Vilken luftkylare kyler bäst på max 650 gram?

Permalänk
Medlem

Vilken luftkylare kyler bäst på max 650 gram?

Hej! Ska köpa mig en spelburk snart. Finns dock saker jag funderar på. CPU-kylaren får max väga 650 gram då jag tänkte köra på inets montering. Vill helst slippa vattenkylning. Har hört från många att vattenpumpen surrar osv. Är viktigt att det är låg ljudnivå och kyler bra. Tänkte köra på en 2600K och då kanske man även vill överklocka i framtiden. 4.5 Ghz är rent önsketänkande. Frågan är om då en luftkylare i dom lägre vikterna fixar det? Eller blir det onödigt höga temperaturer. Hjälp mig gärna och lösa detta.

Permalänk
Medlem
Permalänk

http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Mycket prisvärd kylare som utan större problem borde kunna få en 2600K till 4.5ghz

Permalänk
Medlem

Varför inte bara be dem att inte montera cpu-kylaren och be dem skicka med den vid sidan av och installera den själv? det är inte svårt.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Skrivet av Meatwipe:

Varför inte bara be dem att inte montera cpu-kylaren och be dem skicka med den vid sidan av och installera den själv? det är inte svårt.

Tror det påverkar garantin och dessutom måste man oftast plocka ut moderkortet frö att få på bakplattan, ganska mycket jobb om man inte är van med att bygga datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Tror det påverkar garantin och dessutom måste man oftast plocka ut moderkortet frö att få på bakplattan, ganska mycket jobb om man inte är van med att bygga datorer.

Alla dina punkter är ju bara spekulationer.

@mapo
Ett förslag till är ju att skippa eftermarknadskylning nu, om du nu tänker vänta med att klocka till någon gång i framtiden, Och då köpa den du vill ha, jag menar, om det nu är så att du för tillfället inte är van att bygga datorer så hinner du ju lära dig det tills dess ;).
Så skulle jag gjort, för det är en rätt tråkig samling cpukylare som väger mindre än 650g

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Tror det påverkar garantin och dessutom måste man oftast plocka ut moderkortet frö att få på bakplattan, ganska mycket jobb om man inte är van med att bygga datorer.

Läser i omdömen om taurus hardcore på okets hemsida.
Där svarar dom på frågor folk ställer om datorn.

Om man skulle behöva byta ut något i dator i framtiden skulle det gå då? Tex ett grafik kort?
Inet svarar
Självklart! Inga av våra maskiner är plomberade och du bryter inga garantier genom att byta komponenter!

Antar att du fritt kan "byta ut CPU fläkten" utan att bryta garanti.

Och på många av dagens chassi har dom skurit ut ett hål i moderkorts plåten.
Detta gör att byte av kyl görs utan att lossa moderkortet.

Va nervös och bytte själv när datorn va ca 2 veckor men det va väldigt lätt.
Kolla lite youtube klipp innan bara.

Med vänlig hälsning, Mikael

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill helst slippa montera själv då jag vill ha 2 års garanti på datorn. Cooler master hyper 212 är ju väldigt prisvärd. Men är den tyst? Man har hört blandade reaktioner från folk där med. Är det någon som vet hur stor temperaturskillnad det är mot de bästa luftkylarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Tror det påverkar garantin och dessutom måste man oftast plocka ut moderkortet frö att få på bakplattan, ganska mycket jobb om man inte är van med att bygga datorer.

Jag har pratat med Inet om samma viktgräns, han som jag pratade med rekommenderade att jag monterade kylaren själv i efterhand, och det skulle inte påverka garantin (så länge man typ inte körde en skruvmejsel in i moderkortet). Moderkortet behöver i allmänhet inte plockas ut eftersom de flesta moderna chassin har nån form av "cutout" på backplaten.

Men precis som du är jag lite skeptisk till det hela, känner att jag nästan likaväl kan montera hela datorn själv då, och köper man ett färdigt paket är det ju lite av poängen att allt skall vara klart när man får det.

Finns ju ett par vettiga alternativ under 650 gram, exempelvis Coolermaster hyper 212+ som redan nämnt. "Nya" 212 EVO väger ännu lite mindre http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Noctua NH-U9B SE2 är också ett alternativ att överväga
http://www.inet.se/produkt/6308718/noctua-nh-u9b-se2

Permalänk
Medlem

Be dom montera bakplattan och fästen men lämna själva tornet omonterat? Det enda du behöver göra då är att skruva i två skruvar och koppla en/två kablar till moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Jag har pratat med Inet om samma viktgräns, han som jag pratade med rekommenderade att jag monterade kylaren själv i efterhand, och det skulle inte påverka garantin (så länge man typ inte körde en skruvmejsel in i moderkortet). Moderkortet behöver i allmänhet inte plockas ut eftersom de flesta moderna chassin har nån form av "cutout" på backplaten.

Men precis som du är jag lite skeptisk till det hela, känner att jag nästan likaväl kan montera hela datorn själv då, och köper man ett färdigt paket är det ju lite av poängen att allt skall vara klart när man får det.

Finns ju ett par vettiga alternativ under 650 gram, exempelvis Coolermaster hyper 212+ som redan nämnt. "Nya" 212 EVO väger ännu lite mindre http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Noctua NH-U9B SE2 är också ett alternativ att överväga
http://www.inet.se/produkt/6308718/noctua-nh-u9b-se2

Dold text

Ja exakt, betalar man för att få datorn monterad så känns det lite konstigt att man sedan ska installera kylaren själv.

Hyper 212+ är allmänt en väldigt prisvärd kylare som nu dessutom råkar väga under 650g. Förstår då inte varför man ska ta sig besväret att instalera en annan kylare själv när man kan få en färdiginstallerad som dessutom är billig.

Till TS: Hyper 212+ ska som jag förståt det vara väldigt tyst när datorn inte belastas då den är PWM styrd. Fläkten är annars väldigt enkel att byta ut.

Permalänk
Medlem

Ingen kylning är tyst pga fläkten, fixa en fläktkontroller för 60kr.
Och har du inget pissmoderkort så ska vattenkylning inte vara ett problem. (Får den inte nog med ström pga sparfunktioner som inte går av så låter pumpen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Vill helst slippa montera själv då jag vill ha 2 års garanti på datorn. Cooler master hyper 212 är ju väldigt prisvärd. Men är den tyst? Man har hört blandade reaktioner från folk där med. Är det någon som vet hur stor temperaturskillnad det är mot de bästa luftkylarna?

Som någon sa finns det ju en ny 212 EVO, den har tystare fläkt, så kör på den. De som byter fläktar och klagar har den gamla versionen, är därför EVOn kommit ut.

Den bör klara hyfsad överklockning med relativ tyst ljudnivå.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX