Permalänk

Define R3 - Airflow

Hej

Jag får under nästa vecka dem sista delarna till mitt nya projekt och vänder mig till er för lite tips och råd kring bäst airflow och kylning. Jag kommer använda mig av en Antec Kühler H2O 620 kylare tillsammans med 2st Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM fläktar i push and pull. Utöver det kommer jag montera två st 140mm fläktar i toppen, en 140mm i botten och två stycken 120mm fläktar i fronten.

För att få maximal kontroll så kommer jag använda mig av dels den medföljande fläktkontrollen (stöd för 3pin) samt en NZXT Sentry 2 kontroller (stöd för 3pin/molex).

Moderkortet har två st 4-pins kontanter (CPUFAN, SYSFAN1) och tre st 3-pins kontakter (SYSFAN2-4)
Pumpen kommer kopplas till CPUFAN men de två GT fläktarna kommer jag koppla till NZXT kontrollen. (chan1,2)

De två 140mm fläktarna i toppen kommer även dem kopplas till NZXT kontrollen, då det är 4pin så kommer jag använda molex adaptrar. (chan3,4)
Botten fläkten till kopplas också till NZXT. (chan5)

Front fläktarna kommer kopplas till den medföljande fläktkontrollen via 3pins kontakter.

Detta låter kanske lite förvirrande så jag har ritat en simpel skiss i paint på hur jag har tänkt bygga ihop det.

AIRFLOW

Hur tror ni denna konfiguration skulle fungerar? Kom gärna med förbättringssynpunkter. Jag har läst att man skall få bättre CPU temperaturer om man kör fläktarna i pull and push som insug istället för utsug som jag har på bilden? Nackdelen är då att det kanske blir högre temperaturer i chassit eller att varmluften från nätagget stiger och varm luft ändå skjuts in i chassit?

Hoppas att kunna få lite tips och råd innan jag börjar bygget. Tack!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | MSI Z68A-GD65 (G3) | Intel® Core i7 2600K, OC 4.2GHz | Antec Kühler 620 PnP SGT 1850 | Corsair VENGEANCE 2x4GB CL9 1600Mhz | MSI GeForce GTX 560ti | Corsair Force 3 Series 120GB SSD | Antec Neo HE 550W | NZXT Sentry 2 LCD Fan Controller | Galleri

Permalänk
Medlem

ser ingen bild. känns som att du överarbetar det lite, det är väl bara att prova vad som ger bäst temps när du får grejerna? men med så många fläktar kommer det inte gå fel, fläktplatserna i define är ju rätt logiska, in i fram/botten och ut i bak/toppen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Märkte att länken slutade fungera, uppdaterade den nu.

Jo det är klart att man kanske överarbetar det hela men då man inte fått börja leka med sakerna ännu så snurrar det i huvudet haha!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | MSI Z68A-GD65 (G3) | Intel® Core i7 2600K, OC 4.2GHz | Antec Kühler 620 PnP SGT 1850 | Corsair VENGEANCE 2x4GB CL9 1600Mhz | MSI GeForce GTX 560ti | Corsair Force 3 Series 120GB SSD | Antec Neo HE 550W | NZXT Sentry 2 LCD Fan Controller | Galleri

Permalänk
Medlem

ptja, flödet ser riktigt bra ut. men förslagsvis kan du ju kära på bara en fläktkontroller, och splitta signalen, så att typ båda fläktarna i fronten går till samma fläktuttag på en fläktkontroller. blir mindre att hålla reda på då jag har iofs gått ifrån fläktkontroller helt och har alla fläktarna pwm-styrda med en sån här splitter http://www.inet.se/produkt/8903473/adapter-1x-cpu-2x-flaktar-.... men då krävs ju att alla fläktarna är 4-pins. fläktstyrningen blir lättare iaf, och du kan sätta egna fläktkurvor beroende på temp osv med mjukvara

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tycker att diagrammet ser bra ut, tror det kommer att fungera mycket bra. Jag skulle nog vända på fläktarna till cpu kylaren så de blåser in istället för att hålla ett mer positivt luft tryck inne i chassit (hjälper lite att hålla damm ute ur chassit) samt att de även kyler lite bättre på det viset.

EDIT:
Mitt chassi är konfigurerat liknande som ditt diagram.
Jag har ett gammalt Thermaltake Kandalf.
två stycken noctua 120mm som blåser in i fronten, en uppe och en nere.
1 noctua som sitter i toppen som suger ut varm luft.
Antec Kuler 920 i push/pull med orginal fläktarna som blåser in i chassit. Tyckte själv det kändes som bästa valet då mitt grafikkort inte blåser ut någon luft direkt pga Direct CU 2 kylaren
PSU:n sitter i toppen då det är ett rätt gammalt chassi

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk

Får prova och se vilka temperaturer CPUn uppnår i dem båda konfigurationerna. Kan även använda dem fem medföljande temperatur mätarna man får med i NZXT Kontrollern för att se vilka temperaturer chassit når i dem båda konfigurationerna.

Eftersom jag inte kommer köra två grafikkort så lider då inte komponenterna utav lite högre chassitemperatur om jag får ner CPU tempen om fläktarna blåser inåt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | MSI Z68A-GD65 (G3) | Intel® Core i7 2600K, OC 4.2GHz | Antec Kühler 620 PnP SGT 1850 | Corsair VENGEANCE 2x4GB CL9 1600Mhz | MSI GeForce GTX 560ti | Corsair Force 3 Series 120GB SSD | Antec Neo HE 550W | NZXT Sentry 2 LCD Fan Controller | Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av primension:

Hej

Jag får under nästa vecka dem sista delarna till mitt nya projekt och vänder mig till er för lite tips och råd kring bäst airflow och kylning. Jag kommer använda mig av en Antec Kühler H2O 620 kylare tillsammans med 2st Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM fläktar i push and pull. Utöver det kommer jag montera två st 140mm fläktar i toppen, en 140mm i botten och två stycken 120mm fläktar i fronten.

För att få maximal kontroll så kommer jag använda mig av dels den medföljande fläktkontrollen (stöd för 3pin) samt en NZXT Sentry 2 kontroller (stöd för 3pin/molex).

Moderkortet har två st 4-pins kontanter (CPUFAN, SYSFAN1) och tre st 3-pins kontakter (SYSFAN2-4)
Pumpen kommer kopplas till CPUFAN men de två GT fläktarna kommer jag koppla till NZXT kontrollen. (chan1,2)

De två 140mm fläktarna i toppen kommer även dem kopplas till NZXT kontrollen, då det är 4pin så kommer jag använda molex adaptrar. (chan3,4)
Botten fläkten till kopplas också till NZXT. (chan5)

Front fläktarna kommer kopplas till den medföljande fläktkontrollen via 3pins kontakter.

Detta låter kanske lite förvirrande så jag har ritat en simpel skiss i paint på hur jag har tänkt bygga ihop det.

AIRFLOW

Hur tror ni denna konfiguration skulle fungerar? Kom gärna med förbättringssynpunkter. Jag har läst att man skall få bättre CPU temperaturer om man kör fläktarna i pull and push som insug istället för utsug som jag har på bilden? Nackdelen är då att det kanske blir högre temperaturer i chassit eller att varmluften från nätagget stiger och varm luft ändå skjuts in i chassit?

Hoppas att kunna få lite tips och råd innan jag börjar bygget. Tack!

Kolla in min galleri länk i sign.
Jag har Zalman fläktkontroll innanför luckan till mina fläktar.
Den får en massa förlämgningskablar med en fläktkontroll.
Du ska se till att pumpen får ström genom PWR eller CHA kontakten på moderkortet och ha styrningen i bioset avstängd,
Då ser man pumpvarvtalet (ca1400rpm)i diverse övervakningsprogran som tex HW-monitor.
Kylfläktarna sammankopplar jag till en kabel som delar sig mellan Fläktstyrningen och CPU kontakten, då visar den varvtalet men du styr med potten på fläktstyrningen, det har alltid funkat för mig. har 8st datorer med liknande uppkoppling, de övriga fläktarna kopplar man till valfri överbliven pot på fläktkontrollen, Zalman ZM-MFC1+ har 6 pottar.
Det finns andra med fler eller färre oxå, priser kring 4-500:-, det är skönt att slippa krypa bakom datorn.
Att löda ihop splitkablar är enkelt med en lödkolv, har du ingen så har säkert någon kompis det.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...