Permalänk

Webhallen Ny Skärm. Helg Deal

Är i behov av en ny skärm till datorn... Full-HD.... Då min börjar bli riktigt sleten.

Såg denna nu i kväll

http://www.webhallen.com/hardvara/105991-philips_24_241e1sb-s...

Vad tror ni om den?? Jag är normalt en sån som "tar reda på saker själv" men nu har jag lite tidsbegränsning så jag slänger ut frågan och hoppas att någon som
kan lite om saken skall svara.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirty_Harry:

Är i behov av en ny skärm till datorn... Full-HD.... Då min börjar bli riktigt sleten.

Såg denna nu i kväll

http://www.webhallen.com/hardvara/105991-philips_24_241e1sb-s...

Vad tror ni om den?? Jag är normalt en sån som "tar reda på saker själv" men nu har jag lite tidsbegränsning så jag slänger ut frågan och hoppas att någon som
kan lite om saken skall svara.

EDIT: http://alatest.co.uk/reviews/monitor-reviews/231e1sb/po3-8255... Verkar vara rätt så bra trots allt Sen så är den ju i stort sett halva priset verkar det som, så den är ju EGENTLIGEN inte en megabudget skärm, jag säger köp om du letar efter en billig 24". Egentligen, varför inte köpa 3 när då ändå håller på
Tack på förhand!

Asså jag vet ingenting om skärmen, men för 995kr för en 24" så kan man ju leva med att den är lite sådär

Permalänk

"DVI-signalingång för full HD-prestanda med HDCP
HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection) är ett copyright-skyddssystem som är inbyggt i DVI-anslutningen. Det förhindrar obehörig kopiering av copyright-skyddat innehåll. Med HDCP kan du spela upp skyddat innehåll som filmer och konserter. Signalen kontrolleras så att endast lagliga kopior (d.v.s. inga piratkopior) kan visas.
"

Står att skärmen har detta, funkar sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

"DVI-signalingång för full HD-prestanda med HDCP
HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection) är ett copyright-skyddssystem som är inbyggt i DVI-anslutningen. Det förhindrar obehörig kopiering av copyright-skyddat innehåll. Med HDCP kan du spela upp skyddat innehåll som filmer och konserter. Signalen kontrolleras så att endast lagliga kopior (d.v.s. inga piratkopior) kan visas.
"

Står att skärmen har detta, funkar sånt?

Har jag väldigt svårt och tro.. Sen vem fan vill ha något sånt? Även folk som inte kollar på pirat filmer, det gör ingen nytta alls. Antingen kollar du på pirat filmer och kan ej se den eller kollar du inte och har ingen användning för det..

Permalänk
Skrivet av Rillepille:

"DVI-signalingång för full HD-prestanda med HDCP
HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection) är ett copyright-skyddssystem som är inbyggt i DVI-anslutningen. Det förhindrar obehörig kopiering av copyright-skyddat innehåll. Med HDCP kan du spela upp skyddat innehåll som filmer och konserter. Signalen kontrolleras så att endast lagliga kopior (d.v.s. inga piratkopior) kan visas.
"

Står att skärmen har detta, funkar sånt?

de låter ju högst otroligt xD

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Skrivet av landizz:

Har jag väldigt svårt och tro.. Sen vem fan vill ha något sånt? Även folk som inte kollar på pirat filmer, det gör ingen nytta alls. Antingen kollar du på pirat filmer och kan ej se den eller kollar du inte och har ingen användning för det..

Sant, lät bara jävligt skumt!

Skrivet av track_666:

de låter ju högst otroligt xD

Mjo, undrar bara hur den ska veta vad som är pirat eller inte, kändes skumt att den kännar av vad som är pirat och inte.
Ska den stänga av skärmen direkt nånting nerladdat visas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

"DVI-signalingång för full HD-prestanda med HDCP
HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection) är ett copyright-skyddssystem som är inbyggt i DVI-anslutningen. Det förhindrar obehörig kopiering av copyright-skyddat innehåll. Med HDCP kan du spela upp skyddat innehåll som filmer och konserter. Signalen kontrolleras så att endast lagliga kopior (d.v.s. inga piratkopior) kan visas.
"

Står att skärmen har detta, funkar sånt?

Hahaha, vad i ...? Låter som ren bullshit. Om nu skärmen verkligen skulle ha den här funktionen, som också fungerade, så tror jag inte priset på skärmen skulle ligga på 1000kr... Hade dom råd att bygga den här funktionen, så hade dom varit tvungna att ta mycket mer betalt för skärmen.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Hahaha, vad i ...? Låter som ren bullshit. Om nu skärmen verkligen skulle ha den här funktionen, som också fungerade, så tror jag inte priset på skärmen skulle ligga på 1000kr... Hade dom råd att bygga den här funktionen, så hade dom varit tvungna att ta mycket mer betalt för skärmen.

Tror också att Warners och andra företag hade gått ihop med skärm tillverkare och genom avtal så skulle alla skärmar från den tillverkaren ha en sådan funktion.

Permalänk
Medlem

Short for high-bandwidth digital-content protection, a specification developed by Intel for protecting digital entertainment content that uses the DVI interface. HDCP encrypts the transmission of digital content between the video source, or transmitter -- such as a computer, DVD player or set-top box -- and the digital display, or receiver -- such as a monitor, television or projector. HDCP is not designed to prevent copying or recording of digital content but to protect the integrity of content as it is being transmitted.
Implementation of HDCP requires a license obtainable from the Digital Content Protection, LLC, which then issues a set of unique secret device keys to all authorized devices. During authentication, the receiver will only accept content once it demonstrates knowledge of the keys. Furthermore, to prevent eavesdropping and stealing of the data, the transmitter and receiver will generate a shared secret value that is consistently checked throughout the transmission. Once authentication is established, the transmitter encrypts the data and sends it to the receiver for decryption.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

Short for high-bandwidth digital-content protection, a specification developed by Intel for protecting digital entertainment content that uses the DVI interface. HDCP encrypts the transmission of digital content between the video source, or transmitter -- such as a computer, DVD player or set-top box -- and the digital display, or receiver -- such as a monitor, television or projector. HDCP is not designed to prevent copying or recording of digital content but to protect the integrity of content as it is being transmitted.
Implementation of HDCP requires a license obtainable from the Digital Content Protection, LLC, which then issues a set of unique secret device keys to all authorized devices. During authentication, the receiver will only accept content once it demonstrates knowledge of the keys. Furthermore, to prevent eavesdropping and stealing of the data, the transmitter and receiver will generate a shared secret value that is consistently checked throughout the transmission. Once authentication is established, the transmitter encrypts the data and sends it to the receiver for decryption.

Med andra ord så skyddar denna teknik signalerna men förhindrar inte piratkopiering? Alltså krypterar den signalerna? Det är ungefär vad jag får ut av den texten. Vilket leder att Webhallens "förklaring" vad HDCP är, är helt felaktig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av landizz:

Har jag väldigt svårt och tro.. Sen vem fan vill ha något sånt? Även folk som inte kollar på pirat filmer, det gör ingen nytta alls. Antingen kollar du på pirat filmer och kan ej se den eller kollar du inte och har ingen användning för det..

Skrivet av track_666:

de låter ju högst otroligt xD

Skrivet av Rillepille:

Sant, lät bara jävligt skumt!

Mjo, undrar bara hur den ska veta vad som är pirat eller inte, kändes skumt att den kännar av vad som är pirat och inte.
Ska den stänga av skärmen direkt nånting nerladdat visas

Skrivet av vikham:

Hahaha, vad i ...? Låter som ren bullshit. Om nu skärmen verkligen skulle ha den här funktionen, som också fungerade, så tror jag inte priset på skärmen skulle ligga på 1000kr... Hade dom råd att bygga den här funktionen, så hade dom varit tvungna att ta mycket mer betalt för skärmen.

Oj vad ni var sena på det
HDCP har funnits i säkerligen 5 år. Tror tom alla apparater som får kallas "HD Ready" måste ha stöd för det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Med andra ord så skyddar denna teknik signalerna men förhindrar inte piratkopiering? Alltså krypterar den signalerna? Det är ungefär vad jag får ut av den texten. Vilket leder att Webhallens "förklaring" vad HDCP är, är helt felaktig.

För det första är det inte Webhallens text. De tar allt från tillverkaren sida, i detta fall Philips.
Sen håller jag med om att det inte är tal om ”copyright” snarare ”anit-spy”. Alla kablar avger magnetiska fält och det är möjligt att läsa av sändningen i kabeln och återskapa det du ser på din monitor. Sen varför man skulle bry sig om sånt kan man fundera länge på.

Sen om det är en bra monitor eller inte… jag skulle inte hoppas på alltför mycket för det priset. Om du inte har höga krav kör på, kan inte bli så fel. Men om du har vissa krav som panel typ, LED och inställningsmöjligheter i menyn etc. avvakta å läs mer.

Den har kostat 2000kr när den kom ut 2009, det är en gammal TN panel med CCFL (lysrör) och TN är inte känt för bra färgåtergivning. Priset för den tiden är väl typ medel eller lägre.
Men med tanke på hur mycket mer du kan få idag, tycker jag inte du skall ta det första bästa. Tänk bara på att äldre monitorer alstrar mycket värme, detta är även på vintern rätt så otrevligt då du bara får det mot ansiktet. På sommaren vill du bara bort från det där stora 24” elementet. Dessutom drar dem mer energi.

Bla bla bla... hoppas du kan dra nån nytta av detta svammel
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=517929

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stuffe:

För det första är det inte Webhallens text. De tar allt från tillverkaren sida, i detta fall Philips.
Sen håller jag med om att det inte är tal om ”copyright” snarare ”anit-spy”. Alla kablar avger magnetiska fält och det är möjligt att läsa av sändningen i kabeln och återskapa det du ser på din monitor. Sen varför man skulle bry sig om sånt kan man fundera länge på.

Sen om det är en bra monitor eller inte… jag skulle inte hoppas på alltför mycket för det priset. Om du inte har höga krav kör på, kan inte bli så fel. Men om du har vissa krav som panel typ, LED och inställningsmöjligheter i menyn etc. avvakta å läs mer.

Men Webhallen hänvisar till den infon och därför erkänner den som korrekt

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men Webhallen hänvisar till den infon och därför erkänner den som korrekt

Sant
Dock förstår jag varför de inte läser igenom innehållet i texter till >100000 artiklar.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Löjligt billiga skärmar!!