Permalänk
Medlem

Hjälp med efterbliven kabel.

Nu börjar mitt tålamod ta slut.
Jag förstår inte vad denna kabel är till för? Fick med den när jag gjorde ett byte med en snubbe men har ingen aning vilken funktion den fyller.

Eftersom jag är för sur för att fram min kamera så ritar jag i paint.

Jag förstår att fläkten ska kopplas till 3pin Hanen men varför är där 2st 3pin Honor?

Om ingen kan lista ut hur den används åker den ut genom fönstret.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Om din bild är korrekt är en 3pin hona för signal och den andra för ström.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

Skämt eller bara trolling?!
Hur är en kabel efterbliven?

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Om din bild är korrekt är en 3pin hona för signal och den andra för ström.

Bilden är korrekt

Varför har de en separat kontakt för den gula sladden istället för att ha den i den först 3pin Honan? Den har ju en plats tom.

Vart ska man koppla dem? De blir lite svårt och tight (om ens möjligt) att koppla dem till moderkortet.

Skrivet av Mindrax:

Skämt eller bara trolling?!
Hur är en kabel efterbliven?

Skämt och trolling pekar väl ändå åt nästan samma sak? Och nej jag är seriös

Jag tycker den är efterbliven för jag inte har stött på en sådan förrut och den ser konstig ut.

Permalänk
Hjälpsam

Molex-hanen kopplar du valfri ledig Molex-hona kontakt från nätaggregatet

Molex-honan är till för att koppla vidare till andra enheter om du så vill (behövs inte).

Molex kontakternas ström;
Röd-5v
Svart- Jord
Svart-Jord
Gul-12v

De två trepin hanarna matas således med 12v enligt din skiss. Dessa är för att koppla in två olika fläktar.

3pin honan med gul sladd kan du koppla in till moderkortet för att få veta varvtalet på den sista fläkten, gul för fläkt är tachymeter.

I kort, det är en molex -> 2 fläktar adapter med en tachymeter

Lämplig för att koppla in lite bonusfläktar med 3pin kontakter om man saknar uttag på moderkortet

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Molex-hanen kopplar du valfri ledig Molex-hona kontakt från nätaggregatet

Molex-honan är till för att koppla vidare till andra enheter om du så vill (behövs inte).

Molex kontakternas ström;
Röd-5v
Svart- Jord
Svart-Jord
Gul-12v

De två trepin hanarna matas således med 12v enligt din skiss. Dessa är för att koppla in två olika fläktar.

3pin honan med gul sladd kan du koppla in till moderkortet för att få veta varvtalet på den sista fläkten, gul för fläkt är tachymeter.

I kort, det är en molex -> 2 fläktar adapter med en tachymeter

Lämplig för att koppla in lite bonusfläktar med 3pin kontakter om man saknar uttag på moderkortet

Tack för hjälpen och så långt har jag också förstått det, men jag tror du misstolkade bilden lite? ^^

Det är 2st 3pin Honor och en 3pin Hane. Jag kan alltså bara koppla in en fläkt i denna kombination

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nikkop:

Tack för hjälpen och så långt har jag också förstått det, men jag tror du misstolkade bilden lite? ^^

Det är 2st 3pin Honor och en 3pin Hane. Jag kan alltså bara koppla in en fläkt i denna kombination

Du kan koppla in två fläktar som matas med 12v och de snurrar på som bara den helt oberoende av honan.

Du kan DESSUTOM om du vill koppla in honan till moderkortet för att kunna läsa av varvtalet på den sista fläkten om du vill.

Du behöver inte använda honan om du inte vill, och du kan inte heller styra den sista fläkten via tex Speedfan då du endast får varvtalet. Spänningen till fläkten kommer direkt från nätaggregatet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Du kan koppla in två fläktar som matas med 12v och de snurrar på som bara den helt oberoende av honan.

Du kan DESSUTOM om du vill koppla in honan till moderkortet för att kunna läsa av varvtalet på den sista fläkten om du vill.

Du behöver inte använda honan om du inte vill, och du kan inte heller styra den sista fläkten via tex Speedfan då du endast får varvtalet. Spänningen till fläkten kommer direkt från nätaggregatet.

Hur ska jag kunna koppla in 2st fläktar när det endast är 1st 3pin Hane?
Är det något jag missat eller?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nikkop:

Hur ska jag kunna koppla in 2st fläktar när det endast är 1st 3pin Hane?
Är det något jag missat eller?

Oh, my bad, tyckte det var 2st hanar och en hona. Får kika på den igen och tänka till

Och det är inte någon resistor eller något annat på någon av kablarna?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Oh, my bad, tyckte det var 2st hanar och en hona. Får kika på den igen och tänka till

Och det är inte någon resistor eller något annat på någon av kablarna?

Haha det jag försökte säga redan från början ^_^

Nope finns inget på den utöver det jag ritat :/