Ny serverdator, kommer användas till minecraft.

Permalänk

Ny serverdator, kommer användas till minecraft.

Hej hallå!
Jag har fått lite lagg problem på min server när det kommer 40+ spelare, så vi behöver nog uppgradera oss från våran 4gb ram & intel core i3 dator.
Min budget är runt 3k så jag har funderat på någon av dessa:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1480999/2012-02-11
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1481003/2012-02-11

Den med 8 kärnor ser ju bäst ut, men vissa säger att dom inte är så bra endå, så min fråga är, vilken ska jag ta?

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet är mincraft mycket ram krävande, kanske värt att lägga på 200-400kr för att få 12 eller 16gb. Processor till servern vet jag inte. Antagligen 8 kärnan

Visa signatur

Processor Intel i7 2600k | Moderkort Asus P8Z68 - V Pro | Chassi Antec P280 | Grafikkort Radeon 6970x2 Crossfire | Nätaggregat Corsair 750W | Ram Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av zippah:

I min erfarenhet är mincraft mycket ram krävande, kanske värt att lägga på 200-400kr för att få 12 eller 16gb. Processor till servern vet jag inte. Antagligen 8 kärnan

Jo jag vet, ska uppgradera till 32gb med tiden.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Gammaldator:

Vad ska du med nätverkskortet till?

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Skrivet av zekkexavior:

Vad ska du med nätverkskortet till?

Jag brukar köra med nätverkskort i alla mina servers eftersom att jag brukar alltid få bättre ping en med det interna, och det kostar inte direkt en förmögenhet heller.

Permalänk
Skrivet av Gammaldator:

Hej hallå!
Jag har fått lite lagg problem på min server när det kommer 40+ spelare, så vi behöver nog uppgradera oss från våran 4gb ram & intel core i3 dator.
Min budget är runt 3k så jag har funderat på någon av dessa:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1480999/2012-02-11
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1481003/2012-02-11

Den med 8 kärnor ser ju bäst ut, men vissa säger att dom inte är så bra endå, så min fråga är, vilken ska jag ta?

CPU spelar inte sån himla stor roll faktiskt, men det där ser ju helt klart bra ut! Dock skulle jag satsa på en till ram sticka när du ändå håller på.

Det är ju framförallt mest ram och internet som minecraft drar..

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av waspen123:

CPU spelar inte sån himla stor roll faktiskt, men det där ser ju helt klart bra ut! Dock skulle jag satsa på en till ram sticka när du ändå håller på.

Det är ju framförallt mest ram och internet som minecraft drar..

Har redan en 8gb sticka hemma så det kommer bli totalt 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gammaldator:

Jag brukar köra med nätverkskort i alla mina servers eftersom att jag brukar alltid få bättre ping en med det interna, och det kostar inte direkt en förmögenhet heller.

Har kört speedtest på min nuvarande dator och fått 0 i ping (då deras mätserver låg i Solna dvs samma kommun) med mitt integrerade så ser inte hur du skulle komma att tjäna så mycket på att köpa ett diskret nätverkskort

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Har kört speedtest på min nuvarande dator och fått 0 i ping (då deras mätserver låg i Solna dvs samma kommun) med mitt integrerade så ser inte hur du skulle komma att tjäna så mycket på att köpa ett diskret nätverkskort

Testade nyss på min main dator, 12ms på det interna, 4ms på PCI kortet.

Permalänk
Medlem

strange :S
Prövade att pinga webhallen från både min server och min stationära (båda körs på integrerat nätverskort)

Och fick 1 i ping på båda.
Moderkortet jag kör i servern är för övrigt ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=651445 tillsammans med en bulldozer, så ska du köra ett moderkort med samma styrkrets/nätverskort så bör du inte få nån lägre ping med det integrerade

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av lollol7:

strange :S
Prövade att pinga webhallen från både min server och min stationära (båda körs på integrerat nätverskort)
http://i.imgur.com/N6IFH.jpg

Och fick 1 i ping på båda.
Moderkortet jag kör i servern är för övrigt ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=651445 tillsammans med en bulldozer, så ska du köra ett moderkort med samma styrkrets/nätverskort så bör du inte få nån lägre ping med det integrerade

Det är nog bara mitt moderkort det är fel på då antar jag, då kanske jag skippar nätverkskortet.

Permalänk
Skrivet av Gammaldator:

Det är nog bara mitt moderkort det är fel på då antar jag, då kanske jag skippar nätverkskortet.

Du kan ju alltid köra dubbla nätverkskort för lastbalansering?

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Skrivet av Gammaldator:

Jag brukar köra med nätverkskort i alla mina servers eftersom att jag brukar alltid få bättre ping en med det interna, och det kostar inte direkt en förmögenhet heller.

Fast ska du köpa ett extra nätverkskort bör du ju satsa på ett riktigt kort istället för realtekskräp. Kör på Intel om du ska ha ett separat kort, jäkligt bra nätverkskort.

Dock kan du få problem med bandbredden på ett PCI-nätverkskort om du har andra enheter som använder PCI-bussen, detta gäller visserligen framförallt om du kör gigabitnät. Men sitter det en diskkontroller på PCIn så kan prestandan snabbt blir lidande. Fördelen med de integrerade korten är att de ofta sitter i nordbryggan och har där med snabbare anslutning mot minne och CPU.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

Du kan ju alltid köra dubbla nätverkskort för lastbalansering?

Så enkelt gör man inte en lastbalansering, man måste konfigurera i andra ändan också. Men för redundans kan det vara bra, men frågan är om det inte är större risk med att andra saker har större risk att fallera.

Permalänk
Medlem

varför köra med bulldozer? Minecraft trådar väll dåligt.

Permalänk
Medlem

" You generally need several gigabytes of RAM and a CPU with a fast clock speed for smooth performance. Be aware that Minecraft is not multi-threaded, so a CPU with 8 cores will not do you any good."
Maxa ram, strunta i antal cpu-kärnor.
/http://wiki.sk89q.com/wiki/Minecraft_server_FAQ

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Tänk på att Dina RAM-Stickor helst ska vara av samma modell, fabrikat, minnesfrekvens och timings för att undvika krångel.
Det kan funka att blanda men ofta så blir det inget bra.

Visa signatur

Main:3570k@4,2 | Gigabyte Z77X-D3H | 8GB HyperX | 7870 Ghz edt | Corsair Force F120 | CoolerMaster 620w | FD Define XL R2
Laptop:HP ProBook 4320s
Mobil: SGS4
NAS: DNS-320 | 2x1TB@Raid0 + lite andra servers & riggar

Permalänk
Skrivet av Gammaldator:

Det måste vara gammalt eftersom att min minecraft server använder alla kärnor på min cpu.

http://dl.dropbox.com/u/50839940/1/multi.PNG

EDIT: Jag använder dock ett annat start command en det vanliga som jag tycket fungerar bättre:

@ECHO OFF
SET BINDIR=%~dp0
CD /D "%BINDIR%"
"%ProgramFiles%\Java\jre7\bin\java.exe" -server -Djline.terminal=jline.UnsupportedTerminal -XX:+UseConcMarkSweepGC -XX:+UseParNewGC -XX:+CMSIncrementalPacing -XX:+AggressiveOpts -Xms3072M -Xmx3584M -jar craftbukkit-1.1-R4-SNAPSHOT.jar

Den grafen säger inget om att processen använder mer än en kärna. Bara att OS:et har schemalagt processen på olika kärnor. En process kan fritt flyttas om du inte har tvingat den till att bara gå på en viss kärna. Börjar den däremot använda mer än 100% CPU så är den multitrådad (om Windows nu räknar 100% som en full kärna som de flesta andra OS).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gammaldator:

Det måste vara gammalt eftersom att min minecraft server använder alla kärnor på min cpu.

http://dl.dropbox.com/u/50839940/1/multi.PNG

EDIT: Jag använder dock ett annat start command en det vanliga som jag tycket fungerar bättre:

@ECHO OFF
SET BINDIR=%~dp0
CD /D "%BINDIR%"
"%ProgramFiles%\Java\jre7\bin\java.exe" -server -Djline.terminal=jline.UnsupportedTerminal -XX:+UseConcMarkSweepGC -XX:+UseParNewGC -XX:+CMSIncrementalPacing -XX:+AggressiveOpts -Xms3072M -Xmx3584M -jar craftbukkit-1.1-R4-SNAPSHOT.jar

Du verkar ha rätt! Min tidigare wiki länk verkar utdaterad, den officiella wikin säger nu
"Minecraft servers, as of 1.0.0, can use multiple cores, so now they won't sit idle." /http://www.minecraftwiki.net/wiki/Server

Hur bra den använder flera cores låter jag dock vara osagt, att skriva flertrådade program vars prestanda skalar linjärt med antalet cores är inte helt enkelt vad jag förstått!

Skrivet av dr slizer:

Den grafen säger inget om att processen använder mer än en kärna. Bara att OS:et har schemalagt processen på olika kärnor. En process kan fritt flyttas om du inte har tvingat den till att bara gå på en viss kärna. Börjar den däremot använda mer än 100% CPU så är den multitrådad (om Windows nu räknar 100% som en full kärna som de flesta andra OS).

Maxar jag min x6 phenom med 6 trådar av Prime95 får jag 100% cpu load i Windows 7. Kör jag bara en får jag 1/6 alltså mellan 16-17%. Windows är inte "de flesta andra OS" ;).

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Kör också en minecraft server 24/7. Har bara 4GB i ram och en skit prolle. Mi farsas gammla rig. Rekommendera linux. Mycket stabil server. Klarar mera änn när jag satte upp en server på min main dator. Då jag kör 6 gb i ram i triple channel 2000mhz.

Kör mineos som jag. Mycket härlig och stabil linux server. Jag kan sitta vart jag vill och göra vad jag vill. Kan till och med controllera den med min iphone.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

Kör också en minecraft server 24/7. Har bara 4GB i ram och en skit prolle. Mi farsas gammla rig. Rekommendera linux. Mycket stabil server. Klarar mera änn när jag satte upp en server på min main dator. Då jag kör 6 gb i ram i triple channel 2000mhz.

Kör mineos som jag. Mycket härlig och stabil linux server. Jag kan sitta vart jag vill och göra vad jag vill. Kan till och med controllera den med min iphone.

Jag skulle ha kört CentOS på servern om jag hade kunnat, men jag delar den med en annan person som behöver windows.

Permalänk
Medlem

bra ide att köpa ett separat nätverkskort. dock skall du ha intel. dom är överlägset bäst på alla sätt. du behöver inte köpa ett serverkort utan intel gigabit ct räcker bra.

Permalänk

Detta är köpt nu: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1509164/2012-02-19 så har jag 2x2GB ram liggandes hemma av samma sort också.

Permalänk
Skrivet av Gammaldator:

Jag skulle ha kört CentOS på servern om jag hade kunnat, men jag delar den med en annan person som behöver windows.

Varför måste du köra windows? Jag kör windows fast servern är linux. Mycket lättare enligt mej...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

Varför måste du köra windows? Jag kör windows fast servern är linux. Mycket lättare enligt mej...

Tror att du missförstod mig, läs om det jag skrev, jag kör linux på serverdatorn jag nyss köpte dock, och så hittade jag ett intel nätverkskort hemma:

0ms ping, nöjd som fan

Så blir det 100/100 nästa månad med