Core eller cputin.. vilka temperaturer skall jag titta på?

Permalänk
Medlem

Core eller cputin.. vilka temperaturer skall jag titta på?

Tjena!

Jag undrar lite om vilken av dessa temperaturer som jag skall lyssna till, min processor är Phenom II 960t och enligt amd skall denna inte köras i över 62 grader. Frågan är om det är 62 grader i cputin eller 62 grader i kärnorna som jag inte vill överskrida då cputin alltid är 30-50 % varmare än kärnorna. Nu t.ex. när jag stresstestar ligger kärnorna på ~40c och cputin på ~60c. Är detta normal och skall hålla båda under 60c eller endast kärnorna, då jag har fått för mig att dessa är de vitala temperaturerna. I idle ligger kärnorna på runt 24-25 och cpu tin på runt 45.

Skulle vara mycket glad om någon kunde ge ett svar!

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

På AMDs processorer visar core tempen fel, min visar 10 grader under vattentemperaturen. Så det är CPU temp som du ska gå på.

Permalänk
Medlem

ta ner och kolla med HWmonitor64 istället då det är mer exakt än coretemp
med min phenom II x4 960T säger coretemp att cpu'n ligger på 16 C idle (vilket är omöjligt då jag har 27C i rummet)
HWmonitor64 säger 33C idle vilket med en H50 jag är mer benägen att tro på

men sen ska man alldrig riktigt lita på vad mjukvaran säger för AMD cpu'r
då deras tempsensorer härjar hej vilt mellan programen

slå på temp skyddet i bios bara så klockar den ner sig eller slår ifrån om den skulle bli för varm

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

ta ner och kolla med HWmonitor64 istället då det är mer exakt än coretemp
med min phenom II x4 960T säger coretemp att cpu'n ligger på 16 C idle (vilket är omöjligt då jag har 27C i rummet)
HWmonitor64 säger 33C idle vilket med en H50 jag är mer benägen att tro på

men sen ska man alldrig riktigt lita på vad mjukvaran säger för AMD cpu'r
då deras tempsensorer härjar hej vilt mellan programen

slå på temp skyddet i bios bara så klockar den ner sig eller slår ifrån om den skulle bli för varm

Använder occt just nu, men det kan ju inte skada att ladda ner HWmonitor64, har dock en känsla av att det kommer visa samma temps som occt och core temp. Men tack!

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz