Permalänk
Medlem

Offset i5 2500K + P8Z68-V = omöjligt?

Hej kära Sweclockare!

Som namnet på tråden antyder har jag försökt att klocka min processor i Offset läge igenom att följa denna guide samt genom att låsa tråden Sandy Bridge: Överklockningsresultat med hjälp av "offset".

Det som händer dock, när jag försöker ändra klocken är att den ändrar icke turbo, även fast det inte är den jag ändrar. Vilket jag är ganska säker på.
Jag ändrar "By All Cores". Ser ganska mycket ut som på denna bild:

Jag har dock "fegat" lite och bara ändrat till 40, vilket alltså ger 4GHz. Lite läskigt för då säger den att den ska gå upp i 5.9GHz i Turbo. Blev såklart rädd att den skulle gå upp i Turbo så jag bootade om datorn och ändrade ganska snabbt.

Finns ju alltså ett annat ställe vilket jag inte hittar en bild, samt inte orkar ta en screen på heller, om det inte verkligen är nödvändigt.
Det står ganska tydligt något i stil med klock innan turbo dock. Vilket alltså Inte bör vara den jag vill ändra på.

Frågan är ju alltså uppenbar. Vad gör jag för fel? Eller är det min hårdvara det är fel på? Går det inte att klocka igenom Offset med P8Z68-V? Är det någon detalj jag måste ändra innan?

Tack på förhand,

Stavning, förtydligande
Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk

Jag har en 2500K med ett P8Z68-V Pro Gen3. Jag tittar själv på att överklocka så detta följs med intresse.

För att testa hur min reagerade så provade jag att ändra på min utan att verkställa (håller på att testa att systemet är 99,9% stabilt innan jag börjar ).
Men när jag jag ändrar från Auto på multiplikatorn så ändras turbo till det som jag ställer den på. Jag hade dock kvar på auto på spänningen (verkställde som sagt inte). Jag återkommer med vad jag stöter på om du inte får något annat svar innan dess.
Då arbetet tar en del tid så kan jag inte riktigt se att jag hinner prova särkilt mycket denna sida helgen.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var väldigt enkelt att klocka
Tog bara ett par försök innan jag hade hittat en stabil klock @ 4.5Ghz 1.320V (0.920v IDLE) som fungerade under 12H prime/blend.
Följde en guide som jag hittade, tar och postar den i tråden när jag kommer hem.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Det går bra att offset klocka med det moderkortet, har gjort det på mitt
Det du ska tänka på är att du kan ställa multipeln på två ställen.
För Turbo mode och vanlig.

Det är alltså Turbo mode som på bilden du ska ändra och inte den andra vilket jag tror du gjorde (den ska stå på auto så att datorn kan klocka ner sig själv när den inte belastas).
Kan vara en bra ide att navigera runt lite i UFEI biosen en stund och memorera lite vad saker och ting är innan du ger dig i kast med överklockningen så att du kan vara säker på att du ändrar rätt saker.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Jag har en 2500K med ett P8Z68-V Pro Gen3. Jag tittar själv på att överklocka så detta följs med intresse........
.....

Tack! Återkom gärna, trots att folk svarat, för att berätta hur det har gått för dig! Alltid kul att veta.

Skrivet av lord_tito:

Jag tyckte det var väldigt enkelt att klocka
Tog bara ett par försök innan jag hade hittat en stabil klock @ 4.5Ghz 1.320V (0.920v IDLE) som fungerade under 12H prime/blend.
Följde en guide som jag hittade, tar och postar den i tråden när jag kommer hem.

Är säkerligen enkelt, när det inte strular! Kan inte förstå varför det blir konstigt när jag gör. Verkar ju som vi gör på samma sätt? Ändrar värdet jag visat på bilden? Den guiden vore toppen! För det inte är guiden jag länkat va?

Skrivet av ecidemon:

Det går bra att offset klocka med det moderkortet, har gjort det på mitt
Det du ska tänka på är att du kan ställa multipeln på två ställen.
För Turbo mode och vanlig.

Det är alltså Turbo mode som på bilden du ska ändra och inte den andra vilket jag tror du gjorde (den ska stå på auto så att datorn kan klocka ner sig själv när den inte belastas).
Kan vara en bra ide att navigera runt lite i UFEI biosen en stund och memorera lite vad saker och ting är innan du ger dig i kast med överklockningen så att du kan vara säker på att du ändrar rätt saker.

Kanon! Skönt att veta att det går i alla fall. För att summera alla svar.
Tänker ju på det! Har nämnt det i tråden, och det är på bilden jag ändrar. Inte på det andra stället. Känns bara som det är någon inställning som knasar?
Är ju, som sagt, säker på att jag ändrar på den på bilden, och att den andra står på Auto.

Tack för alla svar! Hoppas vi kan komma fram till varför det inte fungerar,
Med vänliga hälsningar,

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Här har du guiden jag följde
http://rog.asus.com/forum/showthread.php?2161-ASUS-P8P67-Seri...

Dock behandlade den inte offset voltage.
Utan jag sökte runt lite här på Sweclockers och efter lite trådläsning listade jag ut det.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk

Tjena,
Jag använde mig utav denna guide när jag klockade min till 4,5GHz och det fungerade med prime95 i 8h samt att värmen låg på cirka 69-71 grader som högst

http://youtu.be/WMZoWOpry40

Mvh
Flygarfisken

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att det skulle vara omöjligt kör i 4.5Ghz offset med ca: 1.27-1.28V, o har en polare med samma HW som också gör det. (har dock Pro varianten av kortet).

Låter konstigt att du skulle ändra "icke turbo", den ligger väl som standard alltid på 16x100Mhz på 2500k?

Testa med en LÄTT överklockning och boota upp i windows, dra sedan igång cpu-z / hw-monitor.. och prime.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Omöjligt är det väl inte.

Har LX-varianten av brädan och kör 2500k i 4.5Ghz på 1.3 volt. Verkar inte överstiga 55 grader med en H80 @ low, dock ska det nog stresstestas mer för att se om det verkligen är stabilt. Auto offseten körde upp volten till 1.44 på 4.5Ghz, får se hur mycket stryk den verkligen tål innan stabiliteten försvinner.

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Tjena,
Jag använde mig utav denna guide när jag klockade min till 4,5GHz och det fungerade med prime95 i 8h samt att värmen låg på cirka 69-71 grader som högst

http://youtu.be/WMZoWOpry40

Mvh
Flygarfisken

Den där snubben är ju skön... säger att man ska spara ström genom att sätta igång "Speed Step" så att klockfrekvensen sänks. Ja den sänks men han använder Manual voltage vilket gör att hans volt är låst till 1.3 eller vad han nu hade hela tiden. För att volten ska sänkas och därmed SPARA ström så måste man använda offset mode.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Den där snubben är ju skön... säger att man ska spara ström genom att sätta igång "Speed Step" så att klockfrekvensen sänks. Ja den sänks men han använder Manual voltage vilket gör att hans volt är låst till 1.3 eller vad han nu hade hela tiden. För att volten ska sänkas och därmed SPARA ström så måste man använda offset mode.

dock utan last även på fast volt så drar det inte mycket ström, kolla coretemp exempelvis som visar watt i realtid.
brukar ligga runt kanske 10-20w i idle även om multipeln har gått up utan belastning då.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

dock utan last även på fast volt så drar det inte mycket ström, kolla coretemp exempelvis som visar watt i realtid.
brukar ligga runt kanske 10-20w i idle även om multipeln har gått up utan belastning då.

så varför ska man då köra Offset egentligen? ;P

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Skrivet av erikom:

så varför ska man då köra Offset egentligen? ;P

Om jag förstått detta korrekt så finns det kodat i varje processor (som stöder offset) ett VID för "varje" klockfrekvens som processor är tänkt att fungera vid.
VID talar om den spänning som processorn ska ha för att stabilt köra vid den aktuella frekvensen. Med offset värdet så säger du hur mycket över/under den angivna spänningen du vill att det ska vara.
Många kan använda en negativ offset då Intel troligen vill att processorn vi normal oklockad drift inte ska vara instabil och därför lagt till en säkerhetsmarginal.
Så med ändring av frekvensen så ändras spänningen till processorn, när speedstep går in och sänker till 1600MHz så sjunker även spänningen till processorn och minskar den effekt som ger värme i processorn.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Om jag förstått detta korrekt så finns det kodat i varje processor (som stöder offset) ett VID för "varje" klockfrekvens som processor är tänkt att fungera vid.
VID talar om den spänning som processorn ska ha för att stabilt köra vid den aktuella frekvensen. Med offset värdet så säger du hur mycket över/under den angivna spänningen du vill att det ska vara.
Många kan använda en negativ offset då Intel troligen vill att processorn vi normal oklockad drift inte ska vara instabil och därför lagt till en säkerhetsmarginal.
Så med ändring av frekvensen så ändras spänningen till processorn, när speedstep går in och sänker till 1600MHz så sjunker även spänningen till processorn och minskar den effekt som ger värme i processorn.

Ja jag vet hur offset fungerar men personen som citerade mig tidigare sa att man sparar ström även om man inte kör offset och låser volten till t.ex. 1.3 v.

då undrar jag vad vitsen med att köra offset är.

jag själv kör redan offset och vet hur det fungerar.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Ja jag vet hur offset fungerar men personen som citerade mig tidigare sa att man sparar ström även om man inte kör offset och låser volten till t.ex. 1.3 v.

då undrar jag vad vitsen med att köra offset är.

jag själv kör redan offset och vet hur det fungerar.

man spar lite mer ström med offset samt att processor mår lite bättre av att gå ner i spänning när det endå inte behövs så den får längre livslängd. Men som sagt du kommer bara att se en hög effektförbrukning under belastning, precis som med gpu:er som alltid ligger under en och samma spänning.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

man spar lite mer ström med offset samt att processor mår lite bättre av att gå ner i spänning när det endå inte behövs så den får längre livslängd. Men som sagt du kommer bara att se en hög effektförbrukning under belastning, precis som med gpu:er som alltid ligger under en och samma spänning.

okey! tack för infon, blev lite fundersam bara över om det nu var värt att fortsätta köra offset. Antar att jag ska köra vidare på det.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

okey! tack för infon, blev lite fundersam bara över om det nu var värt att fortsätta köra offset. Antar att jag ska köra vidare på det.

Ja, offset är att rekommendera så fortsätt på det

Här är lite bilder för att illustrera det jag pratar om:

Min dator i idle och nerklockad som den ska via speedstep:

Fortfarande idle fast tvingat upp datorn i 4.6Ghz:

Och nu under 100% load med prime95:

Notera skillnaden mellan 4.6Ghz i idle och load

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flygarfisken:

Tjena,
Jag använde mig utav denna guide när jag klockade min till 4,5GHz och det fungerade med prime95 i 8h samt att värmen låg på cirka 69-71 grader som högst

http://youtu.be/WMZoWOpry40

Mvh
Flygarfisken

Ingen mer än jag som reagerade på att hans processor var runt 52 grader redan i bios? Undrar vad den ligger på i load i 4,5GHz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Låter konstigt att det skulle vara omöjligt kör i 4.5Ghz offset med ca: 1.27-1.28V, o har en polare med samma HW som också gör det. (har dock Pro varianten av kortet).

Låter konstigt att du skulle ändra "icke turbo", den ligger väl som standard alltid på 16x100Mhz på 2500k?

Testa med en LÄTT överklockning och boota upp i windows, dra sedan igång cpu-z / hw-monitor.. och prime.

Jag ändrar ju inte icke turbo. Jag ändrar turbo. Men ändå ändrar den icke turbo väl inne i Windows. Vilket är problemet. När jag ändrar ligger den alltså på 4GHz i non turbo, och så står det att den går upp i 5.9GHz i Turbo. Vilket jag, som jag tidigare skrev, verkar läskigt. Och fel. Vet inte vad jag gör för fel. Eller vad jag istället ska ändra. Eftersom ni alla säger att den jag ändrar är den rätta. Måste ju vara någon annan inställning som är knasig då?

Att testa med lätt klockning är ju irrelevant, det är ju mer eller mindre det jag gör redan. Det är inställningen som jag är ute efter. Varför det blir tokigt.
Inte hur själva klockningsprocessen i sig går till.

Skrivet av ecidemon:

Ja, offset är att rekommendera så fortsätt på det

Här är lite bilder för att illustrera det jag pratar om:

Min dator i idle och nerklockad som den ska via speedstep:
http://img715.imageshack.us/img715/7828/coretemp1600.png

Fortfarande idle fast tvingat upp datorn i 4.6Ghz:
http://img651.imageshack.us/img651/1637/coretemp4600noload.pn...

Och nu under 100% load med prime95:
http://img851.imageshack.us/img851/2078/coretemp4600load.png

Notera skillnaden mellan 4.6Ghz i idle och load

Ser grymt ut! Något liknande jag vill uppnå.. Kan inte förstå vad jag gör för fel. :<

Edit: Testade precis. Ändrade där man ska ändra (som på bilden), och det som ändras är Innan turbo mode (med ett turbo mode på härliga 5.9Ghz...). What the...?!

Med vänliga hälsningar,

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Jag ändrar ju inte icke turbo. Jag ändrar turbo. Men ändå ändrar den icke turbo väl inne i Windows. Vilket är problemet. När jag ändrar ligger den alltså på 4GHz i non turbo, och så står det att den går upp i 5.9GHz i Turbo. Vilket jag, som jag tidigare skrev, verkar läskigt. Och fel. Vet inte vad jag gör för fel. Eller vad jag istället ska ändra. Eftersom ni alla säger att den jag ändrar är den rätta. Måste ju vara någon annan inställning som är knasig då?

Att testa med lätt klockning är ju irrelevant, det är ju mer eller mindre det jag gör redan. Det är inställningen som jag är ute efter. Varför det blir tokigt.
Inte hur själva klockningsprocessen i sig går till.

Ser grymt ut! Något liknande jag vill uppnå.. Kan inte förstå vad jag gör för fel. :<

Med vänliga hälsningar,

Prova följande:

Först går du in i UEFI och väljer Normal profilen utav de tre som ses i Easy mode.
Då ska allt vara standard, med andra ord, börja utan overcklock och helt stock/default.

Boota upp windows och kör medföljande Asus AI suit 2 (ladda hem den från asus hemsida under drivrutiner för ditt moderkort)

Klicka på Auto Tuning och välj "Fast"
AI Suite kommer då att göra en snabb överklocking inklusive stress test och processorn kommer att hamna på ungefär 4.4Ghz
Datorn kommer även att starta om, det är normalt och när den kommer in i Windows igen så visar den resultatet och du kan klicka på OK.

Nu är det överklockat och detta är skrivet till UEFI/Bios.

Boota nu om och gå tillbaka in i UEFI och Advanced.
Sätt tillbaka Bclk till 100Mhz då AI Suite gillar att peta upp den en smula vilket kan leda till ostabilitet.
Kolla även Volten att den står på Offset och inte manual. Det spelar ingen roll nu om den står på + eller -
Låt själva inställningen av Offset volten ligga på Auto tillsvidare.

Sätt Loadline calibration på Extreme om den inte redan står på det.

Du borde nu ha en Overcklock på 4.4Ghz eller så beroende på vad AI satte Multiplern på i Turbo mode, med offset voltage regulerat på Auto.

Använd CPU-Z och senaste Coretemp för att kolla spänningen "VID" under Idle och 100% Load (kör Prime95 med BlendTest)

Du är ute efter en vcore på ungefär 1.35 på 100% load.
Om du hamnat där redan nu med Offset Auto så kan du nöja dig med det men om du vill så kan du prova att gå tillbaka till UEFI Advanced och sätta Offset till "-" och sedan ändra volten från auto med ett steg (tryck på + tangenten, tänk på med en negativ Offset så det värde du lägger på (0.005v) är alltså en minskning av volten du såg under load på auto, så resultatet nu om det var 1.35v förut blir alltså 1.345)
Stress testa igen en stund för att se om det fortfarande är stabilt, om Ja, gå tillbaka till UEFI och sätt Offset - 0.010v och gör om samma process. Gör om detta fram tills att blir ostabil och då går du tillbaka ett steg på Offset voltage där det senast var stabilt.

Skulle det inte fungera alls på en negativ offset så gör du precis samma fast använd en positiv offset voltage och öka med 0.005v i taget tills det blir stabilt.

Tanken är att du ska klocka så högt du kan med Turbo Multipeln men endå inte gå över 1.35v på cpu:n och att använda AI Suite till att göra dina overklock inställningar som du sedan justerar manuellt.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk

Genom att enbart ändra "by all cores" till 50 istället för original uppnådde jag det här resultatet:

Frågan jag ställer mig, vad händer om du gör samma sak med önskad hastighet.

Och är det någon fara med att göra detta? (Temperaturen maxar väldigt kort tid på 74 grader men ligger normalt på kring 68 under ett prime95 pass på några timmar.)

Jag noterar också att föregående post handlar om att volten ska ligga så nära 1.35 som möjligt vilket min springer iväg ifrån med marginal beroende på att allt är satt på auto. Men är detta inte i slutändan ändå en fråga om kylning?

Visa signatur

[Moderkort: ASUS P8Z68 v-PRO] - [CPU: Intel i5 2500K @ 4.6 GHz] - [Kylning: Corsair H100 @ 58*C 6h Prime95] [Minnen: Corsair XMS3 CL9 2x4 @ 1333mhz] - [GPU: ASUS 560ti DCU II TOP 1GB @ 990mhz] [SSD: OCZ Agility 3 120GB] - [Chassi: Corsair Obsidian 650d] - [Övrigt: Dell U2311H - Steelseries Siberia v2 - Steelseries 6gV2 - Logitech MX510]

Permalänk
Medlem

Med en 2500K på 4.6 kan man köra Offset på -0.080v utan problem; alltså CPU Voltage: Offset Mode, Offset Sign Mode: minustecknet och CPU Offset Voltage: 0.080. Som ecidemon skrev är det viktigt att man börjar i "Normal" under EZ Mode-sidan, vilket den första bilden skvallrar om inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Testade precis. Ändrade där man ska ändra (som på bilden), och det som ändras är Innan turbo mode (med ett turbo mode på härliga 5.9Ghz...). What the...?!

Med vänliga hälsningar,

Jag tror efter dom trådar jag har läst så ska du, om man tittar på den bilden du postat i första inlägget så har du valt på "AI Overklock Tuner" MANUAL, jag tror du ska välja OFFSET nånting där istället.

prova det.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Prova följande:

Först går du in i UEFI och väljer Normal profilen utav de tre som ses i Easy mode.
Då ska allt vara standard, med andra ord, börja utan overcklock och helt stock/default.

......

Tanken är att du ska klocka så högt du kan med Turbo Multipeln men endå inte gå över 1.35v på cpu:n och att använda AI Suite till att göra dina overklock inställningar som du sedan justerar manuellt.

Ska testa detta när jag har tid och ork. Är väl inte Offset dock? Alltså att processorn klockar upp/ner? Eller blir det när jag ändrar det jag ändrar på slutet i din "guide"? Ändrar inte auto OC massa konstiga saker? Eller är det bara blck man bör ändra tillbaka sedan? Inget annat, skumt?

Tack!

Med vänliga hälsningar,

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Ska testa detta när jag har tid och ork. Är väl inte Offset dock? Alltså att processorn klockar upp/ner? Eller blir det när jag ändrar det jag ändrar på slutet i din "guide"? Ändrar inte auto OC massa konstiga saker? Eller är det bara blck man bör ändra tillbaka sedan? Inget annat, skumt?

Tack!

Med vänliga hälsningar,

ja om blck har ändrats ställ tillbaka den till 100
Offset har med volten att göra som jag beskrev hur du ska ställda. Även om du ställer en fast vcore kommer cpu:n att klocka ner vid idle via speedstep. Med offset går även volten ner vid idle som då är mer optimalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norton:

Med en 2500K på 4.6 kan man köra Offset på -0.080v utan problem; alltså CPU Voltage: Offset Mode, Offset Sign Mode: minustecknet och CPU Offset Voltage: 0.080. Som ecidemon skrev är det viktigt att man börjar i "Normal" under EZ Mode-sidan, vilket den första bilden skvallrar om inte är fallet.

Helt fel!!! (nästan) beskrivningen hur du gör för att ändra offset är bra.
Det beror helt enkelt på vad man har fått för cpu vissa kan klara bättre än ditt exempel medans andra inte ens skulle klara -0,005v i 4,0.
ALLA processorer är olika vissa klockar extremt bra,vissa klara knappt inget över org,vissa kräver oerhört med volt,vissa klarar sig med väldigt lite volt.

Runt 4,5 klara dom flesta 2500k men vcore kan vara väldigt olika på olika exemplar.
Ska du upp i 4,7-4,8 så är det betydligt mindre ex som klarar det och 5,0+ så är det ganska få som klarar det samtidigt som det finns några få ex som inte klarar över 4,0.

Sen finns problemet med att olika moderkort har samma stabilitet i vcore som det andra (och JA det kan skilja mellan olika kort i samma serie,tillverkar) och man måste då höja,sänka vcore 0,010v för att kompensera detta.
OSV,osv,osv,osv,osv.

Dvs vad vcore,offset ska stå på har mer att göra med just det exet av cpu,mb än vad det står på forum,guider,ditt och mitt reslutat.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

I andra fall skulle jag hållit med dig, men kombinationen 2500K och P8Z68 med EFI Bios känns otroligt felsäkert. Jag är säker på att enbart ett ytterst fåtal prollar kräver de mängder volt du verkar tro. Vid närmare 5Ghz, visst då krävs det mer om det ens går att få stabilt, men var i tråden ser du de siffrorna eftersökas. Som det skrivits här redan och på andra ställen, så är ett Offset värde som ger 1.28v helt okej för de flesta vid normalklockningen 4.5-4.6Ghz. Core Temp visar fortfarande 1.3511 (utan sifferväxlingar uppåt) under prime95-load och man eliminerar risken att volten sticker iväg till 1.4-1.6, helt i onödan, som den kan göra på "Auto". Det värsta som kan hända med undervoltning är att man får en blåskärm och måste höja volten litegrann (minska offseten), fördelen är att man skalar av några grader och får en svalare/tystare dator.

Typ hälften av grejerna som ändras i Youtube-videon är dessutom helt onödiga och kan lämnas på default/auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bladezkin:

Genom att enbart ändra "by all cores" till 50 istället för original uppnådde jag det här resultatet:

http://img593.imageshack.us/img593/3530/76116482.jpg

Frågan jag ställer mig, vad händer om du gör samma sak med önskad hastighet.

Och är det någon fara med att göra detta? (Temperaturen maxar väldigt kort tid på 74 grader men ligger normalt på kring 68 under ett prime95 pass på några timmar.)

Jag noterar också att föregående post handlar om att volten ska ligga så nära 1.35 som möjligt vilket min springer iväg ifrån med marginal beroende på att allt är satt på auto. Men är detta inte i slutändan ändå en fråga om kylning?

Jag skulle nog ha varigt lite tydligare angående volten.
~1.35v är alltså Intels rekommendation, kan du hålla dig inom de ramarna så ska processorn inte gå sönder. Överklockare har dessutom bittert erfaret SB exemplar som gått sönder redan straxt över 1.35v. Det är ingen norm men det är en risk associerad med volt över 1.35 som man bör ha i åtanke.

Så är man lite nybörjare med överklockning och vill ha en stabil 24/7 klockning så kan det vara en mycket bra idea att hålla sig inom ramarna i alla fall till att börja med och senare börja tänja på gränserna efter man läst på sig ordäntligt. Jag tycker också att det är en bra idea att kolla resultaten från flera andra klockningar för att få sig ett hum om vad man kan förvänta sig av både moderkort och processor man har.
Så med gott samvete vill jag helt enkelt inte rekommendera volt över 1.35v i denna tråden

Så för att svara på din fråga.
Att ligga lite över 1.35v kan vara helt ok så länge du kan ta hand om värmen, men innebär också en ökad risk och vad du sen känner dig bekväm med enligt vad du ser andra exemplar prestera men satsa aldrig mer än du har råd att förlora!
Lite mer extrema klockningar på över 5Ghz kan kräva vcore runt 1.5v för stabilitet.

På min i7a har jag + offset 0.010v och hamnar då rätt stabilt på 1.351v under prime95 load. på Auto går den upp bara en smula till 1.357 - 1.36v och hoppar runt lite men den lilla skillnaden ger en då några fler varma grader som jag helst slipper
Efter som att jag inte sitter i ett Sweclockers test lab och får prylar skickade till mig utan måste snällt punga ut för allt själv så vill jag nog inte lägga allt förmycket risk på min klock då det är tänkt att det ska hålla i några år.

I AI Suite 2 kan du kolla sensor monitor och CPU temp. Den visar processorns temperatur (inte samma som temp per kärna som programmet CoreTemp visar) den ska ligga under 72c för att vara inom Intels specifikationer. Hamnar den på 72c eller över så skulle jag tippa på att core temperaturerna ligger någonstans över 80c vilket jag inte skulle vara bekväm med (AI Suite kommer att poppa upp med en varning om detta sker)

Temperaturen per kärna är inte menat som ett verktyg för oss för överklocking utan är en funktion Intel använder för att bestämma när processorn ska tvingas ner när kärnorna blir för varma (Throtteling vid TJ-Max 98c för dessa modeller) Core temp sensorerna är heller inte så exakta var av att du kan se rätt stora skillnader från kärna till kärna på en del exemplar och de behöver de inte vara heller för att fylla sin funktion så det är inget att vara rädd för. Core 1 på min processor i idle ligger alltid under temperaturen på vätskan i kylaren vilket är fysiskt omöjligt medan core 0 brukar ligga några grader under de andra vid 100% load.

Jag är rätt nöjd med min klock och volt, men kommer att fortsätta experimentera lite med LLC och offset etc för att se om jag inte kan få ner load volten liiite till men en då vara stabilt i stress test

Ett sista litet tips på funktion som jag tycker är guld värt: I Asus UEFI bios kan du spara flera overcklock profiler och ge dem egna namn. Mycket bra funktion medan du experimenterar så behöver du inte komma ihåg alla dina tidigare inställningar om du skulle råka på en blå-skärm!
edit: Wall of text ^_^;;

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem

Kort förklaring till varför man ökar spänningen vcore när man överklockar.

Ett litet fult diagram jag ritat i paint

Figur A. visar vad en klockcykel är i processorn.
Den kantiga kurvan som går upp och ner är Volt. När den är uppe över den svarta linjen är den "på" eller 1 och när den är nere under den nedre svarta linjen är den "av" eller 0.
Det röda sträcket där uppe är där processorn får för mycket volt och går sönder.
Fungerar ungefär såhär i lite korta drag om man skulle visualisera det.

Figur B. I realiteten dock ser det mer ut som här i figur B.
Det tar en liten stund för volten att nå upp, samt en liten stund att gå ner igen under varje klockcykel

Figur C. Nu är datorn överklockad. Det är samma volt som vörut men vi har fler klockcykler per sekund.
Nu har vi dock klockat förmycket så volten hinner inte upp över gränsen för att registrera en 1:a eller "på" så datorn räknar fel och det blir blå-skärmar.

Så för att fixa detta så ökar vi volten så datorn kan räkna rätt igen.
Hade vi bara ökat volten men inte klocken så kan man tänka sig att den kan gå upp så högt så den når den röda gränsen , men eftersom vi har överklockat också så hinner den aldrig hela vägen upp fören den faller ner igen. Så med ökad spänning når volten högre men sidoeffekten är att kurvan blir mycket brantare och vi kan nå en högre klockfrekvens
Var av att du kan då med andra ord köra en processor över sin volt specifikation förutsatt att du också har överklockat för att kompensera det eller vice versa beroende på hur man ser det
Med högre spänning kommer mera värme hand i hand och det sliter på de små komponenterna i processorn så man får räkna med lite kortare livslängd, dock gott och väl inom ramarna för att processorn ska blivit gammal och man uppgraderar till en ny.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Jag ändrar ju inte icke turbo. Jag ändrar turbo. Men ändå ändrar den icke turbo väl inne i Windows. Vilket är problemet. När jag ändrar ligger den alltså på 4GHz i non turbo, och så står det att den går upp i 5.9GHz i Turbo. Vilket jag, som jag tidigare skrev, verkar läskigt. Och fel. Vet inte vad jag gör för fel. Eller vad jag istället ska ändra. Eftersom ni alla säger att den jag ändrar är den rätta. Måste ju vara någon annan inställning som är knasig då?

Att testa med lätt klockning är ju irrelevant, det är ju mer eller mindre det jag gör redan. Det är inställningen som jag är ute efter. Varför det blir tokigt.
Inte hur själva klockningsprocessen i sig går till.

Ser grymt ut! Något liknande jag vill uppnå.. Kan inte förstå vad jag gör för fel. :<

Edit: Testade precis. Ändrade där man ska ändra (som på bilden), och det som ändras är Innan turbo mode (med ett turbo mode på härliga 5.9Ghz...). What the...?!

Med vänliga hälsningar,

Ser du uttryckligen att den går upp på 5.9Ghz när du drar igång lite load? (borde ju krasha rätt snabbt, om du inte har en superduper cpu )

Jag tror du har ställt in windows på någon "power"-performance profil (high performance) som inte tar hänsyn till processorns energisparande funktioner så som speedstep, eller så har du deaktiverat dessa funktioner i bios. Därav deaktiverar du "turbo"-mode och cpu'n lägger sig på den inställda klockfrekvensen. Dvs det blir ingen "offset" klockning utan en "vanlig" klockning.

I "Power Options" -> Välj balanced, samt ta en titt under: Change plan settings -> Change Advanced power settings -> Processor Power Management -> Minimum Processor State.

Här är standard i Balanced 5%, i High performance profile står det 100%, vilket betyder att processorn alltid ligger kvar på 100%. Ställ den på 5% om den inte redan gör det för att använda speedstep.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....