Hur får jag bort dammet från min tv skärm?

Permalänk
Medlem

Hur får jag bort dammet från min tv skärm?

Precis som rubriken lyder. Hur får jag bort dammet från tv skärmen ytan att bara "dra runt" dammet på skärmen.
Det sätter sig in till kanten men går inte att få bort. Några kreativa förslag?

Permalänk
Medlem

tryckluft?

Permalänk

Kompressor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

tryckluft?

Bara den inte är självsmörjande (olja i luften) så borde det gå hyfsat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Använd tungan?

Visa signatur

| Intel i7-3930K - 4.2Ghz | Asus P9X97 PRO | Corsair XMS3 Vengeance- 1866Mhz | ASUS GTX 670 DCU2 4GB | NXZT Haze90 - 1000W | Corsair Hydro H80 | CM Storm Sniper Black Edition | W7 x64 Ultimate | Benq G2412HD + LG 32'' LED-TV

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig faktiskt en liten kompressor på Jula för runt 1500 :- i detta syfte. Lite extremt kanske, men väldigt bekvämt. Smidigt att damma med överallt. Hyllor, chassi, tangentbord, tv, nätagg, förstärkare osv. Går ju dessutom att pumpa cykeln med.

Ska tilläggas att jag är jäkligt lat.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

brukar bara ta med mikrofiber duk i kanterna och blåsa med munnen tills allt är borta

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skrev, mikrofiberduk fungerar ypperligt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Har en kompressor som jag brukar blåsa av chassit med, men ska nog prova mikroduk varianten. Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Det finns speciella microfiberdukar för plattskärmar i annat fall använd en som är för fönster.
Clas Olson har sådana.

Optikduk Smart Microfiber.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162703666

Rengöringsduk Smart Microfiber
Effektiv rengöring för känsliga ytor. Tar bort fingeravtryck, fettfläckar och damm. Mikrofiberduken är borstad och därför skonsam mot LCD-/plasmaskärmar, datorskärmar, mobiltelefoner, instrument, optik, antika möbler m.m. Använd som dammduk eller lätt fuktad som rengöringsduk. Repar inte. Maskintvätt 60 °C. Mått 32x31 cm.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164596885

Använd inte några kemiska rengörningsmedel, fönsterputs mm inte heller vatten när du skall rengöra skärmytan. Microfiberduken bör vara torr.

Har du feta fläckar: Andas på den speciella stället och torka sedan med microfiberduken, upprepa ett flertal ggr så får du bort fläckarna.

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Har en kompressor som jag brukar blåsa av chassit med, men ska nog prova mikroduk varianten. Tack för svar!

yes, det glömde jag säga, finns olika mikrofiber dukar, jag använder mig av en som hängde med tv'n + att jag har en som hängde med mitt LCD rengöringskit

fattar inte hur folk kan rekommendera dig och dra fram en kompressor för att rengöra en tv skulle fan skrattat ihjäl mig om jag såg någon stå o blåsa med kompressor på utsidan av tv'n.. om det är dammigt på insidan av den kan det vara en bra idé

Permalänk
Medlem

Haha, men att blåsa av med kompressor funkar nog också! Tack för länkarna nisseH2

Permalänk
Skrivet av Uvania:

fattar inte hur folk kan rekommendera dig och dra fram en kompressor för att rengöra en tv skulle fan skrattat ihjäl mig om jag såg någon stå o blåsa med kompressor på utsidan av tv'n.. om det är dammigt på insidan av den kan det vara en bra idé

Varför skulle du skratta ihjäl dig på grund av det? Dammet i kanterna flyger av på nolltid.

Permalänk
Medlem

Dammsugare

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet att jag dammsuger min tv skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Aldrig i livet att jag dammsuger min tv skärm.

Dammsugare med borste... funkar bra

Offtopic: Märkte att det står i din sign att du har en 6850 med "max 4095MB" wtf?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

En borste repar ju skärmen, om den inte är ytters mjuk.

Ang. mitt grafikkort:

• Graphics Engine - ATI Radeon™ HD 6850 graphics
Video Memory - 1GB GDDR5 up to 4095Mbs
• Engine Clock - 850 MHz
• Stream Processors - 960
• Memory Clock - 4000MHz (1000MHz GDDR5)
• Memory Interface - 256 bit
• Bus Standard - PCI Express® 2.0
• DVI Output - DVI-D Single Link
• HDMI Output - Yes
• DisplayPort - Yes
• D-Sub Output - Yes (Via Adapter)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av to0b:

Ang. mitt grafikkort:

Video Memory - 1GB GDDR5 up to 4095Mbs

Skrivet av to0b:

|AMD Radeon HD 6850 max 4095MB|

Det är ganska kolossal skillnad på MB och MB/s

Permalänk
Medlem

Då får du ursäkta