Permalänk
Medlem

CPU problem efter montering utav Moderkort

Har köpt ett nytt Moderkort som jag fick idag och monterade det då.
Och de första jag märkte var när jag monterade då den inte gick att montera riktigt då den var bredare än vad mitt chassi hade plats att skruva dit den på så en rad på vänster sidan blev utan skruvar var också en skruv som inte ville i riktigt provade med att skruva väck alla skruvar några gånger utan att jag fick dit den riktigt sedan så märkte jag också att vissa uttag var täckta en liten bit som att väggen moderkortet sitter fast skruvat på sitter för långt ut, men ljud uttagen gick in i metallbrickan som de skulle.

Sedan när jag startade datorn så funkade tagentbordet bara när den startades upp men precis innan man kom till inloggnings skärmen så släcktes tagentbordet, Datormusen funkade inte på hela tiden sedan startade jag om datorn och till slut så funkade båda och jag kunde logga in.
Märkte då att jag inte hade något internet men det funkade för alla andra som var anslutna tilm samma internet och datorn kunde heller inte hitta vad det var när den felsökte.
Sedan startade jag Minecraft för att se om det segade då det har gjort det innan jag köpte nytt moderkort, därför jag köpte nytt moderkort.
Och det segade lite då o då men inte alls som det gjort före det nya moderkortet.
Sedan installerade jag massa drivrutiner från cd man fick med.
Sedan startade jag CPU-Z för att kolla lite om nåt inte stämde
Och på Ghz så stod det 800 sedan skiftade det till 3200(3,2)
Och så håller de på skiftar från 800 till 3200 hela tiden, Fast 800 varar längst typ 4sec medans 3200 varar i typ 1sec.
Provade sedan att gå in på bios och ändra den från manuellt till x16 vilket blir 3,2ghz
Men den hackade fortfarande från 800 till 3200
Och detta har inget med kylaren då cpun ligger på 40 Grader enligt bios och Hwmonitor

Men kan det ha att göra med att den inte sitter redigt som den ska?

Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3
Processor: AMD Phenom II x4
Chassi: Cooler master 430 Elite

Det med skruvarna att det inte fick plats är kanske för att moderkortet inte stöds i mitt chassi?
Eftersom mitt chassi bara klarar av atx och micro-atx dock kan jag inte hitta nånstans vad moderkortet skulle vara för sorts.
Men ska snart köpa nytt chassi = Colossus Venom Edition som är fulltower istället för midi-tower som mitt nuvarande.

(Detta inlägg är säkert inte det roligaste att läsa men skrev allt detta på min mobil och där är det svårt att se hur det kommer att bli)

Permalänk
Medlem

Min gode herre (pojk?), du borde prova sökfunktionen.

Svaret på din fråga heter Cool&Quiet, sök på det så kommer du förstå varför den pendlar!

Angående att moderkortet inte passar så låter det som att du gjort fel vid monteringen, ladda upp lite bilder så bör vi kunna se direkt om du bara satt det fel eller om det är något annat som spökar.

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk
Skrivet av batman:

Har köpt ett nytt Moderkort som jag fick idag och monterade det då.
Och de första jag märkte var när jag monterade då den inte gick att montera riktigt då den var bredare än vad mitt chassi hade plats att skruva dit den på så en rad på vänster sidan blev utan skruvar var också en skruv som inte ville i riktigt provade med att skruva väck alla skruvar några gånger utan att jag fick dit den riktigt sedan så märkte jag också att vissa uttag var täckta en liten bit som att väggen moderkortet sitter fast skruvat på sitter för långt ut, men ljud uttagen gick in i metallbrickan som de skulle.

Sedan när jag startade datorn så funkade tagentbordet bara när den startades upp men precis innan man kom till inloggnings skärmen så släcktes tagentbordet, Datormusen funkade inte på hela tiden sedan startade jag om datorn och till slut så funkade båda och jag kunde logga in.
Märkte då att jag inte hade något internet men det funkade för alla andra som var anslutna tilm samma internet och datorn kunde heller inte hitta vad det var när den felsökte.
Sedan startade jag Minecraft för att se om det segade då det har gjort det innan jag köpte nytt moderkort, därför jag köpte nytt moderkort.
Och det segade lite då o då men inte alls som det gjort före det nya moderkortet.
Sedan installerade jag massa drivrutiner från cd man fick med.
Sedan startade jag CPU-Z för att kolla lite om nåt inte stämde
Och på Ghz så stod det 800 sedan skiftade det till 3200(3,2)
Och så håller de på skiftar från 800 till 3200 hela tiden, Fast 800 varar längst typ 4sec medans 3200 varar i typ 1sec.
Provade sedan att gå in på bios och ändra den från manuellt till x16 vilket blir 3,2ghz
Men den hackade fortfarande från 800 till 3200
Och detta har inget med kylaren då cpun ligger på 40 Grader enligt bios och Hwmonitor

Men kan det ha att göra med att den inte sitter redigt som den ska?

Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3
Processor: AMD Phenom II x4
Chassi: Cooler master 430 Elite

Det är normalt att cpu:n går ner i vila. Men att göra det så kraftigt när man har skrivbordet framme känns inte rätt.
Har du verkligen fått fast moderkortet? i dom skrivar man kan sätta dit (kan bli kortslutning annars).

bästa vore om du bytte chassi. Vilket chassi har du nu förresten?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det är normalt att cpu:n går ner i vila. Men att göra det så kraftigt när man har skrivbordet framme känns inte rätt.
Har du verkligen fått fast moderkortet? i dom skrivar man kan sätta dit (kan bli kortslutning annars).

bästa vore om du bytte chassi. Vilket chassi har du nu förresten?

Update på Trådinlägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deean:

Min gode herre (pojk?), du borde prova sökfunktionen.

Svaret på din fråga heter Cool&Quiet, sök på det så kommer du förstå varför den pendlar!

Angående att moderkortet inte passar så låter det som att du gjort fel vid monteringen, ladda upp lite bilder så bör vi kunna se direkt om du bara satt det fel eller om det är något annat som spökar.

Bilder kommer imorgon, då jag ska sova nu

Permalänk
Medlem

btw har du satt dit alla de där kopparfärgade grejerna som skruvarna ska i de ska finnas där annars har du nog kortslutit moderkortet men om du har tur så funkar det efter du kikat så de sitter ordentligt och btw

är processorn en x4 från början eller är den upplåst via bios ?
det låter som när den går upp i load så går den upp fullt och då blir den varm och klockar ner sig (Hardware monitor under advanced fliken i bios testa och stäng av det så kommer den nog funka som den ska men om du har stockkylare så är den problemet... (den klarar inte av att kyla cpun helt utan att den klockar ner sig tror jag.)

testa även och sänk volten om den går på 1.4 volt i 3200 mhz sänk den till 1.3 eller 1.275 eller lägre om det nu går på den minsta jag kunde gå ner tilll så den var stabil på min upplåst var 1.275 men det kanske går lägre den ska vara stabil på den undervoltningen i prime 95 testa och sätt igång det och se om den fortfarande går ner till 800 mhz..

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

btw har du satt dit alla de där kopparfärgade grejerna som skruvarna ska i de ska finnas där annars har du nog kortslutit moderkortet men om du har tur så funkar det efter du kikat så de sitter ordentligt och btw

är processorn en x4 från början eller är den upplåst via bios ?
det låter som när den går upp i load så går den upp fullt och då blir den varm och klockar ner sig (Hardware monitor under advanced fliken i bios testa och stäng av det så kommer den nog funka som den ska men om du har stockkylare så är den problemet... (den klarar inte av att kyla cpun helt utan att den klockar ner sig tror jag.)

testa även och sänk volten om den går på 1.4 volt i 3200 mhz sänk den till 1.3 eller 1.275 eller lägre om det nu går på den minsta jag kunde gå ner tilll så den var stabil på min upplåst var 1.275 men det kanske går lägre den ska vara stabil på den undervoltningen i prime 95 testa och sätt igång det och se om den fortfarande går ner till 800 mhz..

Ja men det är 3 st som typ lossnar varje gång man skruvar dit en skruv och sen tar väck skruven så att den hänger med på baksidan utav moderkortet,
Men så du menar att det kan ha gått i sönder? D':
1100 rakt i sjön alltså? :((((

Permalänk
Skrivet av batman:

Ja men det är 3 st som typ lossnar varje gång man skruvar dit en skruv och sen tar väck skruven så att den hänger med på baksidan utav moderkortet,
Men så du menar att det kan ha gått i sönder? D':
1100 rakt i sjön alltså? :((((

Om jag fattar det rätt skruvar sig den guldfärgade med skruven?

Då är det inte gängpaj i alla fall och nu när jag tittar närmare så passar moderkortet chassit.

Lösning är att skruva åt den guldfärgade innan du sätter på moderkort och skruvar fast det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

btw har du satt dit alla de där kopparfärgade grejerna som skruvarna ska i de ska finnas där annars har du nog kortslutit moderkortet men om du har tur så funkar det efter du kikat så de sitter ordentligt och btw

är processorn en x4 från början eller är den upplåst via bios ?
det låter som när den går upp i load så går den upp fullt och då blir den varm och klockar ner sig (Hardware monitor under advanced fliken i bios testa och stäng av det så kommer den nog funka som den ska men om du har stockkylare så är den problemet... (den klarar inte av att kyla cpun helt utan att den klockar ner sig tror jag.)

testa även och sänk volten om den går på 1.4 volt i 3200 mhz sänk den till 1.3 eller 1.275 eller lägre om det nu går på den minsta jag kunde gå ner tilll så den var stabil på min upplåst var 1.275 men det kanske går lägre den ska vara stabil på den undervoltningen i prime 95 testa och sätt igång det och se om den fortfarande går ner till 800 mhz..

Förresten om det hade kortslutits hade det väl inte funkat alls eller?
Men moderkortets baksida har inte nuddat chassi väggen vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om jag fattar det rätt skruvar sig den guldfärgade med skruven?

Då är det inte gängpaj i alla fall och nu när jag tittar närmare så passar moderkortet chassit.

Lösning är att skruva åt den guldfärgade innan du sätter på moderkort och skruvar fast det.

Det gjorde jag typ, Jag tog en tång och vred om den guld färgade saken man skruvar ned skruven i men tydligen inte tillräckligt.

Permalänk
Skrivet av batman:

Det gjorde jag typ, Jag tog en tång och vred om den guld färgade saken man skruvar ned skruven i men tydligen inte tillräckligt.

Okej, men sitter den fast när du skruvat ner den?
Om den gör det så är det bara att skruva fast moderkortet och tänka på det när du skruvar bort det någon gång.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Förresten om det hade kortslutits hade det väl inte funkat alls eller?
Men moderkortets baksida har inte nuddat chassi väggen vad jag vet

det kan funka även om man missat detta (min gamla acer dualcore pentium 1.6 ghz lol hade bara förhöjda bitar av plåt i chassiet och i en av dem så fastnade det en skruv som kortslöt moderkortet så jag inte fick bild på integrerade och att den fortsatte att döda ide hdds efter ca ett halvår efter en stunds felsökning på moderkortet och under så hittade jag skruven efter jag tagit bort skruven så funkade det igen ^^)
den burken såldes sedan iväg för 400 kr 8400gs 512 mb och 2 gb ram ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

btw har du satt dit alla de där kopparfärgade grejerna som skruvarna ska i de ska finnas där annars har du nog kortslutit moderkortet men om du har tur så funkar det efter du kikat så de sitter ordentligt och btw

Nej ena sidan var utan, Så den hängde i luften eller så på den sidan då jag inte hitta de guld föstena men hittade dem igår och började sätta dit moderkortet på nytt men var tvungen att dra så datorn står där hemma med fast skruvat moderkort, ska bara sätta dit nätagg o allting sånt när jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nu satt in det helt på alla hålen med guldiga fästena och skruvar men processorn klockar fortfarande nere och det kan komma lite lagg då o då på Minecraft men inte så ofta/mycket att man stör sig på det, men får inte internet att funka D:
Just nu har jag kopplat min iphone via usb och delar nätverket från den till datorn så att jag surfar via det

Just nu ligger processorn på 52 Grader medans jag sitter och spelar minecraft (Har gjort det nu i några timmar tror jag )
märkte också nu att klockan är fel då den är 17:45 på datorn

Permalänk
Medlem

nu började det att sega....
Segar överallt på skrivbordet med förhandsvisningen på program jag har igång och det man drar på skrivbordet för att markera och när jag ska flytta runder på program jag har igång så segar det osv.

HW-Monitor = 57 Grader på processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

det kan funka även om man missat detta (min gamla acer dualcore pentium 1.6 ghz lol hade bara förhöjda bitar av plåt i chassiet och i en av dem så fastnade det en skruv som kortslöt moderkortet så jag inte fick bild på integrerade och att den fortsatte att döda ide hdds efter ca ett halvår efter en stunds felsökning på moderkortet och under så hittade jag skruven efter jag tagit bort skruven så funkade det igen ^^)
den burken såldes sedan iväg för 400 kr 8400gs 512 mb och 2 gb ram ^^

men finns det inget sätt att ha moderkortet på golvet eller nåt? för att se om det fungerar över huvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

btw har du satt dit alla de där kopparfärgade grejerna som skruvarna ska i de ska finnas där annars har du nog kortslutit moderkortet men om du har tur så funkar det efter du kikat så de sitter ordentligt och btw

är processorn en x4 från början eller är den upplåst via bios ?
det låter som när den går upp i load så går den upp fullt och då blir den varm och klockar ner sig (Hardware monitor under advanced fliken i bios testa och stäng av det så kommer den nog funka som den ska men om du har stockkylare så är den problemet... (den klarar inte av att kyla cpun helt utan att den klockar ner sig tror jag.)

testa även och sänk volten om den går på 1.4 volt i 3200 mhz sänk den till 1.3 eller 1.275 eller lägre om det nu går på den minsta jag kunde gå ner tilll så den var stabil på min upplåst var 1.275 men det kanske går lägre den ska vara stabil på den undervoltningen i prime 95 testa och sätt igång det och se om den fortfarande går ner till 800 mhz..

https://www.inet.se/produkt/5308645/amd-phenom-ii-x4-955-3-2g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

men finns det inget sätt att ha moderkortet på golvet eller nåt? för att se om det fungerar över huvudtaget?

du kan ha den på ett bord utav trä (torka bordet ordentligt först så det inte ligger massa smuts och damm där eller smulor om det är i köket )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

nu började det att sega....
Segar överallt på skrivbordet med förhandsvisningen på program jag har igång och det man drar på skrivbordet för att markera och när jag ska flytta runder på program jag har igång så segar det osv.

HW-Monitor = 57 Grader på processorn

då är det ju uppenbart vad problemet är processorkylaren orkar inte kyla den annars är den felmonterad rengjorde du den innan du satte dit den igen ?? och är det stockkylare så byter du för att få bort problemet då den inte klarar av att kyla
den ska vara så ren som möjligt (går och torka bort med disktrasa eller en ren kökshandduk (kylpastan)
den klockar ner sig när det blir för varmt för den upp mot 60 grader och därför blir den seg

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

då är det ju uppenbart vad problemet är processorkylaren orkar inte kyla den annars är den felmonterad rengjorde du den innan du satte dit den igen ?? och är det stockkylare så byter du för att få bort problemet då den inte klarar av att kyla
den ska vara så ren som möjligt (går och torka bort med disktrasa eller en ren kökshandduk (kylpastan)
den klockar ner sig när det blir för varmt för den upp mot 60 grader och därför blir den seg

Men innan jag monterade ny kylare, Moderkort osv. så låg den alltid upp mot 60 grader och det var när den vilade
och inte hade några krävande program igång med gamla fläkten då alltså och det är den jag har nu eftersom den nya är så jobbig att ta bort och sätta dit så jag tog den gamla eftersom jag visste att jag kommer bli tvungen att ta bort den mycket nu tills allting funkar.
jag får väl vrida ur trasan väldigt mycket då så att det inte rinner massa vatten över hela processorn?
(Ja jag tar bort den från moderkortet innan jag gör de xd)

Tidigare innan jag köpte nytt moderkort: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...[/QUOTE]
(Köpte ju lixom nytt moderkort eftersom jag trodde det var det som var problemet men det kan det ju vara men nu ett nytt problem eftersom processorn aldirg klockade ner innan så alltså kanske jag inte rengjort tillräckligt eftersom jag varit på och lyft kylaren väldigt mycket utan att ta bort kylpastan och ta ny)

Permalänk
Medlem

Märker nu när jag ska rengöra processorn att i hörnen på processorn är pinnarna snea typ 11 st totalt vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Böjde tillbaks dem så de blev raka och rengjorde processorn o kylaren och tog dit en ny klick kylpasta men det segar fortfarande och tempen låg mit 52 grader när jag inte gjorde nåt men det kan vara att kylpastan inte spridit ut sig riktigt än?

Permalänk
Medlem

Usch... Blir så jäklar trött på de här, köpte moderkort för över tusen kronor och förväntade mig att alla problem skulle vara väck så jag kunde få spara i lugn o ro till ett nytt chassi men nej såklart inte

Börjar fundera på att lämna in skiten till typ Elgiganten då de ska ha gratis felsökning?
Har för mig att det stod det på "Råd & Rån" eller vad de nu hette som det skrevs innan om här på sweclockers, nån som vet om de har felsökning i varje sina butiker så om jag kör dit med min dator till närmsta butik så börjar de felsöka direkt i butik? Såsom det skrevs om.

Sen om de hittar vad de var så är det ju bara att kolla upp om det är garanti kvar på prylen/prylarna och så går det på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Usch... Blir så jäklar trött på de här, köpte moderkort för över tusen kronor och förväntade mig att alla problem skulle vara väck så jag kunde få spara i lugn o ro till ett nytt chassi men nej såklart inte

Börjar fundera på att lämna in skiten till typ Elgiganten då de ska ha gratis felsökning?
Har för mig att det stod det på "Råd & Rån" eller vad de nu hette som det skrevs innan om här på sweclockers, nån som vet om de har felsökning i varje sina butiker så om jag kör dit med min dator till närmsta butik så börjar de felsöka direkt i butik? Såsom det skrevs om.

Sen om de hittar vad de var så är det ju bara att kolla upp om det är garanti kvar på prylen/prylarna och så går det på det?

Vi börjar väl här för att få försöka få ordning på allt. http://www.inet.se/produkt/1902049/gigabyte-ga-990fxa-ud3 är det moderkortet du har så ska det passa i http://www.inet.se/produkt/6901303/cooler-master-elite-430-sv... om det var det du hade som chassi ( har ett likadant så jag vet jag snackar om just här iallafall.)

Har du verkligen satt moderkortet åt rätt håll? moderkortet ska vara vänt så att processorn ska vara i taket så att säga och inte i botten vid nätaggregatet eller i mitten eller du nu har satt moderkortet, för har du satt det rätt ska det sitta fast riktigt och moderkortet ska passa. det står i chassit var du ska sätta skruvar beroende på vilken formfaktor moderkortet har (Micro atx/ATX) i detta fall har du ett ATX moderkort och skruvhålen är markrade med bokstäver om jag minns rätt.

2. Du får inget internet säger du? nej det är för att jag själv fick installera dom drivrutinerna till nätverkskortet själv för att det skulle fungera. Dom får du här http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3894#dl.
Genom att välja flik 1 : drivrutiner sedan flik 2 : ditt operativsystem till exempel windows 7 x64 (64 bitars). Sedan går du ner tills du ser en tjock text LAN ta ner de filer under den texten och installera dom och sedan starta om datorn.

3. Processorn klockar ner sig? Gå in i bios och stäng av AMD COOL N QUIET.

4. Processorn går varm? Rengör riktigt från gammal kylpasta med lämpligt medel till exempel t-röd, kemiskt ren bensin Med flera. lägg ett riskorn ungefär i mitten av processorn sedan trycker du på kylaren och rucklar lätt på den fram och till baka och spänner fast den.

Blev lite långt men gör som det står.

Mvh cirderf

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Skrivet av batman:

Usch... Blir så jäklar trött på de här, köpte moderkort för över tusen kronor och förväntade mig att alla problem skulle vara väck så jag kunde få spara i lugn o ro till ett nytt chassi men nej såklart inte

Börjar fundera på att lämna in skiten till typ Elgiganten då de ska ha gratis felsökning?
Har för mig att det stod det på "Råd & Rån" eller vad de nu hette som det skrevs innan om här på sweclockers, nån som vet om de har felsökning i varje sina butiker så om jag kör dit med min dator till närmsta butik så börjar de felsöka direkt i butik? Såsom det skrevs om.

Sen om de hittar vad de var så är det ju bara att kolla upp om det är garanti kvar på prylen/prylarna och så går det på det?

Gör som cirderf och gör det lugnt och metodiskt ska det fungera.

Elgiganten har inte gratis felsökning (var antagligen för att få lite gratis reklam).

Det bästa är att du vänder dig dit du köpt grejorna (som det verkar vara du köpt sakerna är inet då är det bäst att vända sig dit, med tanke på garanter).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

Vi börjar väl här för att få försöka få ordning på allt. http://www.inet.se/produkt/1902049/gigabyte-ga-990fxa-ud3 är det moderkortet du har så ska det passa i http://www.inet.se/produkt/6901303/cooler-master-elite-430-sv... om det var det du hade som chassi ( har ett likadant så jag vet jag snackar om just här iallafall.)

Har du verkligen satt moderkortet åt rätt håll? moderkortet ska vara vänt så att processorn ska vara i taket så att säga och inte i botten vid nätaggregatet eller i mitten eller du nu har satt moderkortet, för har du satt det rätt ska det sitta fast riktigt och moderkortet ska passa. det står i chassit var du ska sätta skruvar beroende på vilken formfaktor moderkortet har (Micro atx/ATX) i detta fall har du ett ATX moderkort och skruvhålen är markrade med bokstäver om jag minns rätt.

2. Du får inget internet säger du? nej det är för att jag själv fick installera dom drivrutinerna till nätverkskortet själv för att det skulle fungera. Dom får du här http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3894#dl.
Genom att välja flik 1 : drivrutiner sedan flik 2 : ditt operativsystem till exempel windows 7 x64 (64 bitars). Sedan går du ner tills du ser en tjock text LAN ta ner de filer under den texten och installera dom och sedan starta om datorn.

3. Processorn klockar ner sig? Gå in i bios och stäng av AMD COOL N QUIET.

4. Processorn går varm? Rengör riktigt från gammal kylpasta med lämpligt medel till exempel t-röd, kemiskt ren bensin Med flera. lägg ett riskorn ungefär i mitten av processorn sedan trycker du på kylaren och rucklar lätt på den fram och till baka och spänner fast den.

Blev lite långt men gör som det står.

Mvh cirderf

1. Japp xd
2. Fixat
3. Hittade inget "AMD COOL N QUIET" Eller liknande i BIOS
4. Rengjorde med en fuktig trasa idag och fick väck allt (Synligt?) eller det finns sånt man inte ser som måste tas bort med T-Röd eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Gör som cirderf och gör det lugnt och metodiskt ska det fungera.

Elgiganten har inte gratis felsökning (var antagligen för att få lite gratis reklam).

Det bästa är att du vänder dig dit du köpt grejorna (som det verkar vara du köpt sakerna är inet då är det bäst att vända sig dit, med tanke på garanter).

Och eftersom jag inte Byggde den första gången utan de gjorde det åt mig så måste jag ju ha nån sorts garanti på det med, och Ja allting är från inet utom det nya Moderkortet som är från CDON
(Som Jag btw bara trodde sålde typ Cd skivor och filmer innan )

Permalänk
Skrivet av batman:

1. Japp xd
2. Fixat
3. Hittade inget "AMD COOL N QUIET" Eller liknande i BIOS
4. Rengjorde med en fuktig trasa idag och fick väck allt (Synligt?) eller det finns sånt man inte ser som måste tas bort med T-Röd eller liknande?

4. för att få bort allt och så det inte ligger något annat, som t.ex fett (från fingrar t.ex).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av batman:

Och eftersom jag inte Byggde den första gången utan de gjorde det åt mig så måste jag ju ha nån sorts garanti på det med, och Ja allting är från inet utom det nya Moderkortet som är från CDON
(Som Jag btw bara trodde sålde typ Cd skivor och filmer innan )

Har du kollat så pinnarna hmnar rätt nu efter du böjt tillbaks dom och kollat så sockeln är ren från skräp?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av batman:

Och eftersom jag inte Byggde den första gången utan de gjorde det åt mig så måste jag ju ha nån sorts garanti på det med, och Ja allting är från inet utom det nya Moderkortet som är från CDON
(Som Jag btw bara trodde sålde typ Cd skivor och filmer innan )

Har du kollat så pinnarna hamnar rätt nu efter du böjt tillbaks dom och kollat så sockeln är ren från skräp?

AMD COOL N QUIET ska finnas i BIOs någon stans. Fans på mitt gamla moderkort i alla fall och det kan vara påslaget (bör inte vara det problemet i spel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar