Permalänk
Medlem

Bästa kylaren för en 2600k, 800kr

Hej!
Jag Kollar runt lite på en kylare till en 2600k och ska klocka med ett asrock extreme4 kort till 4,5-5ghz stabilt, men vet inte vilken kylare jag ska ha?
Har kollat på dom här https://www.inet.se/jamfor?compare=5321472&compare=6909657&co... och ljudnivån är inte något prio 1 men den ska vara relativt tyst, men känns som archon slår dom flesta i vissa tester, medans Phanteks slår alla i andra tester... (glömde lägga till silver arrow, men verkar som archon 150mm slår den i både kyla med någon grad och lika ljud)
Sen kommer säkert folk säga "kör på en h100" men känns som nästan alla dom här kylarna slår färdiga vatten i ljudnivån i samma prisklass?
Ge gärna tips på andra bra kylare och egen erfarenhet eller pålitliga tester av olika kylare!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi? Archon är fruktansvärt hög.
Av de kylarna skulle jag nog säga NH-D14.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Thermalright Silver Arrow fick ju "bäst i test" i sweclockers egna test CPU-kylare för någon månad sedan. Och den kostar bara ~650kr. Dock hade de inte med några slutna vattenkylningssystem som tex Corsair H80 eller Antec Kühler H2O 920.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hardvara/140056-phanteks_ph-tc14pe_c...

Den hade jag satsat på helt klart. Inte läst något negativt om den. Tänk dock på att den är stor.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Vad har du för chassi? Archon är fruktansvärt hög.
Av de kylarna skulle jag nog säga NH-D14.

Har (ska köpa i veckan) ett FD ARC och står på inet "Maxhöjd på CPU-kylare 180mm" och på archon " 175mm över moderkortet" Lixom vet inte om 180mm menad ÖVER moderkortet eller MED moderkortet? Vet du?:/
Fördelen med den är ju att ja kan ha Ram med höga kylare

Permalänk
Medlem

Verkar som silver arrow och phantek ligger på bara 1-2grader skillnad... Samma med archon.
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/phanteks-ph-...
Om man kollar på ljudnivån längre ner så är archon med två 140mm 1grad kallare än en phantek och var 5.3dbl i ljudskillnad, känns som det blir archon om den får plats? Tänker jag rätt?
Och med en fläkt var den 4-5grader skillnad, men sen är det den större med 150mm jag kollar på så är nog så den kylare lika bra och är 1dbl tystare?

Permalänk
Medlem

Silver arrow eller phantek, givet köp. Själv sitter jag med nh-d14 och den är ganska högljud vid 100% men det går att sänka.

Ligger på cirka 50 grader vid full belastning men enligt sweclockers och många andra så är Silver arrow och phanteks kylare en av de bästa.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Har (ska köpa i veckan) ett FD ARC och står på inet "Maxhöjd på CPU-kylare 180mm" och på archon " 175mm över moderkortet" Lixom vet inte om 180mm menad ÖVER moderkortet eller MED moderkortet? Vet du?:/
Fördelen med den är ju att ja kan ha Ram med höga kylare

Över mobo, är såklart över mobo. men med distarna och allt så blir det inte mer än ~1 cm högre så det är istortsätt försumbart.

Permalänk
Medlem

Känns som att alla dom hör tre Archon,phantek och SA ligger kring 1-2grader i low och 3-5på högre rpm. Och sa och phantek är lika tysta och archon är tystast på ful effekt men kyler 4grader mindre än båda dom på Max...
Känns som det blir att välja den som är snyggast nästan...:p

Permalänk
Medlem
Visa signatur

3570k - 16gb 1600mhz - AsRock extreme4 ATX - EVGA GTX 680 - SSD: Intel 320 120gb - FD R4 - Cooler master Silent Pro 700w
~"Min högsta klock på 5.3 som exempel är "håll andan för helvete annars kraschar det"-stabil."~ scrooch

Permalänk
Medlem

Hmm blir att kolla lite till... Ge gärna tips på andra kylare som är i 1K prisklassen och kyler grymt bra och är relativ tysta:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Hmm blir att kolla lite till... Ge gärna tips på andra kylare som är i 1K prisklassen och kyler grymt bra och är relativ tysta:)

I kylning skiljer det som du märkt väldigt lite på dem.
Vill du ha likvärdig prestanda som de andra men tystare fläktar, kör på Silver Arrow.

Jag kör själv en Phanteks för att jag ville ha något nytt och matchade mina röda LEDs på HAF 912 med en röd version. Sen kylde den några grader bättre vid passivt test utan fläktar, så kylflänsen i sig kändes bättre, fläktar kan man ju alltid byta liksom Det mest ingående testat finns här, de testar med originalfläktar, samma fläktar, utan fläktar:

http://www.vortez.net/articles_pages/phanteks_ph_tc14pe_cpu_cooler_review,15.html

Jag installerade dock för ett tag sedan en Silver Arrow i en sånär som på grafikkortet identisk dator som min, samma chassi, samma moderkort, CPU m.m. åt sambons brorsa, så jag vet att de fläktarna är tystare. Det enda som var bökigare var installationen, Phanteks har ju samma konstruktion som Noctuan och den var lite enklare, men det är ju inte ofta man monterar om kylaren Hellre få lägre ljud då.

Archon har som sagt en sån fläkt, som SA har två av, därför blir den lite tystare, men den kostar ju mer för mindre material om man säger så, hellre en SA med två finfina fläktar isf, till det lägsta priset av alla toppkylarna. Vill man dessutom köpa till en extra fläkt till Archon går ju priset upp ännu mer. Då kan man dessutom köpa till en fläkt så att det sitter tre på dubbel-tornkylarna, så de också får bättre prestanda.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tack!
Hur stor är kylningsnivån med en h100-h80vs Phanteks/archon?
För om man byter ut fläktarna på en h100 med 4 1200rpm fläktar (totalpris 1150kr) är lite dyrt men hur blir det i ljudnivån och kylning då?
För om det kyler bättre och är tystare?
Skulle det gå att köra CPUn i 4,6-5ghz stabilt?

Permalänk
Medlem

Även jag hade tipsat om en Noctua.
Kanske inte för att de inte är bäst i test i alla tester, utan mest för att det är kvalité rakt igenom samt
för att jag sedan vi i landet började ta in deras kylare, har ägt någon av dem.
Jag är supernöjd.
Har sju stationära bland annat hemma, på jobbet, hos föräldrarna, syrran och tjejen. Använder mig av Noctua på samtliga.
Som sagt, baserar mitt tips på tidigare erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Har haft en True Black innan + H50...True Black va bättre än H50, men den kylare jag använder nu är mycket bättre än true black men frågan är om du får plats med den i lådan.

"Scythe Susanoo" det är nog få kylare som klarar lika låg temp som den.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/super-cooler... känns som det inte är jätte stora skillnader mellan en archon och en phantek I temp men i ljud är det rätt stor skillnad, och då testar dom bara den mindre archon inte den som är 1cm högre och har en 150mm fläkt istället för en 140mm. Då borde det bli 1-2grader kallar och samma i ljud. Kom gärna med tips på andra "extrema" kylare.
Men lutar endå lite mot noctua..:/

Permalänk
Medlem

Jag använder en NH-D14 på en 2600K.

Når 4700 mhz med rimliga temperaturer på en offset klockning under långtest prime, vid 4800 mhz orkar den inte kyla tillräckligt. Kör 24/7 på 4500 mhz och där är temperaturerna lugna med marginal.

Skriver inte detta för att rekommendera någon speciell kylare utan för att sätta förväntningarna på vad dom orkar.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Jag använder en NH-D14 på en 2600K.

Når 4700 mhz med rimliga temperaturer på en offset klockning under långtest prime, vid 4800 mhz orkar den inte kyla tillräckligt. Kör 24/7 på 4500 mhz och där är temperaturerna lugna med marginal.

Skriver inte detta för att rekommendera någon speciell kylare utan för att sätta förväntningarna på vad dom orkar.

Okej, hur är ljudnivån dÅ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Okej, hur är ljudnivån dÅ?

När den går för fullt susar det, styr den dock från MB via en PWMX konverterare så det är sällan den drar på, när den går på lågvarv hörs den knappt alls.
Vet inte om dom nya kommer med PWM fläktar men det vore önkvärt. Sen beror det på moderkortet om man bara kan fläktstyra med PWM eller även med spänningen, det går inte på min ASUS bräda men brukar på på Gigabytes brädor.

Kör den ena fläkten PWM styrt som ovan och den andra kopplad till en automatisk fläktkontroll med en tempsensor instucken mellan kylflänsarna, den fläkten står still när den inte behövs och går igång över en viss tröskeltemp jag ställt in.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Kör D14 med en 2500k@4,5ghz aldrig gått över 61C i prime, detta med low noice adaptern samt ett varmt chassi.

Kan bara säga att jag är myclet nöjd, osar verkligen kavlité när man packar upp den

Vill du inte ha den så skulle jag helt klart köra Phanteks eller Arrow.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Kör D14 med en 2500k@4,5ghz aldrig gått över 61C i prime, detta med low noice adaptern samt ett varmt chassi.

Kan bara säga att jag är myclet nöjd, osar verkligen kavlité när man packar upp den

Vill du inte ha den så skulle jag helt klart köra Phanteks eller Arrow.

Okej:) känns som det är 50-50 vilken kylare jag tar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Okej:) känns som det är 50-50 vilken kylare jag tar:)

Förmodligen ganska likvärdiga i praktiken, det jag saknar med min NH-D14 är PWM styrda fläktar, vet inte om det kommer med dom nya.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Förmodligen ganska likvärdiga i praktiken, det jag saknar med min NH-D14 är PWM styrda fläktar, vet inte om det kommer med dom nya.

Okej, blir nog inte den då... Känns som för det priset borde man få PWM..:/

Permalänk
Medlem

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/corsair-h100... efter läste det här blir det nog den då jag kommer kunna köra med mina ramminnen utan att ta bort kyllare på den närmaste CPUn
Antingen archon eller SA, men archon är tystare i low och kyler lika bra:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/corsair-h100... efter läste det här blir det nog den då jag kommer kunna köra med mina ramminnen utan att ta bort kyllare på den närmaste CPUn
Antingen archon eller SA, men archon är tystare i low och kyler lika bra:)

Har du såna där minnen med onödig hög kylfläns? X) Då är nog Archon det bästa alternativet ja. Eventuellt kan man få in en Phanteks med fläkten höjd, men om det är höga Vengeance t.ex. kan det vara precis att de får plats. Se bild på min med Vengeance lågprofil installerat. Man kan alltså höja fläkten så att den kommer i linje med eller lite högre än nederkant på kylaren i sig. Jag är osäker på hur mycket högre vanliga Vengeance är. Dominators får garanterat inte plats under.

Archon bör kyla ungefär lika bra som sagt, i några tester är den bättre, i andra ligger den några grader efter SA, så det jämnar ut sig, men den är ju garanterat tystare eftersom det är exakt samma typ av fläkt, men en istället för två. Dessutom ligger den ju på ett vettigt pris numera, när jag skulle köpa kylare i höstas kostade Archon mer än Phanteks t.o.m. X) Sen slipper du som sagt minnesproblem.

EDIT: Såg att Inet även har nya revisionen med en 150mm-fläkt, den ska prestera lite bättre, men med aningen högre uppmätt ljudnivå, dock troligen ohörbar skillnad i praktiken, enligt testaren. Vet inte om det är värt de extra pengarna, för den lilla skillnaden dock, det är ju enbart fläkten som skiljer sig, samma kylare i övrigt.

http://www.inet.se/produkt/6308759/thermalright-archon-rev-a-150

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Har du såna där minnen med onödig hög kylfläns? X) Då är nog Archon det bästa alternativet ja. Eventuellt kan man få in en Phanteks med fläkten höjd, men om det är höga Vengeance t.ex. kan det vara precis att de får plats. Se bild på min med Vengeance lågprofil installerat. Man kan alltså höja fläkten så att den kommer i linje med eller lite högre än nederkant på kylaren i sig. Jag är osäker på hur mycket högre vanliga Vengeance är. Dominators får garanterat inte plats under.

http://i42.tinypic.com/v454pv.jpg

Tack för bilden! blir Den Archon 150mm då om man kan monter in en fläkt i luckan och endå ha den kylaren!
Tack all för all hjälp!=)