Permalänk
Medlem

HDMI tar över DVI!

Hej,

Jag har nyligen inhandlat en HDMI kabel som är tänkt gå till min tv från mitt grafikkort (XFX Radeon HD6950 2048MB) samt har jag en DVI kabel kopplad till min datorskärm. Men när jag kopplar in HDMI samtidigt som jag har DVI kabeln ansluten till min skärm så försvinner bilden på datorskärmen! det blir alltså enbart bild på tvn, har kollat runt men hittar inte hur jag ska gå tillväga det kanske är något väldigt simpelt..

Är tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du samma upplösning på datorskärmen som på tvn?

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Ja det har jag. 1920*1080

Permalänk
Inaktiv

Ska du ha extended eller mirror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ska du ha extended eller mirror?

mirror

Permalänk
Medlem

Om du har 2st DVI utgångar på grafikkortet så byt DVI utgång på grafikkortet för kabeln till datorskärmen, anledningen är att en av DVI utgångarna delar på samma video signal som HDMI utgången.

Visa signatur

janee

Permalänk
99:e percentilen

Se även till så Windows och Catalyst Control Center är rätt inställda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt för dig att du bara behöver byta DVI port för skärmen, då grafikkort i många fall kan dela en videoutgång från GPU:n mellan 2 uttag. Om jag skall utveckla vidare, kortet du har stödjer totalt 4 skärmar, en i varje DP port, en på ena DVI:n och den fjärde på den delade HDMI/DVI uttaget.
Grejen är kanske att du råkar ha din skärm i det DVI uttaget som delas med HDMI:n och när du sätter i en HDMI kabel så byter den automatiskt vilket av dem som är aktivt. Testa att byta uttag på skärmen och återkom...

Permalänk
Medlem

Japp det var så enkelt som att byta uttag, tack så mycket för hjälpen guys!

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem nu, förutom att det inte löser sig för mig när jag byter dvi-port på datorn. Det funkar när jag byter till en VGA-kabel mellan dator och skärmen.
jag har dessutom exakt samma grafikkort (XFX Radeon HD6950 2048MB).
Har lekt runt i CCC, men hittar inget där som är till hjälp...

Något tips ?

Visa signatur

| Intel i5-2500K @ 4,5ghz | MSI P67A-C45 REV B3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | SSD A-data SP900 128gb | Fractal Design 650W | HDD Samsung 1TB x2 | ASUS GeForce GTX680 DirectCUII TOP | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 800D | Samsung S27A950D 27" | Ducky SHINE3 TKL | Ace Edge 3200 | Seagate EE 2 TB x2 |
Citera gärna !

Permalänk
Medlem

Har du testat att ändra inställningen på själva bildskärmen så att den använder DVI ingången, på en del skärmar behöver man bara trycka på en knapp för att ändra men det kan även vara en meny i bilskärmen som används för denna inställning.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Har du testat att ändra inställningen på själva bildskärmen så att den använder DVI ingången, på en del skärmar behöver man bara trycka på en knapp för att ändra men det kan även vara en meny i bilskärmen som används för denna inställning.

yepp, har växlat runt där också - ingen skillnad.
Det funkar hur bra som helst när jag inte har HDMI-kabeln inkopplad. Men så fort jag kopplar in den i datorn så blir datorskärmen svart. TVn som är inkopplad med HDMIn funkar dock gallant.

Visa signatur

| Intel i5-2500K @ 4,5ghz | MSI P67A-C45 REV B3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | SSD A-data SP900 128gb | Fractal Design 650W | HDD Samsung 1TB x2 | ASUS GeForce GTX680 DirectCUII TOP | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 800D | Samsung S27A950D 27" | Ducky SHINE3 TKL | Ace Edge 3200 | Seagate EE 2 TB x2 |
Citera gärna !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moorfar:

yepp, har växlat runt där också - ingen skillnad.
Det funkar hur bra som helst när jag inte har HDMI-kabeln inkopplad. Men så fort jag kopplar in den i datorn så blir datorskärmen svart. TVn som är inkopplad med HDMIn funkar dock gallant.

Har du även kontrollerat i CCC vilka skärmar som är aktiverade?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Har du även kontrollerat i CCC vilka skärmar som är aktiverade?

Ja. Har kollat så att båda skärmarna ligger som "i bockade". Kan det spela någon roll beroende på om jag kör spegling eller exspandering av skärmarna ?

Visa signatur

| Intel i5-2500K @ 4,5ghz | MSI P67A-C45 REV B3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | SSD A-data SP900 128gb | Fractal Design 650W | HDD Samsung 1TB x2 | ASUS GeForce GTX680 DirectCUII TOP | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 800D | Samsung S27A950D 27" | Ducky SHINE3 TKL | Ace Edge 3200 | Seagate EE 2 TB x2 |
Citera gärna !