Överklocka Phenom II 945 utan att höja volten

Permalänk
Medlem

Överklocka Phenom II 945 utan att höja volten

Hej, Jag har tänkt överklocka min processor så mycket som det bara går utan att höja volten. Som ni kanske vet så är detta ingen BE modell så man kan inte överklocka den genom att höja multipeln, endast via FSB. Nu undrar jag om det är någon annan här som har en likadan processor som jag som har överklockat den utan att höja volten och till vilken hastighet/fsb. Går också bra om ni har höjt volten och överklockat mer. Bara ni skriver ut det här så blir jag nöjd! :). Tack på förhand. Har en antec 620 vattenkylare så överklockning borde inte vara några problem

Permalänk
Medlem

jag kör en AMD phenom II 955 BE och ligger på 3,7 Ghz @ 1,47 volt, du borde kunna klocka 0,2-0,3 ghz utan att behöva höja volten, men håll koll på stabiliteten och värmen, inte bara på processorn, nord bryggan och sydbryggan blir varm med.
jag kör 232 x 16 = ca. 3,7 ghz stabil.

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rydan19:

Hej, Jag har tänkt överklocka min processor så mycket som det bara går utan att höja volten. Som ni kanske vet så är detta ingen BE modell så man kan inte överklocka den genom att höja multipeln, endast via FSB. Nu undrar jag om det är någon annan här som har en likadan processor som jag som har överklockat den utan att höja volten och till vilken hastighet/fsb. Går också bra om ni har höjt volten och överklockat mer. Bara ni skriver ut det här så blir jag nöjd! :). Tack på förhand. Har en antec 620 vattenkylare så överklockning borde inte vara några problem

Tja. Mycket gammal tråd med ville ge ett svar iaf, då svaret på frågan kan vara relevant för även andra sweC medlemmar.
Har min på 233x15 ~3.5GHZ på min 945 Phenom. Ht lägre än NB NB är på 9x233. Stabilt i Prime95 i 2h med film i bakgrunden och surf. Lite korttid körtid, men det kan diskuteras. temp 44C load(fan kallt ute)
Man kan pröva stegvis att höja FSB till ca 215 vilket resulterar i ~3.2Ghz. Håll kål på ram också så hastigheten inte överskrides.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |