Permalänk
Medlem

80W peltier till vattenkylning

Har en 80W peltier som bara ligger och dammar just nu och fick en tanke. Vore det möjligt att vattenkyla den i en separat loop med en 120 radd för att utnyttja den kalla sidan att transportera kylan vidare till den andra loopen?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Intressant tanke men jag tror att det inte riktigt skulle vara värt det med tanke på strömföbrukning.
Det borde dock fungerar teoretiskt sätt

Men på kylningsfronten skulle jag gissa att du vinner mer på att använda den mellan tex cpu och vattenblock.

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Intressant tanke men jag tror att det inte riktigt skulle vara värt det med tanke på strömföbrukning.
Det borde dock fungerar teoretiskt sätt

Men på kylningsfronten skulle jag gissa att du vinner mer på att använda den mellan tex cpu och vattenblock.

Jodå det stämmer nog, men jag tänkte om man skulle vattenkyla mer än bara CPU så kan även andra delar få dra nytta av det kallare vattnet.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Glöm inte att när vattnet blir under rumstemperatur kan kondensation bildas (små vattendroppar) på block, radiator och annat.

Inget jag rekommenderar

Permalänk
Medlem

Problemet blir väl att du kanske flyttar ~25w värme från den varma loopen och får cirka 100w värme i den andra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

Glöm inte att när vattnet blir under rumstemperatur kan kondensation bildas (små vattendroppar) på block, radiator och annat.

Inget jag rekommenderar

Själva peltiern isolerar man riktigt bra sen kan man ju köra direkt från det kalla blocket vidare till CPU, GPU osv tills den når slutet och sen vidare till pelten igen.

Hittade en som tydligen hade gjort som jag tänkt
http://forums.xbox-experts.com/viewtopic.php?p=23834&sid=9cd6...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Problemet blir väl att du kanske flyttar ~25w värme från den varma loopen och får cirka 100w värme i den andra.

Fast just den andra loopen är inte så viktig då den "saknar" funktion, eller hur menar du?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

hur varm blir egentligen varma sidan på peltierblocket då? inte risk att vattnet i den loopen kokar eller nåt?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Fast just den andra loopen är inte så viktig då den "saknar" funktion, eller hur menar du?

Ptja. Känns dock onödigt med en till loop för att kyla ~25w enligt mig. Men visst.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

hur varm blir egentligen varma sidan på peltierblocket då? inte risk att vattnet i den loopen kokar eller nåt?

Den varma sidan kan bli så varm att pelten går sönder inom några få sekunder efter uppstart utan en god kylning, men kyler man den bra så är det inga problem och jag tror att en 120 rad till en 80W pelt blir perfekt, kör just nu min dator i sign på en Kuhler 620 och den toppar ca. 140W TDP (CoreTemp)

Skrivet av Rydisen:

Ptja. Känns dock onödigt med en till loop för att kyla ~25w enligt mig. Men visst.

Nu kanske jag missförstått dig men pelten producerar väl 80W oavsett belastning?
Då kanske det är bättre om man kör säg halva effekten, 40W på pelten?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Den varma sidan kan bli så varm att pelten går sönder inom några få sekunder efter uppstart utan en god kylning, men kyler man den bra så är det inga problem och jag tror att en 120 rad till en 80W pelt blir perfekt, kör just nu min dator i sign på en Kuhler 620 och den toppar ca. 140W TDP (CoreTemp)

Nu kanske jag missförstått dig men pelten producerar väl 80W oavsett belastning?

du får ju tänka på att peltieren har 80w som ska ledas bort. plus de jag vet inte hur många watt (100w?) som kommer från processorn. tveksamt om 120mm klarar det...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag är me sugen på att göra liknande men jag är osäker på om jag har något nätagg som pallar med den, och framförallt vattenblock som är tillräcklgt stora

Min peltier är nämligen på 227W

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

du får ju tänka på att peltieren har 80w som ska ledas bort. plus de jag vet inte hur många watt (100w?) som kommer från processorn. tveksamt om 120mm klarar det...

Pelten skulle inte sitta mot någon komponent däremot mellan två vattenblock enbart och kyla vattnet på ena sidan så det blir som du säger 80W + kanske en 25-30W från vattnet.

Frågan är, rent teoretiskt, vilken temp kommer vattnet att ha när det passerat peltiern, innan det åker iväg vidare mot komponenterna?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Jag är me sugen på att göra liknande men jag är osäker på om jag har något nätagg som pallar med den, och framförallt vattenblock som är tillräcklgt stora

Min peltier är nämligen på 227W

Det kanske går modda fast den med den kalla sidan på en av radiatorerna som kyler systemet så den får en större yta att ta värme ifrån
Annars tror jag tyvärr att 227W är lite väl mycket då det inte finns en motsvarande mängd värme att transportera bort, i tråden som jag länkade till hade en användare stora problem med kondens överallt i systemet p.g.a att det var stora skillnader mellan kallt/varmt.

EDIT: Här är en väldigt intressant tråd som jag just hittade, http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?s=&threadid=....

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Det kanske går modda fast den med den kalla sidan på en av radiatorerna som kyler systemet så den får en större yta att ta värme ifrån
Annars tror jag tyvärr att 227W är lite väl mycket då det inte finns en motsvarande mängd värme att transportera bort, i tråden som jag länkade till hade en användare stora problem med kondens överallt i systemet p.g.a att det var stora skillnader mellan kallt/varmt.

EDIT: Här är en väldigt intressant tråd som jag just hittade, http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?s=&threadid=....

Jodå, allt ska testas! OCh den transporterar ju verkligen inte bort så mycket
Dessutom så ska jag ha GPu block snart och Ev mobo också så då lbir det hela tiden 270-800W att kyla

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det passerande vattnet kommer inte få några stora temperaturskillnader. Vattens fördel i vattenkylning är här din nackdel. Vatten har hög värmekapacitet och skillnaden i temperatur mellan den värmaste och svalaste delen i en loop är bara några få grader. Speciellt med bra flöde.

Din peltier kommer sänka den totala temperaturen något men vattnet som går "in i loopen" blir inte speciellt mycket svalare. Det är främst förmågan att ta systemet på låga temperaturer som gör peltiers intressanta, inte deras förmåga att avleda värme. Så länge vattnet är betydligt värmare än luften i rummet kommer du tjäna mest på att koppla in radiatorn i den befintliga loopen eller ha en separat loop for CPU och GPU.

Skulle du ha ett kraftfullare element som kan kyla ner hela loopen skulle din idé fungera utmärkt. Alltså ett element som kan ge runt 200-300w i kyleffekt. Då skulle du med fördel kunna använda samtliga radiatorer till att kyla peltiern eftersom att dem blir effektivare med det värmare vattnet.