Permalänk
Medlem

Clock spelar roll?

Okej, nu när jag spelade Battlefield, och klockade runt min processor, så vissade sig att 4.5 Ghz gav mig samma fps som 2.3 Ghz. Ända skillnaden blevatt tempen sjönk från 70 till 30:) Förlåt mig om jag är tard, men hur kan det vara så? Har alltid läst att överclockning/underclockning skulle ge mig mer respektive mindre fps.

Tack på förhand:)

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie

Permalänk
Medlem

I detta fall är det så att det inte är din processor som sätter stopp för hur mycket FPS du får. Det är grafikkortet. Annars brukar man säga att processorn "flaskhalsar", dvs att den är för långsam för att låta grafikkorten arbeta fullt ut. Och det är då man får mindre fps.

Men om din processor redan är tillräckligt stark för ditt grafikkort så spelar det ingen roll om du överklockar den, för då är det bara grafikkortet som spelar roll för hur mycket FPS du får.

För övrigt kan det omöjligt bli att du får 30 grader vid 4.5Ghz i full load istället för 70 grader vid 2.3Ghz i full load. Du har förmodligen mätt något fel.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial