Permalänk

Väldigt varm CPU helt plötsligt

Jag har haft min i5 760 klockad på 3,3 ghz nu i ca 2 månader.
Allt har funkat jättefint och den har aldrig legat på över 40grader i IDLE eller 59grader i 100% load.

Nu ikväll kände jag dock att det var väldigt varmt under mitt skrivbord.
Kollade coretemp för skojs skull och såg att cpu'n låg på 85grader!
Skulle starta om datorn för att gå in i bios och se så att allt stod rätt till, den hade då själv ställt ner klockfrekvensen till 2,4ghz p.g.a. att tempen hade stigit till över 95grader.
Alla mina fläktar fungerar som de ska, systemtempen låg på runt 30grader.

Vad kan ha hänt? Har kylpastan rykt? Jag monterade ny kylare strax efter jul, så jag tycker ju att den borde ha hållt längre än så.
Kan tillägga att jag ej applicerade pastan på egen hand utan den satt på kylaren.

Permalänk
Medlem

Öppna och kolla så att kylaren sitter ordentligt och att fläkten snurrar. Testa montera om kylaren och byt kylpastan (ta bort det gamla och rengör noggrant).

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

kanske banalt men sitter kylaren fast?

Permalänk

"Kan tillägga att jag ej applicerade pastan på egen hand utan den satt på kylaren."??
Menar du att du kör den clocken med stock kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

"Kan tillägga att jag ej applicerade pastan på egen hand utan den satt på kylaren."??
Menar du att du kör den clocken med stock kylare?

Menar du att det inte finns eftermarkandskylare med redan applicerad kylpasta?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Menar du att det inte finns eftermarkandskylare med redan applicerad kylpasta?

Har då aldrig varit med om de så, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Har då aldrig varit med om de så, ja.

Det finns absolut de med kylpasta redan applicerat som är aftermarket, dock ofta de som inte är så dyra.

OnT: Testa att ta av kylaren och sätt tillbaka, kanske inte ens "behöver" byta ut kylpastan eftersom du nydligen har monterat och den har >kanske< inte hunnit bli inbränd än (dock så rek. byta kylpasta om du tar av kylaren). Är kylaren varm om du känner på den när det står att den är 80+ i mätprogram? Det kan ju vara ett sensor fel. och ibland så fungerar det att upgradera bios för sånt.

Permalänk

tuunnt med kylpasta

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Vad är det för kylare som sitter på nu?

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Skrivet av DegJ:

Det finns absolut de med kylpasta redan applicerat som är aftermarket, dock ofta de som inte är så dyra.

OnT: Testa att ta av kylaren och sätt tillbaka, kanske inte ens "behöver" byta ut kylpastan eftersom du nydligen har monterat och den har >kanske< inte hunnit bli inbränd än (dock så rek. byta kylpasta om du tar av kylaren). Är kylaren varm om du känner på den när det står att den är 80+ i mätprogram? Det kan ju vara ett sensor fel. och ibland så fungerar det att upgradera bios för sånt.

Jo förstod de efter vad den andra snubben sa, även om han mest försökte vara dryg

Men som sagt har personligen inte varit med om det och räknade med att de var standard att de ej följde med, då iaf jag använder en färsk iställe för nån som lega o torkat

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...
Jag har den kylaren. Knappast marknadens bästa men den har funkat bra hittills. Så nej, jag kör inte den klocken med stockkylaren. Den kom med kylpasta applicerad.

Jag stängde av datorn och öppnade chassit och tyckte inte den var speciellt varm. Vet dock inte hur mycket den hinner kylas ner under de 30s som det tog att öppnade chassit.

Kylaren sitter med pins och har fungerat fint i ca 2 månader så jag utgår ifrån att den sitter fast.

Misstänkte också att det kunde vara något "sensorfel" eller liknande, hade mycket problem med programmet Coretemp på min andra dator, men den visade i alla fall rätt temp i bios.
Nu stod det 85-90grader både i bios, coretemp och OCCT.

Permalänk
Skrivet av galveston:

http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...
Jag har den kylaren. Knappast marknadens bästa men den har funkat bra hittills. Så nej, jag kör inte den klocken med stockkylaren. Den kom med kylpasta applicerad.

Jag stängde av datorn och öppnade chassit och tyckte inte den var speciellt varm. Vet dock inte hur mycket den hinner kylas ner under de 30s som det tog att öppnade chassit.

Kylaren sitter med pins och har fungerat fint i ca 2 månader så jag utgår ifrån att den sitter fast.

Misstänkte också att det kunde vara något "sensorfel" eller liknande, hade mycket problem med programmet Coretemp på min andra dator, men den visade i alla fall rätt temp i bios.
Nu stod det 85-90grader både i bios, coretemp och OCCT.

Det därimot låter ju väldigt suspekt, såvitt jag vet bör CPU stå på 0% load i bios.
Eller är jag outdated?

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Det därimot låter ju väldigt suspekt, såvitt jag vet bör CPU stå på 0% load i bios.
Eller är jag outdated?

Ja eller hur, skitkonstigt.
Den låg dock på lika hög temperatur i 0% load i windows. Jag hade dock spelat precis innan (det var då den helt plötsligt blev jättevarm), ibland kan det ta nån minut innan den går ner till normaltemp i 0%.
När jag klockat tidigare har jag faktiskt aldrig sett så höga temperaturer i bios.

Kan kylpastan "brännas" eller liknande? Såg i coretemp att den hade varit uppe på 95 grader som högst när jag satt och spelade.

Permalänk
Medlem

Om fläktarna snurrar måste det vara kontaktproblem mellan kylaren och CPU:n. Sitter kylaren verkligen ordentligt? Ta tag i kylaren och försäkra dig om att den sitter ordentligt. Om det känns som att den sitter får du, som sagt tidigare, prova att montera om den.

Vad jag har förstått så går CPU:n varmare i BIOS än idle i Win. Kan dock inte svära på det.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Har då aldrig varit med om de så, ja.

freezer 13 pro har det kylpasta applicerad när man packar ur den ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Swekat:

Om fläktarna snurrar måste det vara kontaktproblem mellan kylaren och CPU:n. Sitter kylaren verkligen ordentligt? Ta tag i kylaren och försäkra dig om att den sitter ordentligt. Om det känns som att den sitter får du, som sagt tidigare, prova att montera om den.

Vad jag har förstått så går CPU:n varmare i BIOS än idle i Win. Kan dock inte svära på det.

Jag misstänker detta. Kan pastan brännas eller "förstöras" på något vis, om man skulle uppnå onormalt höga temperaturer?
Ska se om jag hittar nåt ställe som säljer kylpasta i den här hålan imorgon.

Permalänk

Intel push-pin fläkten suger och själva pinsen har hoppat up från moderkortet på ett eller flera ställen vilket har resulterat i att kylaren inte riktigt får kontakt med cpu

Permalänk

Eller som house skulle säga "It's lopus"

Permalänk
Skrivet av unaimednr1:

Intel push-pin fläkten suger och själva pinsen har hoppat up från moderkortet på ett eller flera ställen vilket har resulterat i att kylaren inte riktigt får kontakt med cpu

Fast han körde ju varken med stockkylare eller en kylare med push-pins?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Fast han körde ju varken med stockkylare eller en kylare med push-pins?

Ingen stockkylare, den sitter med pins men vet inte vad de kallas. De ser inte ut som pinsen på stockkylaren i alla fall.
De kändes pålitliga när jag satte på dem iaf
Ska undersöka detta närmare när jag slutat jobbet, måste bara hitta ett ställe som säljer kylpasta i Skövde..

Permalänk
Medlem
Skrivet av galveston:

Ingen stockkylare, den sitter med pins men vet inte vad de kallas. De ser inte ut som pinsen på stockkylaren i alla fall.
De kändes pålitliga när jag satte på dem iaf
Ska undersöka detta närmare när jag slutat jobbet, måste bara hitta ett ställe som säljer kylpasta i Skövde..

Blir kylaren varm då? Känn efter så långt mot cpun du kommer på flänsen. Prova också att stoppa fläkten en snabbis.
Om temperaturerna sticker iväg när du stannar fläkten så vet du att det är bra kontakt mellan cpu och fläns, annars inte.

Jag fick samma problem som dig att det var bra från en dag till en annan men det var efter att cpukylaren hade suttit på i mer än två år.
För mig var det kylpastan som hade torkat ut. Helt värdelöst men sant. Temperaturerna rusade i taket. Slängde zalmanpastan jag hade köpt. ZM-STG1 var det jag hade på. http://www.zalman.com/eng/product/Product_Read.asp?idx=221

Men det låter otroligt att det ska vara samma fel för dig, men en ommontering med ny pasta lär lösa problemet. Ordentlig kylpasta denna gången.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Blir kylaren varm då? Känn efter så långt mot cpun du kommer på flänsen. Prova också att stoppa fläkten en snabbis.
Om temperaturerna sticker iväg när du stannar fläkten så vet du att det är bra kontakt mellan cpu och fläns, annars inte.

Jag fick samma problem som dig att det var bra från en dag till en annan men det var efter att cpukylaren hade suttit på i mer än två år.
För mig var det kylpastan som hade torkat ut. Helt värdelöst men sant. Temperaturerna rusade i taket. Slängde zalmanpastan jag hade köpt. ZM-STG1 var det jag hade på. http://www.zalman.com/eng/product/Product_Read.asp?idx=221

Men det låter otroligt att det ska vara samma fel för dig, men en ommontering med ny pasta lär lösa problemet. Ordentlig kylpasta denna gången.

Ja jag ska göra det efter jobbet tänkte jag.
Någon som vet ifall t.ex. Media Markt säljer kylpasta? Eller måste jag åka till Misco?

Permalänk

kan du se baksidan på moderkortet kan du se om de "vita benen" gått igenom & "klickat i" riktigt

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av galveston:

Ja jag ska göra det efter jobbet tänkte jag.
Någon som vet ifall t.ex. Media Markt säljer kylpasta? Eller måste jag åka till Misco?

bra fråga, >tror< dock inte att mediamarkt har något sådant. De brukar inte ha detaljdelar.

Permalänk
Skrivet av galveston:

Ingen stockkylare, den sitter med pins men vet inte vad de kallas. De ser inte ut som pinsen på stockkylaren i alla fall.
De kändes pålitliga när jag satte på dem iaf
Ska undersöka detta närmare när jag slutat jobbet, måste bara hitta ett ställe som säljer kylpasta i Skövde..

Ne, jag berättade ju för snubben att du INTE kör med stockkylaren Fast ser ut att vara ungefär samma sätt man fäster den som på stockkylaren, fast man får de små piggarna att separera genom att skruva i en skruv istället för att trycka ner en plastdoning i dem, som på stock

Jaså du bor i skövde du? Trevlig stad : D

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Ne, jag berättade ju för snubben att du INTE kör med stockkylaren Fast ser ut att vara ungefär samma sätt man fäster den som på stockkylaren, fast man får de små piggarna att separera genom att skruva i en skruv istället för att trycka ner en plastdoning i dem, som på stock

Jaså du bor i skövde du? Trevlig stad : D

Haha, det är okej.
Bara nåt ställe säljer kylpasta... Har sett att de ibland har sålt kylare på mediamarkt. Hoppas de har kylpasta också. Annars får jag beställa.

Permalänk
Skrivet av galveston:

Haha, det är okej.
Bara nåt ställe säljer kylpasta... Har sett att de ibland har sålt kylare på mediamarkt. Hoppas de har kylpasta också. Annars får jag beställa.

Jo, man tycker ju att det borde finnas någonstans där...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Låter ganska väl som kylpastan har dött. Kylare med Kylpasta applicerad = kasst (imo, den brukar torka ut riktigt fort) + Bilden på Inet med mängden kylpasta får mig att undra om inte just din kylare har ojämnheter som går till världshistorien. Hur som helst
Plocka bort CPU kylare och byt kylpasta

1. Ta och kolla om din kylpasta har torkat, jag skulle nästan kunna svära på att den har det.
2. Tar du bort kylaren så ska du byta kylpasta, blir alltid bäst så.
3. När du tar bort kylpastan använd någon typ av alcohol som inte innehåller fetter, typ T-Röd, Kemisk ren bensin, eller isopropyl alcohol.
4. När du applicerar kylpasta använd lite, (storlek riskorn) i princip. Bör finnas guides här på swec
5. När du har applicerat kylpastan, ta inte bort kylaren för att titta om den spreds över hela då du med största säkerhet komma få mer 'bubblor' i kylpastan okej det är inte sådan big deal, men ändå rätt ska vara rätt.

Lite mer OffTopic, varför sitter folk och säger att han ska ha mycket kylpasta? kylpastan är till för att täppa små microskopiska springor/hål etc mellan processorn/kylare, dvs 'gaps' Vad tror ni själv överför värme bäst? Kopparen från Kylaren eller Kylpastan?

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Skrivet av Exzu:

Låter ganska väl som kylpastan har dött. Kylare med Kylpasta applicerad = kasst (imo, den brukar torka ut riktigt fort) + Bilden på Inet med mängden kylpasta får mig att undra om inte just din kylare har ojämnheter som går till världshistorien. Hur som helst
Plocka bort CPU kylare och byt kylpasta

1. Ta och kolla om din kylpasta har torkat, jag skulle nästan kunna svära på att den har det.
2. Tar du bort kylaren så ska du byta kylpasta, blir alltid bäst så.
3. När du tar bort kylpastan använd någon typ av alcohol som inte innehåller fetter, typ T-Röd, Kemisk ren bensin, eller isopropyl alcohol.
4. När du applicerar kylpasta använd lite, (storlek riskorn) i princip. Bör finnas guides här på swec
5. När du har applicerat kylpastan, ta inte bort kylaren för att titta om den spreds över hela då du med största säkerhet komma få mer 'bubblor' i kylpastan okej det är inte sådan big deal, men ändå rätt ska vara rätt.

Lite mer OffTopic, varför sitter folk och säger att han ska ha mycket kylpasta? kylpastan är till för att täppa små microskopiska springor/hål etc mellan processorn/kylare, dvs 'gaps' Vad tror ni själv överför värme bäst? Kopparen från Kylaren eller Kylpastan?

Spelar det någon roll hur man tar bort kylpastan? När jag monterade nuvarande kylaren tog jag bort den gamla pastan med fönsterputs på en tops.
Det såg väldigt rent och fint ut i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Lite mer OffTopic, varför sitter folk och säger att han ska ha mycket kylpasta? kylpastan är till för att täppa små microskopiska springor/hål etc mellan processorn/kylare, dvs 'gaps' Vad tror ni själv överför värme bäst? Kopparen från Kylaren eller Kylpastan?

Vem säger det?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”