Samsung röjer bärbar dator med Intel Ivy Bridge och Nvidia Kepler

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Kan du förklara lite mer ingående tack?

jag antar att han skämtade altså.;)
Apple har under den senaste tiden stämt skiten ur Samsung Apple anser att Samsung mobiler och surfplattor är kopior på iPhone och ipad (i vissa fall kan ja hålla med lite.)
Och eftersom laptopen är Samsung så var de lite kul

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Angående att Samsung kopierar Apples design.

Påstår inte att hela datorn är lik en Macbook Pro men vissa delar av den är väldigt snarlika så som tangentbordet, trackpaden och urgröpningen framför trackpaden.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Det verkar vara lite snurr på priset... $1,699.99 som nämns i artikeln och på Samsungs hemsida blir $2,079.99 på de av Samsung länkade återförsäljarna...

http://www.pcmall.com/p/Samsung-Electronics-Consumer-Electron...
http://www.macmall.com/p/Samsung-Electronics-Consumer-Electro...

(Vilka iof verkar vara väldans lika...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Angående att Samsung kopierar Apples design.

http://i956.photobucket.com/albums/ae48/P1200VB/Apple.jpg

http://i956.photobucket.com/albums/ae48/P1200VB/Samsung.jpg

Påstår inte att hela datorn är lik en Macbook Pro men vissa delar av den är väldigt snarlika så som tangentbordet, trackpaden och urgröpningen framför trackpaden.

2 frågor.
1. Hur designar man annars ett tangentbord?
2. Vart ska urgröpningen annars vara? Någonstans måste man få in något under skärmen så att man kan lyfta den, och mest logiskt är i mitten.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Angående att Samsung kopierar Apples design.

http://i956.photobucket.com/albums/ae48/P1200VB/Apple.jpg

http://i956.photobucket.com/albums/ae48/P1200VB/Samsung.jpg

Påstår inte att hela datorn är lik en Macbook Pro men vissa delar av den är väldigt snarlika så som tangentbordet, trackpaden och urgröpningen framför trackpaden.

Ska apple stämma alla laptop tillverkare eller? Finns ju ingen laptop som inte har liknande layout nu förtiden, sluta vara en fanboy.

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk

Intressant men lite dyr. Tar hellre en lite "tjockare" laptop med samma prestandard för 5k mindre.

Skrivet av mille666:

så stor dator men ändå inget nummeriskt tangentbord?

Har personligen hellre ett tangentbord stora och bra tangenter utan numeriskt än ett tätpackat med numeriskt!

Hatar små tangenter som gör att man trycker ner 2 tangenter hela tiden. Har "svenska" mans händer, inte tuttenuttiga asiatiska !

Skrivet av Aids130:

Kändes ganska billigt enligt mig... I alla fall om man söker en desktop replacement

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen laptop kan ersätta en bra (hög presstandard) desktop. Se det mer som desktop komplement.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

jag antar att han skämtade altså.;)
Apple har under den senaste tiden stämt skiten ur Samsung Apple anser att Samsung mobiler och surfplattor är kopior på iPhone och ipad (i vissa fall kan ja hålla med lite.)
Och eftersom laptopen är Samsung så var de lite kul

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Delerium:

Angående att Samsung kopierar Apples design.

Aha okay.

http://i956.photobucket.com/albums/ae48/P1200VB/Apple.jpg

http://i956.photobucket.com/albums/ae48/P1200VB/Samsung.jpg

Påstår inte att hela datorn är lik en Macbook Pro men vissa delar av den är väldigt snarlika så som tangentbordet, trackpaden och urgröpningen framför trackpaden.

Hehe ja vad ska man säga. Kör jag med vanligt neutralt tangentbord till min dator så ser 99% av alla tangentbord identiska ut, vad är problemet? Saker är på ett visst vis för att det passar in på hur vi använder saker, det måste väll ändå vara prioritet 1? Om tangent "A" sitter på samma ställe på alla tangentbord så är det väll bara bra?

Och om nu ex Apples pad är den bästa, varför inte använda liknande lösning på andra håll? Jag förstår inte tanken. Apple plockar ju massor med idér från övriga marknaden, hade de inte gjort det hade de troligen inte varat länge.

komigen om två apparater har exakt samma form, materiel och färg då pratar vi kopia i alla andra fall är det endast inspiration.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

sett måååånga laptops som inte ens är snarlika apples tangentbordslayout i helhet.
Just samsungs design är väldigt "inspirerad" av apple, allmänt känt inom designkretsar.

Så att kalla någon fanboy för det uppenbara är väl lite fel, men visst, om det gör dig glad

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogs:

Jag vill ha THUNDERBOLT!
Kom igen Samsung, tvinga mig inte köpa Lenovo.

Är du säker på att du vill ha mig...

Permalänk
Avstängd

Ivy Bridge och Kepler är nice.

Men Sandy Bridge hade väl ganska okej grafikdel och Ivy Bridge ska vara ännu bättre?

Frågan är om man verkligen behöver ett dedikerat grafikkort om man har Ivy Bridge?

Föredrar själv batteritid...

Permalänk
Medlem

Rätt fet (?) prestanda ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag börjar undra hur länge det där batteriet kommer hålla... AC adaptern ska tydligen vara på 200 Watt! Min laptops ligger på 90W och har ju inte den mest krvävande datorn har ju även sett upp till 150W bestar men 200 jag undrar hur stor den tegelstenen är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ivy Bridge och Kepler är nice.

Men Sandy Bridge hade väl ganska okej grafikdel och Ivy Bridge ska vara ännu bättre?

Frågan är om man verkligen behöver ett dedikerat grafikkort om man har Ivy Bridge?

Föredrar själv batteritid...

Är väl så att nvidiakretsen slås av när krämen inte behövs.

Men HD3000/HD4000 duger för de flesta, kan jag tänka mig. Borde även gå för lite lätt spelande där man inte ställer några som helst krav. Men icke-gamers (eller icke CUDA-användare) är säkert inte målgruppen för den här laptopen

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

sett måååånga laptops som inte ens är snarlika apples tangentbordslayout i helhet.
Just samsungs design är väldigt "inspirerad" av apple, allmänt känt inom designkretsar.

Så att kalla någon fanboy för det uppenbara är väl lite fel, men visst, om det gör dig glad

Har väldigt svårt att tro att Apple skulle varit först med ett platt tangentbord med en ram runt varje tangent. Men även om så var fallet, vad är problemet? Varför ska vi inte tavara och vidareutveckla saker som fungerar väl? Om detta tangentbordet fungerar bra för målgruppen så finns det väll ingen anledning till att byta? Visst man kan prata om att det är en design sak men då börjar det verkligen bli löjligt. Skulle det betyda att Apple får aldrig införa en grop för tummen på sina möss för det har minsann Logitech redan? Och Apple skulle aldrig få släppa ett tangentbord med handledsstöd?

Jag förstår att Apple försöker försvara minsta lilla mm de flyttar runt på kontakter, knappar, displayer o.s.v de är ju trotts allt till 80% design så de har ju inte så mycket annat att försvara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Respons

Skrivet av SnowJim:

Har väldigt svårt att tro att Apple skulle varit först med ett platt tangentbord med en ram runt varje tangent. Men även om så var fallet, vad är problemet? Varför ska vi inte tavara och vidareutveckla saker som fungerar väl? Om detta tangentbordet fungerar bra för målgruppen så finns det väll ingen anledning till att byta? Visst man kan prata om att det är en design sak men då börjar det verkligen bli löjligt. Skulle det betyda att Apple får aldrig införa en grop för tummen på sina möss för det har minsann Logitech redan? Och Apple skulle aldrig få släppa ett tangentbord med handledsstöd?

Jag förstår att Apple försöker försvara minsta lilla mm de flyttar runt på kontakter, knappar, displayer o.s.v de är ju trotts allt till 80% design så de har ju inte så mycket annat att försvara.

Anser att du ha rätt i mycket av vad du säger. Något jag vill tillägga i denna diskussionen är något som de flesta Apple användare missar.
APPLE VAR INTE FÖRST MED ATT GÖRA DATORER. Apple köper upp idéer och stjäl från sina konkurrenter från höger och vänster, precis som nästan alla andra företag gör. Företagen gör det för att överleva. Apple är inte de som kom på idén med att en laptop kunde se ut på det sättet, de är bara företaget som lyckets göra det till en trend.

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Avstängd

Lite coolt att den har "USB 4.0", jag visste inte ens att 4.0 fanns!

Permalänk
Skrivet av saddam:

Lite coolt att den har "USB 4.0", jag visste inte ens att 4.0 fanns!

Och det finns knappt användning för USB 3.0 ännu.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av python_ormen:

Har inte följt med ryktena så bra men har det spekuleras om prestanden i kommande Ultrabooks med Kepler/IB? Skulle gärna se en ultrabook med grym prestande till Diablo 3 release då jag reser en del och vill ha en lätt men samtidigt kraftfull maskin att spela på

Alltså, är det någon som kan gissa om det kommer att gå bra att köra Diablo 3 60FPS, settings spelar ingen roll.

Ultrabooks kör ju med ULV processorer så det blir nog tight att kunna spela Diablo 3 på dom, en vanlig IB i7a borde klara det på low utan dedikerat grafikkort iaf, kanske högre beroende på upplösning och hur HD4000 presterar. Finns ju en del slimmade modeller med vanliga processorer och bra batteritid annars som du kan kolla på nu när dom kommer med IB. T ex Acer Timline X 13" och 14", Asus u36 13" och samsung 7-serien 14". Kommer säkert nya modeller också, men dessa var väl de intressanta med SB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Angående att Samsung kopierar Apples design.

Skrivet av Problematick:

Ska apple stämma alla laptop tillverkare eller? Finns ju ingen laptop som inte har liknande layout nu förtiden, sluta vara en fanboy.

Skrivet av SnowJim:

Hehe ja vad ska man säga. Kör jag med vanligt neutralt tangentbord till min dator så ser 99% av alla tangentbord identiska ut, vad är problemet?

Skrivet av ODDNAME:

sett måååånga laptops som inte ens är snarlika apples tangentbordslayout i helhet.
Just samsungs design är väldigt "inspirerad" av apple, allmänt känt inom designkretsar.

Så att kalla någon fanboy för det uppenbara är väl lite fel, men visst, om det gör dig glad

Skrivet av SnowJim:

Har väldigt svårt att tro att Apple skulle varit först med ett platt tangentbord med en ram runt varje tangent. Men även om så var fallet, vad är problemet?

Skrivet av Halfheart:

Anser att du ha rätt i mycket av vad du säger. Något jag vill tillägga i denna diskussionen är något som de flesta Apple användare missar.
APPLE VAR INTE FÖRST MED ATT GÖRA DATORER.

Oj, så spårar det igen... Det hela började ju med ett litet skämt bara (som jag uppfattade det hela iaf) om att apple redan stämt samsung angående design på mobiler och surfplattor, så nu är det väl dax att göra detsamma med laptops. Det är egentligen ingen i den här tråden som påstått att samsung "kopierat" apple i detta fall, att apple var först med någonting eller att apple faktiskt bör stämma samsung, eller liknande, även om jag kan hålla med om att det finns vissa likheter, men det är ju så produkterna ser ut idag. Det är helt enkelt en design som är attraktiv och som blivit dominant på marknaden. Så det finns inget behov av att börja skrika åt att "den andra sidan" precis som det alltid blir vid diskussioner om mac, den här nyheten handlade ju från början om samsung och apple nämndes inte ens.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Förväntar mig att se en laptop riktad mot gamers från samsung med ivy/kepler inom en snar framtid. Ett annat tangentbord, och tjockare!

Se så tunn den är, kylningen lär inte imponera. Dessutom ser jag inte ett enda uttag för hörlur/mic, usb osv.
En sån tunn laptop säger mig, kasst ljud, dålig batteritid, blir varm som fan.

Behöver inte nödvändigtvis vara så, 15,6" varianten av denna har ju samma tunna profil och dom har löst kylningen väldigt effektivt.
Den tar luften underifrån och skyfflar ut den vid skärmkanten, och den är väldigt tyst och sval. Den har visserligen bara 2,2Ghz och 6750m men den är ju mindre också. Batteritiden är också grym och ljudet är bland de bättre när det gäller laptops.

Sen är det ju inte rätt laptop på bilden heller, den som visas är 14" varianten av Chronos.. Den har alla uttag på vänstra sidan om du undrar.
15,6an har numeriskt tangentbord.

Amazon råkade lägga upp den på deras hemsida för över 2 veckor sedan, jag rapporterade om det här: (Dock inget om kepler då)
#11887294

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kboman:

Snygg, som alltid när Apple står för designen

Priset borde i realiteten hamna runt 17-18K när den hamnar i Sverige.

Vissa vill ta åt sig äran när andra lyckas.... men visst vi kan säga att alla kopierar Apple produkter om det känns bättre för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kboman:

Snygg, som alltid när Apple står för designen

Priset borde i realiteten hamna runt 17-18K när den hamnar i Sverige.

Tycker inte direkt den liknar en apple dator, men apple kanske har flera laptops än PRO och AIR, för då kan jag itne utala mig

Skrivet av Lindgren92:

Många som klagar på Blu-ray. Ja det känns som ett steg tillbaks att köra med DVD, speciellt när det kanske handlar om en besparing på 3-400 kr.

Själv hade jag velat ha Blu-ray i min laptop, men det är iof för att jag köper filmer. Vilket kanske inte de flesta gör här...

Håller med!
Ska man ha en optisk enhet är de klart de ska vara Blue-ray.. dvd känns väldigt gammalt så då kan man lika gärna skippa läsare helt.

Skrivet av Knogs:

Jag vill ha THUNDERBOLT!
Kom igen Samsung, tvinga mig inte köpa Lenovo.

+1
Vill gärna se thunderbolt bli standard :]

Skrivet av Starric:

apple har ju stämt samsung för att ha kopierat deras design fler än en gång, både gällande surfplattor och mobiler

Det gäller ju surfplattor och mobiler, tror säkert de finns ett annat företag som samsung apar efter när de gäller laptops ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Det gäller ju surfplattor och mobiler, tror säkert de finns ett annat företag som samsung apar efter när de gäller laptops ^^

ja, men det var det som kommentaren du (eller nån annan?) ifrågasatte syftade på, och eftersom det efterfrågades ett förtydligande kom där också ett

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kepler? Fermi med nytt namn är vad det är.

nVIDIA GeForce GTX 675M (GF114M)

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Ultrabooks kör ju med ULV processorer så det blir nog tight att kunna spela Diablo 3 på dom, en vanlig IB i7a borde klara det på low utan dedikerat grafikkort iaf, kanske högre beroende på upplösning och hur HD4000 presterar. Finns ju en del slimmade modeller med vanliga processorer och bra batteritid annars som du kan kolla på nu när dom kommer med IB. T ex Acer Timline X 13" och 14", Asus u36 13" och samsung 7-serien 14". Kommer säkert nya modeller också, men dessa var väl de intressanta med SB.

Jo precis, men min Asus UL30VT klarar ju Starcraft 2 relativt bra ändå, så tänker att IB, förhoppningsvis med HD4000, klarar D3 på low. D3 är ju inte så mycket mer krävande än sc2 som jag förstått det annars kanske man kan hoppas på en ultrabook modell med IB och kepler, men vet inte hur strömsnål/varm kepler kommer vara.

Drömmen hade varit en IB i5 med HD4000 och att den presterar så man kan spela D3 med medium/high, 1kg - 1.5kg, 13.3", batteritid på många timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

ja, men det var det som kommentaren du (eller nån annan?) ifrågasatte syftade på, och eftersom det efterfrågades ett förtydligande kom där också ett

Okej, antog nästan det, men de är så svårt att tolka undertonen när något skrivs på ett formut. Så man vet ju aldrig om någon är allvarlig eller bara driver

Permalänk
Avstängd

Och fortfarande samma gamla 60hz skärmar helt otroligt.

Permalänk
Medlem

Hade 2011 årsmodellen av denna som såg exakt likadan ut som denna fast med 15" skräm. Var tvungen att reklamera den efter stora problem med att opengl inte fungerade med radeon-kortet av någon anledning. För er som undrar om tangent bordet så hade min fullt tangentbord med nummer delen också så denna borde också ha det logiskt sätt. hoppas skärmen blir bättre på denna den sög rätt kraftigt på min..

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Angående att Samsung kopierar Apples design.

Påstår inte att hela datorn är lik en Macbook Pro men vissa delar av den är väldigt snarlika så som tangentbordet, trackpaden och urgröpningen framför trackpaden.

Med tanke på att Apple har kopierat chiclet-tangentbordet av Sony som var före med sådana på Vaio-maskiner så är ditt problem mest att de har en trackpad som är vad då? Platt? Rektangulär? Större än ett frimärke?

Skrivet av Vikingen_94:

Vem tusan vill ha en blu-ray spelare? Snacka om att kasta pengarna i skön :S. Dessutom sjukt synd trist att datortillverkare aldrig kan balansera sina delar 16gb minne i en bärbar dator... varför? För att det ska låta bra så att folk som inte kan någonting om datorer tror att de spenderar sina pengar rätt.

Det är i alla fall kul att det börjar dyka upp modeller med ivy bridge och kepler Hoppas bara det kommer lite vettigare datorer där man inte tvingas betala för onödiga finesser utan för rå prestanda

Det är en sjuttontummare ffs - en sådan maskin är tänkt som en desktop replacement och då är en optisk läsare fortfarande ett plus. Skillnaden i pris mellan en DVD och en BR är högst ett par hundralappar så hur mycket skillnad är det egentligen på en dator för femton tusen?

Och hur mycket dyrare tror du maskinen blev av 16 GB istället för 8? Knappast speciellt mycket, va?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Starric:

apple har ju stämt samsung för att ha kopierat deras design fler än en gång, både gällande surfplattor och mobiler

Visst, men det innebär inte att de har rätt för det.