UNDERklocka en i5 760 2,8GHz? Asrock H55M-LE

Permalänk
Medlem

UNDERklocka en i5 760 2,8GHz? Asrock H55M-LE

Hej!

Som rubriken lyder, hur går det att underklocka en i5 760 2,8GHz?
Har inget värstingmoderkort alls men det känns som man iaf borde kunna underklocka med ett "vanligt" moderkort... Asrock H55M-LE, 8 GB Corsair Vengance ram, Artic Colling Alpine pro 11 kylning, FSP 500W.

Saken är att jag tänkte göra något galet... (alldeles för mycket kraft egentligen)
Använda denna dator som server... Backupserver för alla dokument och filmer som finns här hemma...

Är det värt att ens tänka tanken att klocka ner eller ska man satsa på nytt istället...
Känns bara som att sälja bort för att köpa nytt bara kommer kosta mer än det kommer smaka

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara något problem att sänka multipeln.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

I menyn OC Tweaker Screen i BIOS kan du underklocka, bara sänk BCLK Frequency (MHz).
Efter du sänkt BCLK kan du prova att sänka CPU Voltage i små steg i taget, kör gärna något stresstest mellan sänkningarna, jag har dock ingen aning hur lågt men kan gå ner.

Dock har i5an mycket bra inbyggda funktioner för att klocka ner när den inte jobbar, enabla Intelligent Energy Saver i samma meny som ovan.

Min i5 750 går ner till en multipel på 9 när den inte jobbar, så om du får igång strömspar funktionerna behöver du nog inte underklocka.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Det ska inte vara något problem att sänka multipeln.

Tackar!

Skrivet av xfade:

I menyn OC Tweaker Screen i BIOS kan du underklocka, bara sänk BCLK Frequency (MHz).
Efter du sänkt BCLK kan du prova att sänka CPU Voltage i små steg i taget, kör gärna något stresstest mellan sänkningarna, jag har dock ingen aning hur lågt men kan gå ner.

Dock har i5an mycket bra inbyggda funktioner för att klocka ner när den inte jobbar, enabla Intelligent Energy Saver i samma meny som ovan.

Min i5 750 går ner till en multipel på 9 när den inte jobbar, så om du får igång strömspar funktionerna behöver du nog inte underklocka.

Tack så mycket! Ska kolla på det! Tänkte nog köra op från USB och ha de andra diskarna (3 st) som dump... Ev FreeNAS versionen, någon erfarenhet om det?

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |