GTX560Ti + i3 2120 på en 120mm rad? Ingen OC endast för låg ljudnivå

Permalänk
Hedersmedlem

GTX560Ti + i3 2120 på en 120mm rad? Ingen OC endast för låg ljudnivå

Sitter på ett system enligt signatur, mini-itx och kör idag en Antec 620 på cpu vilket känns ganska overkill, ingen vidare hög effektförbrukning på den processorn. Dock är det så att grafikkortet låter en del vid spel så det får bli att vattenkyla hela systemet.
Väldigt trång i chassit så 120mm rad är det som får plats. Klarar en sådan ett Asus GTX560Ti 900Mhz och en i3 2120 @ stock?

Någon speciell rad som rekommenderas i så fall?

Funderade ett tag på att testa att bara utöka loopen på Antec 620 med ytterligare ett GPU-block, kanske det fungerar? Kommer inte att köra fullcover block på GPU utan endast något billigt universal-block bara på kärnan och en fläkt som vispar runt luft runt VRM.

Hur kan jag göra?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

får du plats med en 60mm+ tjock rad? Om det funkar kör på en XSPC RX rad, det kommer inte bli supertyst men säkert tystare än stock, en 1200 rpmfläkt klarar nog att kyla det med godkända temperaturer.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör just nu bara i3:an på min 620 och kan i princip köra den passivt, hur mycket värmer ett 560 på egentligen?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

ett 560ti drar väll runt 200W om jag inte minns fel. Detta är för hela kortet men skulle gissa på att GPU använder minst 130-150W så ungefär så mycket borde du nog räkna med att få kyla bort, minst.

Permalänk
Hedersmedlem

Och enligt intel 56w max på i3:an så totalt en ~200w som ska bort då?

Kunde kanske vara ett alternativ att köra Antec 620 som den är enbart på GTX560 och kyla i3:an med luft kanske? Har inte testat med originalkylaren men har ett par liggande från 2500k och 2600. Kanske blir den smidigaste lösningen?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Du kan inte klämma in p&p med en fläkt då?
Alltså en dubbelmacka med 2st radiatorer, isåfall så finns det ju många som fäster dessa på sina grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör redan med ett SFX-agg och det är cirka en cm tillgodo mellan kylare och agg med en standard 120mm-fläkt. Så det är lite tight...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Och enligt intel 56w max på i3:an så totalt en ~200w som ska bort då?

Kunde kanske vara ett alternativ att köra Antec 620 som den är enbart på GTX560 och kyla i3:an med luft kanske? Har inte testat med originalkylaren men har ett par liggande från 2500k och 2600. Kanske blir den smidigaste lösningen?

Kan vara värt att testa, dock är nog en antec 620 lite klen om du vill ha det tyst.
Min 2600k i 4GHz utan ändrar volt loadar på runt 65 grader med min antec 620 nämligen. Dock har jag bara en 700RPM fläkt på den då jag är lite känslig för ljud.

Permalänk
Medlem

Du kan i princip kyla processorn passivt. Så lägg mer krut på GPUn istället i form av kylning.
Något att rekommendera skulle vara att sänka ner CPU PLL spänningen till så lite som 1.7(0000) och sedan CPUns spänning.
Låt även C1E vara på så kan du styra tempsen ytterligare med själv av Windows egna energisparläge, då C1E tillåter att CPUns kärnor stängs av (parkeras) vid låg belastning.

Med passiv kylning så vill jag dock påpeka att jag menar en lite bättre kylfläns, t.ex Noctua eller Thermaltake osv. Om detta får plats självfallet.

Annars är en lösning att du köper 6mm slang (ibland 8mm) och seriekopplar med ytterligare en radiator. Då är saken biff!
Problemet blir att du får sätta in en reservoir någonstans, kan isf rekommendera swiftech micro res. Den är relativt liten och gör jobbet perfekt!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem

Enbart originalfläkt på i3:an och ej moddad Antec 620 på grafikkortet. Mycket smidig och billig lösning, frågan är hur en originalfläkt låter på en i3:a?

eller

Köpa en 620 till och lägga den i serie med den jag har, ena radiatorn inne i lådan den andra på en utsugsfläkt och komplettera med reservoar. Ska jag kyla både CPU och GPU enligt dig då XrOo? Detta blir inga större problem men självklart är alternativ ett lättast

Tornfläkt går tyvärr inte då nätagget sitter ovanför processorn.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Du får inte plats med ett Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus II va?
http://www.inet.se/produkt/5321951/arctic-cooling-accelero-xt...

Höjd 50 mm

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr tror jag en sådan inte går in, det är ganska trångt i lådan. Ska ta ett par bilder ikväll så får ni se hur det ser ut. Tänkte jag testar först att köra med en intel originalfläns på i3:an och flyttar Antec 620 till GTX560. Får hoppas att i3:an går tyst och inte börjar väsnas. Testade att köra intel originalfläkten på 12v i fria luften och tycker ändå att den var ganska hyfsat tyst:)

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu monterat en originaklyare på i3:an som jag kör i automatic mode, target temp 60grader. Flyttade över Antec 620 på GPU med buntbandsmetoden och passade även på att buntbanda dit en 80mm som blåser lite halvhjärtat över VRM på kortet.

Nu är datorn betydligt tystare, mest chassifläktarna som låter lite men det är nog priset man får betala om man ska köra mini-itx.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.