Permalänk

Tid & Datum

Hej swec!
Kan någon hjälpa mig och förstå varför Tid & Datum ändrar sig?
Kan gå några dagar innan datorn slår om tiden och oftast är det från typ om klockan igentligen är 16:00 så säger datorn 03:50 kanske.
datumet har jag iof bara fått ändra tbx någon gång men klockan börjar bli irriterande.
Ställt om i både bios och i windows (7) men inget tycks hjälpa.
sökte lite här på forumet men hittade inget om det.(tråden kan även ligga fel:S)
Morderkortet är ett Asus MAXIMUS IV EXTREME. http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/Maximus_IV_...
Har inga övriga problem vad jag kan komma på.
MvH

Permalänk

Kan det vara så att batteriet på moderkortet är dåligt ? Det som håller koll på klockan när datorn är avstängd/offline. Har du inställt på att den ska hämta tiden automatiskt från windows eller liknande (time.windows.com) ? Annars klicka på klockan och tryck "Ändra inställningar för tid och datum". Byt flik till "Internettid" och sedan läs vad som står. Ändra inställningarna om det inte är aktiverat!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Skrivet av Killerclown:

Hej swec!
Kan någon hjälpa mig och förstå varför Tid & Datum ändrar sig?
Kan gå några dagar innan datorn slår om tiden och oftast är det från typ om klockan igentligen är 16:00 så säger datorn 03:50 kanske.
datumet har jag iof bara fått ändra tbx någon gång men klockan börjar bli irriterande.
Ställt om i både bios och i windows (7) men inget tycks hjälpa.
sökte lite här på forumet men hittade inget om det.(tråden kan även ligga fel:S)
Morderkortet är ett Asus MAXIMUS IV EXTREME. http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/Maximus_IV_...
Har inga övriga problem vad jag kan komma på.
MvH

Du har inte fel tidszon inställd eller så? Då kanske den ändrar automatiskt varje gång den uppdaterar tiden mot internet.

För övrigt så har jag svårt att se kopplingen mellan din fråga och kylning och överklockning.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Piratkopia?

Kan inte vara så att du har en Olaglig kopia av windows med en crack som beter sig på detta viset för att lura windows att du fortfarande har en testperiod kvar?

Visa signatur

Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | Intel® Core i5-2500K | Radeon HD 6970 2GB GDDR5 |8 Gig Corsair 1600 Mhz | Cooler Master Silencio 550

Permalänk

Lite sammanfatning av era förslag mm.
Batteriet kan va dåligt men Morderkortet är bara 2 månader typ.
Kollade Time.windows.com och bestämde mig att stänga av den
Och nej ingen Piratkopia med tex loopad demo version.
Tack för era svar får återkomma mer imorgon

Permalänk
Skrivet av Killerclown:

Lite sammanfatning av era förslag mm.
Batteriet kan va dåligt men Morderkortet är bara 2 månader typ.
Kollade Time.windows.com och bestämde mig att stänga av den
Och nej ingen Piratkopia med tex loopad demo version.
Tack för era svar får återkomma mer imorgon

Ehm varför ska du stänga av automatisk hämtning av tiden ? Mycket smidigt!

Så här borde du ha om du bor i Sverige

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Skrivet av Evilmonkey:

Ehm varför ska du stänga av automatisk hämtning av tiden ? Mycket smidigt!

Så här borde du ha om du bor i Sverige

http://i.imgur.com/IjeiP.jpg

http://i.imgur.com/QmQWQ.jpg

Har så nu. tack för alla svar!
Testar detta men tror redan jag haft så men endå att det ändras:S
MvH