När räknas det inte som att jag parkerat?

Permalänk
Medlem

När räknas det inte som att jag parkerat?

Hej, håller på att ta körkort och jag har en fundering.. gjorde ett teoriprov på nätet och fick frågan som lyder såhär:

I vilket fall anser lagen att du parkerat ditt fordon?

Alternativ A
När jag stannat för att ta upp en passagerare

Alternativ B
När jag stannat för att lasta gods

Alternativ C
När jag stannat och sitter kvar i bilen och väntar på en person

Alternativ C var rätt.. men jag vill liksom fortfarande få det förtydligat..

Så om det gäller av-pålastning eller av-påstigning så har man alltså INTE enligt lag parkerat ??

Permalänk

korrekt, om du står där en längre stund kommer dom lappa dig men av-påstigning/i-urlastning kan ha sina egna specialskyltar som tex att det kan stå att du får släppa av folk fastän det är stoppförbud

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Ah okok.. men om man INTE har parkerat när du lastar på-av/stiger på-av .. hur kan man då får Pbot??

För pålastning kan ju ta kanske 30 minuter om man ska lasta semesterbilen liksom.

Permalänk
Medlem

Tror att det är så att i/urlastning endast gäller om bilen inte är låst.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Tror att det är så att i/urlastning endast gäller om bilen inte är låst.

Du kan såklart låsa bilen även i ur o pålastning. Om detta hade gällt parkerar jag aldrig;P

Skrivet av add9400:

Ah okok.. men om man INTE har parkerat när du lastar på-av/stiger på-av .. hur kan man då får Pbot??

För pålastning kan ju ta kanske 30 minuter om man ska lasta semesterbilen liksom.

Finns inga direkta regler med minuter utan går på sannorlikhet. Dvs om du parkerar bilen och kommer ner med en väska 30min senare får du troligtvis böter. Men om du aktivt lastar bilen under en 30minuters period är detta okey.

Permalänk
Medlem

Okok tack så mycket :)!

Permalänk
Medlem

Nu ska jag komma in med dräparsvaret:

Parkering En uppställning av ett fordon med eller utan
förare av någon annan anledning än som

1. föranleds av trafikförhållandena,

2. sker för att undvika fara, eller

3. sker för på- eller avstigning eller på-
eller avlastning av gods

Stannande Annat stillastående med ett fordon än som

1. sker för att undvika fara,

2. föranleds av trafikförhållandena, eller

3. utgör parkering

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem

https://lagen.nu/dom/nja/1981s323 är lite underhållande läsning på detta tema.

Permalänk

I egenskap av föredetta lapplisa så räknas "lasta på/av gods" som allt du orkar bära på en och samma gång, ex. två matkassar, ett par backar öl osv osv... Detta innebär alltså inte att du kan ställa bilen och låta den stå så länge du springer till och från bilen. Det har alltså ingenting att göra med om bilen är låst eller inte.

Om det hjälper så räknade företaget jag var på att en bil var parkerad när det stått stilla efter 6 minuter, oavsett om någon sitter i eller inte. Bilen tar ju fortfarande upp plats

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Så länge du har bilen igång räknas det inte som parkering.

Permalänk
Medlem

Parkerat har jag alltid trott det är när du går ur bilen och motorn är avstängd då räknas det väl först som parkerat. Alternativ C är ju konstigt eftersom B är ju det självklara svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Parkerat har jag alltid trott det är när du går ur bilen och motorn är avstängd då räknas det väl först som parkerat. Alternativ C är ju konstigt eftersom B är ju det självklara svaret.

Nej, när du stängt av motorn har du parkerat oavsett om du sitter kvar i bilen eller inte.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Så länge du har bilen igång räknas det inte som parkering.

Det enklaste svaret är nej, att bilen är igång saknar relevans för om du parkerat eller inte, se definitionen som jag postat tidigare.

Skrivet av HazZarD:

Parkerat har jag alltid trott det är när du går ur bilen och motorn är avstängd då räknas det väl först som parkerat. Alternativ C är ju konstigt eftersom B är ju det självklara svaret.

Nejdå, man kan ju sitta kvar i bilen och ha den igång och ändå räknas som att fordonet är parkerat.

Skrivet av P-NILZ:

Nej, när du stängt av motorn har du parkerat oavsett om du sitter kvar i bilen eller inte.

Se mitt första svar, lastning/lossning kan ju självklart ske vid ett fordon som inte är igång.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd

Ska man tänka helt logiskt (har ej körkort än) så är alla typ av "Stanna" parkering, om det inte är för typ rödlljus eller liknande...fattar inte hur det kan vara fel.