arbete lika ofta.

Vad som sen menas med "ett litet arbete" är ganska komplicerat och bestäms utifrån vilken processorarkitektur som används. Det skulle också kunna kopplas till tidigare nämnda IPC (Instructions Per Clockcycle). "Ett litet atbete" kan också innebära "gör ingenting" om det inte finns något arbete att utföra.

Nu ska jag varna för en jämförelse med bilar!
Att en bil har 250Hk innebär ju inte att man använder 250Hk när man kör i 50km/h, det är ju den maximala effekt man kan plocka ut. Likadant med CPU:er så behöver man inte köra i full fart hela tiden utan när det inte finns så mycket arbete så går det långsammare, CPU klockas ner.

Hoppas någon förstod vad jag försökte förklara. Någon tyckte antagligen det var för förenklat.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum