Permalänk
Medlem

Överklocka 960T

Hej

Jag är i stort sett helt ny på detta med överklockning, och skulle vilja ha lite hjälp med att överklocka min 960T så högt det går, fast fortfarande ha ett stabilt system.

Har ett Gigabyte 990XA-UD3
En Phenom II 960T BE med en H60 kylare
4 styck Corsair Vengeance 4GB 1600MHz
XFX Radeon HD 5770 1GB

Kör nu stabilt med detta med ca. 45c i full belastning i prime95.
Men skulle gärna vilja komma högre

Tack på förhand!
Mvh Martin

Visa signatur

Gigabyte 990XA-UD3
AMD Phenom II 960T BE @ 4GHz
4x Corsair Vengeance 4Gb 1600MHz
ATI Radeon HD 5770

Permalänk
Hedersmedlem

Finns inga magiska sätt att komma högre. Öka spänning, öka multipel, rinse and repeat.

Vad du istället borde försöka dig på är en upplåsning, två extra kärnor gratis är inte fel.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

En grej som kan göra det lite jobbigt att klocka högt är att använda sig av 4st minnen, vet dock inte om det ska göra någon sådan skilland. Men som sagt prova med lite mer volt och lite mer multi så borde du komma högre.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Finns inga magiska sätt att komma högre. Öka spänning, öka multipel, rinse and repeat.

Vad du istället borde försöka dig på är en upplåsning, två extra kärnor gratis är inte fel.

Hade den upplåst, båda kärnorna låste upp utan problem. Men kunde inte få fram någon temperatur när jag hade den upplåst. Så körde så här istället.

Och jag har prövat att öka spänning och multipeln, samt öka fsb. Men vad jag än ändrar på så får jag en BSOD när jag kör prime95 eller occt.

Sen om jag ska vara ärlig så har jag ingen aning om vad rinse och repeat är heller (a)

Visa signatur

Gigabyte 990XA-UD3
AMD Phenom II 960T BE @ 4GHz
4x Corsair Vengeance 4Gb 1600MHz
ATI Radeon HD 5770

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marrte:

Hade den upplåst, båda kärnorna låste upp utan problem. Men kunde inte få fram någon temperatur när jag hade den upplåst. Så körde så här istället.

Och jag har prövat att öka spänning och multipeln, samt öka fsb. Men vad jag än ändrar på så får jag en BSOD när jag kör prime95 eller occt.

Sen om jag ska vara ärlig så har jag ingen aning om vad rinse och repeat är heller (a)

Kanske har du nått tröskeln då, och processorn kräver nu mycket höga spänningshöjningar för att klara högre frekvenser. Alla processorer klockar olika bra, och din överklockning på 0.8 GHz (25% extra) får anses som OK ändå. Tycker du borde nöja dig där.

Rinse and repeat innwbär helt enkelt att du upprepar något

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Jag tycker att du ska köra den uppåst om den är stabil med de kärnorna och om de klockar hyfsat bra
Sen så kan man inte lita på temperaturen man får från processorn efter som den aldrig stämmer.
Edit:
Det gigabyte moderkortet jag använde hade en funktion så att den började tjuta när cpun kom över 60C eller vad man nu ville ställde in.
Temperaturerna är mer troliga som man får inne i bios.
Jag körde en upplåst phenom II x2 @ x4 3,6ghz.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Det är inte värt att klocka över 4GHz då behöver du troligtvis 1,5 eller högre (rödzon) för att det ska bli stabilt.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, hoppas det går bra. Har själv samma moderkort och CPU som ts, undrar om man kan kopiera hans inställningar rakt av eller man ska själv "jobba sig upp"? Vad är bäst?

Permalänk
Skrivet av Pilleri:

Lånar tråden lite, hoppas det går bra. Har själv samma moderkort och CPU som ts, undrar om man kan kopiera hans inställningar rakt av eller man ska själv "jobba sig upp"? Vad är bäst?

Kan kan du men du bör hitta de bästa inställningarna för din cpu eftersom alla cpuer klockar olika bra och behöver olika mycket spänning på den klockhastigheten. Det kan leda till instabilitet om du har en cpu som är ett sämre exemplar än hans när du kopierar hans inställningar.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Det är inte värt att klocka över 4GHz då behöver du troligtvis 1,5 eller högre (rödzon) för att det ska bli stabilt.

Kräver dom så mkt volt? jag körde min gammla x6a 1100T i 4.4GHz med 1.49Vcore (1.49 avläst alltså) men som sagt alla CPUer klockar olika och kräver olika förutsättningar.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Kräver dom så mkt volt? jag körde min gammla x6a 1100T i 4.4GHz med 1.49Vcore (1.49 avläst alltså) men som sagt alla CPUer klockar olika och kräver olika förutsättningar.

Jo, men har du kollat stabiliteten med Prime och hur länge? Att bara komma in i Windows anser jag inte stabilt.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Jag tycker att du ska köra den uppåst om den är stabil med de kärnorna och om de klockar hyfsat bra
Sen så kan man inte lita på temperaturen man får från processorn efter som den aldrig stämmer.
Edit:
Det gigabyte moderkortet jag använde hade en funktion så att den började tjuta när cpun kom över 60C eller vad man nu ville ställde in.
Temperaturerna är mer troliga som man får inne i bios.
Jag körde en upplåst phenom II x2 @ x4 3,6ghz.

Är värt ett försök antar jag, får se hur mycket jag kan klocka den upplåst bara

Ska pröva lite allt möjligt imorgon och får tacka så hemskt mycket för alla svar (Kommer troligtvis fler frågor imorgon )

Visa signatur

Gigabyte 990XA-UD3
AMD Phenom II 960T BE @ 4GHz
4x Corsair Vengeance 4Gb 1600MHz
ATI Radeon HD 5770

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Jo, men har du kollat stabiliteten med Prime och hur länge? Att bara komma in i Windows anser jag inte stabilt.

Kolla aldrig Prime men spelade ca 5H om dagen och den fick aldrig BSOD eller liknande så den var ju stabil, annars hade jag inte nämt det

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB