Permalänk

Bränd CPU?

Hej..

Byggde ihop min första gamingdator i veckan men har först idag tänkt på att kolla temperaturen på CPU:n när jag spelade BF3 och såg då att den låg på 97 C! Tänkte att det måste ju vara lite högt så jag kollade lite andra trådar och kom fram till att det var för högt.

Har en i5 2500k processor med orginalfläkt och när jag plockade av kylaren från processorn såg jag att kylpastan hade "kokat". Den var "bubblig" så att säga och det satt fast både på kylaren och processorn.

Kan man på något sätt få bort den kylpasta som är kvar och lägga på ny och förvänta sig att CPU:n är helt normal?

/Daniel

Permalänk
99:e percentilen

Ta bort kylpastan genom att använda bitar av melittafilter och T-röd eller liknande. Se till att du får bort allt!

Lägg sedan på ny kylpasta. Lägg då ett litet "riskorn" mitt på CPUn. Det kommer kletas ut av trycket från kylaren. Du ska INTE smeta ut kylpastan själv.

2500K ska stängas av vid 98 grader eller nåt sånt, så den har förhoppningsvis klarat sig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om du tagit bort kylaren från processorn så rekommenderar jag starkt att du inte kör den datorn innan du skaffat ny kylpasta, tagit bort den gamla noggrant från både CPU och kylare (aceton kemiskt ren eller t-röd funkar - var satans försiktig bara), applicerat fräsch kylpasta (inte mer än ett opoppat popcorn) och monterat tillbaka kylaren.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Tack! Men vad är melittafilter och var köper man det?

Okej vad bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dandersson...:

Tack! Men vad är melittafilter och var köper man det?

Okej vad bra!

Melittafilter är kaffefilter som man har till kaffebryggare.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Tack. Ska inte köra den mer innan då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dandersson...:

Tack! Men vad är melittafilter och var köper man det?

Okej vad bra!

Melittafilter = Kaffefilter

För övrigt, CPUn ska inte ha tagit skada.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Vad bra tack för hjälpen.