Permalänk
Medlem

CPU LED lampan lyser...

Detta är ju väldigt konstigt. Har ett problem med min dator och har gjort ett inlägg här om detta och folket säger att det är något med ram minnet. Så jag har testat köra ett memtest och det var INTE trasigt.
Vad som händer är att då jag pluggar i sladden till psu:et så startar den igång sig i typ 1 sekund och sen stänger ner sig!
Sen går den igång efter typ 3-4 sekunder och då lyser det en röd lampa och där står det CPU_LED.
Men hinner jag klicka på pwr knappen efter den har "blinkat" till först så går den igång normalt.
Det blir samma fel om jag stänger av datorn Start>Stänga av, då går den igång efter 10sekunder då den är avstängd, och så lyser då lampan CPU LED...
Jag kollade en video på youtube om cpu led och han undrar då varför den lyser, och kommentarerna han får är

"It's if the motherboard doesn't support the cpu, not the other way around and If your motherboard doesn't support the cpu it will not fit, and if you make it fit it will break the cpu, motherboard or both."
"you need to have both the 24pin and the 8 pin power cord plugged into the mb for me it was the 8 pin cord that wasnt plugged in. mine was an asus p8z68-v, so they might be in diferent locations for you if you have a different mb"

Och det jag kollade innan jag köpte moderbrädan och processorn var att DUBBEL kolla att dom passar med varnadra och även ramminnet.
Jag börjar bli orolig!

Allt jag har i datorn är
Moderkort: ASUS P8Z68-V/GEN3
Processor:IntelCore i5 2500K
Grafikkort: HIS Radeon 6750 GGDR5 1gb
Och detta ram minne http://www.webhallen.com/hardvara/132550-corsair_xms3_vengean...

Kan ju knappast vara processorn som det är fel på? Kan jag kanske ha brutit en pinne då jag satte dit processorn?
Datorn är byggt ihop för kanske 3veckor sedan...

Extremt tacksam för tips och svar.
Tack på förhand!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

"I actually found my problem, and it was easier than expected. One of the power cables had actually fallen half way out and wasnt connecting properly.... Kinda embarrasing . Weird, cause i did fasten them pretty good. I have a Corsair 650 TX. Hope the others get their problem fixed... "

"I think I've found what is causing this, upon further inspection of the CPU socket pins I noticed that one of them is missing the top bit, in other words the head of the pin. I think I may be returning this afterall... "

Lampan talar ju om varför kortet inte tillåter POST, så börja rota i sakerna som skapar felet istället för minnen etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"I actually found my problem, and it was easier than expected. One of the power cables had actually fallen half way out and wasnt connecting properly.... Kinda embarrasing . Weird, cause i did fasten them pretty good. I have a Corsair 650 TX. Hope the others get their problem fixed... "

"I think I've found what is causing this, upon further inspection of the CPU socket pins I noticed that one of them is missing the top bit, in other words the head of the pin. I think I may be returning this afterall... "

Lampan talar ju om varför kortet inte tillåter POST, så börja rota i sakerna som skapar felet istället för minnen etc

Om det nu skulle vara en trasig pin som har gått av elelr så, får man det då på garanti? Ska ta lös processorn nu och dubbel kolla.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Skrivet av Whaea:

Om det nu skulle vara en trasig pin som har gått av elelr så, får man det då på garanti? Ska ta lös processorn nu och dubbel kolla.

är skadan självförvållande gäller ej garantin,testa böja tillbaka pinsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

är skadan självförvållande gäller ej garantin,testa böja tillbaka pinsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag kunde se så var det ingen pins bruten. Men det jag såg var att alla låg nästan...
Typ lite böjda, såg ut som om det skulle vara så.
Och sen då jag skulle sätta dit processorn så fick jag den på plats direkt men då jag skulle då klämma den mot pinnarna så knastrade ganska mycket! Så jag tog upp den igen och det såg sig likt ut så jag satte då dit den igen och det knastrade då med :s
Vad tror ni?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Knastra? Det vet jag inte om jag hört nån intel-socket göra.. Men pinsen ser allt böjda ut..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Inga problem för mig med samma moderkort,processor och vengeance minnen , isåfall har du gjort fel eller då är det fel på något av dina komponenter

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Knastra? Det vet jag inte om jag hört nån intel-socket göra.. Men pinsen ser allt böjda ut..

Skickades från m.sweclockers.com

Så pinnarna är lite böjda allihopa? Och ja det gjorde det då jag byggde ihop allt också.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Inga problem för mig med samma moderkort,processor och vengeance minnen , isåfall har du gjort fel eller då är det fel på något av dina komponenter

Jag skrev nyss till webhallen om mitt problem och får väll höra vad dem säger. Blir väll att skicka tillbaka allt och hoppas på att få nytt

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Jag skrev nyss till webhallen om mitt problem och får väll höra vad dem säger. Blir väll att skicka tillbaka allt och hoppas på att få nytt

satte du i processorn rätt?
det ska vara en slags guldig trekant i ett hörn på den, den ska vara i det nedersta vänstra hörner på moderkortet

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

satte du i processorn rätt?
det ska vara en slags guldig trekant i ett hörn på den, den ska vara i det nedersta vänstra hörner på moderkortet

Ja nog tror jag har satt den rätt
Det går väll inte att sätta den typ upp och ner? Och om det skulle gå så skulle den väll knappas gå igång?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

En tanke som slog mig, är du säker på att minnet sitter på rätt plats? Låter kanske konstigt att CPU_LED lyser isf, men skulle ju kunna vara att processorn inte hittar minne att arbeta med = datorn kan inte starta.

Angående processorn, min knastrade också ganska rejält när jag satte fast den. Tror att det egentligen är moderkortet som låter...
Och processorn går i princip inte att sätta fel eftersom det finns små plastbitar som förhindra det. Du kan möjligtvis ha råkat böja en pin när du satte i den. Det kan vara så lite att det knappt syns, men räcker för att den inte ska få kontakt med processorn.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

En tanke som slog mig, är du säker på att minnet sitter på rätt plats? Låter kanske konstigt att CPU_LED lyser isf, men skulle ju kunna vara att processorn inte hittar minne att arbeta med = datorn kan inte starta.

Angående processorn, min knastrade också ganska rejält när jag satte fast den. Tror att det egentligen är moderkortet som låter...
Och processorn går i princip inte att sätta fel eftersom det finns små plastbitar som förhindra det. Du kan möjligtvis ha råkat böja en pin när du satte i den. Det kan vara så lite att det knappt syns, men räcker för att den inte ska få kontakt med processorn.

Om jag inte får till det så skickar jag ju tillbaka det till webhallen, och då får jag se vad dem säger. Det är ju ett ram minne så det sitter i slott 2 i en blå brygga, närmast kylaren

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

En tanke som slog mig, är du säker på att minnet sitter på rätt plats? Låter kanske konstigt att CPU_LED lyser isf, men skulle ju kunna vara att processorn inte hittar minne att arbeta med = datorn kan inte starta.

Angående processorn, min knastrade också ganska rejält när jag satte fast den. Tror att det egentligen är moderkortet som låter...
Och processorn går i princip inte att sätta fel eftersom det finns små plastbitar som förhindra det. Du kan möjligtvis ha råkat böja en pin när du satte i den. Det kan vara så lite att det knappt syns, men räcker för att den inte ska få kontakt med processorn.

Då jag ska Återställa Cmos. Då har jag en Jumper, satt coh läste lite om detta, ska batteriet också tas ut då man flyttar över plast biten på 2-3 pin?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Detta är ju väldigt konstigt. Har ett problem med min dator och har gjort ett inlägg här om detta och folket säger att det är något med ram minnet. Så jag har testat köra ett memtest och det var INTE trasigt.
Vad som händer är att då jag pluggar i sladden till psu:et så startar den igång sig i typ 1 sekund och sen stänger ner sig!
Sen går den igång efter typ 3-4 sekunder och då lyser det en röd lampa och där står det CPU_LED.
Men hinner jag klicka på pwr knappen efter den har "blinkat" till först så går den igång normalt.
Det blir samma fel om jag stänger av datorn Start>Stänga av, då går den igång efter 10sekunder då den är avstängd, och så lyser då lampan CPU LED...
Jag kollade en video på youtube om cpu led och han undrar då varför den lyser, och kommentarerna han får är

"It's if the motherboard doesn't support the cpu, not the other way around and If your motherboard doesn't support the cpu it will not fit, and if you make it fit it will break the cpu, motherboard or both."
"you need to have both the 24pin and the 8 pin power cord plugged into the mb for me it was the 8 pin cord that wasnt plugged in. mine was an asus p8z68-v, so they might be in diferent locations for you if you have a different mb"

Och det jag kollade innan jag köpte moderbrädan och processorn var att DUBBEL kolla att dom passar med varnadra och även ramminnet.
Jag börjar bli orolig!

Allt jag har i datorn är
Moderkort: ASUS P8Z68-V/GEN3
Processor:IntelCore i5 2500K
Grafikkort: HIS Radeon 6750 GGDR5 1gb
Och detta ram minne http://www.webhallen.com/hardvara/132550-corsair_xms3_vengean...

Kan ju knappast vara processorn som det är fel på? Kan jag kanske ha brutit en pinne då jag satte dit processorn?
Datorn är byggt ihop för kanske 3veckor sedan...

Extremt tacksam för tips och svar.
Tack på förhand!

När det hände mig så var det pga att jag hade böjt "pinnarna" på moderkortet. Kollla om du böjt några "pinnar".

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoPro:

När det hände mig så var det pga att jag hade böjt "pinnarna" på moderkortet. Kollla om du böjt några "pinnar".

Kollade ju det igår, och vad jag kunde se så var det ingen avbruten eller riktigt böjd. Men iaf så har ju datorn stått igång i nästan 4 veckor.
Och har kunnad göra som vanligt spela se film allt mögligt utan att det har hänt något, endast vid uppstart och avstängning. Men vid uppstarten om jag hinner trycka på pwr knappen så går den ju igång precis som den ska, och hade det varit en börjd pinne eller så, så hade den väll inte hållt på så här?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

satte du i processorn rätt?
det ska vara en slags guldig trekant i ett hörn på den, den ska vara i det nedersta vänstra hörner på moderkortet

Skrivet av felxi:

En tanke som slog mig, är du säker på att minnet sitter på rätt plats? Låter kanske konstigt att CPU_LED lyser isf, men skulle ju kunna vara att processorn inte hittar minne att arbeta med = datorn kan inte starta.

Angående processorn, min knastrade också ganska rejält när jag satte fast den. Tror att det egentligen är moderkortet som låter...
Och processorn går i princip inte att sätta fel eftersom det finns små plastbitar som förhindra det. Du kan möjligtvis ha råkat böja en pin när du satte i den. Det kan vara så lite att det knappt syns, men räcker för att den inte ska få kontakt med processorn.

Skrivet av SoPro:

När det hände mig så var det pga att jag hade böjt "pinnarna" på moderkortet. Kollla om du böjt några "pinnar".

Nu har jag testat följande. Stängde av datorn som man skulle. Drog ur nätsladden och höll in pwr knappen en stund. Testa återställa cmos. Cpu led lyser. Testade flytta ram minnet till slott1, fortfarande cpu led, och testa trycka till alla sladda och fortfarande cpu led.
Men så klart fungerar den att starta om man klickar på power knappen så går den igång precis som den ska.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Testade en sak till. Jag tog ur batteriet och vände på det och höll det mot där det ska sitta i typ 10 sekunder. Sen så skulle jag in i BIOS för att ja fixa allt. Jag klickade på Normal sedan sprade och sedan exit, då stängde datorn av sig och startade upp, sen stängde av sig igen och sedan startade upp. sen gick den igång. Jag testade restarta datorn och då stängde den av sig och ganska fort så var den igång igen och sedan stängde av sig och sen startar upp som vanligt.
Sweclockers vad ska jag göra ):?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

kan inte riktigt tyda vad problemet är, datorn startar och fungerar som den ska bara att CPU_LED på moderkoret lyser?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

kan inte riktigt tyda vad problemet är, datorn startar och fungerar som den ska bara att CPU_LED på moderkoret lyser?

Ja alltså som det står. Då jag har tömt strömen och sedan sätter och nätsladden och trycker på switchen "på" Då går den igång snabbt och sedan stängs av. Då brukar jag snabbt trycka på power knappen och då går den igång som den ska.
Men trycker jag INTE på power knappen och låter gå några sekunder så startar den och då lyser CPU LED lampan.
Och händer samma då jag klickar på Start>Stäng av och då stängs den av, men efter drygt 10 sekunder så går den igång och då lyser CPU LED lampan.
Och nu har jag testat massa saker, som jag skrev tidigare.
Så vad kan detta problem bero på?. När CPU LED lyser så varnar den ju för att något är galet vid processorn (Om jag har uppfattat det rätt)

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

står inte så mycket i manualen om det. har du provat att uppdatera bios:et? låter lite udda att det skulle vara trasigt om den funkar OK bara du trycker på rätt tillfälle.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

står inte så mycket i manualen om det. har du provat att uppdatera bios:et? låter lite udda att det skulle vara trasigt om den funkar OK bara du trycker på rätt tillfälle.

Jag tror INTE det är något som är trasigt. Tror det är någon inställning, eller något annat liknande.
Vad jag har hört om bruten/viken pinne där processorn sitter så brukar den pinnen brinna upp?
rätta mig om jag har fel.
Och det BIOS jag har är 0301. Men ska kolla nu på ASUS hemsida om det finns någon nyare.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

står inte så mycket i manualen om det. har du provat att uppdatera bios:et? låter lite udda att det skulle vara trasigt om den funkar OK bara du trycker på rätt tillfälle.

Fanns bara där 0301 versionen. Så verkar inte ha kommit ut någon nu ännu :/

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Har du kopplat ström till CPU:N?
Har du kopplat cpu-fläkten i cpu-fan?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Har du kopplat ström till CPU:N?
Har du kopplat cpu-fläkten i cpu-fan?

"Kopplat sröm till cpu:n?"
Ja den sitter i cpu-fan. kopplar jag den fel så visar det en varning då jag startar datorn.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

"Kopplat sröm till cpu:n?"
Ja den sitter i cpu-fan. kopplar jag den fel så visar det en varning då jag startar datorn.

Ja har du satt dit 8-pin kontakten från nätagget?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

Det är inte asus berömda dubbel boot du pratar om,brukar ske när man har clockat upp minnen,cpu min gör likadant,när man rycker strömmen och sätter på den ,finns nån inställnig bios men jag har aldrig bryt mig om det.lyser cpu_led även när du kommit in i windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Ja har du satt dit 8-pin kontakten från nätagget?

Skrivet av foiltech:

Det är inte asus berömda dubbel boot du pratar om,brukar ske när man har clockat upp minnen,cpu min gör likadant,när man rycker strömmen och sätter på den ,finns nån inställnig bios men jag har aldrig bryt mig om det.lyser cpu_led även när du kommit in i windows?

Ja självklart sitter 8pins kontakten i^^
nej den dubblebootar inte. Då den bootar så lyser boot lampan och den startar som den ska, och nej cpu led lampan lyser just då den startar själv(då jag inte trycker på pwr knappen).

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa det här
-kolla att TPU och EPU switch är av
-starta manuellt (utan kablar till chassit)
-ta bort alla USB enheter
-testa andra Sata portar
-dubbelkolla alla strömkablar (inga förlängningar)

Visa signatur

Asus P8P67 Pro - I5 2500K - XSPC Raystorm - Vengeance 1600 (2x4) - MSI GTX580 - Corsair AX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacco:

Du kan ju testa det här
-kolla att TPU och EPU switch är av
-starta manuellt (utan kablar till chassit)
-ta bort alla USB enheter
-testa andra Sata portar
-dubbelkolla alla strömkablar (inga förlängningar)

-starta manuellt (utan kablar till chassit) Förstår inte riktigt vad du menar.
Ska testa allt du skrev imorgon. Nu blir det att sova

Visa signatur

Punch a fish make a wish