Fick precis hem min HP ZR2740W IPS monitor

Permalänk
Medlem

Fick precis hem min HP ZR2740W IPS monitor

Har precis provkört min ZR2740W IPS monitor i Skyrim, Deus Ex:Human Revolution, WoW samt Half-life 2.

Mina intryck so far:

+ Helt fantastiskt att spela i 2460 x 1440. Jag satt bokstavligt talat och drägglade på tröjan när jag körde Skyrim alldeles nyss. Jag blev förvånad hur pass väl mitt billiga Radeon HD6870 klarade av att driva denna upplösning. Uppdate: Nu har jag även testat Crysis. Det flyter på bra (förmodligen 60 fps) med allt på HIGH och AA på x2 (mer behövs inte i denna upplösning tycker jag). Det finns en Gud trots allt
+ Mycket fina färger, slår alla skärmar jag tidigare sett. Detta är en Standard Gamut, vilket är skönt då det är den standarden nästan alla spel använder.
+ Responstiden är grym. Inget input lag, minimal ghosting (syns bara när man rör kameran snabbt i WoW).

- Lite väl aggressiv anti-glare. Det ser ut som ett barn smetat honung över skärmytan. Dock försvinner detta problem då jag flyttar skärmen bakåt en bit.
- IPS-glow. I mörka partier blir det svarta i kanterna gråaktigt. Dock verkar detta vara något som kan lösas genom att flytta skärmen bakåt, så att man kan överblicka hela ytan. En fråga: Visst är det inte backlight bleeding jag ser när det lyser från kanterna? I och med att det försvinner om jag tittar rakt in i kanterna (till skillnad från BLB).

Alltså: Jag är än så länge helt otroligt nöjd. Problemen som finns verkar vara sådant som IPS generellt sett lider av, och inte något fel på min enhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ericone:

Har precis provkört min ZR2740W IPS monitor i Skyrim, Deus Ex:Human Revolution, WoW samt Half-life 2.

Mina intryck so far:

+ Helt fantastiskt att spela i 2460 x 1440. Jag satt bokstavligt talat och drägglade på tröjan när jag körde Skyrim alldeles nyss. Jag blev förvånad hur pass väl mitt billiga Radeon HD6870 klarade av att driva denna upplösning. Uppdate: Nu har jag även testat Crysis. Det flyter på bra (förmodligen 60 fps) med allt på HIGH och AA på x2 (mer behövs inte i denna upplösning tycker jag). Det finns en Gud trots allt
+ Mycket fina färger, slår alla skärmar jag tidigare sett. Detta är en Standard Gamut, vilket är skönt då det är den standarden nästan alla spel använder.
+ Responstiden är grym. Inget input lag, minimal ghosting (syns bara när man rör kameran snabbt i WoW).

- Lite väl aggressiv anti-glare. Det ser ut som ett barn smetat honung över skärmytan. Dock försvinner detta problem då jag flyttar skärmen bakåt en bit.
- IPS-glow. I mörka partier blir det svarta i kanterna gråaktigt. Dock verkar detta vara något som kan lösas genom att flytta skärmen bakåt, så att man kan överblicka hela ytan. En fråga: Visst är det inte backlight bleeding jag ser när det lyser från kanterna? I och med att det försvinner om jag tittar rakt in i kanterna (till skillnad från BLB).

Alltså: Jag är än så länge helt otroligt nöjd. Problemen som finns verkar vara sådant som IPS generellt sett lider av, och inte något fel på min enhet.

Har sagt det tidigare. ZR2740W är den bästa IPS skärmen i 27" för spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har sagt det tidigare. ZR2740W är den bästa IPS skärmen i 27" för spel.

Jag håller med, skärmen är helt otrolig. Och den var fantastisk "out of the box". Jag har inte justerat någonting.

Visst syns en del "IPS glow" från kanterna, men det är bara om jag tar paint och gör en helt svart bild. I mörka spel/filmer märker jag inte av det. Kan inte hitta några nackdelar med denna skärm i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Jag håller med, skärmen är helt otrolig. Och den var fantastisk "out of the box". Jag har inte justerat någonting.

Visst syns en del "IPS glow" från kanterna, men det är bara om jag tar paint och gör en helt svart bild. I mörka spel/filmer märker jag inte av det. Kan inte hitta några nackdelar med denna skärm i övrigt.

Jag har också den skärmen men jag använder den bara till någon film, you tube klipp etc. Spelar gör jag bara på min dell u3011 som är min huvudskärm.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Betyder detta att du ska göra dig av med din eizo skärm du skrev att du äger i din förra tråd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Betyder detta att du ska göra dig av med din eizo skärm du skrev att du äger i din förra tråd?

Yes, den har jag redan skickat tillbaka till butiken Ingen dålig skärm i sig, men ville verkligen slå på stort den här gången och tillämpa "den slutgiltiga lösningen" på mina skärmbekymmer. Sedan jag packat upp den här nya skärmen har jag inte ens sneglat åt min 120:hzare Samsung, och det blir nog att sälja den på blocket

Permalänk

Var köpte du den?

Jag har grunnat på att uppgradera mina gamla skärmar, har idag två 4:3 skrämar och blivit bortskämd med informationstätheten, men de börjar bli trötta, syns både på skrämen och ljuset.

2st 24 widescreeen blir för stort för skrivbordet och 1st blir för dålig upplösing.

2560 x 1440 låter som den perfekta lösningen om man hittar en i hyfsat pris.

Har du någon uppfattning om jämnheten i ljusstyrka och färg över den stora skärmen? jag spelar inte spel, utan kör foto och video redigering. Inbillar mig att det är svårare att få jämn ljusstyrka ju större skärmen är?

har inte hunnit läsa några tester av denna skärm ännu men den verkar intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Var köpte du den?

2560 x 1440 låter som den perfekta lösningen om man hittar en i hyfsat pris.

Har du någon uppfattning om jämnheten i ljusstyrka och färg över den stora skärmen? jag spelar inte spel, utan kör foto och video redigering. Inbillar mig att det är svårare att få jämn ljusstyrka ju större skärmen är?

har inte hunnit läsa några tester av denna skärm ännu men den verkar intressant.

Köpte från Dustin. Beställde i onsdags och fick igår. Riktigt snabb leverans mao.

Jämnheten är perfekt i ljusa miljöer, men om man tittar på en film i ett mörkt rum så kan man se en del IPS-glow, främst i hörnen. Samma sak om man tar paint och gör en svart bild och kollar i helskärm på. Då ser man att ljusstyrkan är lite ojämn. Jag undrar om detta är något som gäller generellt på större IPS-skärmar? Usch, jag hatar verkligen att köpa ny plattskärm, eftersom det är så stora skillnader mellan exemplar. Jag hoppas jag har fått ett bra ex, och tycker inte att ojämnheten stör mig särskilt mycket

Angående upplösningen: Oh ja! Den är PERFEKT för spel. Detta är inget skryt alls, för jag har en ganska medioker dator som gick för totalt 7000 kr 2009, och jag har enbart uppgraderat grafikkortet som nu är ett Radeon 6870, men jag kan spela Metro 2033, Crysis, Skyrim, Deus Ex:Human Revolution osv. med bra frame rates (iaf nära 60) i den upplösningen. Hade jag kört en 30" med nästa snepp i upplösning hade det nog inte gått bra alls. Så upplösningen är som sagt perfekt, iaf om man inte sitter med crossfire+sli / high end gear. Då kanske man vill pusha datorn mer mot sina begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Köpte från Dustin. Beställde i onsdags och fick igår. Riktigt snabb leverans mao.

Jämnheten är perfekt i ljusa miljöer, men om man tittar på en film i ett mörkt rum så kan man se en del IPS-glow, främst i hörnen. Samma sak om man tar paint och gör en svart bild och kollar i helskärm på. Då ser man att ljusstyrkan är lite ojämn. Jag undrar om detta är något som gäller generellt på större IPS-skärmar? Usch, jag hatar verkligen att köpa ny plattskärm, eftersom det är så stora skillnader mellan exemplar. Jag hoppas jag har fått ett bra ex, och tycker inte att ojämnheten stör mig särskilt mycket

Angående upplösningen: Oh ja! Den är PERFEKT för spel. Detta är inget skryt alls, för jag har en ganska medioker dator som gick för totalt 7000 kr 2009, och jag har enbart uppgraderat grafikkortet som nu är ett Radeon 6870, men jag kan spela Metro 2033, Crysis, Skyrim, Deus Ex:Human Revolution osv. med bra frame rates (iaf nära 60) i den upplösningen. Hade jag kört en 30" med nästa snepp i upplösning hade det nog inte gått bra alls. Så upplösningen är som sagt perfekt, iaf om man inte sitter med crossfire+sli / high end gear. Då kanske man vill pusha datorn mer mot sina begränsningar.

Du skulle faktiskt bli förvånad hur bra det skulle gå med det grafikkortet i 2560x1600. Om det funkar bra i din upplösning kommer det funka super i 30 tums upplösning. Men grattis till en bra skärm, jag har en sådan själv och den är kanon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du skulle faktiskt bli förvånad hur bra det skulle gå med det grafikkortet i 2560x1600. Om det funkar bra i din upplösning kommer det funka super i 30 tums upplösning. Men grattis till en bra skärm, jag har en sådan själv och den är kanon.

Okej Det stämmer nog. Jag var väldigt nära på att köra på en Dell U3011, men av en ganska fånig anledning (pinsamt: kreditgränsen) fick det bli denna HP, som dessutom var standard gamut (vilket förenklar det lite för mig, jag är kass på kalibrering och inställningar).

Jag är nöjd med skärmen som tusan. Anti-glare tänker jag inte på längre, och det stör inte i närheten så mycket som folk skrivit på olika forum. Däremot är det lite jobbigt med IPS-glow ibland, det är som att det lyser från kanterna i mörka scener/spel, men det går bort när jag flyttar huvudet till kanten. Kan IPS glow skilja sig mellan exemplar av skärmarna (= inte modeller) ? Finns det på alla IPS?

Ni som har HP ZR2740w:

Vad kör ni för inställningar i Windows vad gäller contrast, hue, saturation, color temperature osv?
Vrider ni skärmen bakåt någonting? Jag märker att min IPS glow försvinner när jag vinklar skärmen bakåt så att den ligger i lutning uppåt (som en CRT). Dock ser det lite fånigt ut på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Är det samma panel fast mindre resp. större som sitter i ZR24W och ZR30W?
Jag har ZR24W och är rätt nöjd; efter att ha ställt in den så är den underbar.
Ett klart lyft från min tidigare syncmaster med TN.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det samma panel fast mindre resp. större som sitter i ZR24W och ZR30W?
Jag har ZR24W och är rätt nöjd; efter att ha ställt in den så är den underbar.
Ett klart lyft från min tidigare syncmaster med TN.

Jag vet inte om det är samma panel, för det finns vissa skillnader mellan t.ex. 27" versionen som jag har och 30" versionen. T.ex. har 30-versionen "Wide gamut" vilket gör att man får pula rätt mycket själv för att få till rätta färger i olika spel. Om jag inte minns fel finns det en del andra skillnader mellan de olika storlekarna, men annars verkar de besitta likartade kvaliteter Låg input lag, ingen ghosting, imponerande kontrast och färgåtergivning då man meckat lite (avsaknaden av OSD är lite knepig men värt det för att få så låg input lag). Några personer på Hardforum som hade testat våra skärmar (tror det gällde både 24 och 27-versionen) glömde bort att det var en 60hz:are när de kollade på film och spelade, så mjuka tyckte de att rörelserna var

ZR24W är ju för övrigt ett vettigt alternativ till Dell u2410. Dellskärmen verkar lida av vissa quality check issues, och den har dessutom Wide gamut som är jobbigt för alla som inte sysslar med bildredigering på seriös nivå. Vissa på Hardforum har gått igenom 4 exemplar och har fortfarande problem med rosa tinting och massiv backlight bleed på U2410 Jag vill inte smutskasta Dells skärmar, men det är ändå märkligt att U2410 rekommenderas överallt medan det tog mig ett bra tag att få upp ögonen för HP:s skärmar som ett alternativ. Hypen kring U3011 kan jag förstå på ett helt annat sätt - det verkar vara en kanonskärm.

Jag laddade ner en färgprofil från TFTcentral och vipps blev bilden ännu bättre. Ganska behändigt att man kan göra så när man själv suger på kalibrering :=)

Permalänk
Skrivet av ericone:

Jag laddade ner en färgprofil från TFTcentral och vipps blev bilden ännu bättre. Ganska behändigt att man kan göra så när man själv suger på kalibrering :=)

Jo det gör en stor skillnad.

Jag har sett att i en del seriösa tester kollar man hur väl kalibrerad skärmen är från fabrik, där det skiljer en del mellan olika skärmar, men det är ju mest intressant för folk som inte kalibrerar själv.

Jag kalibrerar skärmen själv med en hårdvarukalibrator, så det enda jag är intresserad av är att skärmen har jämn färg över ytan, har bra linjär förgåtergivning etc. För ojämnheterna kan man inte kalibrera bort, utan det är där som skillnaderna mellan kvalitetsskärm ligger för mig.

Mina gamla skärmar är förvissa kalibrerade, men ojämna, dessutom börjar det blir lite grådaskia ränder som syns i mörka bilder troligen pga åldrande i skärmen på något vis. Sånt förväntar jag mig _inte_ på en ny skärm då skulle jag bli grymt besviken.

Permalänk
Skrivet av ericone:

Köpte från Dustin. Beställde i onsdags och fick igår. Riktigt snabb leverans mao.

Jämnheten är perfekt i ljusa miljöer, men om man tittar på en film i ett mörkt rum så kan man se en del IPS-glow, främst i hörnen. Samma sak om man tar paint och gör en svart bild och kollar i helskärm på. Då ser man att ljusstyrkan är lite ojämn. Jag undrar om detta är något som gäller generellt på större IPS-skärmar? Usch, jag hatar verkligen att köpa ny plattskärm, eftersom det är så stora skillnader mellan exemplar. Jag hoppas jag har fått ett bra ex, och tycker inte att ojämnheten stör mig särskilt mycket

Tackar, ser att dustin har rätt bra pris.

Har tidigare BRA erfarenheter av HP kvalitet, något att grunna på

Permalänk
Medlem

Japp, HP verkar göra riktigt fina skärmar. Är hur nöjdd som helst med denna. Dock har jag märkt att det finns lite "clouding" som syns när man ser på ljusa färger. Det är som en liten remsa som ligger horisontellt över skärmen ganska långt ner (vanligtvis där man har sin HUD i skjutspel). Är inget som stör sådär jättemycket, men det är klart det är svårt att säga att skärmen är helt "uniform" i ljusa lägen då.

Är på pass nöjd med skärmen i övrigt, ingen backlight bleeding, inga döda pixlar osv, att jag inte tror jag kommer köra någon RMA eller retur på denna, kan nog leva med lite clouding. Tror det är banding det heter, det är som sagt som en svart remsa/rand som löper från vänster till höger långt ner och syns i vita färger.

Permalänk

Ingen skärm är perfekt, även svindyra skärmar har viss nivå av ojämnhet.

Personligen tycker jag det viktigaste är att färgtemperaturen är jämn när man tittar på foton och jämför utskrifter.

Som referens: min nuvarande gamla TN skärmar - efter kalibrering till 5000K, och mätning med spyder 3 så är kalibreringpunkten på 4994K (mitten på skärmen) direklt efter kalibrering, men övre hörned på ena sidan är ca 4800K.

200K avvikelse har knappast någon betydelse om man spelar spel, men det gör viss skillnaden när man tittar på foton och sitter och justerar vitbalansen.

Har inte hunnit kolla tester på detta på de bättre skärmarna, men ambitionen är väl att färgtemperaturen ska hålla sig inom +/- 50K över hela skärmen. Vet inte hur mycket man måste slanta upp för det dock.

Har dock funderat och kommit på att 2 st skärmar är bättre än en stor, av den anlendingen att jag när jag jobbar med bilder jämför olika belysning och simulerar färgtemperaturer och då har jag ofta kalibrerat höger och vänster skärm för olika temperaturer. Så det lutar nog åt antingen 2 st 21" eller 2 st 24", problemet är att få plats på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ingen skärm är perfekt, även svindyra skärmar har viss nivå av ojämnhet.

Personligen tycker jag det viktigaste är att färgtemperaturen är jämn när man tittar på foton och jämför utskrifter.

Som referens: min nuvarande gamla TN skärmar - efter kalibrering till 5000K, och mätning med spyder 3 så är kalibreringpunkten på 4994K (mitten på skärmen) direklt efter kalibrering, men övre hörned på ena sidan är ca 4800K.

200K avvikelse har knappast någon betydelse om man spelar spel, men det gör viss skillnaden när man tittar på foton och sitter och justerar vitbalansen.

Har inte hunnit kolla tester på detta på de bättre skärmarna, men ambitionen är väl att färgtemperaturen ska hålla sig inom +/- 50K över hela skärmen. Vet inte hur mycket man måste slanta upp för det dock.

Har dock funderat och kommit på att 2 st skärmar är bättre än en stor, av den anlendingen att jag när jag jobbar med bilder jämför olika belysning och simulerar färgtemperaturer och då har jag ofta kalibrerat höger och vänster skärm för olika temperaturer. Så det lutar nog åt antingen 2 st 21" eller 2 st 24", problemet är att få plats på skrivbordet.

Det är sant. Kanske en 24" lämpar sig bättre för bildredigering då en större yta verkar medföra en viss risk för ojämnhet. Men som du säger, ingen skärm är väl perfekt. På min 27" kan jag se en mörk remsa som går över skärmen längst ner. Den sitter där HUD/interface brukar vara vid spel, så det stör egentligen inte så mycket. Enda gången jag tänkte på den var när jag flög från ett ställe till ett annat i World of Warcraft, med HUD:en borttagen. Då kunde jag urskilja att det fanns en liten remsa där vattnet var mörkare än på resten av skärmen, men det är något jag bara såg efter att jag uppmärksammade "problemet" genom att kolla på en helt vit bild i Paint. Som sagt, jag är sjukt nöjd med skärmen i övrigt. Inga döda pixlar, ingen backlight bleeding, IPS-glowen finns inte kvar sen jag bytte skrivbordet mot matbordet och satte skärmen längre bak.

Permalänk

Jag är inte über petig på något vis, LITE ojämnheter är helt ok bara det hålls inom rimliga nivåer. Just ojämna färgtemperatur på hela 200K är rätt störande när jag sitter och ska justera vitbalansen på bilden. Då blir det ju fel beroende på var på skärmen man tittar. Bläck och fotopapper är så pass dyrt att det blir väldigt dyrt om man ska sitta och skriva ut 10 testutskrifter varje gång. Den extra slant jag lägger på kalibrering (några tusenlapper) och bra skärm tjänar jag in i bläck och fotopapper under skärmens livslängde utan tvekan.

Men det blir en IPS skärm iallafalll, antingen en liknande den du har, eller 2 st 24" 1920x1200.
HP har även fler modeller, lutar åt att det blir HP eller Asus skärm iallafall, de har bra alternative oavsett om jag väljer en eller två skärmar.

Permalänk

Om du kollar på en vit yta, typ kär upp notepad i fullskärm - ser du någon variation i vitheten utöver ev variationer i ljusstyrka? Dvs att det drar åt kallare eller varmare hållet u hörn/kanter jämfört med mitten?

Det är det jag är mest intresserad av. Ser man med ögat ingen ojämnhet om man vet vad man ska tittat efter, då är ojämnheten i färg försumbar

Permalänk
Medlem

Nej, jag ser inga ojämnheter vad gäller färgtemperatur. Ojämnheterna jag ser handlar främst om den mörka remsan längst ner, som ser ut lite som ett väldigt svagt brännmärke eller lite extra mycket AG-coating just där. I övrigt är det klart att ytbehandlingen påverkar hur man uppfattar just vita partier - ibland ser det ut att vara lite smuts mellan bilden och skärmen. Dock försvinner detta då man sätter sig en bit från skärmen.

Permalänk
Medlem

Damn, den där svarta remsan börjar störa mig mer och mer Trodde inte jag skulle fästa mig så mycket vid den, men den syns mer och mer tycker jag. Vet ej hur jag ska göra, om jag ska köra på RMA eller ångerrätten. Är ju nöjd med skärmen och är rädd att nästa exemplar jag får har någon död pixel eller backlight bleeding. Förbannade platt-skärmar, att det alltid ska vara något produktionsfel på dom...

Bild på fenomenet: http://img864.imageshack.us/img864/6712/01vitbild.jpg

Kanske förstorar jag upp saker och ting? Kanske är jag en extrem pedant fast i Freuds anala fas? Ni får avgöra med denna bild. Zooma gärna in lite och se vad ni tycker. Är detta värt att hetsa upp sig över?

Permalänk
Skrivet av ericone:

Förbannade platt-skärmar

Förstår dig till 100%!!

Det ser ju inte extremt ut på något sätt... men jag skulle nog också störa mig på det, någonting jag definitivt kan acceptera på mina gamla skärmar, men ingenting jag förväntar mig om jag lägger ut 7k för att får nya skärmar.

Frågan är om det är den typen av slumpmässiga ojämnheter i den skrärmen, isåfall kanske det inte hjälper att byta.

Skrivet av ericone:

Kanske är jag en extrem pedant fast i Freuds anala fas?

Det är nog fler av oss som är fast där isåfall

Permalänk
Medlem

Jag har ingen ips glow på min Dell U3011 eller problem som du har på din.

Permalänk
Medlem

Hehe, precis, har man lagt ut 7000kr+ på en skärm vill man för tusan att den ska vara någorlunda jämn över bildytan och inte lida över artefakter som man kan vänta sig på en laptop-skärm i 2000kr klassen.

Kanske sant att dessa defekter inte finns på en U3011, men jag var lockad av den låga input lagen på HP´s skärmar , och dessutom har jag läst att de ska vara hyfsat kvalitetstestade i fabrikerna. Men samtidigt finns risken att jag byter mot ett annat exemplar och upplever samma problem + backlight bleeding och döda pixlar. Det är förbryllande att man inte bemästrat LCD-tekniken på ett sådant basalt sätt att man åtmistone kan göra skärmar fria från defekter som döda pixlar, backlight bleeding och clouding. Förmodligen är det väl så att gemene man inte lägger märke till dessa fel, och därför blir det lönsamt att snabbtillverka paneler utan att kvalitetskontrollera dem. För mig som dock är lite "anal" över min hårdvara och kräver det allra bästa för de pengar jag lägger ut blir det psykiskt påfrestande, för man blir aldrig 100% nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Hehe, precis, har man lagt ut 7000kr+ på en skärm vill man för tusan att den ska vara någorlunda jämn över bildytan och inte lida över artefakter som man kan vänta sig på en laptop-skärm i 2000kr klassen.

Kanske sant att dessa defekter inte finns på en U3011, men jag var lockad av den låga input lagen på HP´s skärmar , och dessutom har jag läst att de ska vara hyfsat kvalitetstestade i fabrikerna. Men samtidigt finns risken att jag byter mot ett annat exemplar och upplever samma problem + backlight bleeding och döda pixlar. Det är förbryllande att man inte bemästrat LCD-tekniken på ett sådant basalt sätt att man åtmistone kan göra skärmar fria från defekter som döda pixlar, backlight bleeding och clouding. Förmodligen är det väl så att gemene man inte lägger märke till dessa fel, och därför blir det lönsamt att snabbtillverka paneler utan att kvalitetskontrollera dem. För mig som dock är lite "anal" över min hårdvara och kräver det allra bästa för de pengar jag lägger ut blir det psykiskt påfrestande, för man blir aldrig 100% nöjd.

Nu vet jag ju inte vad det kostar att tillverka din sjutusenkronorsskärm, men det är klart att det går att göra bättre saker. Kanske lite bättre till samma pris, men om man lägger 30 papp på en Eizo t.ex. så är ju inte grundtekniken annorlunda. Däremot kvalitetskontroll, komponentkvalité, dyra speciallösningar, osv.

Permalänk

Jag funderar mer och mer på om jag överhuvudtaget ska köpa några nya skärmar.

Tanken med IPS skärmar är att de har mycket bättre färgåtergivning (viktigast för mig), samt har bra bild även från ej perfekt vinkel.

Men basic grejorna om att det ska vara jämn kvalitet över hela skärmytan är givetvis viktigare, och frågan är om ojämnheterna i en IPS skärm inte är bättre än i en TN skärm? Då kan jag lika gärna köpa en ny TN skärm istället, då får jag två stycker av de bästa TN skärmarna för mindre av vad en 1 dyr skärm kostar.

Färgdjuper är förvisso viktigt men om skärmen ändå är ojämn som en bucklig amazon kommer ju färgerna i själva verkar inte att stämma ändå beroende på var på skärmen man tittar. Det är ju inte bara det man man behöver FLER färger utan att det ska vara RÄTT färger också.

Jag har en skärmkalibrator så om fabrikkalibreringen är dålig gör mig in ett skvatt, däremot ojämnheter i skärmen går inte att kalibrera bort.

Om man nu struntar i färddjup, betrakningsvinklar etc, vilken skärmtyp är mest jämn tro? Någon som har koll på rak arm? Klart IPS tekniken kanske är bättre i sig, men om det är samma kvalitet på skärmytan så är frågan vad man tjänar?

Ungefär som att ha en värsting CMOS sensor bakom att kasst objektiv som ändå förstör bilden.

Permalänk

hittad denna tråd på dpreviews vet dock inte hur man kan lita på trådskrivaren

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1004&message...

"Dell U2410 ($500, or less on sale): A very good wide-gamut panel. Not up to the standards of the above monitors, but certainly adequate for use on-location (breaking a $500 screen is not the end of the world) or if you don't make your income from what your monitor shows. These screens really excel in brightly lit environments, but the downside is that shadow details and uniformity suffer at luminance settings below 140 cd/m2. Calibration is also an issue. None of the available packages can communicate over DDC reliably with the U2410. Finally, this panel is being replaced by the cheaper (in all senses of the word) U2412M.

Asus PA246Q ($500): Another good P-IPS wide-gamut panel. Across screen color and luminance uniformity can be variable; may require returning a panel to get a good one. ColorEyes Display does control the monitor using DDC which makes a huge difference in shadow uniformity. Once CED supports the i1Display Pro, this will be a very viable combination.

NEC EA232WMi ($270): Standard gamut, W-LED backlight. We use these (and the older EA231WMi) as palette monitors. I find the 1080 pixel height too small for photo editing, but as a secondary monitor it works. The new 232 version offers improved shadow resolution and less across-screen luminance variation than its predecessor. Calibrating the sucker accurately requires either an i1Display Pro or BasICColor Discus. The cost for the calibration system is roughly the same as the monitor (i1) or 5x the cost for the Discus.

Dell U2412M ($340). Also standard gamut, W-LED. Has the advantage of 16:10 aspect ratio over the NEC EA232WMi, giving you 1200 vertical pixels to work with. The extra 120 pixels may not seem that much, but they come in handy for editing. Viewing angles and both luminance and color uniformity slightly inferior to the NEC EA232WMi. The only improvement I can note over the U2410 is in the anti-glare coating, and you'll only see that if far too much light is falling on the screen in the first place. The extra $150 for the U2410 or Asus PA246Q is money well spent. "

Undras om denna ojämna kvalitet är normal, för alla skärmar i denna klass.

En betydligt dyrare skärm fick dock fina omdömen

"Quato Intelliproof ($1500 - $2500 for 24-27" monitors + $150 for calibration software). Can't find much to fault in the 24" LED display unless you want to work at luminance values under 130cd/m2 or edit video. Wide gamut, superb uniformity, good viewing angles. Difficult to obtain in the US. "

Permalänk

För tillfället göra jag ca 120cd/m2 på mina skärmar vilket brukar vara rekommendation vid skärmkalibrering, högre än så så blir det jobbigt att sitta framför dator för längen. Det tragiska är att många skärmar fungerar dåligt vid lägre ljusstyrka. Man blir ju tokig av att sitta och stirra in i en skärm som är för ljus...

Permalänk
Skrivet av ericone:

För mig som dock är lite "anal" över min hårdvara och kräver det allra bästa för de pengar jag lägger ut blir det psykiskt påfrestande, för man blir aldrig 100% nöjd.

Testa att dra upp ljuset på skärmen och se om fenomenet minskar

Permalänk
Medlem

Det är alltså ojämn bakgrunds belysning.
Är väll bara chansa och se. Bra dock att läsa mer om de modeller man är intresserad av för att få ett snitt på hur många eventuellt har problem med dessa mindre uppmärksammade problemen. Har för mig att CCFL skärmar kan ha det enklare med jämnare belysning. LED edge-lit brukar vara mest problem med.